پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

Rpm موتور چیست؟

همانطور که می دانید؛ قلب تپنده و عامل محرک یک خودرو، موتور آن خودرو می باشد. اما در اینجا یک سوال وجود دارد دور موتور چیست و چه اهمیتی دارد؟ برای حرکت خودروها، دور موتور باید چقدر باشد؟ و یا اینکه دور موتور نرمال چقدر است؟ به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛ آر پی ام […]

شیوا تدین پور
یکشنبه - ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲

همانطور که می دانید؛ قلب تپنده و عامل محرک یک خودرو، موتور آن خودرو می باشد. اما در اینجا یک سوال وجود دارد دور موتور چیست و چه اهمیتی دارد؟ برای حرکت خودروها، دور موتور باید چقدر باشد؟ و یا اینکه دور موتور نرمال چقدر است؟

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

آر پی ام موتور، یا همان دور موتور، یکی از مهم ترین ملاک های اندازه گیری عملکرد موتور خودرو به شمار می آید. Rpm نشان دهنده چرخش موتور در هر دقیقه می باشد. و واضح است که هر چه دور موتور در دقیقه بیشتر باشد؛ سرعت آن بیشتر است. یعنی rpm موتور رابطه ی مستقیمی با سرعت و قدرت خودرو دارد. پس هر چه شما پدال گاز را بیشتر فشار دهید، تعداد دور موتور بیشتر می شود و سرعت بالا می رود. و همینطور در صورتی که پا را از روی پدال گاز بردارید؛ تعداد دور موتور کاهش پیدا می کند و سرعت پایین می آید. اما لزوماً یک موتور، حداکثر توان خود را در بالاترین دور در دقیقه تولید نمی کند.

چرا اندازه گیری تعداد دور موتور خودرو اهمیت دارد؟

میزان تعداد دور موتور در دقیقه می تواند اطلاعاتی زیادی را به صاحب خودرو بدهد. همانطور که در بالا گفتیم اولین فاکتوری که با تعداد دور موتور مشخص می شود؛ سرعت ماشین شما می باشد. چرا که هر موتور دارای میدان قدرتی می باشد. که گشتاور را بر اساس چرخش میل لنگ تولید می کند.

این بدان معنی است که، هرچه تعداد دور موتور ماشین بیشتر باشد، قدرت بیشتری در محدوده سرعتی تعریف شده، تولید می شود. پس افرادی که علاقه زیادی به سرعت و قدرت دارند و به قول معروف ماشین باز هستند باید به سراغ خودروهایی با دور موتور بیشتری بروند.

به طور مثال دور موتور ماشین اسپرت، از دور موتور ماشین های مسافرتی بالاتر می باشد. چرا که مهم ترین فاکتور در ماشین های اسپرت، سرعت آن می باشد. و از آنجا که سرعت با دور موتور رابطه مستقیمی دارد؛ پس میزان rpm به شدت اهمیت پیدا می کند.

از طرفی هم هستند افرادی که سرعت بالا به کارشان نمی آید و به دنبال اتومبیل هایی با دور موتور پایین هستند. ماشین هایی که بیشترین گشتاور و اسب بخار را در تعداد دور موتور پایین تولید می کنند. به طور مثال موتورهای دیزل یا موتورهای بزرگ V8 در اتومبیل های مسافری!

معایب بالا بردن دور موتور

در کوتاه مدت، رانندگی با دور موتور بالا به موتور ماشین شما آسیبی نمی رساند. خط قرمز موتور روی کیلومتر به معنای خراب شدن آن نیست چراکه موتورها طوری طراحی شده اند که فراتر از محدودیت های خط قرمز مشخص شده‌ی خود کار کنند.

با این حال، این بدان معنا نیست که شما باید با دور موتور بالا رانندگی کنید. بالا بردن دور موتور به صورت مداوم می تواند باعث ساییدگی و خرابی زودرس موتور ماشین شما شود و به سوپاپ (که جریان گاز داخل و خارج موتور را کنترل می کند) آسیب برساند.

پس با در نظر گرفتن معایب بالا بردن دور موتور سعی کنید به غیر از موارد ضروری، از انجام این کار خودداری کنید.

اتومبیل های مختلف مشخصات متفاوتی دارند که با استفاده از آنها می توانید اندازه گیری کنید که بهترین دور موتور برای تعویض دنده کدام است.

به طور کلی، بهتر است زمانی که نزدیک به ۳۰۰۰ دور در دقیقه هستید، به دنده بعدی بروید و زمانی که نزدیک به ۱۰۰۰ دور در دقیقه هستید، به دنده قبلی بازگردید.

بهتر است زمانی که احساس می کنید نیاز به کنترل بیشتر ماشین دارید به دنده قبلی باز گردید و اگر نمی خواهید به گیربکس را بیش از حد فشار بیاورید، دنده را افزایش دهید.

همچنین لازم به ذکر است ماشین های دارای گیربکس اتوماتیک برای تعویض دنده قبل از خطوط قرمز RPM از قبل برنامه ریزی شده اند.

تعداد دور موتور نرمال در حالت درجا

در خودروهای امروزی برای کاهش میزان ایجاد آلایندگی و کاهش مصرف سوخت خودرو و … دور موتور درجا خودروها را تا حد ممکن پایین در نظر می‌گیرند. که معمولا بین ۸۰۰ تا ۹۰۰ دور بر دقیقه می باشد. اما زمانی پیش می آید که به دلیل پایین بودن دور موتور و به علت خرابی قطعات اطراف موتور لرزش های شدیدی در حالت درجا بودن خودرو، ایجاد می شود؛ که برای رفع آن در این خودرو ها دور موتور را بالا می برند.

به طور مثال تغییر دور موتور درجا برای تمامی خودروهای داری ایسیو زیمنس نظیر پراید، تیبا، پژو ۴۰۵، پارس، پژو ۲۰۶ TU3، پژو ۲۰۶ TU5، سمند LX، سمند EF7 و … امکان پذیر می باشد.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی