پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

شماره 12 – واردات خودرو را مشروط نکنیم! / خودرو کالای سرمایه ای نیست

علي خسرواني، فعال حوزه خودرو گفت: اگر ما بخواهیم واردات خودرو را منوط به صادرات خودرو کنیم همان ممنوعیت است. علی خسروانی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری جوان خودرو؛ درباره برگزاری چهارمین نمایشگاه خودروو مصادف شدن این نمایشگاه با واردات خودرو اظهار کرد: ممنوعیت واردات خودرو از همان ابتدا هم رویکرد اشتباهی […]

سبحان قالیباف
دوشنبه - ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱

علي خسرواني، فعال حوزه خودرو گفت: اگر ما بخواهیم واردات خودرو را منوط به صادرات خودرو کنیم همان ممنوعیت است.

علی خسروانی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری جوان خودرو؛ درباره برگزاری چهارمین نمایشگاه خودروو مصادف شدن این نمایشگاه با واردات خودرو اظهار کرد: ممنوعیت واردات خودرو از همان ابتدا هم رویکرد اشتباهی بود و‌ هم برخلاف قانون بود اما آزادسازی آن دیرهنگام بود ولی بالاخره انجام شد.

وی افزود: من فکر می‌کنم که اگر مسئولان خیلی زودترها به هشدارها و پیش‌بینی‌ها گوش می‌دادند وضعیت به این مرحله نمی‌رسد چرا که مردم و جامعه بابت دیر شدن این موضوع هزینه زیادی پرداخت کردند.

خسرواني در پاسخ به اینکه آیا ممنوعیت واردات خودرو باید صورت می‌گرفت یا خیر تصریح کرد: اساسا تصمیم ممنوعیتخودرو رویکرد غلطی بود و بهانه‌ای که درباره ارزبری مطرح بود هیچ پایه‌ و اساسی نداشت و در داخل موضوع ارزبری مطرح نبود وکمااینکه این ارز به بهانه‌های مختلف خارج شد اما قیمت خودرو نامتعارف گران شد.

خسروانی درباره تاثیرات دیرهنگام بحث آزادسازی خودرو خاطرنشان کرد: این موضوع باعث شد تا خودرو‌ بیش از حد به کالایسرمایه‌ای تبدیل شود و زمانی که کالایی از کالای مصرفی به سرمایه‌ای تبدیل شود سرمایه‌های سرگردان در بازار خودرو شکل گرفت وخریداران صدمه دیدند و خیلی‌ها ماشین خود را فروختند ولی نتوانستند اتومبیل جدیدی خریداری کنند.

وی تاکید کرد: کسانی که مسبب ممنوعیت واردات خودرو بودند و در رفع این ممنوعیت دیر عمل کردند در پیش وجدان خود و مردم محکومهستند ولو اینکه در هیچ جایی محکوم نشوند.

اين فعال حوزه خودرو درباره آیین‌نامه واردات خودرو گفت: طرحی در مجلس تصویب شد تا واردات خودرو آزاد شود اما این طرح رد شدو مجددا یک تبصره به طرح اضافه شد که طبق آن واردات خودرو در ازای صادرات خودرو و قطعات صورت گیرد.

خسروانی با بیان اینکه ما موضوعی تحت عنوان صادرات خودرو و قطعات نداریم و اگر داشته باشیم رقم قابل توجهی نیست اظهار کرد: آیین‌نامه‌ها در اختیار دولت است و ما منتظر اعلام نظر دولت در این راستا هستیم اما عملا اگر ما بخواهیم واردات خودرو رارمنوط بهصادرات خودرو کنیم همان ممنوعیت است.

وی درباره اینکه آیا واردات خودرو بر کاهش قیمت خودرو در بازار تاثیر می‌گذارد تصریح کرد: ما شایعاتی درباره این موضوع شنیدیم اما قرار شده خودروهایی با قیمت ۲۰ تا ۲۵ هزار دلار با تعرفه ۱۰۰۰ سی سي وارد شود که این شرایط شامل همه خودروها نمی‌شود وشامل هاچ‌بک‌های کوچک شهری و سدان ‌های کوچک می‌شود. با بیان اینکه خودروهایی با رنج ۲۰ هزار دلاری ۳۲ درصد تعرفه به آن تعلق می‌گیرد و فکر می‌کنم زیر یک میلیاردبا سود بازرگانی تمام شود اما خودروهای هزار سی سی در قیمت پایینی قرار می‌گیرد و دانشجویان و جوانان می‌توانند این دستخودرو را خریداری کنند.

خسروانی گفت: امیدواریم روزهای خوبی برای بازار و صنعت خودرو شاهد باشیم چرا که هر وقت این دو را از هم جدا کنیم به مشکل برمي ‌خوریم.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی