پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

ریل گذاری توسعه ایران خودرو با مسیرهای تازه درآمد زایی/ ایران خودرو برنامه های توسعه بخشی برای جبران زیان را در دستور کار قرار داده است

گروه صنعتی ایران خودرو به عنوان بزرگترین شرکت خودروسازی کشور که بخش عمدهتامین نیاز بازارخودرو را برعهده دارد بیش ازسایر شرکت های خودروسازی داخلی به دلیل تداوم قیمت گذاری دستوری دولت متضررشود. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو رشد هزینه تمام شده تولید، تداوم دخالت دولت در صنعت خودرو و قیمت گذاری دستوری محصولات شرکت […]

سبحان قالیباف
سه شنبه - ۱۰ آبان ۱۴۰۱

گروه صنعتی ایران خودرو به عنوان بزرگترین شرکت خودروسازی کشور که بخش عمدهتامین نیاز بازارخودرو را برعهده دارد بیش ازسایر شرکت های خودروسازی داخلی به دلیل تداوم قیمت گذاری دستوری دولت متضررشود.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

رشد هزینه تمام شده تولید، تداوم دخالت دولت در صنعت خودرو و قیمت گذاری دستوری محصولات شرکت های خودروسازی در حالی موجب توزیع رانت حاصل از فروش اغلب خودروهای داخلی به شیوه بخت آزمایی و افزایش حجم زیان انباشته شرکت های خودروسازیشده است که اکنون زمزمه های آزادسازی قیمت و عرضه برخی محصولات این شرکت ها در بورس کالا به گوش می رسد.

در واقع قیمتگذاری غیر واقعی و دستوری خودروهای مشمول قیمت گذاری شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار زمینه عرضه خودرو به قیمت کمتر ازهزینه تمام شده واقعی و توزیع رانت در بین برندگان خوش شانسی شده است که موفق به خرید ارازان قیمت محصولات خودروسازانشده اند به گفته کارشناسان بازار خودرو این شیوه عرضه خودرو یکی از عوامل موثر در رواج رویکرد دلال بازی و تبدیل خودرو از کالایمصرفی به کالای سرمایه ای بوده است مابه التفاوت قیمت مصوب کارخانه و حاشیه بازار محصولاتی که با وجود تنگنای تامین مواد اولیه،نقدینگی و شرایط خاص اقتصادی کشورمان توسط شرکت های خودروسازی داخلی تولید و با شیوه قیمت گذاری دستوری به بازارعرضه شده است، تداوم زیاندهی و افزایش حجم زیان انباشته شرکت های خودروسازی داخلی را به دنبال داشته و متاسفانه هنوز همسیاستگذاران صنعت خودرو با وجود وعدهای پی درپی بر اجرای این شیوه در عرضه محصولات مشمول قیمت گذاری خودروسازانداخلی اصرار دارند.

این شرایط موجب شده تا گروه صنعتی ایران خودرو به عنوان بزرگترین شرکت خودروسازی کشور که بخش عمدهتامین نیاز بازارخودرو را برعهده دارد بیش ازسایر شرکت های خودروسازی داخلی به دلیل تداوم قیمت گذاری دستوری دولت متضررشود با این وجود سازوکارهای تازه ای برای ایجاد درآمد و کاهش حجم زیان انباشته ایران خودرو در دستور کار قرار گرفته است.

تاکیدبر تولید بر خط و توقف تولید خودروهای ناقص، بهبود کیفی محصولات تولیدی و شبکه خدمات پس از فروش ، تکیه بر تحقیق و توسعهبرای طراحی و تولید محصولات جدید متناسب با نیاز بازارهای داخلی و بین المللی و استانداردهای روزدنیا ، توقف تولید خودرو بر مبنایپلت فرم های قدیمی، کاهش تعهدات معوق و رشد تحویل حضوری خودرو به مشتریان، بهبود شاخص های کیفی و کاهش میزان شکایاتمشتریان از جمله این رویکردها بوده است. علاوه بر آن  گروه صنعتی ایران خودرو راه اندازی پروژه ها و برنامه توسعه ای بخشی بامشارکت مردم را به عنوان سازوکار تازه ای برای درآمد زایی و کاهش حجم زیان ناشی از قیمت گذاری دستوری دنبال می کند.

از ایتراک تا پاورترین

قیمت گذاری دستوری خودروهای داخلی در شرایطی عرصه تولید را بر شرکت های خودروسازی تنگ تر کرده است که مطابق قوانینبالادستی دولت ملزم به جبران زیان ناشی از دخالت در بازار و قیمت فروش کالاها و خدماتی است که به صورت دستوری به تولیدکنندگان تکلیف می کند.

اصرار سیاستگذاران صنعت خودرو بر قیمت های تکلیفی بدون در نظر گرفتن سازوکارهای تامین زیان ناشی ازاین شیوه قیمت گذاری موجب شده است تا مدیریت جدید گروه صنعتی ایران خودرو راهکارهای تازه ای برای افزایش درآمد زایی وجبران بخشی از زیان انباشته ناشی از قیمت گذاری دستوری را اتخاذ کند. با این روند در گروه صنعتی ایران خودرو اجرای پروژه هایکلیدی و مهمی در قالب قرارداد های مشارکت با مردم در حال رونمایی است که نشان دهنده ریل گذاری این شرکت در مسیر توسعهاست.

گروه صنعتی ایران خودرو با وجود تداوم قیمت گذاری دستوری محصولات خود و زیان بالای ناشی از این شیوه قیمت گذاری درتلاش است با راه اندازی پروژه ها و برنامه های توسعه ای بخشی از زیان را جبران کند.

مدیریت این گروه صنعتی بر آن شده تا باشناسایی مسیرهای تازه درآمدزایی مانند استفاده از ظرفیت شرکت های تابعه ایتراک و یا خدمات پس از فروش افق روشنی را برایآینده ترسیم کند. در کنار این شیوه  ها گروه صنعتی ایران خودرو تلاش کرده است تا سرمایه گذاری و به کارگیری ایده های جدیدیمانند پاورترین  سهم خود از بازار موتور و قوای محرکه صنعت خودرو را افزایش دهد که به نظر می رسد تداوم این روند یکی ازمسیرهای تازه درآمدزایی قابل توجه برای این شرکت در آینده خواهد بود. در واقع می توان گفت که اتخاذ چنین رویکردهای توسعه ای درشرایط کنونی اقتصادی  نشان دهند هوش مالی فراوان مدیران این گروه خودروسازی برای تولید اقتصادی و جبران زیان انباشته ناشیاز قیمت گذاری دستوری محصولات این گروه خودروسازی دارد. واکاوی کم و کیف او اهداف اجرای پروژه پاروترین در شرکت تحقیق،طراحی و تولید موتور ایران خودرو شامل موتورهای OHV ،OHVG ، TP6،XUM ،EF7،EF7-TC ، EF۷P، EFD، IK3 از زبانمدیرعامل و برخی مدیران گروه صنعتی ایران خودرو بیانگر واقعیت های دیگری است.

هدفگذاری پرچم ‌داری قوای محرکه

اخیرا مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با اشاره به توجه ویژه شرکت های بزرگ خودروسازی دنیا به راه اندازی و توسعه شرکت هایقوای محرکه، گفت: مشکلات موجود در صنعت قوای محرکه نبود حلقه تجاری بازرگانی است و در چنین شرایطی سفارش دهنده قوایمحرکه باید دیدگاه اقتصادی داشته باشد و در مرحله اول باید این حلقه مفقوده را اصلاح کنیم. مهدی خطیبی با بیان این که شرکت‌هاییمانند فیات، اشکودا و تویوتا برای فروش و درآمدزایی بالاتر و دریافت سفارش‌ از کشورهای مختلف، به راه اندازی شرکت‌های تولید موتورو قوای محرکه اقدام کرده‌اند، افزود: ایران‌خودرو ظرفیت رهبری قوای محرکه در ایران را دارد و از محورهای اصلی و برنامه مهم این گروهصنعتی، راه‌اندازی «ایران‌خودرو پاورترین» است که این شرکت با نام شرکت توسعه تجارت و خدمات قوای محرکه ایران‌خودرو فعالیتخواهد کرد تا ایران خودرو پیشقراول تولید موتور و قوای محرکه در ایران و منطقه خاورمیانه باشد. او با اشاره به تولیدات قوای محرکه وموتور در این شرکت افزود: محصولات متنوع موتور و قوای محرکه در شرکت‌های چرخشگر، ایدم، محور خودرو، نیرومحرکه و محورسازانطراحی و تولید می‌شود و درصدد هستیم با ساختار بهتری شرایط عرضه و فروش آنان را به شرکت‌های دیگر فراهم کنیم. خطیبی تاکیدکرد، در حال حاضر با تعدادی از شرکت‌های خودروساز داخلی از جمله سایپا، دیارخودرو، زامیاد و عقاب در زمینه تامین نیاز قوایمحرکه همکاری داریم که از محصولات تولیدی قوای محرکه ما استفاده می‌کنند و می‌توان از این ظرفیت‌ها برای افزایش فروش ودرآمدزایی برای گروه صنعتی ایران خودرو استفاده کنیم.  وی با بیان این‌که ایران‌خودرو پاورترین با نظارت کامل، مجری سفارش‌هایقوای محرکه خواهد بود، گفت: این شرکت نیازهای ایران‌خودرو و دیگر شرکت‌ها را دریافت و به شرکت‌های دیگر مانند ایدم، چرخشگر،ایپکو و محورسازان منتقل می‌کند و این شرکت‌ها با توجه به میزان سفارش تولید می‌کنند. خطیبی ، افزود: با راه‌اندازی این شرکت وتجمیع فعالیت‌ها و اقدامات حوزه قوای محرکه و جلوگیری از موازی‌کاری، در چند سال آینده تاثیر ملموسی در میزان فروش و درآمد گروهصنعتی ایران خودرو ایجاد خواهد شد که رضایت سهام‌داران را نیز به همراه خواهد داشت.همچنین با برگزاری جلسات و دعوت ازشرکت های خودروساز داخلی، ظرفیت‌ها و اقدامات خود را در حوزه طراحی و تولید موتور و قوای محرکه ارایه می کنیم.

تولید انبوه نسل جدید موتور EF7

مدیرعامل شرکت تحقیقات، طراحی و تولید موتور ایران‌خودرو (ایپکو) با اشاره به سه گام توسعه‌ای در مسیر پوست‌اندازی موتورمحصولات ایران‌خودرو، از آغاز تولید انبوه نسل نوین موتور EF7 تا پایان سال خبر داد و گفت: در نقشه راه مصوبه هیات مدیره ایرانخودرو سه گام توسعه‌ای در مسیر پوست‌اندازی موتور محصولات این خودروساز تعریف شده که یکی از گام‌ها توسعه‌ای کاهش و به صفررساندن شمارگان تولید موتورهای پرمصرف  و افزایش شمارگان تولید موتورهای کم‌مصرف است. مهدی رجبعلی با بیان این‌که افزایشدوبرابری ظرفیت موتور EF7 رویکرد مبتنی بر تحقق این هدف است، افزود: در چند ماهه اخیر به ظرفیت تولید دوبرابر این محصول دستیافتیم ،دومین گام توسعه‌ای در حوزه موتور محصولات ایران‌خودرو ر ارتقای موتورهای فعلی است و اکنون نسل جدید موتور TU و XU7 در مدار تولید قرار گرفته و تا پایان سال نیز نسل جدید EF7 به خط تولید خواهد رسید. وی مصرف سوخت، آلایندگی و ارتقای کیفیت راسه شاخص و دلیل اصلی ارتقا و بهبود موتورها دانست و طراحی و توسعه موتور سه استوانه  را از اقدامات و پروژه‌های راهبردی و مهمایران‌خودرو و سومین گام توسعه‌ای برشمرد و گفت: هیبریدی و همچنین برقی سازی این موتورها نیز در دستور کار قرار دارد. مدیرعاملایپکو افزود: ظرف سه سال آینده، نسل قوای محرکه ایران‌خودرو در سه گام پوست‌اندازی خواهد کرد و کاملا جدید و به‌روز خواهد شد. وی درباره تغییرات ایجاد شده در موتورها گفت: از منظر فنی راندمان موتورها باید افزایش یابد و این راندمان شامل ارتقای احتراق وبهبود اصطکاک موتور است که از فناوریهای جدید از جمله دو CVVT  و توربو با کنترل کننده برقی استفاده شده که راندمان بالاتر واحساس لذت رانندگی بیش‌تری را برای راننده ایجاد خواهد کرد.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی