چرا از سال 90 به بعد صنعت خودرو زیان ده شد؟

زئیس اتحادیه انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو بیان کرد: شیوه قیمت گذاری دستوری نادرست ترین شیوه برای خودرو است.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو 

محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو با بیان اینکه صنعت خودرو نخستین هدف تحریمی آمریکایی‌ها در کشور بود، اظهار کرد: این تحریم شامل خود خودرو نبود بلکه به قطعه ساز و ساخت خودرو اصابت می‌کرد.

نجفی منش با اشاره به اینکه صنعت خودروی کشور تا سال 1390 سوده بود، اضافه کرد: ماهیت شورای رقابت وارد قیمت و قیمت گذاری شدن و فرمول قیمت دادن نیست بلکه ایجاد رقابت است.

وی گفت: متاسفانه پس از ورود شورای رقابت به موضوع قیمت گذاری و اعمال قیمت گذاری دستوری خودرو زیان دهی خودروسازان به تدریج در کشور شروع شد.

رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو کشور افزود: این شیوه قیمت گذاری نادرست‌ترین شیوه برای خودرو است به گونه‌ای که موجب شد خودروسازان هر روز زیان کنند.

وی با بیان اینکه بیشترین زیان خودروسازان تا سال 1396 بود، ادامه داد: از این سال به بعد صنعت خودرو همزمان با اعمال تحریم از سوی آمریکا با افزایش نرخ دلار و رشد تورم‌های 40 درصدی بی سابقه نیز مواجه شد.

نجفی منش گفت: نرخ دلار 3 هزار تومانی در کشور یکباره به 20 هزار تومان افزایش یافت و شوکی سنگین به اقتصاد مملکت وارد کرد.

وی ضمن اشاره به رشد تورم‌های 40 درصدی بی سابقه در ایران اضافه کرد: علت اصلی افزایش تورم در کشور ناشی از رشد نقدینگی است.

وی افزود: بطورطبیعی وقتی حجم نقدینگی بالا می‌رود و در برابر حجم کالا متناسب با حجم نقدینگی بالا نمی‌رود قیمت‌ها روند افزایشی به خود می‌گیرند.

نجفی منش می‌گوید: متاسفانه از یک سمت قیمت‌ها و نرخ تورم افزایش یافت و از سمت دیگر قیمت خودرو دستوری بود و متناسب با وضعیت اقتصادی افزایش پیدا نکرد و به همین سبب زیان خودروسازان به مرور زیاد شد و اکنون این زیان به مرز 130 تا 140 هزار میلیارد تومان رسیده است.

انتهای پیام/ منبع: صدا و سیما

نظر شما !!