پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تیگو 8 پرو

جنتلمن شماره 8 / تست رانندگی و بررسی فونیکس تیگو 8 پرو

گزارش تست جاده / پایگاه خبری رسمی جوان خودرو در سال های اخیر که پای خودروهای وارداتی جدید از کشورمان بریده شده، این خودروهای چینی مونتاژ داخل هستند که رنگ و لعاب بازار را را حفظ کرده و هنوز هم به مشتری حق انتخاب میان گزینه های متفاوت و منطبق بر استانداردهای روز را می […]

javankhodro
شنبه - ۱۸ دی ۱۴۰۰

گزارش تست جاده / پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

در سال های اخیر که پای خودروهای وارداتی جدید از کشورمان بریده شده، این خودروهای چینی مونتاژ داخل هستند که رنگ و لعاب بازار را را حفظ کرده و هنوز هم به مشتری حق انتخاب میان گزینه های متفاوت و منطبق بر استانداردهای روز را می دهند. بی انصافیست اگر بگوییم خودروهای چینی، جایگاه فعلی خود در ایران را مدیون ممنوعیت واردات خودرو هستند. بدون شک اگر پیشرفت های چشمگیر در طراحی، ایمنی، کیفیت و قوای محرکه نبود، چینی ها در این بازار محدود هم آنچنان شانس موفقیت نداشتند. نوشتار پیش رو حاصل تجربه رانندگی 2 روزه با جدیدترین شاسی بلند چینی بازار به نام تیگو 8 پرو است. در حال حاضر مدل 2021 این شاسی بلند لوکس با تغییراتی جذاب مخصوصا در فضای کابین، در ایران عرضه شده است. مدیران خودرو به عنوان تولید کننده تیگو 8 پرو در ایران، از این پس این خودرو و دیگر محصولات لوکس چری را با نشان اختصاصی فونیکس عرضه می کند. این کار علاوه بر برقراری تمایز میان خودروهای لوکس و خودروهای اقتصادی این خودروساز خصوصی، در کنار شخصیت مند شدن طراحی این محصولات، تلاشیست برای هویت بخشیدن به خودروهای رده بالا و پریمیومی مثل تیگو 8 پرو، تیگو 7 پرو و آریزو 6 پرو.

رقیبی برای سانتافه

خریداران ایرانی در سال های آزاد بودن واردات، با خودروهای خارجی از کشورهای اروپایی و آسیایی آشنا شدند. از میان همه این ها، خودروهای کره ای با آپشن های متنوع و طرح های پرزرق و برق، میان ایرانی ها بسیار محبوب شدند. به همین دلیل به محض معرفی یک خودرو جدید چینی، شاید اولین چیزی که به ذهن خریدار ایرانی برسد، مقایسه آن با یکی از خودروهای کره ای موجود در بازار باشد. فونیکس تیگو 8 پرو نیز از این قاعده مستثنی نیست. این شاسی بلند بزرگ 7 نفره با طول 4700 میلی متر، عرض 1860 میلی متر، ارتفاع 1746 میلی متر و فاصله بین 2 محور 2710 میلی متر، هم هیکل نسل سوم هیوندای سانتافه است. اما از نظر طراحی و امکانات رفاهی هیچ ارتباطی با سانتافه ندارد.

تیگو 8 پرو

فوت کوزه گری چری

کمپانی پیشتاز چری، در سال های اخیر روند رو به رشدی را در طراحی محصولاتش طی کرده. نتیجه همه این هزینه ها و تلاش ها، چیزیست که در چهره تیگو 8 پرو می بینید. یک طراحی مستقل، با هویت و متناسب. پارامتری که محصولات خودروسازان تراز اول چین را از خودروسازهای معمولی این کشور که هوز هم روی خط کپی کاری حرکت می کنند، متمایز می سازد. جلوپنجره بزرگ، امضای چری در سری جدید محصولاتش به شمار می رود. این جلوپنجره مشبک با طراحی 3 بعدی، هارمونی جالبی با چراغ های باریک و کشیده که گرافیک جذابی هم دارند، ایجاد کرده است. سپر جلو هم طراحی بی نقصی داشته و متریال به کار رفته در ساخت آن، مثل اکثر ماشین های چینی، بی کیفیت و پلاستیکی نیست.


به روز رسانی : تست و بررسی فونیکس تیگو7 پرو در پیست آزادی


تیگو 8 پرو

در نمای کناری هم، گلگیرهای ورم کرده و رینگ های 19 اینچی با لاستیک های پهن 235، هیبت این شاسی بلند درشت هیکل را دووچندان کرده اند. کشیدگی لچکی عقب و امتداد چراغ های جلو و عقب روی گلگیرها باعث شده تا تیگو 8 در نمای جانبی کشیده تر از آنچه هست به نظر برسد. در قسمت عقب یک طراحی پخته و هماهنگ را شاهد هستیم که جذابیت آن با رشته های عمودی LED در چراغ ها و 2 خروجی اگزوز در طرفین دیفیوز عقب تکمیل می شود. طراحی قسمت عقب در مدل 2021 دستخوش تغییراتی شده و در این مدل، چراغ های عقب همچون مدل قبلی به یکدیگر متصل نیستند. کیفیت بالای سر اگزوزها، قطعات کرومی روی بدنه و جزییات چراغ ها، مواردی هستند که تنها در خودروهای رده بالای چینی قابل لمس هستند.

ترکیبی فراتر از انتظار

در برخورد اول، قطعا چهره زیبای تیگو 8 پرو نظرتان را به خودش جلب می کند. اما اگر هنوز هم برای انتخاب این خودرو تردید دارید، کافیست وارد کابین آن شوید. در این قسمت چری تمام هنر خود را به خرج داده تا فضایی مینیمال، مدرن و آرامش بخش با جلوه ای لوکس برای کابین تیگو 8 ایجاد کند. اولین چیزی که در این خودرو جلب توجه می کند، رکاب برقی است. آپشنی که تنها در شاسی بلندهای لوکس و گران قیمت به چشم می خورد. طراحی داشبورد این خودرو فراتر از انتظار است و از این نظر یک سر و گردن بالاتر از دیگر هم وطن های خود قرار می گیرد. 2 صفحه نمایش بزرگ با ساختار پیوسته (مشابه محصولات مرسدس بنز) در مقابل راننده قرار گرفته اند که بر خلاف بیشتر خودروهای چینی، کیفیت رنگ و وضوح دلچسبی دارند. فرمان D کات استخوانی پوشیده شده از چرم، علاوه بر خوش دستی، به شیفترهای تعویض دنده نیز مجهز شده تا جذابیت رانندگی با تیگو 8 دوچندان شود. قسمت میانی داشبورد با چرم نرم و همرنگ صندلی های و پنل درها تزیین شده تا حس کیفیت بالای ساخت، به بهترین شکل به سرنشینان منتقل شود.

در طراحی داشبورد این ماشین مدرن، سعی شده تعداد دکمه های مکانیکی به حداقل برسد. به همین منظور یک صفحه نمایش لمسی در قسمت پایینی کنسول جلو قرار گرفته و بسیاری از تنظیمات از طریق آن ممکن است. فرم کوچک و جالب شیفتر گیرباکس روی کنسول میانی ما را به یاد همین قطعه در ولوو XV90 انداخت و باید گفت این الهام گرفتن های چری از المان های جذاب خودروهای مطرح جهان در کابین محصولاتش، بسیار به پخته تر شدن طراحی آن ها کمک کرده است. صندلی ها گوشتی و راحت هستند و طراحی زیبایی دارند. چرم استفاده شده روی صندلی ها هم کیفیت قابل قبولی دارد، اما باید دید در طول زمان چگونه دوامش را حفظ می کند؟ علاوه بر این موارد و تنظیمات برقی، صندلی های جلو به گرمکن و سردکن مجهز شده اند و از حافظه هم بهره می برند. همچنین لبه های پشت سری صندلی ها هم برای راحتی بیشتر راننده و سرنشین، تنظیم می شود. راحتی صندلی ها با فضای پای کافی در قسمت جلو و عقب و سکوت مناسب کابین دست به دست هم داده اند تا یک سفر آرامش بخش و باکیفیت را با تیگو 8 پرو تجربه کنید.


بیشتر بخوانید:  مدیران خودرو از برند لوکس فونیکس رونمایی کرد


در مورد یک شاسی بلند 7 نفره صحبت می کنیم که به صندلی های ردیف سوم مجهز شده است. در صورتی که صندلی های ردیف سوم را جمع کنید، فضای صندوق بار به 890 لیتر می رسد. اگر هم به فضای بار بیشتری احتیاج داشته باشید، می توانید با خواباندن صندلی های ردیف دوم، این فضا را به 1930 لیتر برسانید. همچنین برای راحتی بیشتر، در صندوق بار نیز به صورت برقی باز و بسته می شود.

ایمن ترین شاسی بلند چینی بازار

در سال های گذشته، ایمنی در تصادف همیشه پاشنه آشیل خودروهای چینی بوده. اما نتیجه تحقیقات و سرمایه گذاری های گسترده در این زمینه، چیزیست که در مقابلمان قرار دارد. فونیکس تیگو 8 پرو عنوان ایمن ترین و مجهزترین خودرو مونتاژ داخل از نظر تجهیزات ایمنی را به دوش می کشد. این خودرو به ایربگ های جلو، 4 ایربگ جانبی برای 4 صندلی، ایربگ های پرده ای در طرفین کابین و حتی ایربگ زانویی برای راننده مجهز شده است. حسگرها و دوربین های مختلفی دور تا دور خودرو نصب شده اند تا دوربین 360 درجه عملکردی مشابه دید پرنده داشته باشد و راننده بتواند خودرو را از زوایای مختلفی مشاهده کند. علاوه بر سامانه های الکترونیکی کنترل پایداری و کنترل کشش، تیگو 8 پرو به کروز کنترل هوشمند مجهز است.


به روز رسانی : تست و بررسی ام وی ام X55 Pro در پیست آزادی


 با تنظیم سرعت خودرو و فعال کردن کروز کنترل، در صورتی که خودرو جلویی سرعتش را کم کند، این کروز کنترل هوشمند سرعت خودرو را کاهش می دهد. همچنین فرمان به صورت خودکار، خودرو را بین خطوط نگه می دارد. این سیستم را بارها در جاده تست کردیم و بیش از 80درصد مواقع که خط کشی های حاده استاندارد و واضح بود، عملکرد درستی از خود نشان می داد. در تیگو 8 پرو حتی فاصله با خودرو جلویی را اطلاع می دهد و به لطف استفاده از رادار جلو، ترمزگیری خودکار برای کاهش احتمال تصادف صورت می گیرد. در مجموع باید گفت، تیگو 8 پرو اولین ماشین نیمه خودران تولید داخل است.

رفتار تیگو 8 در میدان عمل

جذابیت فونیکس تیگو 8 پرو به موارد ظاهری خلاصه نمی شود و این شاسی بلند درشت هیکل، در بحث فنی نیز ناامیدتان نمی کند. پیشرانه 1.6 لیتری تیگو 8 به توربوشارژر مجهز شده و می تواند 197 اسب بخار قدرت در دور 5500 و 290 نیوتن متر گشتاور در دور 2200 تولید کند. تکنولوژی بالای این پیشرانه و استفاده از توربوشارژر، باعث شده تا علی رغم حجم کمتر پیشرانه از سانتافه، عملکرد تیگو 8 در شتاب گیری بهتر باشد و علاوه بر مصرف سوخت پایین تر از رقیب کره ای، گشتاور بیشتر و در نتیجه کشش بیشتری را در اختیار راننده قرار دهد.

 یکی از مهمترین نقاط قوت تیگو 8 در بخش فنی، استفاده از یک گیرباکس 7 سرعته دبل کلاچ و مدرن به جای گیرباکس های CVT حوصله سر بر رایج در خودروهای چینی است. اما در نقطه مقابل، یکی از نقاط ضعف این خودرو در این کلاس بدنه، عدم برخورداری از سیستم انتقال قدرت 2 دیفرانسیل است. سواری تیگو 8 علی رغم ارتفاع بلند خودرو تعادل مناسبی دارد و در جاده مارپیچ چالوس، عملکرد مناسبی را از خود به نمایش گذاشت.

 

انتهای پیام/

عکس : حسین شیرآقایی ، شهاب انیسی ، سید محمدعلی شبیری

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی