پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

آریزو 5 توربو جدید

تجربه رانندگی با آریزو 5 توربو جدید (پرو) در پیست آزادی

پیشرفت در خودروسازی های مطرح جهان گاه به صورت معرفی نسخه های جدید و گاه به صورت ارائه فیس لیفت و نمونه های ارتقا یافته ی مدل های جاری تبلور پیدا می کند. این موضوع در چری که یکی از خودروسازان موفق کشور چین است و بیش از 16 سال حضور پر رنگ در بازار […]

javankhodro
یکشنبه - ۴ مهر ۱۴۰۰

پیشرفت در خودروسازی های مطرح جهان گاه به صورت معرفی نسخه های جدید و گاه به صورت ارائه فیس لیفت و نمونه های ارتقا یافته ی مدل های جاری تبلور پیدا می کند. این موضوع در چری که یکی از خودروسازان موفق کشور چین است و بیش از 16 سال حضور پر رنگ در بازار ایران دارد به خوبی دیده می شود. آریزو 5 توربو جدید (آریزو 5 پرو) جدیدترین محصول مدیران خودرو است که با تغییراتی خوب از لحاظ ظاهری و فنی راهی بازار شده است. فرصتی برای خبرنگاران فراهم شد تا آریزو 5 توربو جدید را در پیست اتومبیلرانی آزادی برانند و تغییرات این مدل را نسبت به مدل قبلی از نزدیک بررسی کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری جوان خودرو؛

در ظاهر بیرونی خودرو تغییر در جلو پنجره و رینگ ها را می بینیم ، اما با ورود به داخل خودرو در نگاه اول با فضایی کاملا شبیه آریزو 6 رو به رو می شویم، تغییراتی عمده در طراحی داشبورد، کنسول، ادوات و دکمه ها. طراحی سیالی و مدرن داشبورد کاملا با مدل قبلی فرق می کند و از لحاظ ارگونومیک و زیبایی دستخوش تغییر و همچنین جوان پسندتر شده است. همچنین تغییر در جایگذاری دکمه های ESP، اکو و اسپرت  در کنار ترمز دستی برقی و اتو هلد احساس رانندگی با خودرویی به روز را برای سرنشینان فراهم می آورد. فرمان برقی آریزو5 جدید نیز برای راننده حس راحتی بیشتری را به ارمغان می آورد.

آریزو 5 توربو از یک موتور 1.5 لیتری توربو با گیربکس CVT بهره می برد که حالا در نسخه جدید این گیربکس جای خودر را به گیربکس CVT 9 سرعته داده است. موتور 1.5 لیتری توربو با 147 اسب بخار توان که 210 نیوتن متر گشتاور آن در دور 5500 به دست می آید. با توجه به تجربه قبلی نگارنده پیرامون تست فنی آریزو5 توربو نسل قبلی، به جرات می توان گفت که تمام ایرادهایی که در شتاب گیری و تاخیر اندک تعویض دنده ها در مدل قبلی بود در مدل مدل جدید کنار گذاشته شده و ارتقای محسوس در لذت رانندگی پدید آمده است. زیرا که گیربکس های CVT ساختاری متفاوت از تیپ ترونیک دارند و اساسا اقتصادی شناخته می شوند. به نوعی که بی نهایت ضریب دنده دارند و در واقع تعویض دنده در آنها معنایی شبیه تیپ ترونیک ندارد، اما ایجاد 9 دنده در گیربکس CVT آریزو5 پرو، البته به صورت مجازی، حس تعویض دنده اسپرت را به راننده منتقل می کند، ضمن اینکه از لحاظ پرفورمنس نیز بهتر شده و باعث کمتر شدن لگ یا تاخیر ، جفت و جور شدن بهتر گیربکس با موتور ، شتاب گیری اولیه و ثانویه بهتر و در نهایت افزایش لذت رانندگی شده است.

آریزو5 توربو جدید یک سدان متوسط دیفرانسیل جلو است، اما عملکرد قابل توجهی در شرایط پیست از خود نشان می دهد. 2 دور با ESP روشن و شرایط تقریبا مسابقه ای با آن راندیم. هم زمان با ورود سریع به پیچ و احساس UnderSteer، روشن شدن سیستم کنترل الکترونیکی پایداری به موقع بود و با قطع هم زمان پدال گاز خودرو را سریعا وارد مسیر کرد و از همه مهمتر اینکه واقعا سریع کنترل را به حالت عادی دراورد. زیرا یکی از ایرادهای عمده خودروهای دیگر این است که ESP دیر از مدار خارج می شود و باعث افت شتاب و افزایش زمان رسیدن به سرعت قبلی می شود.

2 دور دور بعدی را با ESP خاموش طی کردیم ، طبیعتا این خودرو با شرایط استاندارد و لاستیک های غیر مسابقه ای (که البته بعد از 2 ساعت تست مداوم داغ هم شده بودند) ، سر پیچ ها اندکی کم فرمانی همراه با Nose Down داشت اما خب باز هم نسبت به رقبای خود عملکردی بهتر به نمایش گذاشت. این خودرو در شتاب گیری مسیر مستقیم پیست که مسافتی کمتر از 400 متر دارد با کاهش لگ توربو و هماهنگی بهتر گیربکس جدید با موتور، عملکردی واقعا خوب داشت.

برگردیم به آپشن های خودرو، از دیگر ویژگی های مثبت  آریزو ۵ توربو تجهیز خودر به GPS با زبان فارسی است که مسیر یابی را برای مصرف کنندگان ایرانی آسان تر از قبل می کند. وجود اتوهلد، HSA، ترمز دستی برقی، فرمان برقی و روکش فیبرکربن داشبورد هم این خودرو را هم سطح خودروهای لوکس تر از خود قرار می دهد و کار را برای رقبایش سخت تر می کند.

شرکت مدیران خودرو قرار است در پاییز این مدل جدید را به بازار عرضه کند.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی