در اینجا راه های برای کاهش مصرف سوخت خودرو را معرفی می کنیم که با رعایت آن ها می توانید تا حدی هزینه سواری با خودرو را کاهش دهید. به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو اگر خودرو دارید و روزمره از آن استفاده می کنید، در کنار هزینه هایی مثل بیمه، عوارض و …، […]
به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو
اگر خودرو دارید و روزمره از آن استفاده می کنید، در کنار هزینه هایی مثل بیمه، عوارض و …، همیشه یک دغدغه بزرگ به نام بنزین همراه ذهن شماست. بنزین فراورده گران نفتیست که البته در ایران علی رغم افزایش قیمت، همچنان قیمت پایین تری نسبت به کشورهای خارجی دارد. اکثر راننده هایی که به صورت روزمره مخصوصا در شهرهای پرترافیک از خودرو استفاده می کنند، دنبال راه حلی برای کاهش مصرف سوخت خودرو هستند تا کمتر به پمپ بنزین ها سر بزنند. در اینجا راه های برای کاهش مصرف سوخت خودرو را معرفی می کنیم که با رعایت آن ها می توانید تا حدی هزینه سواری با خودرو را کاهش دهید.
ما کاهش وزن خودرو را در صدر فهرست قرار میدهیم زیرا بیشترین تأثیر را بر کاهش مصرف سوخت دارد. کالین چپمن، بنیانگذار لوتوس میگوید «وزن نهتنها دشمن میزان مصرف سوخت، بلکه دشمن تمام عملکردهای خودرو است. خودروی سبکتر سریعتر شتاب میگیرد، به مسافت کمتری برای ترمز کردن تا توقف کامل نیاز دارد و مهمتر از همه، چابکتر است. این فقط استفاده از قوانین فیزیک است؛ هنگام حرکت جسمی از نقطهای به نقطهی دیگر، هرچه خودرو سبکتر باشد، انرژی (بنزین) کمتری مصرف میکند».
بنابراین، خلاص شدن از شر چیزهای غیر ضروری در ماشین مانند جعبه ابزار، توپ بولینگ، تجهیزات کمپینگ، ساب ووفر، وسایل جعبهای و غیره در نهایت باعث صرفهجویی در مصرف سوخت میشود. وزارت انرژی ایالات متحده میگوید که به ازای هر ۴۵ کیلوگرم (۱۰۰ پوند) کاهش وزن، شما حدود ۱ درصد میزان مصرف سوخت را بهبود میبخشید. البته این چیز زیادی نیست، اما مزایای آن فراتر از مصرف سوخت است. هرچه خودرو بیشتر سبک شود، بیشتر در مصرف سوخت صرفهجویی میکنید و این کار آسانی است که هر کسی میتواند انجام دهد. اگر میخواهید واقعاً افراطی عمل کنید، حتی میتوانید منتظر بمانید تا بنزین را فقط در مواقعی که نیاز دارید، داخل باک بریزید، زیرا وزن مخزن پر ۶۸ لیتری (۱۸ گالنی) بنزین بیش از ۴۵ کیلوگرم (۱۰۰ پوند) است.
مشابه بحث صرفهجویی در وزن، اگر از تجهیزات غیرضروری استفاده نمیکنید، سعی کنید جعبههای بار نصب شده روی سقف یا تجهیزات فضای باز مانند دوچرخه یا چوب اسکی را از روی سقف ماشین بردارید. آنها نهتنها به وزن خودرو اضافه میکنند، بلکه باعث ایجاد مقاومت در حرکت و درگ میشوند.
طبق گفته وزارت انرژی ایالات متحده، جعبه بار بزرگ و صلب روی سقف خودرو میتواند مصرف سوخت را در حدود ۲ تا ۸ درصد در رانندگی شهری، ۶ تا ۱۷ درصد در بزرگراه و ۱۰ تا ۲۵ درصد در آزادراهها کاهش دهد. وزارت انرژی ایالات متحده جعبههای بار نصب شده در عقب را توصیه میکند که تنها ۱ یا ۲ درصد سوخت را در رانندگی شهری و ۱ تا ۵ درصد در بزرگراه کاهش میدهند.
جای تعجب نیست که شتابگیری تهاجمی و ترمزگیری باعث هدر رفتن سوخت زیادی میشود. غلبه بر اینرسی وسیلهای فلزی با وزن ۱،۸۰۰ کیلوگرم انرژی زیادی مصرف میکند و هرچه سریعتر بخواهید این کار را انجام دهید، انرژی بیشتری مورد نیاز است. بهسادگی سرعتسنج خودرو را در نمایشگر جلو داشبورد تماشا کنید. هرچه دور بیشتر باشد، بنزین بیشتری مصرف میکنید.
از طرف دیگر، هر زمان که ترمز میکنید، سرعتی که برای تولید آن از بنزین استفاده کردهاید را کاهش میدهید. کارآمدترین روش برای رانندگی این است که تا توقف کامل خودرو، پای خود را از روی پدال گاز بردارید و از توقف کامل ناگهانی بپرهیزید. این همیشه در شرایط واقعی امکانپذیر نیست، اما در بسیاری از مواقع بهطور شگفتانگیزی مفید خواهد بود.
پس از شتابگیریها و افزایش سرعتهای آنی و یکدفعهای بپرهیزید و سعی کنید به صورت آهسته و پیوسته بر فشار پدال گاز بیفزایید. سرعتهای بالا طبعا افزایش مصرف سوخت خودرو را در پی دارند، لذا همواره در محدوده سرعت مطمئن و مجاز رانندگی کنید. با کم کردن سرعت به اندازه 10 کیلومتر بر ساعت، میتوانید تا هفت درصد در مصرف سوخت صرفهجویی کنید. به منظور کاهش سوخت خودرو بهتر است که از دندههای سبکتر استفاده کنید البته استفاده بهجا و مناسب.
رانندگان حرفهای همواره به صورت کمگاز و با دور موتور پایین رانندگی میکنند که این امر خود بر کاهش مصرف سوخت خوردو تاثیرگذار است.
در سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، یک ماشین چهار سیلندر معمولی ممکن است بهطور متوسط بیش از ۷/۸۴ لیتر بر ۱۰۰ کیلومتر مصرف کند. در سرعت ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت، مصرف سوخت همان خودرو میتواند تا ۱۱/۷۶ لیتر بر ۱۰۰ کیلومتر افزایش یابد. همچنین، بدیهی است که هر کندتر رانندگی کنید، سفر ایمنتر است.
هنگامی که ماشین شما روشن و در حالت خلاص است، با اینکه حرکت نمیکنید، ولی شما در حال سوختن بنزین هستید. در زمان استفاده از موتورهای کاربراتوری، مردم میگفتند که اگر خودرو برای چند دقیقه در حالت خلاص کار کند، سوخت کمتری نسبت به خاموش کردن و راهاندازی مجدد موتور مصرف خواهد کرد. این درباره خودروهای مدرن و مجهز به سیستم تزریق سوخت انژکتوری صدق نمیکند، که مقدار دقیقی از سوخت را برای روشن کردن موتور مصرف میکنند و اغلب به سیستمهای استاپ استارت مجهز هستند.
اگر خودرو در حالت درجا روشن باشد یعنی بدون اینکه هیچ حرکتی انجام دهد در حال مصرف سوخت خودرو است. به همین دلیل اکثر کارشناسان توصیه میکنند که پشت چراغ قرمزهای طولانی خودرو را خاموش کنید. وقتی دنده را به حالت خلاص تغییر میدهید، موتور همچنان باید سوخت بسوزاند تا دور آرام را حفظ کند.
فشار مناسب در تایرهای شما نهتنها برای صرفهجویی در مصرف سوخت، بلکه برای ایمنی نیز مفید است. فشار کم تایر باعث تغییر شکل لاستیک و بزرگ شدن سطح تماس و ایجاد اصطکاک بیشتر با سطح آسفالت میشود. در صورت تغییر شکل تایر، خودرو به قدرت بیشتری برای چرخاندن لاستیکها نیاز دارد و در نهایت باعث خرابی زودرس لاستیک میشود (و لاستیکها نیز میتوانند گرانقیمت باشند).
به یاد داشته باشید، لاستیکها هنگام استفاده منظم باد خالی میکنند، اما فشار تایر نیز تحت تأثیر دما قرار میگیرد. دما بر تراکم هوا تأثیر میگذارد، بنابراین اغلب در طول فصل سرمای سال، متوجه میشوید که فشار تایر شما به میزان قابل توجهی کاهش مییابد. سرد شدن هوا یادآور خوبی برای پر کردن باد لاستیکهای خودرو است.
شاید متوجه شده باشید که روغن موتور چهارفصل ۱۰W-۴۰، که ویسکوزیته پیشفرض روغن در دهههای ۸۰ و ۹۰ بود، روغنهای بسیار رقیقتری مانند ۵W-۳۰ یا حتی ۰W-۲۰ را کاهش داده است. موتورهای مدرن با تلرانس بسیار کم در قطعات داخلی خود طراحی میشوند. بدینترتیب، استفاده از ویسکوزیته یا غلظت صحیح روغن که توسط خودروساز توصیه شده، از اهمیت بالایی برخوردار است.
اگر از روغن بیش از حد غلیظ استفاده میکنید، سرعت قطعات متحرک موتور را کاهش میدهید و از سوخت بیشتری استفاده میکنید تا آنها را به حرکت در آورد. از سوی دیگر، اگر از روغن بسیار رقیق استفاده میکنید، درمعرض خطر آسیب دیدن قسمتهای حیاتی (و گرانقیمت) موتور هستید. البته اگر توجه زیادی به روغن موتور مصرفی ندارید، بهتر است روغن با هر ویسکوزیتهای در موتور بریزید تا اینکه اصلاً روغنی داخل آن نباشد.
تعویض روغن موتور مناسب در فواصل زمانی معین و استاندارد علاوه بر کاهش مصرف سوخت، راندمان موتور را افزایش میدهد. با انتخاب روغن موتور مناسب میتوانید تا دو درصد از مصرف سوخت خودرو را کاهش دهید.
حفظ و نگهداری مناسب خودرو نهتنها هزینههای تعمیر را کاهش میدهد، بلکه باعث صرفهجویی در مصرف سوخت خودرو نیز میشود.
حسگرهای خودرو (بهخصوص حسگر اکسیژن)، شمعها و سایر دستگاههای اندازهگیری که همگی میتوانند بر مصرف سوخت تأثیر بگذارند، باید برای بهینهسازی عملکرد موتور و مصرف سوخت بهطور هماهنگ کار کنند. برای دستیابی به بهترین نتایج، توصیههای دورهای در دفترچه راهنمای مالک را که توسط شرکت سازنده توصیه شده است، انجام دهید.
همچنین در نگهداری خودرو از سرویس یه موقع جلوبندی و رسیدگی به آن نیز غافل نشوید. هنگامی که زاویه چرخها به هم بریزد یا سیستم تعلیق از تنظیم خارج شود، موتور به قدرت بیشتری برای به حرکت درآوردن چرخها نیاز دارد. در نتیجه میزان بنزین بیشتری مصرف میشود و البته استهلاک لاستیکها نیز افزایش مییابد؛ بنابراین اگر احساس میکنید که خودرو به یک سمت کشیده میشود یا زاویه چرخها به هم خورده است، در اسرع وقت نسبت به اصلاح آنها اقدام کنید تا مصرف سوخت اتومبیل بیش از حد افزایش نیابد.
وزارت انرژی ایالات متحده استفاده از کروز کنترل را برای صرفهجویی در مصرف سوخت خودرو توصیه میکند و بسیاری معتقدند استفاده از کروزکنترل به علت تنظیم پدال گاز روی سرعت موردنظر و ثابت نگه داشتن دور موتور در خودرو میتواند مصرف سوخت را کاهش میدهد. البته بعضی ها در این مورد نظر متفاوتی دارند. بله، اگر در مسیر خلوت و طولانی بین ایالتی رانندگی میکنید، کروز کنترل بهترین انتخاب است. حفظ سرعت حرکت، سوخت زیادی مصرف نمیکند و اگر خودرو برای حفظ سرعت ثابت روی کروز کنترل قرار بگیرد، بهتر از این است که پای راست شما خسته شود.
بااینحال، اگر واقعاً پشت فرمان حواستان باشد، احتمالاً میتوانید بهتر از کروز کنترل ماشین خود کار کنید. این امر بهویژه درباره خودروهای مدرن مجهز به کروز کنترل تطبیقی (ACC) صادق است. با استفاده از آن، خودرو سعی میکند فاصله تعیین شده را با هر چیزی که در جلو حرکت میکند، حفظ کند. اما اگر خودروی روبروی شما تغییر مسیر دهد، کروز کنترل تظبیقی به سرعت شتاب میگیرد، حتی اگر خودروی دیگری در چند قدمی جاده وجود داشته باشد. شتابگیری با سرعتی آرام که کروز کنترل (چه تطبیقی یا غیر تطبیقی) برای انجام آن طراحی نشده، بسیار کارآمدتر از اعتماد به کروز کنترل است.
ترمزهای پیاپی در جاده علاوه بر ایجاد استهلاک دیسک و لنت ترمز، موجب افزایش مصرف سوخت خودرو نیز میشود. در صورت استفاده به جا و به موقع از ترمز تا 35 درصد در مصرف سوخت اتومبیل خود صرفهجویی خواهید کرد.
پایین بودن شیشهها منجر به افزایش مقاومت هوا شده و در نتیجه افزایش مصرف سوخت خودرو را در پی خواهد داشت. این امر مخصوصا در مورد خودروهای داخلی که آیرودینامیک آنها دارای طراحی قابل قبولی نیست بیشتر تاثیرگذار خواهد بود.
یکی از سادهترین راهها برای کاهش مصرف سوخت چک کردن سالم بودن درب باک خودرو است. باز ماندن در باک بنزین، باعث تبخیر بنزین و در نتیجه افزایش مصرف سوخت خودرو خواهد شد.
متاسفانه بسیاری از افراد قبل از خاموش کردن خودرو، چندین بار پدال گاز را میفشارند! این کار نه تنها هیچ مزیتی ایجاد نمیکند بلکه باعث فرسودگی زودرس سیلندرها و افزایش مصرف سوخت خودرو خواهد شد.
در بازههای زمانی معین، فیلتر هوا را بررسی و در صورت لزوم تعویض کنید. فیلتر هوای کثیف منجر به اختلال در جریان ورود هوا به موتور شده و منجر به احتراق ناقص میشود. به همین دلیل موتور نیروی کمتری نسبت به حالت استاندارد تولید میکند و باید فشار بیشتری به پدال گاز وارد شود که این امر بهراحتی میتواند مصرف سوخت خودرو را افزایش دهد.
هیچ کدام از این راه ها پیچیده نیستند. تنها چیزی که باید بدانید، درک اولیه از نحوه عملکرد ماشین و آگاهی هنگام رانندگی است.
دیدگاه خود را بنویسید