پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

هر گردی که گردو نیست! / تفاوت شاسی بلند با کراس اوور چیست؟

سال هاست که تب بازار خودرو عمدتا به سمت کراس اوورها و شاسی بلندها کشش دارد و این کلاس از خودروها طی این سالها از محبوبیت خاصی بهره مند شده اند. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو  بلندقامتان چه در زمره شاسی بلند ها و چه در گروه کراس اوورها مدتی است که حسابی نیض […]

سبحان قالیباف
چهارشنبه - ۲ آذر ۱۴۰۱

سال هاست که تب بازار خودرو عمدتا به سمت کراس اوورها و شاسی بلندها کشش دارد و این کلاس از خودروها طی این سالها از محبوبیت خاصی بهره مند شده اند.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو 

بلندقامتان چه در زمره شاسی بلند ها و چه در گروه کراس اوورها مدتی است که حسابی نیض بازار خودرو را در دست گرفته اند. خوشبختانه و متاسفانه هم خودروسازان هم علاقه ای ندارند تا این تب به راه افتاده را تغییر دهند و برخی از خودروسازانی که در کارنامه خود حتی یک نمونه خودرو در این کلاس تولید نکرده اند دست به آچار شدند و حداقل یک محصول در این کلاس محبوب روانه بازار کردند.

اما نکته ای جالب توجه اینجا است که بسیاری از خودروهایی که در حال حاضر در بازار حضور دارند تنها یدک کش عنوان شاسی بلند هستند، بلکه در واقع کراس اوور بوده و عوام آن ها را شاسی بلند خطاب می کنند.

تویوتا لندکروزر 2020

اولین تفاوت این 2 کلاس مربوط به پلت فرم آنهاست، در تولید شاسی‌بلندها شاسی مستقل از بدنه خودرو است؛ این کار باعث می‌شود که خودرو هنگام عبور از جاده‌های صعب العبور، انعطاف پذیری بیشتر داشته باشد؛ در سوی دیگر خودروهای کراس اوور شاسی یک پارچه با بدنه دارند که باعث وزن کمتر و سواری نرم تر خواهد شد، البته دیگر امکان آفرود حرفه‌ای در این خودروها وجود ندارد.

هیوندای توسان

یکی از تفاوت‌های دیگر این 2 کلاس مربوط به سیستم محرکه آن هاست چرا که اکثر کراس اوور ها دیفرانسیل جلو هستند در واقع نیروی محرکه موتور به چرخ های جلو وارد می‌شود، البته در بین کراس اوور ها خودروهایی که چهار چرخ متحرک هستند نیز وجود دارد. خودروهای شاسی بلند نیز اکثرا به صورت چهار چرخ متحرک عرضه میشوند چرا که باید توانایی عبور از مناطق صعب‌العبور را نیز داشته باشند.

در کل خودروهای کراس اوور سواری نرم تری نسبت به شاسی بلندها داشته و استهلاک و مصرف سوخت کمتری نیز دارند چرا که ابعاد کوچک تری داشته و موتورهای با حجم کمتر و اقتصادی در آنها استفاده می‌شود.

کادیلاک اسکالید 2021

اما خودروی شاسی بلند فضای داخلی بیشتری داشته و قدرت و کشش موتور بیشتری دارند. آنها اکثرا از موتورهای 6 یا 8 سیلند پر قدرت استفاده می‌شود. خرید یکی از این دو کلاس بستگی به سلیقه و نیاز اشخاص دارد.

انتهای پیام/ منبع: چرخان

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی