پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خط تولید خودرو

توسعه همکاری با خودروسازی روسیه/ پتانسیل های صنعت خودرو از تهران تا مسکو

خودروسازان روس در ماه های اخیر به دلیل جنگ این کشور با روسیه همچون دیگر صنایع این کشور مورد تحریم های سختی قرار گرفتند. به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو خودروسازان روس در ماه های اخیر به دلیل جنگ این کشور با روسیه همچون دیگر صنایع این کشور مورد تحریم های سختی قرار گرفتند. […]

سبحان قالیباف
یکشنبه - ۳۰ مرداد ۱۴۰۱

خودروسازان روس در ماه های اخیر به دلیل جنگ این کشور با روسیه همچون دیگر صنایع این کشور مورد تحریم های سختی قرار گرفتند.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو

خودروسازان روس در ماه های اخیر به دلیل جنگ این کشور با روسیه همچون دیگر صنایع این کشور مورد تحریم های سختی قرار گرفتند. موضوعی که سال هاست خودروسازان ایرانی با آن دست و پنجه نرم می کنند. هر چند بیش از 43 سال از تحریم های مختلف ظالمانه علیه ایران می گذرد، اما گاهی این تحریم ها به صورت مشخص بخش های خاصی از کشور را هدف قرار داده است.

اهمیت صنعت خودرو به عنوان یک صنعت پیشرانه به حدی است که در اردیبهشت ماه سال 97 ترامپ حتی قبل از تحریم های همه جانبه اقتصادی علیه ایران، خودروسازان کشور را با دستور مستقیم تحریم کرد. موضوعی که تنش های بسیاری را برای این صنعت به وجود آورد و می توان گفت در دهه گذشته صنعت خودرو کشور دو تحریم سخت را تجربه کرده است.

اما عملکرد خودروسازان ایرانی در تحریم ها با عملکرد روس ها قابل مقایسه نیست. صنعت خودرو کشور که منظور دقیقا تولید کنندگان است، در دو تحریم گذشته بیشترین سعی خود را در حفظ نیروی انسانی به کارگیری کرده است. ضمن این که تا توانسته بار مالی را به دوش کشیده تا زنده بماند. این در شرایطی است که علاومه بر این که چراغ تولید در خودروسازی ایران خاموش نشده است، حتی موفقیت های بسیاری نیز در بخش مهندسی و طراحی به وجود آمده است.

ولی خودروسازان روس شرایط کاملا متفاوتی دارند. جالب است، بدانید در همان هفته اول وضع تحریم های و خروج شریکان تجاری از صنعت خودرو روسیه، این صنعت به مرز تعطیلی رسید. با خروج شریکان تجاری همچون رنو، پژو و قطع همکاری های شرقی و غربی با خودروسازان روس، این صنعت علاوه بر تعطیل کردن سایت های مختلف تولیدی، کارگران و کارمندان بسیاری را از کار بیکار کرده است.

شرکت های چون لادا و MAZ با کاهش تولید بیش از 60 درصدی رو به رو شده اند و قیمت خودرو نیز به دلیل به وجود آمدن بازار دلالی در روسیه افزایش یافته است. جالب است، بدانید این خودروسازان بخش زیادی از کارگران خود را با پرداخت حقوق و دستمزد چند ماه راهی خانه کردند تا شرایط تولید دوباره به شرایط مناسب باز گردد.

از میان شریکان خارجی روس ها نیسان تولید محصولات خود در این کشور را متوقف کرده است. فولکس واگن نیز به دنبال مشتری برای کارخانه خود در این کشور می گردد و همه این اتفاقات تنها در چند ماه اخیر رخ داده است. به عبارتی صنعت خودرو روسیه از همان هفته اول تحریم ها علیه این کشور به زانو درآمده است و این در حالی است که خودروسازان ایرانی بعد از دو تحریم سخت هنوز هم فعال هستند.

همکاری صنعت خودرو ایران با روس ها

در ماه های اخیر سخن از همکاری صنعت خودرو روسیه با خودروسازان و قطعه سازان ایرانی بیش از هر زمان دیگری شنیده می شود. به خصوص این موضوع از زمانی رنگ و بوی جدی به خود گرفته است که وزیر صمت نیز در مورد آن صحبت کرد. اما به واقع ظرفیت های این همکاری کجاست؟ آیا خودروسازان روسی با توجه به شرایطی که دارند، می توانند باری از دوش صنعت خودرو ایران بردارد و یا برعکس این موضوع امکان پذیر است؟

واقعیت اینجاست که هر چند صنعت خودرو روسیه حال و روز خوبی ندارد، اما فراموش نکنید روس ها به سخت کوشی عادت دارند و از نظر سطح دانش فنی در صنایع مختلف از جمله صنایع الکترونیک، هوا فضا و نظامی در رده خوبی قرار گرفته اند. ضمن این که تجربه سال ها همکاری با خودروسازان بزرگ جهان کافی است تا در یک بازه زمانی نه چندان بلند خود را جمع و جور کنند.

از طرفی خودروسازان و به خصوص قطعه سازان ایرانی نیز در سال های تحریم با توجه به عزم داخلی سازی قطعات توانسته اند به توفیقات بسیاری دست پیدا کنند و تولید خودروهایی همچون تارا که استانداردهای ECE اروپا را نیز پاس می کند، از جمله موفقیت های طرف ایرانی است. به این ترتیب هر چند از نظر پلتفرمی صنعت خودرو ایران با روس ها اشتراک های چندانی ندارد، اما باید دید این امکان توسعه همکاری های مشترک چقدر وجود دارد؟

واقعیت اینجاست که زیرساخت های فنی مهندسی و مترهای استانداردی در ایران با استفاده از سبک خودروسازان فرانسوی توسعه یافته است. زیرا رنو، پژو و سیتروئن بیشترین تاثیر را در جغرافیای خودروسازی و قطعه سازی ایران داشته اند. از طرفی سازندگان ژاپنی نیز تا اندازه ای در این صنعت نقش آفرینی کرده اند. حال اگر صنعت خودرو روسیه را نیز زیر ذره بین قرار دهیم، خواهیم دید نام هایی که در بالا مطرح شد، همگی در خودروسازی روسیه نقش بسیار مهمی داشته اند.

بی شک مهمترین اشتراک صنعت خودرو ایران با روس ها همکاری هایی است که این دو صنعت با شریکان خارجی مشترک داشته اند. در این بین پلتفرم هایی که این خودروسازان در روسیه تولید کرده اند، تا اندازه ای به روز تر از پلتفرم های ایرانی است. ضمن این که از طرفی نیز تجارب خودروسازانی چون ایران خودرو در داخلی سازی قطعات در سال های تحریم یک برگ برنده ارزشمند به حاب می آید. به این ترتیب همکاری خودروسازی چون ایران خودرو با طرف های روسی می تواند یک معامله برد-برد باشد.

به هر حال نباید فراموش کرد، توسعه بازارهای منطقه ای چه در حوزه صادرات محصول و دانش فنی و چه در واردات دانش فنی پلتفرمی می تواند یکی از راه های کسب درآمد برای صنعت خودرو ایران باشد. به خصوص این مهم زمانی ارزش بیشتری پیدا می کند که پلتفرم مشترکی حاصل این همکاری باشد.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی