پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

چگونه سولفاته های اطراف باتری را تمیز کنیم؟

باتری خودرو یکی از مهمترین و حیاتی ترین بخش های خودرو می باشد.هر باتری طی عمر مفید خود ممکن است دچار مشکلاتی شود. در اثر گذر زمان و واکنش های شیمیایی سر باتری ها در محل اتصال سر باتری و کابل سولفاته به وجود می آید که همین موضوع باعث نادرست کار کردن سیستم برق […]

شیوا تدین پور
چهارشنبه - ۳ خرداد ۱۴۰۲

باتری خودرو یکی از مهمترین و حیاتی ترین بخش های خودرو می باشد.هر باتری طی عمر مفید خود ممکن است دچار مشکلاتی شود. در اثر گذر زمان و واکنش های شیمیایی سر باتری ها در محل اتصال سر باتری و کابل سولفاته به وجود می آید که همین موضوع باعث نادرست کار کردن سیستم برق و مشکلاتی چون بد استارت خوردن خودرو می شود.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

برای اینکه بتوانید به درستی باطری ماشین خود را رسوب زدایی کنید لازم است که ابتدا سرباتری های ماشین را باز نمایید. پس از باز کردن سرباتری لازم است تا مطمئن شوید که همه نکات ایمنی اعم از:

خاموش کردن ماشین در ابتدای کار

دور کردن هرگونه اشیاء فلزی از باتری ماشین

زدن عینک آزمایشگاهی برای دوری از هرگونه ترشحات

دست کردن دستکش برای دروی از هرگونه مایعات خارج شده از باتری و اسید آن.

را رعایت نمایید.

گام اول رسوب زدایی باتری ماشین

در قدم اول نحوه رسوب زدایی باتری ماشین با آب لازم است تا برای شروع کار کاپوت ماشین را بالا بزنید و باتری ماشین را بیابید. پس از پیدا کردن باتری ماشین لازم است تا برای رسوب زدایی باطری ماشین با آب لازم است تا در صورت وجود محافظ بر روی باتری آن را کنار بزنید. پس از کنار زدن محافظ لازم است تا سرباتری ها را جدا کنید.

سرباتری باطری ماشین

گام دوم رسوب زدایی باتری ماشین با آب

در گام دوم لازم است تا باطری را به خوبی از تمام زوایا بررسی نمایید. وجود هرگونه برآمدگی، ترک خودرگی و تاب خوردگی و … نشان از این مسئله دارد که لازم است تا برای خرید باطری ماشین اقدام نمایید. در صورتی که هیچکدام از این موارد را مشاهده نکردید می توانید تا برای رسوب زدایی باتری ها به وسیله آب اقدام نمایید.

لازم به ذکر است که در صورتی که در بالای باتری خود یک ماده سفید پودری شکل مشاهده کردید همان رسوبی است که برای زدودن آن اقدام کرده اید. در گام بعد به بررسی نحوه رسوب زدایی باتری ماشین با آب می پردازیم.

گام سوم

در گام سوم نحوه رسوب زدایی باتری ماشین با آب لازم است تا وسایلی که برای رسوب زدایی نیاز داریم را تهیه نمایید. از این موارد می توان اشاره کرد به :

  1. آب به مقدار کافی
  2. جوش شیرین
  3. مسواک
  4. پارچه تمیز
  5. سمباده
  6. گریس

هر کدام از این 6 مورد سهم و نقش مهمی در زدودن رسوب ایفا می کنند. از این رو لازم است تا برای رسوب زدایی از آن ها استفاده نماییم.

سرباتری باتری ماشین

گام چهارم

گام چهارم رسوب زدایی از اصلی ترین گام ها به شمار می رود. در ابتدای این گام لازم است تا یک ظرف بردارید و مقداری از آب را با جوش شیرین مخلوط نمایید تا به خوبی هم بخورد. بعد از این کار لازم است تا ماده به دست آمده را درون یک ظرف ریخته و مسواک را بردارید و به آن ماده آغشته نمایید.

پس از این که مسواک را به خوبی به مایع به دست آمده آغشته کردید لازم است تا آن را به سر باتری ها و بر روی پایانه های باطری بکشید تا به خوبی عمل کند. لازم به ذکر است که باید تا زمانی که سولفات و اسیدی شدن باتری به طور کامل از بین برود صبر کنید و سپس اقدام به پاک کردن ماده کنید.

لازم به ذکر است که در صورتی که از جوش شیرین برخوردار نبودید می توایند به جای آن از نوشابه نیز استفاده نمایید. اما به طور کلی جوش شیرین برای این کار گزینه مناسب تری می باشد.

گام پنجم رسوب زدایی باتری ماشین

در گام پنجم نحوه رسوب زدایی باتری ماشین با آب لازم است تا بعد از اینکه ماده گام قبلی را از روی پاینه ها و سرباتری به خوبی پاک کردید اجرا شود. در صورتی که ماده را پاک کردید اما همچنان نیز بر روی باتری سولفات و رسوب وجود داشت می توانید از یک سمباده برای اتمام کار استفاده نمایید. برای این کار ننیز تنها لازنم است تا سمباده را برداشته و بر روی سرباتری ها بکشید. بعد از این کار می بینید که رسوب ها به خبوی از باتری پاک شده اند.

گام نهایی زدودن رسوب از باطری ماشین

بعد از ایمنکه همه گام ها را با موفقیت انجام دادید لازم است تا به سراغ گام آخر بیایید. در گام آخر تنها لازم است تا با یک حوله یا پارچه خشک باتری ماشین را خشک کنید. این مورد از اهمیت بالایی برخوردار است و به هیچ عنوان نباید باتری ها بعد از رسوب زدایی خیس بمانند. در آخر نیز بعد از اینکه خشک کردید می توایند تا از وسایلی مانند پدهای سرباتری استفاده نمایید تا از سولفاته شدن و رسوب کردن باتری ماشین خود جلوگیری کنید. البته در این مورد مالیدن گریس نیز می تواند بسیار کمک کننده باشد.

پس از اینکه از تمامی این مراحل مطمئن شدید می توانید سرباتری ها و اتصالات را دوباره به باتری متصل نمایید و از باتری تمیز شده خود لذت ببرید.

پاک کردن رسوب باتری ماشین با فرچه

در این مطلب به بررسی نحوه رسوب زدایی باتری ماشین با آب پرداخته شد تا با توجه به آن بتوانید به نحو احسنت رسوب زدایی را انجام دهید. البته لازم به ذکر است که در هنگام کار باید حواستان باشد که آب وارد باتری ماشین نشود و در هنگام جدا کردن سرباتری ها اول از سر منفی شروع نمایید.

در ضمن هرگونه پارچه و حوله ای که با باتری در تماس بوده را ینز بعد از اتمام کار دور بیاندازید. چرا که به اسید آغشته شده اند و دیگر قابل استفاده نیستند. لازم به ذکر است که باتری ماشین های ایرانی در برندهای مختلفی نظیر صبا باتری، سپاهان باتری، آذرباتری و … ارائه می شوند که هر کدام ممکن است برای تمیز کردن مرحله جذدایی بطلبند.

از این رو بهتر است قبل از تمیز کردن دفترچه راهنمای باتری را نیز مطالعه نمایید.

سوالات متداول نحوه رسوب زدایی باتری ماشین با آب

  1. آیا در هنگام رسوب کردن باطری ماشین باید یک باتری جدید بخریم؟
    خیز شما می توانید تا با استفاده از مواردی که در این مقاله ذکر شد به راحتی رسوب زدایی کنید.
  2. آیا می توان از دستگاه های رسوب زدا استفاده کرد؟
    بله این کار نیز می تواند بسیار موثر تر و راحت تر باشد.
  3. چطور می توان از ایجاد رسوب جلوگیری کرد؟
    برای این کار لازم است تا به طور مرتب باتری ماشین را بررسی نمایید و سرویس کنید. این کار سبب می شود تا حد زیادی از رسوب مجدد جلوگیری شود.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی