پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

موتور خودرو

موتور خودرو، قلبی که نباید از کار بیافتد!

گاهی اوقات، حتی با تعمیر و نگهداری معمولی، باید قطعات مهم موتور خودرو را تعویض کنید. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو اصطلاح “پیشرانه” نامی است که برای انتقال، دیفرانسیل، محور محرک و محور‌های وسیله نقلیه به کار برده می شود؛ هر یک از این قطعات از چرخ دنده‌ها و یاطاقان‌های جداگانه تشکیل شده است […]

سبحان قالیباف
یکشنبه - ۱۸ مهر ۱۴۰۰

گاهی اوقات، حتی با تعمیر و نگهداری معمولی، باید قطعات مهم موتور خودرو را تعویض کنید.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

اصطلاح “پیشرانه” نامی است که برای انتقال، دیفرانسیل، محور محرک و محور‌های وسیله نقلیه به کار برده می شود؛ هر یک از این قطعات از چرخ دنده‌ها و یاطاقان‌های جداگانه تشکیل شده است که نیاز به تعمیر و نگهداری مناسب دارند. پیشرانه از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا نیروی موتور را به چرخ‌ها منتقل می‌کند، بنابراین باید در گام اول نسبت به آن شناخت داشته باشید.

گاهی اوقات، حتی با تعمیر و نگهداری معمولی، باید قطعات مهم موتور خودرو را تعویض کنید. در این گزارش برخی از رایج‌ترین مسائل مربوط به موتور که باید از آن‌ها آگاهی داشته باشید آورده شده است:

اجزای اصلی موتور مانند پیستون، سرسیلندر و محرک ممکن است نیاز به تعمیر یا تعویض داشته باشند. قطعات موتور ممکن است نیاز به تنظیم یا تعمیر داشته باشد. سنسور‌ها می‌توانند خراب شده و CEL را فعال کنند. اهمیت این بخش از خودرو می‌تواند در حد موتور یا مولد نیرو محسوب شود و تعمیرات آن نیاز به تخصص بالایی دارد و توجه به حفظ سلامت آن نیز در اولویت‌های نگهداری اصولی از خودرو است.

گیربکس یکی از اجزای اصلی خودرو است که وظیفه انتقال قدرت را انجام می دهد. اصولا پس از مدت زمان قابل توجهی و مسافت پیموده شده، گیربکس و اجزای آن فرسوده و در نتیجه خراب می شوند.

برای حفظ سلامت گیربکس باید روغن گیربکس به طور مداوم مورد بررسی قرار گیرد. در این بررسی ها ممکن است متوجه شوید که سطح مایع کاهش یافته است، در این صورت باید بلافاصله آن را دوباره پر کنید. کمبود یا کاهش سطح مایع منجر به ایجاد مشکل در تغییر دنده می‌شود. به احتمال زیاد هنگام تعویض دنده صدا‌های سنگ زنی را می‌شنوید.

قطعات فرسوده می توانند عاملی در ایجاد خرابی گیرکس شوند. گاهی اوقات تعویض دنده سنکرون مشکل دار که وظیفه نگهداری چرخ دنده‌ها در سیستم انتقال را بر عهده دارند، ضروری است. اگرچه تعویض این موارد بسیار گران نیستم اما غفلت از انجام این کار می‌تواند به مابقی قطعات گیربکس آسیب برساند.

کار دیگری که باید انجام دهید بازرسی اجزای دیفرانسیل و پیشرانه است؛ این روش دیگری است برای بررسی اینکه آیا در گیربکس و قطعات مرتبط با آن مشکلی وجود دارد یا خیر؟. عملکرد مناسب اجزای دیفرانسیل و پیشرانه بسیار مهم است، زیرا مستقیماً با گیربکس خودرو تعامل دارد.

عملکرد ضعیف گیربکس می‌تواند به دلیل کم بودن مایع دیفرانسیل، خرابی محور‌های محرک یا وجود دیفرانسیل فرسوده باشد. تعویض قطعات آسیب دیده همه مشکلات را برطرف کرده و یک تجربه رانندگی عالی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

گفته شد گیربکس یکی از مهمترین بخش‌های خودرو است؛ بنابراین، توصیه می‌شود که توسط متخصصان آموزش دیده و با تجربه به درستی بررسی یا تعمیر شود.

انتهای پیام/ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

هشدار فنی برای روزهای گرم: حواستان به مایع خنک کننده و سیستم خنک کاری موتور باشد!

مکمل بنزین بزنیم یا نزنیم؟ / آیا این افزودنی ها از یک موتور خسته، پیشرانه ای پرهیاهو می سازد؟

چطور از موتور توربو شارژ نگهداری کنیم؟

هرآنچه باید در مورد باتری خودرو ، دلایل خرابی و روش های احیاء آن بدانید

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی