پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

واردات خودرو

افزایش قیمت خودروهای داخلی به شرط صفر شدن تعرفه واردات خودرو

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: خودروهای داخلی در صورتی می‌توانند قیمتی را که خودروسازان ادعا می‌کنند داشته باشند که تعرفه واردات خودرو صفر باشد. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو  حجت‌الاسلام و المسلمین سید جواد حسینی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در رابطه با درخواست خودروسازان مبنی‌ بر […]

سبحان قالیباف
سه شنبه - ۲۱ تیر ۱۴۰۱

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: خودروهای داخلی در صورتی می‌توانند قیمتی را که خودروسازان ادعا می‌کنند داشته باشند که تعرفه واردات خودرو صفر باشد.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو 

حجت‌الاسلام و المسلمین سید جواد حسینی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در رابطه با درخواست خودروسازان مبنی‌ بر افزایش قیمت محصولاتشان، بیان کرد: خودروسازان مدعی‌اند که زیان می‌دهند و هر چه تولید می‌کنند زیان انباشته آنها بیشتر می‌شود. نگاهشان هم این‌گونه است که قیمت دستوری بوده و بر زیان انباشته آنها در سالیان گذشته افزوده است.

وی بیان کرد: نگاه دیگری هم باید داشته باشیم مبنی‌بر اینکه خودروسازی ما در یک صورت می‌تواند قیمت واقعی را که خودروسازان ادعا می‌کنند داشته باشد که تعرفه وارداتش صفر باشد. وقتی تعرفه واردات را صفر کنیم و خودرو بتواند وارد کشور شده و از سوی دیگر هم خودروی داخلی از نظر کیفیت، قیمت و رقابت‌پذیری بتواند با واردات رقابت کند، منعی ندارد هر قیمتی که خودروسازان می‌گویند، بفروشند؛ با این حال الان چون بازار خودرو انحصاری است، این حرف از خودروسازان پذیرفته نیست و نمی‌توان در چنین بازاری قیمت دل‌بخواهی لحاظ کرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن با اشاره به اینکه در بازارهای انحصاری معمولا دولت‌ها قیمت را دستوری تعیین می‌کنند، تصریح کرد: تعیین دستوری قیمت به دلیل بازار انحصاری است که وجود دارد. مثلا الان خودروساز هنوز خودرویش را تولید نکرده پول آن را می‌گیرد و این در دنیا مرسوم نیست.

حسینی‌کیا در ادامه گفت: بنابراین اگر تعرفه واردات صفر شود خودروساز حق خواهد داشت قیمتی را که خودش تعیین می‌کند روی محصولش بگذارد و بعد آن را در بازار رقابتی عرضه کند.

وی در رابطه با بحث کیفیت خودروها که خودروسازان معتقدند بعد از افزایش قیمت به آن خواهند پرداخت، تاکید کرد: این حرف پذیرفتنی نیست؛ معمولا خودرو سه مزیت قیمت، رقابت‌پذیری و صادرات‌محوری را با هم دارد، یعنی خودروساز باید خودرویی تولید کند که این سه مشخصه را داشته باشد و وقتی این اتفاق رخ بدهد، می‌توان گفت خودرویی مناسب تولید شده است.

نماینده مردم سنقر در مجلس گفت: نمی‌شود از یک سو خودروی کم‌کیفیت تولید کنیم و بازار هم انحصاری باشد و از سوی دیگر هرچه خودروساز خواست قیمت را افزایش دهد. این موضوع نارضایتی اجتماعی به وجود خواهد آورد.

انتهای پیام/ منبع: ایسنا

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی