پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

افزایش کیفیت محصولات ایران خودرو همراه با رشد زنجیره تامین/ پروژه های کیفی به بار نشستند

به طور کلی در صنایع مختلف موضوع کیفیت محصول (Product quality) شامل یک فرآیند از فعالیت هاست. به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو به طور کلی در صنایع مختلف موضوع کیفیت محصول (Product quality) شامل یک فرآیند از فعالیت هاست. این در حالی است که بسیاری در کشور تصور می کنند کیفیت محصول صرفا […]

سبحان قالیباف
سه شنبه - ۱۴ تیر ۱۴۰۱

به طور کلی در صنایع مختلف موضوع کیفیت محصول (Product quality) شامل یک فرآیند از فعالیت هاست.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو

به طور کلی در صنایع مختلف موضوع کیفیت محصول (Product quality) شامل یک فرآیند از فعالیت هاست. این در حالی است که بسیاری در کشور تصور می کنند کیفیت محصول صرفا در کارخانه سازنده محصول نهایی به وجود می آید. این تصور اشتباه به خصوص در سال های اخیر و بعد از تحریم ها باعث شده حجمه های بسیاری به خودروسازان در رسانه ها و افکار عمومی وارد شود. در حالی که کیفیت محصولی که دست کم از حدود 5 هزار قطعه با متریال های مختلف ساخته شده است، تنها در کارخانه سازنده حاصل نمی شود.

اگر بخواهیم مقوله کیفیت را در خصوص خودرو مطرح کنیم، باید ابتدا خودرو را به عنوان یک مجموعه از قطعات ببینیم. به این ترتیب می توان کیفیت یک خودرو را به دو دسته کلی کیفیت قطعات و مجموعه ها و در نهایت مونتاژ و ساخت تقسیم کرد. در بخش اول کیفیت بدون شک این قطعه سازان هستند که نقشی پر رنگ دارند. زیرا قطعه سازان محور اصلی زنجیره تامین هستند و بی شک کیفیت هایی یک خودرو بستگی به کیفیت مجموعه قطعاتی دارد که در آن خودرو به کارگیری شده اند.

هر چند در این بخش نقش تست های خودروسازان بر روی قطعات و نتایج آزمون های قطعه سازان نیز بسیار موثر است، اما فراموش نکنید، بدون شک افزایش قیمت نهاده های تولید، مواد اولیه و هزینه های تولید در کشور آن هم به صورت روزانه و ماهانه باعث می شود قطعه سازان نیز سورس های تامین مواد اولیه را تغییر دهند. از این رو کاهش کیفیت قطعات اجتناب ناپذیر است.

این روند به دلیل اجبار در داخلی سازی قطعات به ویژه در سال های تحریم می تواند، ضریب کیفیت را نیز کمی کاهش دهد و با مرور زمان همچون دوران فعلی، کیفیت به نقطعه مناسب خواهد رسید. این روندی است که صنعت خودرو پس از تحریم ها طی کرده و امروز به مرحله رسیده که تولید کننده ای همچون ایران خودرو حتی گارانتی محصولات خود را تا 60 هزار کیلومتر یا 3 سال ارتقاع می دهد. ضمن این که فراموش نکنیم بسیاری از خودروهایی که با مشکلات کیفی رو به رو هستند، همان خودروهایی است که مدت ها در پارکینگ های خودروسازان به دلیل نقص در قطعات باقی ماندند.

کیفیت همانطور که در بالا اشاره شد، روی دیگری از سکه نیز دارد که باید در فرآیند ساخت و مونتاژ به دنبال آن گشت. این بخش از تولید خودرو شامل مواردی بسیار گسترده است که شاید توضیح و بررسی آن ها یک به یک در حوصله این مطلب نباشد، اما به طور کلی این بخش از کیفیت را باید در ماشین آلات مورد استفاده در مونتاژ، سطح تخصص و کیفیت عملکرد اُپراتورهای خطوط تولید و حتی بخش حمل و نقل خودروهای تولید و نگهداری جست و جو کرد.

کیفیت بعد از تحریم ها

قطعات خودرو را می توان به زبان ساده در دو دسته عملکردی و غیر عملکردی تقسیم کرد. قطعات عملکری قطعاتی هستند که در روند استفاده و حرکت خودرو تاثیر دارند. مثل قطعات مجموعه گیربکس، ترمز و … اما قطعات غیر عملکردی در ایمنی، هندلینگ و حرکت خودرو تاثیرگذار نیستند. از جمله این قطعات می توان به سیستم صوتی و یا تهویه مطبوع اشاره کرد.

داخلی سازی این قطعات بعد از تحریم ها فارغ از سطح تکنولوژیکی و انجام تست های مختلف روی آن همراه با کسب استانداردهای مورد نیاز در بهترین حالت برای یک قطعه ساده می تواند دست کم بیش از 6 ماه زمان ببرد و این در حالی است که این زمان برای قطعات عملکردی و پیچیده حتی به دو سال هم می رسد. در حقیقت همین زمان بر بودن و سرمایه گذاری کلان است که باعث شده بسیاری از قطعات بعد از تحریم ها کیفیت اولیه را نداشته باشند. زیرا صنعت خودرو کشور و به ویژه زنجیره تامین باید برای عبور از این مرحله و رسیدن به کیفیت زمان و هزینه بسیاری صرف می کرد.

اما امروز شرایط متفاوتی در صنعت خودرو در حوزه کیفیت وجود دارد. زیرا قطعه سازان و تولیدکنندگان به نقطعه رسیده اند که بهبود کیفیت تسریع شده است و با توانمندی های داخلی می توانند پروژه های بزرگی را کلید بزنند. تعریف 18 ماهه برای طراحی تا تولید محصول جدید در ایران خودرو یکی از همین دستاوردهاست که به همت صنعتگران ایرانی میسر شده است.

آغاز راهی بی پایان

متخصصین حوزه کیفیت و کارشناسان عقیده دارند، کیفیت راهی بی پایان است. از یان رو اگر بخواهیم ایران خودرو به عنوان بزرگ ترین خوروساز کشور را به عنوان یک Case مطرح کنیم، در 5 ماهه اخیر این خودروساز از نظر کیفیت دستاوردهایی داشته که در 20 سال گذشته میسر نشده است. اجرای 279 پروژه کیفی در بخش های مختلف از جمله زنجیره تامین، بهینه سازی ماشین آلات تولید، اصلاح در فرایندهای مونتاژ، بهبود قالب سازی و … فرآیندهایی است که در نهایت باعث رشد کیفی محصولات این خودروساز شده و مهر تایید آن را نیز می توان از کاهش مراجعات محصولات تولید مستقیم این خودروساز به نمایندگی های خدمات پس از فروش پیدا کرد.

در این مسیر نباید از همراهی زنجیره تامین نیز غافل شد که به رغم شرایط اقتصادی نامناسب توانسته اند با کسب استانداردهای لازم برای قطعات تولیدی، مجموعه قطعاتی را که برای تغذیه تولید به خودروسازان تحویل می دهند را از نظر کیفی بهبود ببخشند. طبق شنیده ها به خصوص در خودروهای جدید تولیدی ایران خودرو تست های دوام (Durability tests) و آزمون های قابلیت اطمینان (Reliability test) نسبت به گذشته نتایج بسیار مثبتی دارد که خبر از به بار نشستن پروژه های کیفی در این خودروساز می دهد.

اثر بخشی اجرای پروژه های کیفی در ایران خودرو در پنج ماهه اخیر، نه تنها باعث بهبود کیفیت محصولات این خودروساز شده است، بلکه به طی این روند باعث رشد کیفیت و توانمندی های زنجیره تامین نیز می شود. از این رو آمادگی قطعه سازان کشور برای تولید و مشارکت در پروژه های آتی خودروسازان نیز حاصل همین تفکر بهبود کیفیت است.

نباید فراموش کرد کیفیت راهی بی پایان است و همه خودروسازان بزرگ جهان پیوسته در این مسیر گام بر می داند. از این رو رقابت در بخش کیفیت یکی از سخت ترین رقابت ها در صنعت خودرو است. به این ترتیب با مثبت شدن آثار بهبود کیفیت در محصولات ایران خودرو به عنوان بزرگ‌ترین تامین کننده بازار، دور نیست روزهایی که محصولات این شرکت در بخش کیفیت بتوانند در بازارهای منطقه ای نیز حرف های زیادی بزنند. موضوعی که از مهم‌ترین شاخص های توسعه صادرات و البته گسترش بازار فروش است.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی