پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

رنج روور ایووک (8)

ته تغاری! / بررسی نسل جدید رنج‌ روور ایووک در ایران

قرار است از فرزندی ته تغاری صحبت کنیم که هم شرایط خوبی تجربه کرده هم از تجارب برادر و خواهر بزرگش بهره مند است. رنج روور ایووک همان ته تغاری جذاب است. به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو فرزند ته تغاری در هر خانواده‌ای بهترین شرایط را تجربه می‌کند‌‌. خواهر برادرهای بزرگ‌‌ تر به […]

سبحان قالیباف
سه شنبه - ۹ فروردین ۱۴۰۱

قرار است از فرزندی ته تغاری صحبت کنیم که هم شرایط خوبی تجربه کرده هم از تجارب برادر و خواهر بزرگش بهره مند است. رنج روور ایووک همان ته تغاری جذاب است.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو

فرزند ته تغاری در هر خانواده‌ای بهترین شرایط را تجربه می‌کند‌‌. خواهر برادرهای بزرگ‌‌ تر به او توجه می‌ کنند و تجربیات‌ شان را در اختیارش قرار می‌ دهند‌‌. از تمرکز پدر و مادر روی فرزند ته تغاری هم چیزی نگوییم بهتر است! داستان ایووک در خانواده جگوار-لندروور نیز به همین شکل است‌‌. 2 خودروساز بزرگ بریتانیایی پدر و مادرش و شاسی‌ بلندهای شاخصی نظیر رنج‌ روور اسپرت، ولار، ووگ و‌‌.‌‌.‌‌. هم برادرهایش هستند‌‌.

همان‌طور که انتظار می‌ رود، لندروور در ساخت ایووک از بعضی تکنولوژی‌‌‌ ها و خصوصیات خودروهای بزرگ‌‌تر در سبد محصولاتش استفاده کرده است‌‌. در مورد کراس‌ اووری صحبت می‌کنیم که آغازگر عصر جدید برای ‌‌رنج‌ روور بود و در زمان تولید نسل نخست‌ اش، 800 هزار نفر آن را خریداری کردند‌‌. لندروور ‌‌درحالی‌ که فروش ایووک هر سال ‌‌بیش‌تر از سال قبل بود، تصمیم گرفت ایووک را متحول کند و نسل جدیدش را به بازار بفرستد‌‌.


بیشتر بخوانید: مینی رنج روور!/ بررسی فنی رنج روور ایووک


رنج روور ایووک (9)

رنج‌ روور سواری در ایران همیشه با حواشی زیادی همراه بوده است‌‌. بعد از انقلاب اسلامی، هیچ‌ گاه محصولات این خودروساز بریتانیایی به‌ صورت رسمی وارد خاک ایران نشدند‌‌. البته در بحبوحه واردات خودرو طی دهه 90 هجری شمسی، صحبت از ایجاد نمایندگی رسمی جگوار لندروور در ایران به میان آمد‌‌. اما به دلایل مختلف در نهایت این اتفاق نیافتاد و تنها تعداد محدودی مدل ایووک در انواع 5 در و کانورتیبل توانستند شانس حضور در بازار ایران را داشته باشند.


بیشتر بخوانید: گالیور در سرزمین لی‌لی‌پوت‌ها!/ مقایسه رنج روور ولار و پورشه ماکان GTS


اما علاقه ایرانی‌‌‌ ها به ‌‌رنج‌ روور باعث شده هر از گاهی این شاسی‌ بلندهای جذاب با پلاک گذر موقت جاده‌‌‌‌ های ایران را لمس کنند‌‌. این‌ بار جدیدترین مدل ایووک با ظاهری متفاوت و قابلیت‌‌‌‌ های ‌‌بیشتر از قبل مهمان ما شده است‌‌. در مورد نسل جدید ‌‌رنج‌ روور ایووک مدل 2020 صحبت می‌کنیم‌‌. کراس‌اووری که 7‌‌.5 سال بعد از تولید نسل اول ایووک معرفی شده و JLR برای افزایش سود و فروش حسابی به آن نیاز دارد‌‌. شاید ایووک کوچک‌‌‌‌‌ ترین محصول ‌‌رنج‌ روور به‌شمار رود، نقشی پررنگ در سبد محصولات این خودروساز بریتانیایی داشته و برای شکست، حسابی بزرگ است‌‌.

رنج روور ایووک (10)

لندروور برای تولید ایووک جدید 1‌‌.3 میلیارد دلار سرمایه‌ گذاری کرده است‌‌. نتیجه کار یک ‌‌‌‌‌خودرو بالغ‌‌تر در مقایسه با نسل قبل، اما پایبند به اصالت از آب درآمده‌‌. در ساخت این خودرو برای اولین‌ بار از ‌‌‌‌‌پلت‌فرم PTA استفاده شده است‌‌. پلت‌ فرمی که از ترکیب فولاد تنش بالا و معمولی، آلومینیوم و منیزیم ساخته شده و نسبت به ‌‌‌‌‌پلت‌ فرم D8 اصلاحات اساسی برای پذیرایی از پکیج الکتریکی مایلد و سیستم پلاگین هیبرید را تجربه کرده است‌‌. فریم جدید نسبت به قبل 13 درصد مستحکم‌‌ تر است و در این ساختار جدید، به فاصله میان محورهای جلو و عقب 0‌‌.8 اینچ اضافه شده است‌‌. کف ایووک 2020 نسبت به مدل قبلی فاصله ‌‌بیش‌تری از زمین گرفته و به لطف این اتفاق، ایووک جدید می‌تواند در عمق 60 سانتی‌ متری فرو رود‌‌. زوایای ورود و خروج از شیب نیز به ترتیب 20 و 30 درجه است‌‌.

ابعاد:

طول: 4371 ‌‌‌‌‌میلی‌متر

عرض: 1996 ‌‌‌‌‌میلی‌متر

ارتفاع: 1649 ‌‌‌‌‌میلی‌متر

فاصله میان 2 محور: 2681 ‌‌‌‌‌میلی‌متر

وزن خالص: 2681 ‌‌‌‌‌میلی‌متر


بیشتر بخوانید: مروری بر محصولات لند روور/ به مناسبت 70 سالگی لند روور


طراحی

با وجود اختلاف سنی زیاد، نسل جدید ایووک شباهت زیادی به نسل قبلی خود داشته و کاملا به طرح اولیه وفادار مانده است؛ اما با این‌ حال در ظاهر ‌‌‌‌‌ایووک جدید تفاوت‌ های قابل‌ توجهی با نسل قبلی دیده می‌ شود‌‌. نمای جلویی خودرو با چراغ‌ های نازک و جلو پنجره باریک کاملا از ولار الهام گرفته شده، اما ورودی‌ های هوای درون سپر در ارتفاع بالاتری نسبت به ولار قرار گرفته‌اند‌‌. پروفیل جانبی نسل جدید ‌‌‌‌‌ایووک اما تقریبا بدون تغییر باقی مانده و به‌ جز تغییر دستگیره درها تفاوت قابل‌ توجه دیگری نسبت به نسل قبلی در این قسمت به چشم نمی‌خورد‌‌.

نمای عقبی ‌‌‌‌‌ایووک ۲۰۲۰ نیز با چراغ‌ های باریک و فرم سپر، بسیار به ولار شباهت دارد اما اوورهنگ کوتاه عقب کمی این 2 برادر را از هم متمایز کرده است‌‌. در مجموع شباهت زیاد ظاهری نسل جدید ‌‌‌‌‌ایووک به ولار ویژگی ناخوشایندی نیست اما این 2 خودرو به‌ قدری به هم شبیه شده‌اند که تشخیص ‌‌‌‌‌آنها از یکدیگر را تبدیل به کاری دشوار شده است‌‌. اما در مجموع باید گفت ایووک جدید نسبت به مدل قبلی نمای یکپارچه‌‌ تر و شیک‌ تری دارد و تحول سبک طراحی ‌‌رنج‌ روور به وضوح در چهره‌‌‌‌‌‌اش مشخص است‌‌.

کابین

رنج‌ روور با سبک طراحی مینیمالیستی کابین ایووک را طراحی کرده است‌‌. استفاده از متریال با کیفیت و بهره‌گیری از تکنولوژی‌‌‌‌ های مدرن دست به دست هم داده‌‌‌‌‌‌‌اند تا حس لوکس بودن در تمام نقاط کابین القاء شود‌‌.

