پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

جنرال موتورز

خودروهای آمریکایی نیز چینی می شوند.

پیش از این برخی خودروسازان بزرگ آمریکا اقدام به تولید مدل های خود در چین کرده بودند اما هیچ کدام جرات واردات خودرو تولید شده در چین به آمریکا را نداشتند. حال جنرال موتروز در این مورد پیش قدم شده است. جنرال‌موتورز، در چین اقدام به ساخت و تولید اتومبیل کرده و سپس آنها را […]

سهیل زنگنه
دوشنبه - ۲ آذر ۱۳۹۴

پیش از این برخی خودروسازان بزرگ آمریکا اقدام به تولید مدل های خود در چین کرده بودند اما هیچ کدام جرات واردات خودرو تولید شده در چین به آمریکا را نداشتند. حال جنرال موتروز در این مورد پیش قدم شده است.

جنرال‌موتورز، در چین اقدام به ساخت و تولید اتومبیل کرده و سپس آنها را به آمریکا صادر خواهد کرد. این اقدام نخستین سازنده آمریکایی، موجب برانگیختن احساسات اتحادیه‌های کارگری شده است. بیوک، یکی از زیرمجموعه‌های جنرال‌موتورز، منطقه شاندوگ در شرق این کشور را برای تولید suv جدید انتخاب کرده است. این شرکت قصد دارد به‌طور متوسط 30 تا 40 هزار دستگاه خودرو به آمریکا صادر کند، این رقمی است متوسط که بدون شک می‌تواند بلافاصله افزایش یابد.

این اقدام برای نخستین‌بار می‌تواند الهام‌بخش شرکت‌های دیگر باشد و همچنین برای نخستین‌بار است که شرکت اتومبیل‌سازی آمریکایی که از اهمیت چین به‌عنوان کشور مصرف بسیار صحبت کرده است، از این پس این کشور نخستین بازار خودرو‌های جدید و کشور را تولید می‌کند. برند تجاری بیوک، امروزه فروش عمده خود را در چین دارد. در ماه گذشته فروش 100 هزار دستگاه را به ثبت رسانده که حدود 5 برابر فروش خود در آمریکا با 19 هزار دستگاه است. بنابراین در می‌یابیم که سهم بزرگی از تولید به آنجا منتقل شده است.

اما بیوک با ساخت اتومبیل‌های ساخت چین برای آمریکایی‌ها یک قدم فرا‌تر نهاده است. این حرکتی است که تولیدکنندگان آمریکایی و اروپایی از ترس از دست دادن مشتریان غربی خود، جرات اقدام به آن را نداشته‌اند. «ولوو‌»‌ تنها مورد استثنا است و هم‌اکنون صددرصد متعلق به هلدینگ خودروی جیلی (خودروساز چینی) است، از بهار گذشته در شهر‌های ‌«‌چنگدو‌»‌ و «دکینگ‌»‌ برای صادرات به آمریکا، خودرو تولید کرده است.

بیوک، قبلا با تولید خودرو‌های کره‌ای نیز راهی با همین رویه گشوده بود. اما این واقعیت که خودرو‌های بیوک چینی به بازار آمریکا وارد شود، موجب برانگیختن احساسات اتحادیه‌ها می‌شود. جانشین رئیس اتحادیه کارگران صنعت خودرو شکایت می‌کند: «جنرال‌موتورز، باید به اصول خود وفادار بماند؛ اصولی که طبق آن در ناحیه‌ای که تولید می‌کند، در همان ناحیه محصولات خود را به فروش رساند! » مبارزات انتخاباتی آمریکا هم کمکی نمی‌کند: حملات مکرر «دونالد ترومپ‌»‌ به پکن این ایده را که چینی‌ها فرصت‌های شغلی آمریکایی‌ها را می‌دزدند، تقویت می‌کند.

اطلاعیه‌های جنرال‌موتورز باعث تعجب شد، مخصوصا که اتحادیه‌ها با واگذاری امتیازات امکان فراموشی بحران مالی سه شرکت بزرگ فورد، جنرال موتورز و کرایسلر را فراهم آوردند. به‌ویژه که این اتحادیه‌ها بر سر کاهش دستمزد در استخدام‌های جدید به توافق رسیده‌اند. اما به نظر می‌رسد، همان‌گونه که کمپانی فورد در ماه سپتامبر با انتقال شرکت خود به مکزیک دچار رکود شد، تقویت بیوک در چین هم تنها به ضعف آن بینجامد.

منبع: lesechos

برچسب‌ها : جنرال موتورز

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی