پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

بیمه خودرو

آیا افزایش قیمت کارخانه بر نرخ بیمه خودرو تاثیرگذار است؟

چندی پیش مجید مشعلچی، سخنگوی بیمه مرکزی با اشاره به افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها عنوان کرد این موضوع روی نرخ بیمه شخص ثالث بی تاثیر و تنها روی نرخ بیمه بدنه تاثیرگذار است. به این ترتیب می‌توان با اطمینان کامل به نگرانی بسیاری از مالکان خودرو در این خصوص پاسخ داد. به گزارش اختصاصی پایگاه […]

فاطمه علی اصغری
شنبه - ۶ خرداد ۱۴۰۲

چندی پیش مجید مشعلچی، سخنگوی بیمه مرکزی با اشاره به افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها عنوان کرد این موضوع روی نرخ بیمه شخص ثالث بی تاثیر و تنها روی نرخ بیمه بدنه تاثیرگذار است. به این ترتیب می‌توان با اطمینان کامل به نگرانی بسیاری از مالکان خودرو در این خصوص پاسخ داد.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو؛ مشعلچی هم‌چنین با اشاره به افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها مدعی شد افزایش قیمت خودروها روی قیمت بیمه بدنه خودروها نیز تاثیرگذار بوده و باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود. البته بیمه بدنه مانند بیمه شخص ثالث نرخ مشخص ندارد و قیمت‌ها متفاوت است. به عبارت دیگر می‌توان این‌گونه نتیجه گرفت که بیمه بدنه یک بیمه اختیاری است و مانند بیمه شخص ثالث اجباری نیست نرخ مشخصی ندارد و بر اساس توافق بین بیمه‌گذار و بیمه‌گر رخ می‌دهد. البته باید به این نکته نیز توجه ویژه داشت که نرخ شرکت‌های بیمه متفاوت است و بعضا تخفیف هم داده می‌شود. درگزارشی که سایت ایسنا منتشر کرده، روز یکشنبه ۲۰ اسفند ماه میزان افزایش قیمت محصولات دو خودروساز بزرگ جاده مخصوص یعنی ایران خودرو و سایپا به میزان متوسط ۲۹ درصد (۱۰ تا ۴۲ درصد) اعلام شد و به دنبال آن لیست جدید قیمت پایه محصولات این دو شرکت انتشار یافت. البته قیمت‌های اعلام شده قیمت‌های پایه و بدون احتساب هزینه‌های جانبی نظیر مالیات‌ها، هزینه‌های شماره‌گذاری، عوارض و… بودند. بنابراین باید این میزان به قیمت پایه اعلامی برای محصولات سایپا و ایران‌خودرو اضافه و در بهای نهایی لحاظ شود.

مهمترین و اصلی‌ترین تفاوت بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه در نوع و تنوع پوشش‌های آن‌هاست. معمولا بیمه شخص ثالث برای جبران خسارت‌های مالی دیگران و خسارت‌های جانی در تصادف استفاده می‌شود. اما بیمه بدنه ماشین پرداخت خسارت‌های وارد‌شده به ماشین خود راننده مقصر را پوشش می‌دهد. هم‌چنین نکته مهم درباره تفاوت پوشش مالی بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه این است که در بیمه شخص ثالث پوشش مالی برای جبران خسارت وارد شده به فردی غیر از خود بیمه‌شده و در بیمه بدنه فقط هزینه‌های مربوط به ماشین خود بیمه‌شده پرداخت می‌شود.

قیمت بیمه شخص ثالث با نرخ دیه هر سال به‌صورت مستقیم ارتباط دارد. اما نرخ بیمه بدنه بیش‌تر به نوع و مدل ماشین و همچنین سلامت فنی و ایمنی آن بستگی دارد. البته برای تعیین بیمه شخص ثالث هم نوع و مدل ماشین و مثلا تعداد سیلندرهای آن یک فاکتور مهم محسوب می‌شوند. درواقع نرخ دیه اصلی‌ترین معیار تعیین قیمت بیمه شخص ثالث است اما در محاسبه قیمت بیمه بدنه ارزش روز ماشین در زمان خرید بیمه حرف اول را می‌‌زند. درضمن قیمت بیمه بدنه با انتخاب و خرید هرکدام از پوشش‌های اضافی به قیمت بیمه‌نامه اضافه می‌شود. نرخ قیمت بیمه شخص ثالث نیز با انتخاب میزان سقف تعهدات مالی بیمه‌نامه بالا و پایین می‌شود.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی