پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

قیمت گذاری دستوری

زیان ساز مثل قیمت گذاری دستوری

رشد قیمتی حامل های انرژی، افزایش قیمت نهاده های تولید اعم از فولاد، چدن و مواد پتروشیمی و عرضه آن از طریق بورس برابر باقیمت های جهانی؛ این موارد تنها بخشی از شرایطی است که در حال حاضر صنعت خودرو با آن رو به رو است. به گزارش اختصاصی جوان خودرو  رشد قیمتی حامل های […]

سبحان قالیباف
یکشنبه - ۱۶ بهمن ۱۴۰۱

رشد قیمتی حامل های انرژی، افزایش قیمت نهاده های تولید اعم از فولاد، چدن و مواد پتروشیمی و عرضه آن از طریق بورس برابر باقیمت های جهانی؛ این موارد تنها بخشی از شرایطی است که در حال حاضر صنعت خودرو با آن رو به رو است.

به گزارش اختصاصی جوان خودرو 

رشد قیمتی حامل های انرژی، افزایش قیمت نهاده های تولید اعم از فولاد، چدن و مواد پتروشیمی و عرضه آن از طریق بورس برابر باقیمت های جهانی؛ این موارد تنها بخشی از شرایطی است که در حال حاضر صنعت خودرو با آن رو به رو است. صنعتی که حالا به نوعی با کهنه دردی ریشه دار دست و پنجه نرم‌ می کند و هر روز هم میزبان تصمیمات و تحرکاتی است که بیشتر بر شدت درد آن می افزاید.

شاید بد نباشد این بار از انتها به ابتدا برویم تا متوجه وضعیت حاکم باشیم که یکی از حیاتی ترین لوکوموتیو های اقتصادی با چه شرایطی رو به رو است. احوالات حال حاضر صنعت و بازار خودرو چندان تعریفی نیست و واقعیت این است که همچنان در شرایطی ناپایدار قرار دارد. صنعتی که پس از گذر از‌ روزهای سرد و طاقت فرسای تحریم و مشکل در زنجیره تامین با چنگ و دندان و انقلابی گذر کرده حالا کمی تا قسمتی خود را به ساحل آرام رسانده است. قصد مرور نداریم اما خودروسازان تا چندی پیش در تحویل محصولات پرتیراژ خود هم دچار مشکل بوده اند اما این روزها‌ به طور مثال سایپایی ها رکوردار‌ تولید و‌ تحویل خودرو هستند آن هم‌ در شرایط تحریم!

حقیقت این است که صنعت و بازار خودرو طی این سالها در کنار مشکلات بیرونی(تحریم) متحمل چالش های داخلی هم بوده که یکی از آن ها تصمیمات یک شبه ای است که هر روز بر حجم زیان آن افزوده و این صنعت را بیش از قبل ضعیف کرده است. قیمت گذاری دستوری محصولی از همین تصمیمات است که سال هاست نتیجه ای جز زیان و فشاری مضاعف بر بازار و کوبیدن بر طبل سوداگری در بازار نداشته است.

نکته جالب توجه این جا است که اگرچه همه از حجم زیان انباشته خودروسازان با خبریم و می دانیم‌ که هنوز این صنعت حتی به دوران نقاهت خود هم‌ نرسیده و همچنین آبستن مسائلی اعم از افزایش ۴۰ درصدی هزینه های تولید نظیر حقوق پرسنل بوده اما‌ دوباره نسخه های ناعلاج به نام قیمت گذاری دستوری بروز و ظهور کرده است.

مضاف بر این موارد باتوجه به رشد قیمت ها در بخش تولید، از سال گذشته شاهد افزایش قیمتی هم در گروه خودروهای داخلی توسط خودروسازان نبوده ایم و بازهم کوله بار‌ زیان تولیدکنندگان سنگین تر شده است.

نتایج حاصل از چرخه تکراری قیمت گذاری دستوری طی این سالها ملموس بوده جالب تر این جا است که برخی دوباره سعی در  روشن کردن موتور‌ این شیوه از قیمت گذاری دارند. عرضه خودرو در بورس کالا‌ نمونه موفق از آزادسازی قیمت براساس عرضه و تقاضا بود که علاوه بر سودآوری برای تولیدکننده، موجب شد تا مصرف کننده هم بتواند خودرو خود را با قیمتی منطقی تر از اعداد نجومی بازار تهیه کند. بهتر است تا شیوه قیمت گذاری خودرو حتی جهت آزمایش هم برای مدتی آزاد شود تا تبعات آن مشخص شود تا شاید برخی بر باور زیان بار بودن قیمت گذاری دستوری برسند.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی