پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

کاهش تلفات ناشی از تصادف و ایمن سازی محصولات سایپا

فوت سالانه 17 هزار نفر در تصادفات، عددی است که به هیچ عنوان نمی توان از کنار آن گذر کرد. به گزارش اختصاصی جوان خودرو  فوت سالانه 17 هزار نفر در تصادفات، عددی است که به هیچ عنوان نمی توان از کنار آن گذر کرد. این آمار زمانی تاسف برانگیز می شود که 18 درصد […]

سبحان قالیباف
یکشنبه - ۷ اسفند ۱۴۰۱

فوت سالانه 17 هزار نفر در تصادفات، عددی است که به هیچ عنوان نمی توان از کنار آن گذر کرد.

به گزارش اختصاصی جوان خودرو 

فوت سالانه 17 هزار نفر در تصادفات، عددی است که به هیچ عنوان نمی توان از کنار آن گذر کرد. این آمار زمانی تاسف برانگیز می شود که 18 درصد از این تعداد افراد زیر 18 سال هستند. تصادفات رانندگی و تلفات به جا مانده از آن سال ها است تبدیل به چالشی حل نشدنی شده و متاسفانه هر لحظه بر تعداد آن افزوده می شود. اما چرا آمار تصادفات تا این اندازه بالا است؟

به گفته رئیس پلیس راهور 33 دستگاه در موضوع کاهش تصادفات نقش دارند که باید هرکدام به وظایف خود عمل کنند. از وزارت راه و شهرسازی گرفته تا وزارت صمت و خودورسازان همگی در موضوع تصادف سهم دارند و باید برنامه و عملکردی تاثیرگذار داشته باشند. اما بهتر است کمی به جزییات دقت داشته باشیم.

3 عامل در بروز تصادفات نقش دارند؛ انسان، جاده و خودرو. هرکدام از این 3 عامل به تنهایی هم می توانند عامل اصلی بروز تصادف باشند اما تاثیر هرکدامشان می تواند در کیفیت تصادف نقش کلیدی ایفا کند.

طبق بررسی های صورت گرفته عامل انسانی در بروز تصادفات بیش از 90 درصد است که همین عامل متشکل از دلایل دیگری است. سرعت و سبقت غیر مجاز، عدم توجه به جلو، مصرف داروهای روان گردان، خستگی و خواب آلودگی و بی تجربگی رانندگان از جمله دلایل بروز تصادفات در بخش عامل انسانی تصادفات است.

فرهنگ سازی و آموزش حلقه هایی است که طی سال های گذشته نبود آن بیش از پیش احساس می شود لذا باید در این میان پلیس راهور توجه ویژه ای به این موضوع داشته باشد. همانطور که رئیس پلیس راهور بر این باور است که 33 دستگاه در این موضوع باید اقداماتی را در دستور کار خود قرار دهند؛ پلیس راهور به عنوان مهره کلیدی در حوزه آموزش و فرهنگ سازی نقشی اساسی و مهمی دارد.

مسیر ناهموار، عدم وجود علائم و تابلوهای رانندگی و دیگر عوامل محیطی هم در بروز تصادف موثر بوده به طوری که شاهد بوده ایم حدود 15 تا 20 درصد تصادفات به علت مشکلات محیطی و جاده ای بوده، به این علت که اغلب خودروها در جاده ها با سرعت بالایی در حرکت هستند و به سبب وجود برخی ناهواری های غیر طبیعی در مسیرها دجار واژگونی یا خروج از مسیر خود و یا حتی برخورد با دیگر خودروها شده اند. در این بخش هم باید توجه داشت که اهمیت حضور سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با همکاری پلیس راهور بسیار حائز اهمیت است. یکی از مشکلاتی که سازمان راهداری با آن مواجه بوده موضوع فرسودگی ناوگان است که با توجه به اهمیت کاهش تعداد تصادفات جاده ای، بهتر است وزارت راه و شهرسازی با همکاری وزارت صمت مراتبی را در نظر بگیرند تا این سازمان مربوطه درصدد نوسازی ناوگان و تحهیزات مورد نیاز خود برآید.

همچنین پایین بودن سطح ایمنی و کیفی برخی از خودروهای موجود هم در وقوع تصادف دخیل است.

حال با علم به دلایل موجود در بروز تصادفات، توجه داشته باشید که اگر نقش هر کدام از 3 عامل کاهش یابد نتیجه تغییر خواهد کرد. یکی از عواملی که می تواند نقش پر رنگی داشته باشد سطح ایمنی و کیفی خودروها است. متاسفانه اغلب خودروهای موجود نه تنها از سطح ایمنی خوبی برخوردار نیستند که بلکه در برخی موارد شاهد بوده ایم که رانندگان به علت بی توجهی به سطح ایمنی خودرو دچار تصادفی مرگبار شده اند.

خودروسازانی نظیر سایپا به دنبال همین موضوع، محصولی را تولید کردند که تاثیر قابل توجهی در کاهش تصادفات منجر به جرح یا فوت دارد. شاهین سایپا در زمره خودروهایی قرار می گیرد که از پس آزمون های سخت گیرانه ای با موفقیت و نتیجه مطلوب برآمده و می توان آن را خودرویی قابل دفاع دانست.

پرنده شکاري سايپا به همين سادگي ها مزين به نام شاهين نشده است و براي آن زحمت کشيده، اين سدان نارنجي پوش يکي از قابل اعتماد ترين خودروهاي موجود در بازار است سند اين ادعا هم آزمون هاي بسياري است که شاهين تک تک آن ها را با نمره خوب پاس کرده است. البته ناگفته نماند که شاهين براي اين آزمون ها راهي موسسه يوروانکپ شد و طي تست هاي صورت گرفته بر آن شاهين ايراني توانست از تست R95 استاندارد ECE سربلند خارج شود و 3 ستاره ايمني را کسب کند. در تست تصادف ECE R95 در حالي که خودرو ثابت است، جسمي متحرک به جرم 950 کيلوگرم (MDB EEVC=۹۵۰Kg) با سرعت 50 کيلومتر بر ساعت با زاويه 90 درجه‌اي به بخش کناري خودرو برخورد مي‌کند. در اين تست، که Side Impact Test هم نام دارد، سلامت راننده (ES-2) بررسي مي‌شود و با درنظر گرفتن برخي پارامترها بر روي خودرو و همچنين بررسي سازه پس از تصادف، اعتبارنامه ECE R95 به آن خودرو اعطا مي شود.

تست تصادف و تأييديه ECE R95 يکي از شش جزء اصلي براي اخذ مجوز فروش خودرو در اتحاديه اروپاست. حفظ تعادل هنگام ضربه، عدم شکست نقاط جوش و اتصال ستون‌ها، ثبات ستون افقي و سازه سقف، حفظ سلامت کامل ستون A و C ، مهار صحيح نيروي وارد در نقطه R، امکان باز شدن درها پس از تصادف، سلامت سازه ضربه گير داخل درها و جلوگيري از وارد شدن نيروي حداکثري به پا و پهلوي سرنشين، عدم شکست ستون افقي پاييني و… باعث شده شاهين حتي بدون داشتن کيسه‌هاي هواي کناري و پرده‌اي، استاندارد ارتقايافته ECE R95 را به دست آورد. لازم به ذکر است که سايپا شاهين تأييديه نهايي استاندارد ECE را به دست آورده است.

سایپا اظهار کرده که خودروی شاهین با توجه به پاس کردن این تست های تصادف موفق به دریافت 4 ستاره ایمنی از اروپا شده که در این صورت شاهین را می توان خودرویی تولید داخل با ایمنی در سطح جهانی و یکی از ایمن ترین خودروهای تولید داخل دانست.

اگرچه سایپا با عرضه این خودرو خیال بسیاری بابت سطح ایمنی شاهین آسوده کرده اما دست بردار نبوده همچنان هم طبق برنامه پرنده بلند پرواز خود را زیر ذره بین می برد تا سطح ایمنی و کیفی این خودرو همیشه در سطح خوبی قرار داشته باشد.

وجود خودروهایی نظیر شاهین سایپا در ناوگان حمل و نقل شخصی کشور می تواند تاثیر بسزایی در کاهش تصادفات منجر به فوت و حتی در برخی مواقع سبب جلوگیری بروز تصادف داشته باشد.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی