پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

واردات خودرو

دیگر با چه زبانی باید بگویند که واردات ممنوع است؟!/ فعلا به واردات خودرو فکر نکنید!

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو بیان کرد: دیگر با چه زبانی باید بگویند که واردات ممنوع است؟! به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو مهدی دادفر؛ دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: دیگر با چه زبانی باید بگویند که واردات ممنوع است؟! وی در زمینه تغییرات این طرح که منجر به تایید شورای نگهبان شد افزود: آخرین اصلاحات […]

سبحان قالیباف
یکشنبه - ۲۱ آذر ۱۴۰۰

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو بیان کرد: دیگر با چه زبانی باید بگویند که واردات ممنوع است؟!

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

مهدی دادفر؛ دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: دیگر با چه زبانی باید بگویند که واردات ممنوع است؟!

وی در زمینه تغییرات این طرح که منجر به تایید شورای نگهبان شد افزود: آخرین اصلاحات این طرح را از طرح اصلی به طور کل فاصله داد به گونه ای که در ابتدا این طرح حتی شامل واردات خودروهای دست دو تا 30 هزار کیلومتر کارکرد و تا 5 سال می شد اما در نهایت به جایی رسید که تنها در ازای صادرات قطعات و خودرو، اجازه واردات اعطا می شد و به نوعی بیشتر به طرح تشویقی صادرات شبیه بود تا آزادسازی واردات.

دادفر افزود : سیاست های کلی بر پایه اقتصاد مقاومتی است و اگر صد ها قانون هم برای واردات نوشته شود شاکله اصلی فکری این است که در شرایط تحریم ما هیچ پولی نداریم و بازار ارز با کوچکترین تلنگر به سمت افزایش می رود لذا فکر اینکه در این شرایط بخواهیم قانونی در این زمینه تصویب کنیم هیچگاه نتیجه ای نخواهد داشت و بهتر است به واردات فکر نکنیم.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در زمینه طرح ساماندهی خودرو گفت : این طرح بالاخره باید تصویب شود و تنها با استمرار ایراد گرفتن به یک بند نمی توان آن را معطل گذاشت چرا که چندین طرح و ماده قانونی دیگر نیز علاوه بر واردات در این طرح وجود دارد اما در نهایت مجلسی ها نمی توانند ماده واردات را به طور کامل حذف کنند بلکه برای تصویب قطعی این ماده باید از هویت واردات فاصله بیرد و شاید صادرات جایگزین آن شود!

دادفر معتقد است که با شرایطی که پیش آمده حداقل باید تا تابستان سال آینده منتظر بمانیم و ببینیم که آیا تصمیمی در زمینه واردات خودرو گرفته می شود یا خیر اما در شرایط کنونی این احتمال به هیچ وجه وجود ندارد که واردات آزاد شود.

وی همچنین در زمینه واردات خودرو برای جانبازان و معلولان که مدتی قبل از سوی وزیر بهداشت مطرح شد نیز گفت : وقتی واردات خودرو ممنوع باشد این ممنوعیت حتی شامل طرح های وزارت بهداشت و واردات خودرو برای جانبازان و معلولان نیز خواهد شد.

نگرانی از خروج ارز، تاثیر واردات خودرو روی بازار ارز و مسائل یاز این قبیل بزرگترین مشکل نهاد های مربوطه با قاون ساماندهی بازار خودرو است. دادفر در این زمینه گفت: تئوری های متعددی در زمینه واردات خودرو مطرح شد تا هم ارز آن و هم کالا قابل پیگیری باشد به گونه ای که حتی این ایده وجود داشت تا با اتکا به ارز خارج از کشور خودرو وارد شود و واردکننده یا آن را مصرف کند یا آن را بفروشد اما تا 5 سال اجازه خروج ارز حاصل از فروش از کشور را نداشته باشد تا این ارز در کشور به چرخه اقتصادی و مالی کمک کند. دبیر انجمن واردکنندگان خودرو افزود: دولت حتی می توانست با این طرح مشوق هایی تعریف کند تا واردکنندگان با اشتیاق نسبت به واردات و ورود ارز به کشور اقدام کنند.

دادفر ترس از آزادسازی بدون محدودیت واردات را بی دلیل دانست و در این زمینه گفت : ما در گذشته در بهترین حالت حدود 100هزار خودرو در یک سل وارد کشور کرده ایم که در آن سال کلی خودرو روی دست واردکنندگان مانده بود و طرح های مختلف از اقساط بلندمدت بدون بهره، آفر آپشن و بیمه و گارانتی ارائه می کردند تا بتوانند خودروشان را بفروشند، حال که وضعیت معیشتی مردم بسیار فرق کرده قطعا این مساله سخت تر خواهد بود لذا این تصور که اگر واردات آزاد شود کل ظرفیت بازار را وارداتی ها می گیرند بر اساس تجربه اشتباه است.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو دولتی بودن ساختار صنعت خودرو ایران را بزرگترین مانع و مشکل پیش روی واردات می داند و در این زمینه می گوید : برای واردات باید با صاحبان کسب و کارها رقابت کرد، حال اگر صاحب آن کسب و کار دولت باشد مگر این رقابت امکان پذیر است ؟ هپکو تا زمانی که دست دولت بود، واردات محصولات مشابه آن ممنوع بود اما به محض خصوصی سازی واردات آن حوزه آزاد شد.

دادفر همچنین در زمینه اشتغال‌زایی حاصل از آزادسازی مجدد واردات خودرو گفت : پیش از ممنوعیت واردات و تحریم ها، حدود 14هزار نفر به صورت مستقیم در حوزه واردات مشغول فعالیت بودند که این آمار هم اکنون تا 2هزار نفر کاهش پیدا کرده و اگر واردات حتی به صورت محدود آزاد شود این اشتغال می تواند تا 10هزار نفر افزایش پیدا کند.

انتهای پیام/ منبع: عصر خودرو

آیا خودروهای لوکس در بورس عرضه می شوند؟

طرح واردات خودرو قانون می شود!

شورای نگهبان ایرادی به طرح ساماندهی نگرفت

خودروهای گذر موقت و هرآنچه باید از قوانین مربوط به واردات و ترددشان بدانید

مصوبه واردات خودرو مجلس هیچ ارتباطی به واردات ندارد

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی