پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

ساخت نخستين اتوبوس برقي، دستاورد فاخري از ايران خودروديزل

چندي پيش متخصصان و نخبگان ايران خودرو ديزل با استفاده از فناوري و توان داخلي موفق به طراحي و توليد نخستين اتوبوس برقي با نشان استاندارد ملي شدند. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛ چندي پيش متخصصان و نخبگان ايران خودرو ديزل با استفاده از فناوري و توان داخلي موفق به طراحي و توليد نخستين اتوبوس برقي […]

فاطمه علی اصغری
شنبه - ۲۷ خرداد ۱۴۰۲

چندي پيش متخصصان و نخبگان ايران خودرو ديزل با استفاده از فناوري و توان داخلي موفق به طراحي و توليد نخستين اتوبوس برقي با نشان استاندارد ملي شدند.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛ چندي پيش متخصصان و نخبگان ايران خودرو ديزل با استفاده از فناوري و توان داخلي موفق به طراحي و توليد نخستين اتوبوس برقي با نشان استاندارد ملي شدند. اين اقدام شايسته افزون بر اين كه آينده نزديك نياز شهرهاي بزرگ كشور در حوزه ناوگان حمل و نقل عمومي را رفع خواهد كرد، با توجه به بهره گيري از سوخت پاك، به مرور زمان با جايگزين شدن آن به جاي اتوبوس هاي قديمي و ديزلي، تاثيرات مثبتي بر هواي كلان شهرها خواهد گذاشت. مديران ارشد گروه صنعتي ايران خودرو هدف از توليد چنين محصولي را ارتقا و پيشرفت در حوزه هاي كيفيت، ايمني و سلامت شهروندان كشور بيان مي كنند. بديهي است براي توسعه خودروهاي برقي در كشور كه هواي پاك را به ارمغان مي آورد، نيازمند مشاركت و حمايت دولت و ديگر صنايع، از شركت سازنده بوده تا شاهد توليد انبوه و پيشرفت اين صنعت سبز در سراسر كشور باشيم.

هرچند اتوبوس‌ برقی ياد شده هنوز به تولید انبوه نرسیده اما آمادگی هاي لازم براي تولید آن فراهم مي باشد. افزون بر اين، تقاضای صادراتی نيز براي اتوبوس برقي نيز وجود دارد؛ از جمله کشورهای منطقه و به طور ويژه روسیه متقاضی محصول برقي ايران خودرو ديزل به شمار مي روند. با توجه به مذاکراتی كه از سوي ايران خودرو با چند کشور برای صادرات صورت پذيرفته، پس از دست يافتن به توليد انبوه، امكان صادرات وجود خواهد داشت.

آنچه بايد مورد تاكيد و ژرف نگري قرار گيرد، اين است كه خودروهای دست دوم وارداتي عمر مفيد خود را از دست داده و چندان براي مصرف كننده كشور مقصد، مفيد فايده نخواهد بود؛ مهم تر اينكه امکان ارائه خدمات پس از فروش مناسبي براي اين محصولات كهنه و مستهلك وجود نخواهد داشت.

به باور كارشناسان صنعت خودرو، چنانچه ارز واردات این خودروها را به تولید داخل اختصاص دهند، از يك سو موجب افزایش توليدات داخلي مي شود و از ديگر سو در شرايط كنوني زمينه هاي مناسبي براي اشتغال در كشور فراهم مي گردد. ضمن اينكه انجام چنين شيوه نادرستي معمولا در كشورهاي فاقد صنعت خودرو و يا فقير مرسوم است كه توان تامين محصولات نو و يا توليد داخل را ندارند. در حالي كه ظرفيت توليد محصولات سواري و تجاري از سوي تنها دو خودروساز بزرگ كشورمان با وجود تحريم ها و موانع ريز و درشت داخلي، همواره رو به رشد و در صدر جدول توليد قرار داشته است.

نگاهي به اتوبوس برقي ايران خودرو ديزل

اتوبوس برقی ایران‌خودرو دیزل، اولین خودروی برقی ساخت داخل با استاندارد 85 گانه است كه اخيرا شاهد رونمايي آن بوديم. این خودرو برقی معروف به «اي آتروس» داراي باتري 350 کیلووات-ساعت و موتور الکتریکی 350 کیلووات قدرت و 3500 نیوتن-متر گشتاور است. پلتفرم اتوبوس آتروس کاملا باز طراحی و تولید شده و به راحتی می‌تواند شیب‌های 20 درصد و بیشتر را پیمایش کند. حداکثر سرعت آن 130 کیلومتر است که در حال حاضر به 90 کیلومتر محدود شده است. ظرفیت مسافر اتوبوس برقی ایران خودرودیزل 35 نفر نشسته و 35 نفر ایستاده است و مجوز آن بر اساس استانداردهای لازم، دريافت شده است. این محصول با استانداردهای ایران خودرو دیزل و مطابق با استانداردهای بین‌المللی در سه سطح و بیش از 10 هزار کیلومتر تست شده و مي تواند دست كم 250 کیلومتر با کولر روشن در سطح شهر پیمایش ‌کند.

در این اتوبوس برقی از دو کولر به صورت هم زمان استفاده شده است که علاوه بر خنک کردن کابین مسافر، وظیفه خنک کردن باتری‌های مورد استفاده در خودرو را نيز بر عهده دارند. با این اقدام، ریسک گرم شدن باتری به دلیل خرابی کولر کاهش می‌یابد و در صورت خرابی هر کدام از کولرها، کولر دیگر به عنوان پشتیبان عمل و باتری‌های خودرو را خنک می‌کند.

اتوبوس برقی اي-آتروس از ۱۰ بسته باتری استفاده می‌کند که شش بسته آن در سقف و چهار بسته دیگر در قسمت عقب خودرو قرار دارند. به همین دلیل، سقف خودرو تقویت شده است تا وزن باتری‌های استفاده شده را تحمل کند.

اتوبوس ياد شده موفق به عبور از آزمون R100 شده است و در ارتباط با موضوع نشتی الکتریکی و برق گرفتگی، به مراتب به عدد بالاتری از استاندارد تعیین شده دست یافته است. این محصول همچنین موفق به عبور از آزمون پایداری ۲۸ درجه شده که از ديگر آزمون های مهم در این محصول به شمار می‌رود. همچنين
ترمز، سرعت، محدود کننده سرعت و سایر آزمون های مربوط به این گروه خودرویی نیز توسط این اتوبوس برقی انجام شده و تایید لازم از سوي سازمان استاندارد صادر شده است.

در این محصول، برای نخستین بار تمامی چراغ های به کار رفته، ال ای دی با طراحی داخلی بوده و سیستم اتوماتیک اعلام و اطفای حریق نیز در آن به کار رفته است. براي توليد ئي آتروس از بهترين قواي محركه موجود در كشور با پنج سال گارانتي بهره برده اند، ضمن اينكه باتري خودرو نيز داراي هشت سال گارنتي است.

در همکاری با شرکت مپنا، دو مدل شارژر برای این اتوبوس برقی در نظر گرفته شده است که در زمان تحویل و با توجه به انتخاب مشتری تحویل داده خواهد شد؛ شارژر ۱۲۰ کیلووات این خودرو قابلیت شارژ کامل سه ساعته و شارژر ۲۴۰ کیلووات قابلیت شارژ یک و نیم ساعته را دارد كه با توجه به درخواست مشتري تحويل خواهد شد.

نكته آخر

در پايان يادآوري اين نكته حايز اهميت است كه ۶۸ درصد حمل و نقل در جهان تا سال 2030 به سمت حمل و نقل برقی خواهد رفت. جاي بسي افتخار خواهد بود كه با پروژه ساخت اتوبوس برقي ايران خودرو ديزل، كشورمان نيز در ميان معدود كشورهاي سازنده اين محصول قرار خواهد گرفت. از آنجايي براي نخستين بار در ايران، اتوبوس برقی با بهر گيري از پلتفرم داخلی ساخته مي شود، به همين دليل برای ساخت این اتوبوس قیمت تمام شده بسيار کاهش يافته است. اين در حالي است كه واردات چنين محصولي بیش از ۳۰۰ هزار دلار هزینه دربر دارد تا ناوگان حمل و نقل شهري صاحب يك دستگاه اتوبوس برقي شود. اكنون به لطف مهندسان و فرزندان صنعتگر كشور، دانش تولید اتوبوس برقی در شرکت ایران خودرو دیزل داخلی شده و این شرکت توانایی کامل برای تولید این سبک از خودرو ها را داراست.

پویا شمس

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی