پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

ماکت خودروهای خاطره انگیز

دلتنگی برای دهه 70!/ معرفی ماکت خودروهای خاطره‌ انگیز در ایران

در این مقاله تصمیم داریم ماکت خودروهای خاطره انگیز ایران را به شما معرفی کنیم. خودروهای نوستالژیک مورد بحث ما را تقریبا همه ماشین بازهای ایرانی می شناسند و با آن ها خاطره دارند. پس ماکت های این ماشین های جذاب هم می توانند یک دنیا خاطره را زنده کنند و به همین دلیل، فارغ […]

میلاد میرعابدینی
جمعه - ۲۲ بهمن ۱۴۰۰

در این مقاله تصمیم داریم ماکت خودروهای خاطره انگیز ایران را به شما معرفی کنیم. خودروهای نوستالژیک مورد بحث ما را تقریبا همه ماشین بازهای ایرانی می شناسند و با آن ها خاطره دارند. پس ماکت های این ماشین های جذاب هم می توانند یک دنیا خاطره را زنده کنند و به همین دلیل، فارغ از ارزش مادی، ارزش معنوی فراوانی دارند.


سرگرمی در مقیاس کوچک!/ دانستنی هایی در مورد ماکت خودرو


گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

نوشته: میلاد میرعابدینی
عکس نمایه: معید حمیدی

در میان میلیون‌ها خودروی که در جهان تولید شده، بعضی از آنها تداعی‌گر خاطرات شیرینی هستند و همین ویژگی باعث می‌شود تا ارزش بسیار بالایی میان مردم داشته باشند. حتی اگر ارزش مادی آنها آن‌چنان چشمگیر نباشد! دهه 70 میلادی را می‌توان دوره طلایی صنعت خودروسازی برشمرد. خودروهای مهمی در این دهه به تولید رسیدند و برای همیشه در کتاب تاریخ صنعت خودروسازی ثبت شدند. این دوران مصادف است با دوره حکومت پهلوی در کشور ایران. جریان داشتن واردات خودرو در این سال‌ها باعث شد تا پای اکثر این خودروها به ایران باز شود. به همین دلیل تعداد خودروهای نوستالژیک متعلق به این دهه در ایران زیاد بوده و اکثر ایرانی‌ها با این خودروها خاطره دارند. علاقه به این خودروهای نوستالژیک در دنیای ماکت‌های کلکسیونی نیز به چشم می‌خورد. بسیاری از افرادی که توان خرید یا فضای مناسب برای نگهداری از این خودروها را ندارند، ترجیح می‌دهند تا نسخه 18 برابر کوچک شده این خودروها را در اختیار داشته باشند.

در این مقاله سراغ خودروهای خاطره‌انگیز و نوستالژیکی از جمله پیکان، ژیان، مرسدس‌بنز 230 (دانشجویی)، مرسدس‌بنز 280S، مرسدس‌بنز SL R107، ب ام و 2002، کادیلاک ایران، پژو 504، تویوتا سلیکا، رنو 5، جیپ واگونیر (آهو)، مینی‌ماینر، تویوتا لندکروزر FJ40 (کالسکه‌ای) و ب ام و 518 رفته‌ایم و می‌خواهیم ماکت خودروهای خاطره انگیز که توسط کمپانی‌های معتبر ماکت‌سازی به تولید رسیده‌اند را به شما معرفی کنیم. شاید تعداد خودروهای نوستالژیک بیش‌تر از این حرف‌ها باشند. اما علاوه بر این‌که سراغ محبوب‌ترین‌ها رفته‌ایم، سعی کردیم از خودروهایی نام ببریم که ماکت آنها در بازار ایران موجود باشد.

مرسدس‌ بنز 230 ملقب به دانشجویی

مرسدس‌ بنز W123 نیز یکی از اعضای خاندان E کلاس به‌شمار می‌رود. سدان میان‌رده مرسدس‌بنز که طرفداران فراوانی دارد. مرسدس‌بنز W123 که در ایران با نام 230 هم شناخته می‌شود، از سال 1976 تا 1986 روی خط تولید بوده و حدود 2 میلیون و 700 هزار دستگاه از آن تولید شده است. این خودرو به‌دلیل داشتن قیمتی بسیار مناسب در دوران حکومت پهلوی، برای دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در آلمان، یکی از محبوب‌ترین گزینه‌های واردات به حساب‌ می‌آمد. در آن دوران قانونی وجود داشت که به دانشجویان و محصل‌های ایرانی خارج از کشور اجازه می‌داد تا به‌عنوان یک مزیت تحصیلی، یک دستگاه خودرو را به انتخاب خود تحت شرایط حمایتی به کشور وارد کنند. از آ‌‌ن‌جایی که تقریبا تمامی دانشجویان ایرانی مقیم آلمان در آن دوران W123 را به‌عنوان گزینه وارداتی انتخاب می‌کردند، این خودرو در ایران به «بنز دانشجویی» مشهور شد.

میان تولیدکنندگان ماکت، 3 کمپانی سراغ تولید مرسدس‌ بنز دانشجویی در مقیاس 1:18 رفته‌اند. شاید معروف‌ترین ماکت بنز دانشجویی، نسخه ساخت شرکت نورو با درهای باز شونده باشد. ماکتی که به‌تازگی و در رنگ‌های مختلفی به بازار عرضه شده و حدود 3 میلیون تومان قیمت دارد.

نمونه بعدی اما ساخت شرکت رول بوده و کم‌یاب‌تر است. البته درهای عقب و صندوق عقب بنز دانشجویی ساخت این شرکت باز نمی‌شوند و این ماکت در بازار هم کم‌یاب تر است. نمونه آخر نیز نسخه سیلد (بدون بازشو) ساخت شرکت KK اکسیل با بدنه فلزی است که حدود 2.5 میلیون تومان قیمت دارد. هم‌چنین برندهای وایت‌باکس، مینی‌چمپس و نئو نیز بنز دانشجویی محبوب ما را در مقیاس 1:43 تولید کرده‌اند.

مرسدس‌ بنز 280S

مرسدس‌ بنز برای رسیدن به اتاق W116 راه درازی را طی کرد. نسل چهارم S کلاس یا همان W116 را باید یک پل برای مرسدس‌ بنز به حساب آورد. پلی برای عبور از دوران کلاسیک به مدرنیته. باید گفت حس سواری، استایل و طراحی این خودرو طوری شما را غرق در خود می‌کند که انگار قرار است از سال 1400 فاصله بگیرید و به سال‌های آخر دهه 50 و ابتدای دهه 60 شمسی بازگردید!

یعنی درست سال‌هایی که W116 نمادی از لوکس‌ترین خودروهای حاضر در ایران بود و علی‌رغم این‌که قیمت بالایی داشت، خوشبختانه از این خودرو به تعداد زیادی وارد کشور شده است.

مرسدس‌ بنز S کلاس اتاق W116 در دنیای ماکت‌ها نیز فوق‌العاده زیبا و محبوب است. اولین، زیباترین و گران‌ترین 116 مقیاس 1:18، ساخت شرکت رول است و حدود 5 میلیون تومان قیمت دارد.

اما نورو هم اقدام به ساخت ماکت این مرسدس‌ بنز محبوب کرده و نمونه ساخت نورو 116 با اجزای بازشو 3.5 تا 4 میلیون تومان قیمت دارد. ماکت S کلاس مورد بحث ما در مقیاس 1:43 نیز توسط برندهای وایت‌باکس، اطلس، مینی‌چمپس و IXO تولید شده است.

مرسدس‌ بنز SL اتاق R107

نسل سوم مرسدس‌ بنز SL با کسب تجربه‌های فراوان از 2 نسل قبلی، از سال 1971 تا 1989 بر خط تولید قرار گرفت. لازم به تاکید است که سری 107 در طی بازه تولید 18 ساله خود دست‌خوش تغییرات فنی بسیاری شد که در نتیجه ابعاد آن در مدل 1980 به بعد اندکی با نمونه‌های تولیدی پیش از آن تفاوت دارد.

مرسدس‌بنز SL کلاس از جمله محبوب‌ترین خودروها میان ثروتمندان و افراد سرشناس دوره حکومت پهلوی به‌شمار می‌رفت و در بعضی فیلم‌های معروف سینمایی حضور پررنگی داشت. از این خودرو نسبت به 2 نسل قبلی و نسل چهارم SL، تعدادی بیش‌تری وارد ایران شده است.

ماکت‌های این مرسدس‌ بنز محبوب هم هم‌چون نمونه واقعی زیبا و دلرباست. کمپانی‌های سان‌استار و نورو اقدام به تولید ماکت SL کلاس R107 کرده‌اند. نمونه ساخت سان‌استار حدود 2 و نمونه ساخت نورو حدود 3 میلیون تومان قیمت دارند. البته کیفیت ساخت R107 نورو نسبت به نمونه سان‌استار بالاتر است. جالب است بدانید کمپانی مشهور CMC هم سراغ ساخت این مدل مرسدس‌ بنز رفته است.

اما نتیجه کار اصلا ارتباطی با ساخته‌های شگفت‌انگیر CMC ندارد و به عنوان یک ماکت معمولی با قیمت بالا شناخته می شود. از این جهت بسیار کم‌طرفدار است و می‌توانیم آن را یک ماکت شکست‌خورده خطاب کنیم. برندهای وایت‌باکس، مینی‌چمپس و ماکسی‌چمپس نیز اقدام به تولید R107 در مقیاس 1:43 کرده‌اند.

مرسدس بنز W114-115 ملقب به معماری

مرسدس بنز W114-115 را می توان جد کلاس E فعلی برشمرد. خودرویی که در سال های 1968 تا 1976 روی خط تولید قرار داشت و توسط شرکت مریخ وارد ایران می شد. انواع مدل های سدان و کوپه (تعداد کم) این اتاق مرسدس بنز به ایران وارد شدند. علاقه فراوان قشر بساز و بفروش و معمار جامعه باعث شد تا این اتاق مرسدس بنز معماری لقب بگیرد.

بنز معماری در دنیای ماکت ها نیز جذابیت های خاص خودش را دارد. اگر ماکت باز باشید، حتما می دانید ارزشمندترین و جذاب ترین ماکت ساخته شده از بنز معماری در مقیاس 1:18 ساخت شرکت اتوآرت است. این ماکت از محصولات قدیمی شرکت اتوآرت بوده و در حال حاضر قیمتی بالاتر از 10 میلیون تومان دارد. جزییات جذاب، کیفیت ساخت فوق العاده و بدنه فلزی با اجزای بازشو از جمله مشخضات ماکت بنز معماری اتوآرت به شمار می روند.

دقت ساخت جلوپنجره، چراغ ها و قالپاق چرخ ها در این مدل چشمنواز است. همچنین اتوآرت و سان استار ماکت نسخه کوپه بنز معماری را در مقیاس 1:18 تولید کرده اند. این نمونه از بنز معماری هم طرفداران خاص خودش را داشته و در ایران بسیار کمیاب است.

اما اگر نمی خواهید انقدر هزینه کنید یا با اینکه بودجه تان فراهم است، به دلیل کمیاب بودن، معماری اتوآرت را در بازار پیدا نمی کتید، می توانید توقعتان را پایین بیاورید و سراغ نمونه های ساخت نورو و سان استار بروید. نورو به تازگی ماکت بنز معماری را در مقیاس 1:18 تولید کرده است. علی رغم بعضی نواقص در ساخت این ماکت (نظیر زمخت بودن لولای درها، اشتباه بودن فرم چراغ ها و کیفیت معمولی جلوپنجره)، رنگ بندی متنوع این ماکت باعث شده تا طیف خریداران این ماکت گسترده شود.

همچنین کمپانی مینیچمپس و ماکسیچمپس ماکت این مرسدس بنز معروف و خاطره انگیز را در مقیاس 1:43 تولید کرده اند.

ب ام و 518 اتاق E12

E12 نخستین‌بار در سال 1972 و به‌عنوان اولین نسل از ب ام و سری 5 به بازار عرضه شد. این مدل خوشبختانه تا پیش از انقلاب اسلامی به تعداد قابل‌توجهی وارد بازار ایران شد و اگر کمی چشم بچرخانید، می‌بینید که هنوز هم در خیابان‌ها تردد می‌کند. مدل 518 که البته ضعیف‌ترین نسخه اتاق E12 محسوب می‌شود، رایج‌ترین مدل این خودرو در ایران است.

کمپانی نورو ماکت 1:18 نسخه 535 M مجهز به لیپ سپر این اتاق ب‌ام‌و را با بدنه فلزی و بدون بازشو تولید کرده است که حدود 2.5 تا 3 میلیون تومان در بازار قیمت دارد. برند MCG نیز ماکت سیلد (بدون بازشو) 518 و 520 را با رنگ‌های سبز و قهوه‌ای تولید کرده که حدود 2 تا 2.5 میلیون تومان قیمت دارند. برندهای ماکسیچمپس و مینی‌چمپس سراغ ساخت این ب‌ام‌و محبوب در مقایس 1:43 رفته‌اند.

ب ام و 2002

این ب ام و جذاب و محبوب برای اولین‌بار در سال 1967 معرفی و در سال 1968 به بازار عرضه شد. ظاهری جذاب و دوست‌داشتنی به همراه سواری لذت‌بخش و اسپرت با قابلیت‌های حرکتی فوق‌العاده در کنار شتاب بالا از نکاتی بود که باعث شد نام 2002 به اسطوره‌ای فراموش‌نشدنی در طول تاریخ اتومبیل و به‌خصوص مسابقات تبدیل شود. ب‌ام‌و 2002 توسط شرکت وهاب‌زادگان، شرکت‌های دیگر و دانشجویانی که سهمیه واردات خودرو داشتند به ایران وارد می‌شد و چندین مدل از آن به کشورمان آمد.

این مدل ب‌ام‌و هنوز هم در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد و حتی در مسابقات اتومبیلرانی نیز شرکت می‌کند. از سوی دیگر یکی از خودروهای کلاسیک ارزشمند به‌شمار می‌رود. 2002 جایگاه ویژه‌ای در قلب ب‌ام‌وبازها دارد و خودرو دوران جوانی اکثر پیرمردهای باحال است!

چنین خودرو محبوبی قطعا در دنیای ماکت‌بازی هم شهرت و محبوبیت قابل‌توجهی دارد. ماکت‌بازهایی که مدل‌های کلاسیک جمع می‌کنند، برای داشتن ماکت 2002 سر و دست می‌شکنند! تنوع ب‌ام‌و 2002 در دنیای ماکت قابل‌توجه است. برند کیوشو پیش از این ماکت 1:18 ب‌ام‌و 2002 توربو را تولید کرده بود. اما به‌تازگی خبر از باز تولید 2002 در نمونه‌های توربو و معمولی داده است.

برند آنسون هم اقدام به ساخت ماکت بازشو 2002 کرده است که البته این ماکت در ایران کم‌یاب است. MCG 2002 توربو را به‌صورت سیلد تولید کرده و مینی‌چمپس هم ماکت 1:18 2002 توربو مسابقه‌ای را در رنگ‌هایی جذاب اما به‌صورت سیلد با بدنه فلزی تولید کرده است. به غیر از نمونه‌های ساخت کیوشو که در صورت عرضه حدود 4.5 تا 5 میلیون تومان قیمت خواهند داشت، انواع سیلد 2002 حدود 2 تا 3.5 میلیون تومان قیمت دارد.

اما بدون شک، گران‌قیمت‌ترین، دقیق‌ترین و زیباترین ماکت‌های 2002 ساخت شرکت اتوآرت است. اتوآرت ماکت نسخه‌های توربو، ساده، تورینگ و مسابقه‌ای این ب ام و محبوب را سال‌ها پیش تولید کرده و حالا 2002‌های ساخت اتوآرت حدود 10 تا 13 میلیون تومان قیمت دارند. البته برای بعضی رنگ های خاص و کمیاب این عدد از 15 میلیون تومان هم فرا می رود.

از کمپانی‌های سازنده ماکت 2002 در مقیاس 1:43 می‌توان به اتوآرت، مینی‌چمپس و نئو اشاره کرد. برند ویلی هم ماکت این خودرو را در مقیاس 1:24 تولید کرده است.

فولکس بیتل

یکی دیگر از خودروهای خاطره انگیز این لیست، فولکس واگن بیتل یا به قول ایرانی ها، فولکس قورباغه ایست. یکی از معروف ترین خودروهای جهان که در ایران نیز حضور پررنگی داشته و حتی در سال هایی از آن به عنوان خودرو شهربانی هم استفاده می شده است. ریشه این خودرو به دهه 30 باز می گردد. زمانی که آدولف هیتلر دستور ساخت خودرویی ساده و ارزان برای عموم مردم را به فردیناند پورشه داد. اما در دهه 60 میلادی، فولکس بیتل قصه ما به پدیده ای جهانی تبدیل شد و در دهه 60 میلادی میزان تولیدش از مرز 15 میلیون دستگاه گذشت.

با توجه به اینکه فولکس بیتل یکی از محبوب ترین خودروهای جهان است، برندهای مختلفی در دنیای ماکت سراغ آن رفته و ماکتش را در مقیاس های مختلف تولید کرده اند. در مقیاس 1:18 می توانیم فولکس بیتل را در 4 دسته طبقه بندی کنیم. اگر بودجه محدودی دارید اما می خواهید هرجور شده ماکت این کوچولوی جذاب را داشته باشید، می توانید سراغ نمونه ساخت سولیدو بروید.

سولیدو فولکس بیتل فیس لیفت مدل 1974 را در مقیاس 1:18 تولید کرده است. این ماکت کمی بیشتر از 1 میلیون تومان قیمت دارد، اما درهای جلو و عقب آن باز نمی شوند. نمونه بعدی اما بیتل 1303 با ظاهری بسیار بامزه و زیباست. این مدل بیتل توسط نورو و در مقیاس 1:18 تولید شده است. بدنه این ماکت از فلز ساخته شده و جزییات بدنه کیفیت قابل قبولی دارند.

اما هیچ یک از درهای آن باز نمی شود. ماکت فولکس بیتل ساخت نورو در ایران حدود 2.5 میلیون تومان قیمت دارد. در این رده می توانیم فولکس بیتل کابریو مدل 1949 که در مقیاس 1:18 و توسط KK اسکیل ساخته شده را نیز پیشنهاد کنیم. این ماکت هم فلزی بوده، اما اجزای بازشو ندارد.

اما اگر کمی بودجه را بیشتر کنید، می توانید ماکت باکیفیت تری از فولکس بیتل را داشته باشید. برند آلمانی شوکو فولکس بیتل مدل KAFER با سقف باز و بسته را در مقیاس 1:18 تولید کرده است. کیفیت این ماکت دلچسب بوده و در رده ماکت های حرفه ای جای می گیرد. برای خرید فولکس بیتل ساخت شوکو باید حدود 4 میلیون تومان هزینه کنید.

اما اگر محدودیت مالی ندارید و و می توانید تا 9 میلیون تومان هم هزینه کنید و کیفیت و دقت بسیار بالای ماکت از الویت های شماست، پیشنهاد ما فولکس بیتل مدل 1955 ساخت اتوآرت است. ماکتی بسیار با کیفیت با جزییاتی جذاب که بدنه ای فلزی با اجزای بازشو دارد.

رنو 5

در سال 1355 (نمونه اولیه) و 56 رنو 5 رسما در ایران به تولید رسید. این خودرو با پیشرانه 900 سی‌سی راهی خطوط تولید شد. باید گفت رنو 5 در کنار پیکان یکی از اصلی‌ترین خودروهای دهه 50 تا 70 شمسی در ایران بودند که برای مبتدیان در رانندگی جزو اولین انتخاب‌ها به‌شمار می‌رفتند و جایگاه ویژه در خانواده‌های متوسط جامعه داشتند.

ضمن این‌که به‌دلیل وزن پایین این خودرو بسیاری از قهرمانان مسابقات اتومبیلرانی در کشور اقدام به تیونینگ این خودرو می‌کردند.

رایج‌ترین و معروف‌ترین ماکت 1:18 رنو 5 مورد بحث ما، ساخت شرکت نورو است که حدود 2 میلیون تومان قیمت دارد. البته برند سولیدو هم ماکت رنو 5 را تولید کرده که البته در ایران کم‌یاب است.

مینی‌ ماینر

از جمله محبوب‌ترین خودروهایی که در دوران پهلوی وارد ایران شدند MINI یا همان مینی‌ماینرها هستند. خودروهای کوچک و در عین حال جذاب که نقش‌آفرینی آنها در مسابقات اتومبیلرانی ایران به‌خصوص قبل از سال 57 بر کسی پوشیده نیست.

مینی‌کوپر یا مینی‌ماینرهای متعلق به دهه 70 میلادی در حال حاضر یکی از کلاسیک‌های پرطرفدار و بسیاری جذاب در ایران به‌شمار می‌روند. معروف‌ترین ماکت مینی‌ماینر در مقیاس 1:18، توسط کمپانی کیوشو ساخته‌شده است. ماکت این هاچ‌بک بندانگشتی کیفیت قابل‌قبولی دارد و درهای آن باز می‌شود. برای داشتن ماکت مینی‌ماینر کیوشو باید حدود 3.5 میلیون تومان هزینه کنید. برندهای سولیدو و موتورمکس نیز اقدام به ساخت ماکت مینی‌ماینر کرده‌اند.

تویوتا سلیکا

کوپه ارزان‌قیمتی که شاید در روزگار جوانی جذابیت ماسل‌کارهای آمریکایی را نداشت یا در سرعت و شتاب به اروپایی‌های چابکی چون آلفارومئو و ب‌ام‌و نمی‌رسید، اما درعوض ساده، بادوام و ارزان‌قیمت بود. سلیکا نسل اول با چنین مشخصاتی یکی از محبوب‌ترین کلاسیک‌های کشورمان و بی‌شک دوست‌داشتنی‌ترین کلاسیک ژاپنی است که هنوز هم خاطرخواهان فراوانی دارند.

افرادی که اولین سفرهای جوانی خود را با این کوپه خوش‌استایل و کم‌مصرف تجربه کرده‌اند، همواره با لبخندی حسرت‌آلود از روزگار سلیکاسواری خود می‌گویند.

تویوتا سلیکا نزد ماکت‌بازها نیز بسیار محبوب است، اما کمپانی‌های زیادی سراغ ساخت ماکت این خودرو محبوب و خاطره‌انگیز نرفته‌اند. معروف‌ترین ماکت 1:18 ساخته‌شده از تویوتا سلیکا، ساخت شرکت اتوآرت است که جزئیات فوق‌العاده‌ای دارد و از آن دسته ماکت‌های کم‌یابی است که حدود 9 میلیون تومان قیمت دارد. البته گویا کمپانی اتو هم ماکت بدون بازشو سلیکا را تولید کرده که البته این مدل هم بسیار کم‌یاب است.

پیکان

پیکان را می‌توان نماد صنعت خودروسازی ایران برشمرد. امکان ندارد ایرانی باشید و نام پیکان به گوش‌تان نخورده باشد. اکثر ایرانی‌ها سابقه مالکیت پیکان یا سواری با آن را در خاطرات خود دارند. حالا شاید این سواری حین آموزش رانندگی یا هنگام تاکسی گرفتن بوده است! پیکان انواع مختلفی دارد که اگر بخواهیم وارد جزییات آن شویم، باید کل صفحات این مجله را پر کنیم. اما حتما می‌دانید که این خودرو در جهان به نام هیلمن هانتر شناخته می‌شود و درحقیقت پیکان خودرو ایرانیزه‌شده و الهام گرفته شده از هیلمن هانتر است.

به همین دلیل در دنیای ماکت این خودرو را با نام هیلمن هانتر می‌شناسند. برند کورگی چند سال پیش ماکت هیلمن هانتر را در مقیاس 1:43 و نسخه رالی تولید کرده بود. هم‌چنین برند انگلیسی سیلاس هم ماکت 1:43 پیکان را در چند رنگ تولید کرد که از هر رنگ تنها 200 دستگاه ساخته شد. اما معروف‌ترین ماکت پیکان در میان ماکت‌بازها، نسخه ساخته‌شده توسط برند اتول مدلز با اصالتی ایرانی است!

این ماکت هم در مقیاس 1:43 ساخته‌شده اما باید گفت دقیق‌ترین و زیباترین ماکت پیکان است و بالای 2 میلیون تومان قیمت دارد. اتول مدلز پیکان را با بدنه‌ای از جنس رزین و در رنگ‌های خاطره‌انگیز و به‌صورت محدود تولید کرده است.

پژو 504

کم‌تر کسی در ایران پیدا می‌شود که از این خودرو خاطره‌ای نداشته باشد. جانشین 404 یک خانوادگی سایز متوسط بود که در سال 1968 در پاریس رونمایی شد.

پژو 504 علاوه بر محبوبیت در میان اقشار متوسط مردم ایران به‌دلیل کم‌خرج و کم‌مصرف بودن، جایگاه ویژه‌ای نیز میان رجال سیاسی این کشور دارد، که شاید معروف‌ترین آن، همان پژو 504 سفید رنگ محمود احمدی نژاد، رئیس‌جمهوری سابق ایران باشد که چندی پیش در یک مزایده فروخته شد.

پژو 504 علی‌رغم شهرت بالایی که دارد، در دنیای ماکت بروبیایی ندارد. برند کاملا آماتور ویلی ماکت این خودرو را در مقیاس 1:18 و 1:24 تولید کرده که قیمت پایینی دارند. برند MCG هم ماکت بدون بازشو پژو 504 استیشن را تولید کرده است.

کادیلاک ایران

کادیلاک از دیرباز به تولید اشرافی‌ترین خودروهای بازار آمریکا مشهور است. در دهه 70 میلادی امکان نداشت کشوری به جز آمریکا بتواند محصولات کادیلاک را تولید کند. اما رابطه خوب ایران و آمریکا در آن دوران و تلاش‌های جعفر اخوان، موسس شرکت جنرال‌موتورز ایران باعث شد درنهایت کادیلاک سویل که در سال 1977 به‌تازگی معرفی شده بود و مدل روز این خودروساز به‌شمار می‌رفت، سر از ایران در آورد. این خودرو در ایران از سال 1357 (به‌صورت رسمی) تا سال 1359 به تولید رسید.

درمجموع طبق آمار رسمی شرکت پارس‌خودرو بدون تولیدات آزمایشی، 2520 دستگاه کادیلاک ایران خطوط مونتاژ این شرکت را ترک کردند. این خودرو در آن سال‌ها مورد استفاده شخصیت‌های مهم و افراد ثروتمند قرار می‌گرفت و در زمان خودش یکی از راحت‌ترین و پرامکانات‌ترین سدان‌ها به‌شمار می‌رفت.

اگر یک کمپانی سازنده ماکت، کادیلاک سویل را در مقیاس 1:18 تولید می‌کرد، قطعا این ماکت به فروش قابل‌توجهی دست پیدا می‌کرد. البته بازار ماکت ایران در مقایسه با بازار جهانی بسیار کوچک بوده و باید دید ماکت‌بازهای سایر کشورها هم آن‌قدر به داشتن ماکت کادیلاک سویل علاقه دارند؟! اما کادیلاک ایران قصه ما توسط 2 برند در مقیاس 1:43 بدون اجزای بازشو تولید شده است.

نمونه اول از جمله ساخته‌های با کیفیت و البته گران‌قیمت شرکت نئو است که بیش از 3 میلیون تومان قیمت دارد. نمونه بعدی که شاید اسمش در ایران کم‌تر شنیده شده باشد، ساخت شرکت دل پرادو بوده که کیفیت معمولی و قیمت پایینی هم دارد.

جیپ واگونیر (آهو)

دوران اوج و شکوه واگونیر به سال‌های دهه ۸۰ میلادی و تولید توسط امریکن موتورز (AMC) باز می گردد. مدل جدید با چراغ‌های چهارگوش از ۱۹۸۱ عرضه شد و در نسخه‌های لوکس با پوشش چوب در نمای جانبی و پشت، محبوبیت بسیار بالایی را به دست آورد.

واگونیر از معدود شاسی‌بلندهای امریکایی است که در ایران نیز حضور داشت و مدتی با نام آهو، توسط شرکت بازرگانی جیپ (پارس خودرو فعلی) مونتاژ می‌شد. البته نسخه مونتاژ شده در ایران از نوع ساده با گیرباکس دستی است که از آپشن هایی مثل کروز کنترل و پنل های چوبی بدنه بهره نمی برد.

واگونیر در دنیای ماکت ها هم همچون واقعیت زیباست و ماکت های با کیفیتی از آن ساخته شده است. اگر بودجه تان آنچنان بالا نیست، می توانید سراغ نمونه سیلد (بدون بازشو) واگونیر با بدنه ای از جنس رزین بروید.

این ماکت توسط شرکت ال اس کالکتیبلز تولید شده و کیفیت مناسبی دارد. اما ماکت گران قیمت کیفیت و جزییات خیره کننده ای داشته و از محصولات قدیمی شرکت اتوآرت است. از آنجایی که واگونیر اتوآرت سولداوت شده و در بازار جهانی هم ماکت گران قیمتی به شمار می رود، در ایران نیز در دسته ماکت های گران قیمت (قیمت بیش از 15 میلیون تومان) جای می گیرد.

تویوتا لندکروزر FJ40  ملقب به کالسکه‌ای

تویوتا لندکروزر همواره به عنوان شاسی بلندی قدرتمند در مسیرهای صعب العبور شناخته شده است. نسل دوم تویوتا لنکروزر که با نام 2F هم شناخته می شود، با اقتباس از جیپ و رنج روور طراحی شده و از دهه 60 تا اوایل دهه 80 میلادی روی خط تولید قرار داشت. مدل 1975 تا 1983 این نسل از تویوتا لندکروزر در بازار ایران موجود است. تویوتا 2F که در 8 سال جنگ تحمیلی حسابی خودش را نشان داد و بسیار مشهور شد، در ایران با لقب کالسکه ای و جیپ تویوتا شناخته می شود.

کیوشو به تازگی ماکت نمونه وانت تویوتا fj40 را در مقیاس 1:18 تولید کرده است. ماکتی که کیفیت مناسبی داشته و با قیمتی حدود 4 میلیون 800 هزار تومان قابل خریداری است. نکته جالب اینکه این ماکت خاطره انگیز در رنگ کرم (خاکی) هم تولید شده که حسابی برای ایرانی ها آشناست. بدنه این ماکت خوش ساخت از جنس فلز است و تمام درهای آن باز می شود و جزییات جالبی را ارائه می دهد. البته پیش از این هم کمپانی تریپل اقدام به ساخت ماکت لندکروزر کالسکه ای در مقیاس 1:18 کرده بود که حالا با به بازار آمدن نمونه ساخت کیوشو، از همیشه در حاشیه تر است.

نتیجه‌گیری

به‌دلیل اهمیت این خودروها و شناخته شده بودن آنها نزد مردم ایران، بازار خریدوفروش ماکت‌های آنها نیز داغ است. اما همین اتفاق باعث شده دلال‌ها به این ماکت‌ها چراغ سبز نشان بدهند و متاسفانه قیمت بعضی از آنها بسیار فراتر از ارزش واقعی‌شان برود. از آ‌‌ن‌جایی که می‌دانستیم پس از مطالعه این مقاله، بعضی از مخاطبان تصمیم به خرید این ماکت‌ها خواهند گرفت، سعی کردیم ماکت‌های مختلفی از این خودروهای نوستالژیک معرفی کنیم و تنها سراغ گران‌ترین یا ارزان‌ترین نمونه‌های آنها در بازار نرفتیم. با این امید که پاسخی برای همه سلیقه‌ها و بودجه‌ها داشته باشیم. در انتها لازم است از همراه خوبمان، جناب آقای رضا رضوی جهت همکاری برای درج اطلاعات دقیق‌تر در این مقاله تشکر کنیم.

سرگرمی در مقیاس کوچک!/ دانستنی هایی در مورد ماکت خودرو

پیکان بازی از اردیبهشت تا اردیبهشت/ مروری بر تاریخچه ((پیکان)) و معرفی همه مدل های آن

از نیسان گاوی تا اتاق تانک!/ مروری بر جالب ترین لقب های خودرویی در ایران

سوار بر بال خاطرات/ مروری بر خودروهای خاطره انگیز ایران در دهه 50 شمسی

عقاب ها!/ نگاهی به موتورسیکلت ها و خودروهای جنگ تحمیلی

نگینی در دل کاخ/ گزارشی از موزه خودروهای تاریخی مجموعه سعد آباد

کلکسیون های رویایی!/ نگاهی به جذاب ترین و ارزشمندترین مجموعه های اتومبیل (قسمت اول)

برچسب‌ها :

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی