پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

انتقال خودرو به پارکینگ پلیس

ماموران در چه شرایطی حق انتقال خودرو به پارکینگ را دارند؟

طبق قانون اگر مالک خودرو حین ضبط خودرو در محل حضور داشته باشد مامور پلیس راهور حق انتقال خودرو به پارکینگ را نخواهند داشت. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو برای بسیاری از شهروندان و مالکان خودرو این اتفاق رخ داده که اتومبیل آن‌ها به دلایل مختلفی مانند سد معبر، توقف در محدود پارک ممنوع، […]

سبحان قالیباف
شنبه - ۲۳ بهمن ۱۴۰۰

طبق قانون اگر مالک خودرو حین ضبط خودرو در محل حضور داشته باشد مامور پلیس راهور حق انتقال خودرو به پارکینگ را نخواهند داشت.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

برای بسیاری از شهروندان و مالکان خودرو این اتفاق رخ داده که اتومبیل آن‌ها به دلایل مختلفی مانند سد معبر، توقف در محدود پارک ممنوع، پارک دوبل و … با جرثقیل حمل و به پارکینگ منتقل شده است.

توقیف خودرو توسط پلیس راهور بر اساس ماده 13 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی صورت می‌گیرد که در آن آمده است؛ “در مواردی که طبق این قانون انتقال وسیله‌نقلیه ضرورت داشته باشد، وسیله‌نقلیه با استفاده از وسایل مطمئنه که برای این کار معمول است، حسب مورد به نزدیک‌ترین توقفگاه یا مقر انتظامی یا راهنمایی و رانندگی مربوط یا تعمیرگاه انتقال می‌‌یابد. هزینه‌های حمل و نقل و توقف وسیله‌نقلیه که توسط بخش خصوصی وصول می‌‌شود حسب مورد به عهده متخلف، مالک، متصرف یا قائم‌مقام قانونی آن‌ها خواهد بود. هزینه‌‌های یاد شده برابر تعرفه‌‌هایی است که به پیشنهاد وزارت کشور به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید.”

اما این قانون یک تبصره مهم دارد که بسیاری از شهروندان از آن بی‌خبرند و متأسفانه تعدادی از مأموران راهنمایی و رانندگی هم نسبت به اجرای آن بی‌اعتنا هستند!

تبصره 2 این قانون می‌گوید: “در تمام موارد اگر قبل از حمل یا در حین حمل خودرو، مالک آن حاضر شود و تقاضای تحویل خودرو را کند، مأموران مکلفند ضمن صدور قبض جریمه، خودرو را به وی تحویل کنند.”

سردار سید کمال هادیانفر؛ رئیس پلیس درباره تخلف برخی از مأموران مبنی بر عدم تحویل خودرو به مالک با وجود حضور آن‌ها حین یا قبل از انتقال خودرو اظهار کرد: این کار تخلف است؛ قانون، قانون است و هر چه قانون گفته باید اجرا شود زیرا در قانون صراحت دارد که در صورت حضور مالک، باید وی اعمال قانون شود و نباید خودرو منتقل شود مگر اینکه دستور قضائی، توقیف داشته یا مسروقه باشد.

وی در پاسخ به این سؤال که بعضاً علت انتقال وسیله‌نقلیه به پارکینگ با جرثقیل، صدور قبض توسط مأموران عنوان می‌شود، گفت: در این صورت قبض نیز در صورت صدور باید باطل شود.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی