پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

آزمون فنی تیگو۷ پرو PHEV در پیست سرزمین ایرانیان / مشخصات و تصاویر

امروز در پیست سرزمین ایرانیان فرصتی فراهم شد تا نگاهی به تیگو۷ پرو PHEV داشته باشیم. برای اولین بار، این نسخه از تیگو۷ پرو در نمایشگاه خودروی تهران به نمایش درآمد. نکته قابل توجه در خصوص تیگو۷ پرو PHEV، این است که با برند FOWNIX NEV به بازار عرضه خواهد شد.

مهدی درفشی
پنجشنبه - ۳ اسفند ۱۴۰۲

NEV که مخفف عبارت New Energy Vhicle است، بر خودروهایی دلالت دارد که کمتر از سوخت فسیلی استفاده می‌کند – و یا برقی هستند و اصلا از سوخت فسیلی استفاده نمی‌کنند – و برند فونیکس با رونمایی از تیگو۸ پرو PHEV در تابستان سال ۱۴۰۲ و عرضه آن و حالا نیز معرفی تیگو۷ پرو PHEV، بدیل به یکی از شرکت‌های خودروساز خصوصی پیشگام در عرصه خودروهای پاک شده است. در ادامه گزارش، بد نیست که به طور ویژه به فونیکس تیگو۷ پرو PHEV بپردازیم.

 

تیگو۷ پرو با چه تغییراتی؟!

وقتی از دور به خودرو نگاه می‌کنیم، وجه تمایز خاصی با نسخه بنزینی دیده نمی‌شود. اما با نزدیک‌تر شدن به تیگو۷ پرو PHEV، متوجه می‌شویم که در نمای ظاهری آن، یک سری از المان‌ها با نسخه بنزینی متفاوت است. در نمای جلو، فرم چراغ‌ها هیچ تفاوتی نسبت به تیگو۷ پرو بنزینی ندارند، اما فرم سپر تغییر کرده و در طرفین آن به جهت نشان دادن پاک بودن تیگو۷ پرو PHEV، تریم آبی رنگ‌ کار شده است. همچنین طرح چراغ‌های نور در روز تغییر کرده و اطراف جلو پنجره نیز به جهت القای چهره تهاجمی به خودرو، یک قطعه کرومی اضافه شده است.

در نمای جانبی – همانند سایر خودروهای پلاگین هیبرید – اولین چیزی که جلب توجه می‌کند، وجود درگاه شارژ روی گلگیر سمت چپ جلو است. باید به این موضوع هم اشاره داشت که طراحی رینگ‌های تیگو۷ پرو PHEV با تیگو۷ بنزینی متفاوت است و تریم آبی رنگی که روی سپر کار شده، روی رینگ‌ها نیز به چشم می‌خورد.

در نمای عقب، اگر از بج TIGGO7 PRO ePlus صرف نظر کنیم این خودرو کاملا مشابه با تیگو۷ پرومکس است. چرا که در قسمت عقب آن چراغ پیوسته کار شده و لوگوی فونیکس با لوگو تایپ جایگزین شده است.

با ورود به کابین تیگو۷ پرو PHEV نخستین چیزی که – همانند طراحی قسمت عقب – جلب توجه می‌کند، شباهت طراحی داخلی این نسخه با تیگو۷ پرومکس است. تریم داخلی کابین این کراس اوور هیبریدی به رنگ مشکی است. طراحی داشبورد آن به طور کلی – نسبت به تیگو۷ پرو – تغییر کرده و مشابه با تیگو۷ پرومکس است.

۳۲۶ اسب بخار قدرت!

فونیکس تیگو۷ پرو PHEV علاوه بر بهره‌وری از دو موتور برقی، به یک موتور ۱.۵ لیتری توربو مجهز است که می‌تواند ۱۵۶ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. ترکیب این سه موتور، ۳۲۶ اسب بخار قدرت و ۵۱۰ نیوتن متر گشتاور را در اختیار تیگو۷ پرو PHEV قرار می‌دهد. این نیرو توسط یک جعبه دنده سه سرعته DHT به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

 

ظرفیت پک باتری به کار رفته در تیگو۷ پرو پلاگین هیبرید ۱۹.۲۷ کیلووات ساعت و حجم باک آن نیز ۶۰ لیتر است. بر اساس اطلاعات موجود، در صورتی که باک خودرو پر از بنزین و شارژ باتری کامل باشد، در حالت ترکیبی تیگو۷ پرو PHEV می‌تواند هزار کیلومتر مسافت پیمایش داشته باشد.

در حالت ترکیبی، میانگین مصرف سوخت تیگو۷ پرو PHEV تنها ۱.۸ لیتر بنزین در ازای هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش اعلام شده است. همچنین در حالت برقی و در صورتی که شارژ پک باتری کامل باشد، این خودرو می‌تواند تا ۸۰ کیلومتر مسافت را – بدون استفاده از موتور بنزینی – طی کند.

باید این نکته را هم درنظر داشت که شارژ باتری‌های به کار رفته در تیگو۷ پرو PHEV، نیازمند حدود سه الی چهار ساعت زمان است و در صورتی که موتور برقی از مدار خارج شود، میانگین مصرف سوخت تیگو۷ پرو PHEV در حالت استفاده از موتور بنزینی به حدود هشت لیتر بر ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد.

تجهیزات ایمنی و رفاهی

از جمله تجهیزات ایمنی و رفاهی به کار رفته در کراس اوور پلاگین هیبرید فونیکس می‌توان به شش کیسه ایمنی هوا، سیستم ترمز ضد قفل، سیستم کنترل کشش و پایداری، سیستم ضد سرقت موتور، سیستم ADAS، کروز کنترل تطبیقی، سنسور نور و باران، آنتن کوسه‌ای، کلاستر 12 اینچی، مالتی مدیا 12 اینچی لمسی، پنل دیجیتال تهویه مطبوع، سیستم صوتی سونی با هشت بلندگو، گرمکن فرمان، تنظیم برقی صندلی‌های جلو، کول باکس، نور پردازی داخلی، اینه‌های جانبی برقی، قطب نمای دیجیتال و سیستم بازیابی نیروی ترمز اشاره کرد.

آزمون فنی

وقتی که تیگو۷ پرو را روشن می‌کنید، خبری از بالا رفتن دور موتور و صدای آن نیست! همه چیز در سکوت شکل گرفته و شما صرفا با نمایش یک پیغام روی کلاستر، متوجه آماده به حرکت بودن خودرو می‌شوید. در شروع به حرکت نیز اوضاع تفاوت زیادی ندارد و همچنان خبری از سر و صدا نیست. این مهم نشان از عایق بندی خوب کابین دارد.

به محض فشردن کامل پدال گاز، قضیه کمی متفاوت شده و حداقل می‌توان در آرامش از شتابگیری تیگو۷ پرو PHEV لذت برد! البته باید توجه داشت که این لذت، تا زمانی وجود دارد که باتری‌های خودرو شارژ داشته و دو موتور الکتریکی نیز فعال باشند.

در حین عبور از پیچ‌ها، با توجه به وجود پک باتری در این نسخه و وزن بیشتر آن نسبت به نسخه بنزینی، سیستم کنترل پایداری به خوبی خودرو را کنترل کرده و نقصی در آن دیده نمی‌شود. سیستم ترمز نیز با توجه به اینکه خودرو به طور مداوم در حال تست بود، افت خاصی نداشت. علیرغم اینکه امروزه توجه بسیاری از شرکت‌ها به سمت واردات و مونتاژ خودروهای برقی رفته است، با توجه به نبود زیر ساخت‌های موجود برای تامین برق و همچنین نیاز به احداث ایستگاه‌های شارژ در سراسر کشور، خودروهای هیبرید و پلاگین هیبرید می‌توانند گزینه‌های بهتر و معقول‌تری باشند.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی