هایما S5 جدید که به تازگی توسط ایران خودرو معرفی و در بازار عرضه شده، تغییراتی به ظاهر جزیی، اما تاثیر گذار را تجربه کرده است. در ادامه بیشتر با این کراس اوور جدید آشنا می شویم. گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو هایما S5 کراساوور جمعوجوری است که در سال ۲۰۱۴ معرفی شد. […]
گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو
هایما S5 کراساوور جمعوجوری است که در سال ۲۰۱۴ معرفی شد. ابعاد بدنه آن نسبت به هایما S7 کوچکتر است و برخلاف برادر بزرگترش، با سبک شرقی طراحی شده و طراحی اسپرتتری دارد. بدنه S5 از خطوط فراوانی تشکیل شده. این خطوط نرم و صیقلی روی سپرها، کاپوت، درها و خلاصه هرجایی که به چشمتان میخورد استفاده شدهاند و چراغها نیز فرمی صیقلی و متفاوت دارند.
نظر دادن در مورد فرم طراحی S5 کاملا سلیقهای است و حتی میتوان گفت وضعیتی صفر و یکی دارد. به این صورت که شاید بعضی افراد طراحی آن را بپسندند و بعضی دیگر نتوانند با آن کنار بیایند. اما در مجموع می توان گفت با یک طراحی مدرن طرف هستیم و با اینکه 3،4 سالی از معرفی این خودرو در ایران می گذرد، اما می توان گفت همچنان می تواند از نظر ظاهری در مقابل کراس اوورهای جدید بازار حرف برای گفتن داشته باشد.
هایما S5 در ابتدای عرضه در ایران قوی ترین موتور 1.5 لیتری بازار را در سینه داشت. یک پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ که می توانست 161 اسب بخار قدرت و 223 نیوتن متر گشتاور تولید کند. اما بعدتر ایران خودرو با تغییراتی در نرم افزار این پیشرانه، توان آن را به 148 اسب بخار و گشتاورش را به 210 نیوتن متر رساند. از هایما S5 همیشه به عنوان کراس اووری تند و تیز و پرقدرت یاد شده که نسبت به بسیاری از خودروهای هم قیمتش، عملکرد فنی بهتری دارد. اما مهمترین نقطه ضعف S5 گیرباکس CVT آن بود که با این پیشرانه توانمند جور در نمی آمد و نمی توانست آن طور که باید خودش را نشان دهد.
اما به تازگی ایران خودرو با قرار دادن گیرباکس 6 سرعته اتوماتیک بر روی این خودرو و جفت کردن آن با پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ، جان تازه ای به S5 داده است. مهندسی این گیرباکس توسط کمپانی های HPT و DAE انجام شده و به لطف بهره بردن از سیستم مبدل گشتاور و ضریب دهنده تقویتی، در شتاب گیری و استفاده حداکثری از توان پیشرانه، عملکرد به مراتب بهتری نسبت به قبل دارد.
همچنین این گیرباکس به سیستم خنک کاری جدیدی هم مجهز شده که تاثر بسزایی در قابلیت های حرکتی بهتر دارد. مصرف سوخت S5 بعد از مجهز شدن به این گیرباکس حدود 0.2 لیتری در 100 کیلومتر بیشتر شده است. اما در عوض تجربه شتاب اولیه بهتر، لذت رانندگی بیشتر، کاهش فشار و استهلاک پیشرانه، شیب نوردی بهتر و مدیریت دقیق تر سرعت، ویژگی های مثبتی است که این گیرباکس 6 سرعته همراه خود برای S5 به ارمغان آورده. همچنین یکی دیگر از ویژگی های مثبت S5 ، استفاده از زنجیر به جای تسمه پلاستیکی در پیشرانه است.
کلاس: کراس اوور جمع و جور
محور محرک: دیفرانسیل جلو
گیربکس: 6 دنده اتوماتیک
پیشرانه: 4 سیلندر توربوشارژ
حجم موتور: 1.5 لیتر
قدرت: 161 اسببخار
گشتاور: 223 نیوتنمتر
شتاب 0 تا 100 : 9 ثانیه
سقف سرعت: 170 کیلومتر برساعت
مصرف سوخت ترکیبی: 8 لیتر در صد کیلومتر
نوع شاسی: یکپارچه
طول: 4358 میلیمتر
عرض: 1823 میلیمتر
ارتفاع: 1630 میلیمتر
فاصله محوری: 2630 میلیمتر
وزن: 1435 کیلوگرم
حجم باک: 60 لیتر
چرخ جلو: 215/60R17
چرخ عقب: 215/60R17
فضای کابین S5 علاوه بر اینکه مدرن طراحی شده، کاملا عامهپسند است. پیش از این هایما S5 از ترکیب رنگ نارنجی و مشکی برای کابین بهره می برد. اما در مدل جدید رنگ بندی کابین یک دست مشکی شده و صندلی ها همچون برادر بزرگ تر (S7) از ترکیب چرم و پارچه بهره می برند. کابین S5 فضای مناسبی دارد، اما از صندوق بار ۳۲۰ لیتری نمیتوان انتظار فضایی جادار و مناسب مشابه یک کراساوور بزرگ را داشت.
همچنین ابعاد شیشه عقب نیز نسبتا کوچک است و میتواند روی دید قسمت عقب تاثیر بگذارد. اما یکی از مهمترین نقاط قوت S5، ایمنی مناسب بدنه بهشمار میرود. این خودرو توانسته ۵ ستاره ایمنی موسسه C.NCAP را در کارنامه خود ثبت کند. ۹ درصد بدنه آن از فولاد فوقمستحکم، ۶۰ درصد از فولاد مستحکم و ۳۱ درصد از فولاد استاندارد تشکیل شده است. همچنین میلههای فولادی ضخیم بهکار رفته داخل دربها، ایمنی خودرو در تصادفات جانبی را دوچندان میکند و باید گفت هایما S5 از معدود خودروهای این رنج قیمت است که از 6 کیسه هوا 10 نقطه ای بهره می برد.
هایما S5 توربوشارژ از امکاناتی نظیر قابلیت حالت اسپرت و برفی برای جعبه دنده، سانروف، دوربین 360 درجه، استارت دکمه ای، کروز کنترل، تهویه مطبوع اتوماتیک، سنسور باد تایر، صندلی های برقی جلو، سنسور پارک عقب، سامانه کنترل حرکت در سربالایی، کنترل پایداری الکتریکی و … بهره می برد.
فرمان هیدرولیک
حالت اسپرت و برفی جعبه دنده
۶ کیسه هوای ۱۰ نقطه ای
سانروف
دوربین 360 درجه
استارت دکمه ای
رینگ آلومینیومی
کروز کنترل
تریم داخلی چرم و پارچه
سیستم تهویه اتوماتیک
سنسور باد تایرها
صندلی های برقی جلو
سنسور پارک عقب
سامانه کنترل حرکت در سربالاییها
سامانه کنترل پایداری الکتریکی
و…
ایران خودرو این بار جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک AT را برای هایما S5 انتخاب کرده و دیگر قرار نیست تا در نسخه های ۱۴۰۰ این خودرو با جعبه دنده اتوماتیک CVT طرف باشیم. پیش از این هایما S5 توربو به خاطر داشتن جعبه دنده CVT نسل ۲، مورد نقدهایی قرار می گرفت و برخی کارشناسان عدم هوشمندی این سیستم انتقال قدرت را به عنوان ضعف اصلی S5 به حساب می آوردند. جعبه دنده S5 جدید دارای سیستم مبدل گشتاوری و ضریب دهنده تقویتی است و از سویی به خاطر سیستم خنک کاری جدید، می تواند به قابلیت های حرکتی این کراس اوور چینی بیافزاید. هایما S5 پلاس (۶ دنده اتوماتیک AT) مانند S7 پلاس به جای داشتن تریم داخلی چرم یک دست، با روکش های صندلی ترکیبی چرم و پارچه با رنگ بندی متفاوت عرضه می شود.
تجربه شتاب اولیه بهتر، لذت رانندگی بیشتر، کاهش فشار و استهلاک پیشرانه، شیب نوردی بهتر و مدیریت سرعت دقیق تر از جمله ویژگی های جعبه دنده های اتوماتیک AT مرحله ای به حساب می آیند که نمونه ای از آن در نسخه ارتقا یافته هایما S5 نصب شده است. اما از آن طرف جعبه دنده های CVT می توانند شتاب ثانویه بهتری را در اختیار راننده بگذارند و همچنین مصرف سوخت کمتری را در خودرویی مشابه ثبت کنند. سادگی ساختار فنی و تعمیرات کم خرج تر از جمله ویژگی های سیستم انتقال قدرت پیوسته در خودروها به حساب می آید. با این حال باید گفت با توجه به تطبیق مناسب جعبه دنده جدید هایما S5 با پیشرانه این خودرو، بسیاری از نقدها به این کراس اوور چینی از بین رفته است.
دیدگاه خود را بنویسید