پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

توربو شارژ ماشین چیست و چطور کار می کند؟

در موتور ماشین با افزایش هوای ورودی به داخل موتور میتوان به راندمان بالاتری دست یافت. از خودروهای ایرانی مجهز به این سیستم میتوان از دناپلاس توربو و شاهین سایپا نام برد. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛ توربو شارژ یا به عبارت صحیح تر “توربو سوپر شارژر” که معادل فارسی آن پرخوران است، یک […]

شیوا تدین پور
یکشنبه - ۷ خرداد ۱۴۰۲

در موتور ماشین با افزایش هوای ورودی به داخل موتور میتوان به راندمان بالاتری دست یافت. از خودروهای ایرانی مجهز به این سیستم میتوان از دناپلاس توربو و شاهین سایپا نام برد.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

توربو شارژ یا به عبارت صحیح تر “توربو سوپر شارژر” که معادل فارسی آن پرخوران است، یک دستگاه توربینی است که با متراکم کردن هوای ورودی موتور باعث می شود بتوانیم با ثابت نگه داشتن حجم موتور، هوا و در ازای آن بنزین بیشتری را وارد محفظه احتراق سیلندر کرده و در نهایت به بازدهی بالاتری دست پیدا کنیم.

به بیان ساده تر این سیستم با کمک گرفتن از گازهای خروجی اگزوز خودرو، به مکش هوای تازه برای استفاده در محفظه احتراق کمک میکند. هوای بیشتر یعنی رسیدن اکسیژن بیشتر به محفظه احتراق خودرو و همین موضوع باعث احتراق بهتر و افزایش قدرت و راندمان موتور ماشین میشود.

به خودروهایی که مجهز به این سیستم هستند ماشین توربوشارژ میگویند و به موتورهای فاقد توربو، اتمسفر یا تنفس طبیعی می گویند که کار مکش هوا در آنها با حرکت پیستون در داخل سیلندر و فشار هوای جو تامین میشود.

توربوشارژ ماشین چگونه کار میکند؟

توربوشارژ درواقع از دو پنکه کوچک تشکیل شده که توسط یک میله مرکزی به نام شافت به یکدیگر متصل شده اند و چرخش یکی از پنکه ها باعث چرخش دیگری میشود.

یکی از این پنکه ها به نام توربین سر راه خروجی گازهای گرم ناشی از احتراق درون موتور خودرو قرار میگیرد و هنگام خروج گازهای خروجی توربین شروع به چرخیدن میکند. به همراه چرخش توربین، شفت و درنهایت پنکه دوم به نام کمپرسور که وظیفه مکش هوای تازه را دارد شروع به چرخیدن میکند.

به این ترتیب هوای تازه با چرخیدن کمپرسور فشرده شده و پس از عبور از خنک کننده یا همان اینترکولر وارد محفظه احتراق خودرو میشود.

هر چقدر شدت گردش گاز های ورودی به توربین بیشتر باشد دوران شفت توربو بیشتر شده و در نتیجه هوای ورودی بیشتر متراکم می شود که این مسئله بوست توربو نامیده می شود.

هوای ورودی از اینتیک پس از متراکم شدن در توربوشارژر (که افزایش دمای شدیدی را تجربه کرده) بلافاصله از طریق رانر ها به سمت خنک کننده هوا یا همان (اینترکولر) هدایت می شود تا کاهش دما صورت بگیرد. پس از عمل کولینگ در اینترکولر، هوای متراکم شده سرد به سمت دریچه گاز رفته و وارد موتور می شود و در آنجا با حجم بیشتری از بنزین نسبت به حالت عادی ترکیب می شود و در نتیجه راندمان موتور افزایش پیدا می کند.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی