موتورهای دیزلی از چند زاویه نسبت به انواع بنزینی از مزایای بیشتری برخوردار هستند.
به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو
موتورهای دیزلی از چند زاویه نسبت به انواع بنزینی از مزایای بیشتری برخوردار هستند. این موتورها راندمان حرارتی بیشتری دارند و به همین دلیل انفجار قویتری در سیلندر آنها اتفاق میافتد که در نتیجه آن گشتاور بالاتری برای حرکت خودرو تولید میکنند. از طرفی سوخت این خودروها نسبت به انواع بنزینی ارزانتر است. این موتورها طول عمر بیشتری تا تعمیر اساسی موتور دارند. ضمن اینکه دی اکسید کربن کمتری تولید میکنند و به همین دلیل آسیب بسیار کمتری به لایه ازون وارد میکنند.
اما شاید مهمترین ویژگی این موتورها آلایندگی کمتر آنها در شاخص دی اکسید کربن باشد. هر چند موتورهای دیزلی قدیمی به دلیل تکنولوژی سنتی از نظر تولید گوگرد و دیگر مواد آلاینده به حساب میآیند، اما نمونههایی که در سالهای اخیر ساخته شده، در رده موتورهای درون سوز با آلایندگی پایین قرار میگیرد.
یکی از راه های کاهش آلایندگی موتورهای دیزلی به خصوص در کشورهایی که سوخت با کیفیت ندارند، استفاده از مایعی به نام ADBlue است. در واقع ادبلو به عنوان یک مایع که میتواند واکنش ایجاد کند در مسیر خروجی اگزوز خودروهای دیزلی تزریق میشود تا مواد آلاینده دیگری که در هیدروکربنهای سوخته قرار دارد را مورد تاثیر قرار دهد و کمترین میزان آلایندگی از اگزوز خارج شود.
یکی از خطرناکترین گازهایی که از اگزوز موتورهای دیزلی خارج میشود، اکسید نیتروژن است. گازی که با تزریق ادبلو تغییر کرده و به عناصر بیضرری چون نیتروژن و اکسیژن تبدیل میشود. بیش از 10 سال از اجباری شدن استفاده خودروهای دیزلی به خصوص سنگین از ادبلو گذشته است ولی هنوز هم بسیاری از خودروهای دیزلی در صورتی که از ادبلو استفاده نکنند، نمی توانند استانداردهای یورو 6 را پاس کنند. جالب است بدانید ادبلو از دو ماده ((آب و اوره)) ساخته میشود. البته فرآیند ساخت آن به این سادگیها هم نیست، اما از نظر ساختار مولکولی این دو ماده بیشترین میزان را در ادبلو دارند.
وقتی ادبلو به داخل اگزوز یک موتور دیزلی تزریق میشود، در واقع ادبلو یک عمل کاتالیتیک را انجام میدهد. به این معنی که به دلیل واکنشهایی که در لحظه تزریق داخل اگزوز اتفاق میافتد، ذرات سمی به آب و اکسیژن تبدیل میشود. نکته جالب توجه این که از سال 2017 تقریبا هیچ خودروی دیزلی بدون امکان استفاده از ادبلو در اروپا و آمریکا تولید نمیشود. در بسیاری از این خودروها اگر مخزن ادبلو خالی باشد، حتی ECU اجازه روشن شدن موتور را نمیدهد.
میزان مصرف ادبلو در خودروهای دیزلی همچون مصرف سوخت به موارد مختلفی همچون میزان بار، نوع رانندگی و … بستگی دارد. اما اگر قرار باشد یک حد میانگین برای مصرف این ماده ذکر کنیم، باید گفت تقریبا در هر هزار کیلومتر رانندگی با یک خودروی سنگین تجاری 1 لیتر ادبلو مصرف میشود. این میزان مصرف در صورتی که خودرو در حال حمل بار باشد و از دندههای سنگین زیاد استفاده کند، به بیش از 1.5 لیتر هم میرسد. حتی خودروهای دیزلی سواری هم از این مایع دوستدار محیط زیست استفاده میکنند.
ادبلو در بازار ایران توسط شرکت بهران با نام بلو ران Bluerun عرضه می شود که با شرایط آب و هوا و نیز کیفیت سوخت ایران سازگار تر است.
انتهای پیام/
این مقاله اطلاعات خیلی خوبی به من داد. من خودم از ادبلو آتا اویل استفاده میکنم و عملکرد موتور و کاهش آلایندگی به وضوح بهبود یافته. این برند واقعا کیفیت بالایی داره. خیلی ممنون که این مقاله رو به اشتراک گذاشتید