از جمله ویژگی‌ های جدید داخل کابین ایووک می‌ توان به غربیلک فرمان کاملا جدید، صفحه آمپر دیجیتالی 12‌‌.3 اینچی و ‌‌‌‌‌‌‌نمایشگر عریض سیستم اطلاعاتی-سرگرمی 10 اینچی اشاره کرد؛ اما غیر از این ‌‌‌‌‌‌‌نمایشگر، صفحه ‌نمایش لمسی دیگری هم در کنسول میانی تعبیه شده که از طریق آن سیستم تهویه و سیستم صوتی کنترل می‌شوند. با ایجاد تغییرات در داشبورد مدل جدید، فضای کابین بزرگ‌‌ تر به نظر می‌رسد‌‌. شاید فضای پای سرنشینان عقب هنوز هم در حد یک ‌‌‌‌‌‌‌شاسی‌ بلند بزرگ نباشد، اما با افزایش فاصله میان 2 محور، فضای زانو برای سرنشینان عقب 20 ‌‌‌‌‌میلی‌متر ‌‌بیشتر شده است‌‌. ‌‌‌‌‌‌‌همچنین فضای صندوق بار نیز در مدل جدید 10 درصد افزایش یافته و حالا به 590 لیتر رسیده است‌‌. البته با خواباندن صندلی‌‌‌‌ های ردیف عقب می‌توانید این فضا را به 1383 لیتر افزایش دهید‌‌.

یکی از تکنولوژی‌‌‌‌ های جالب نسل جدید ‌‌‌‌‌ایووک نیز تکنولوژی Ground View است‌‌. این سیستم تصاویر دوربین‌‌‌‌ های مختلف را روی ‌‌‌‌‌‌‌نمایشگر سیستم اطلاعات و سرگرمی به نمایش درآورده و نمایی ۱۸۰ درجه از قسمت جلو را در اختیار راننده قرار می‌ دهد‌‌. ‌‌‌‌‌‌‌همچنین به لطف سامانه Clear Sight Rear و دوربین 1‌‌.7 مگاپیکسلی HD، تصاویر فضای پشت سر خودرو نمایش داده می‌ شود‌‌.

ترکیب متریال داخلی ‌‌‌‌‌ایووک جدید فضای آرام و ساکتی را در کابین ایجاد کرده‌ که موجب راحتی سرنشینان می‌شود. نصب پیشرانه در ارتفاع کوتاه‌‌ تر باعث شده تا سر و صدا و لرزش حین افزایش دور موتور کاهش یابد‌‌. ‌‌‌‌‌‌‌همچنین ایووک خیلی سریع به سرعت‌‌‌‌های بالا می‌ رسد و لازم نیست دور پیشرانه را خیلی افزایش دهید‌‌. ایزوله شدن کامل کابین و رکوب صدای لاستیک‌ ها، آرامشی چشم‌ گیر را برای سرنشینان به ارمغان می‌ آورد‌‌.

تجربه رانندگی و قابلیت‌‌‌‌های فنی

رنج‌ روور ایووک جدید را با پیشرانه‌‌‌‌ های مختلفی عرضه کرده و شاید مهم‌ ترین تغییر در این خودرو، عرضه نسخه‌‌‌‌ های مجهز به موتور الکتریکی باشد‌‌. اما مدل مورد بررسی ما از نوع P200 آر داینامیک است‌‌. یک پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری در سینه این کراس‌ اوور جذاب قرار گرفته که با توربوشارژر تغذیه می‌شود‌‌. این پیشرانه می‌تواند 197 اسب‌بخار قدرت در 4500 دور تولید کند‌‌. ماکزیمم گشتاور 320 نیوتن‌ متری این پیشرانه هم در دور 1300 در اختیار راننده قرار می‌گیرد‌‌. این پیشرانه با گیرباکس 9 سرعته جگوار لندروور جفت می‌شود‌‌. گیرباکسی بهبود یافته که عملکرد آن از هر زمان دیگری بهتر است‌‌. اما در جاده‌‌‌‌ های مارپیچ و زمانی که عجله دارید کمی خونسرد ظاهر می‌شود!

سیستم چهارچرخ متحرک ‌‌‌‌‌‌‌به‌ صورت استاندارد در تمام نسخه‌‌‌‌ های ایووک جدید به‌ کار گرفته شده است‌‌. اما یک سیستم قطع‌کننده ارتباط نیرو با چرخ‌‌‌‌های عقب هم در نظر گرفته شده که در صورت عدم نیاز به آنها، با خارج کردن‌ شان از مدار، مصرف سوخت کاهش یابد‌‌.

شاید از هر 1000 خریدار ایووک، یک نفر بخواهد با این کراس‌ اوور شهری به دل مسیر های آفرودی بزند‌‌. اما ‌‌رنج‌ روور فکر اینجا را هم کرده است‌‌. برای اینکه ایووک جدید با همین قد و قواره‌‌‌‌‌‌اش از توانایی‌‌‌‌های آفرودی درخور نام ‌‌رنج‌ روور برخوردار باشد، این خودروساز بریتانیایی علاوه بر سیستم چهار چرخ متحرک، این ‌‌‌‌‌‌‌کراس‌ اوور را به نسل دوم سیستم Active Driveline نیز مجهز کرده است‌‌. علاوه بر این، ‌‌‌‌‌ایووک ۲۰۲۰ از سیستم Terrain Response 2 بهره می‌ برد که به‌ طور خودکار سطح مسیری که خودرو در آن در حال حرکت است را تشخیص داده و تعلیق را مطابق با آن تنظیم می‌ کند‌‌. ‌‌‌‌‌‌‌همچنین برای رانندگی با ایووک 2020 می‌توانید از میان حالت‌‌‌‌های کامفورت، شن، چمن-شن-برف و گل یکی را انتخاب کنید‌‌. تمام این سامانه‌‌‌‌ های الکترونیکی و مدرن دست به دست هم داده‌‌‌‌‌‌‌اند تا یکی از پرفروش‌‌‌‌‌ ترین خودروهای کلاس کراس‌ اوورهای کامپکت، از نظر قابلیت‌‌‌‌ های خارج جاده‌ای نیز نسبت به هم‌ کلاسی‌‌‌‌ های خود عملکرد بهتری داشته باشد‌‌.


بیشتر بخوانید: کیف انگلیسی/ مدل جدید لندروور دیفندر بعد از سال ها معرفی شد


رنج روور ایووک (15)

هنگام رانندگی با ایووک جدید به این نتیجه می‌ رسیم که ‌‌رنج‌ روور ‌‌بیشتر به دنبال ساخت خودرویی راحت بوده تا کسب پایداری زیاد‌‌. ایووک ‌‌بیشتر به دنبال حفظ مسیر مستقیم است و در این راه پاسخ‌‌‌‌ های سریع و فراتر از انتظار می‌ دهد‌‌. اما هنگام رانندگی با این خودرو خبری از احساس حمله به پیچ نیست و نمی‌ توان چسبندگی آن را با خودرویی مشابه نظیر جگوار E پیس مقایسه کرد‌‌.

رنج روور ایووک (14)

اما کیفیت سواری و راحتی ایووک نسبت به قبل در سرعت‌‌‌‌ های پایین بسیار بهتر شده است‌‌. تعلیق جلو از نوع مک‌ فرسون استرات و متصل به فریم آلومینیوم دایکست است‌‌. ‌‌‌‌‌‌‌همچنین در قسمت عقب ایووک از تعلیق چند اتصالی بهره می‌برد که بوش‌‌‌‌ های آن ارتقاء یافته تا لرزش در سرعت‌‌‌‌ های بالا کاهش یابد‌‌.

نویسنده: میلاد میرعابدینی

عکس: محمدرضا اناری 

انتهای پیام/

فراتر از کاربرد!/ با عجیب ترین آپشن های خودرویی آشنا شوید

کیا سورنتو زیر ذره بین/ از شاسی بلند محبوب کیا بیشتر بدانید

در رنج قیمت ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان، سوزوکی گرند ویتارا بخریم یا کیا اسپرتیج؟!

هوایِ آفرود!/ برای سفرهای ماجراجویانه، تویوتا پرادو بخریم یا رکستون G4؟

سلیقه جدید بازار/ بررسی کی ام سی T8 همزمان با عرضه رسمی

فرمول طلایی!/ مروری بر تاریخچه تویوتا لندکروزر به بهانه معرفی نسل جدید (J300)

با مثبت و منفی 600 میلیون تومان کدام شاسی بلند دست دوم را انتخاب کنیم؟

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی