پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

پیشرفت چشمگیر خودروهای چینی؛ اکسید برند لوکس آینده

قبلاً وقتی صحبت از صنعت چین می‌شد، محصولات اقتصادی و مقرون‌به‌صرفه در ذهن مردم می‌آمد. اما صنعت این کشور در سالهای اخیر، دستخوش تغییرات بزرگی شده است؛ از صنعت هوافضا گرفته تا زیرساخت‌ها. تا جایی که امروز 48 درصد صادرات تلویزیون و 57 درصد صادرات گوشی‌هایهوشمند جهان در اختیار این کشور است. به گزارش پایگاه […]

فاطمه علی اصغری
شنبه - ۲۷ خرداد ۱۴۰۲

قبلاً وقتی صحبت از صنعت چین می‌شد، محصولات اقتصادی و مقرون‌به‌صرفه در ذهن مردم می‌آمد. اما صنعت این کشور در سالهای اخیر، دستخوش تغییرات بزرگی شده است؛ از صنعت هوافضا گرفته تا زیرساخت‌ها. تا جایی که امروز 48 درصد صادرات تلویزیون و 57 درصد صادرات گوشی‌هایهوشمند جهان در اختیار این کشور است.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛ اما از طرف دیگر، صنعت خودروسازی چین نیز با همین سرعت روبه‌پیشرفت رفته و حالا تبدیل به دومین صادرکننده بزرگ خودرو در جهان شده است.

آمارها نشان می‌دهند که از سال 2009 که چین برای اولین بار عنوان بزرگ‌ترین مارکت خودرو را به خود اختصاص داد، آمار تولید و فروش آن، همچنان همین رتبه را حفظ کرده‌اند. این مسئلهبه‌طور ویژه در سال‌های گذشته که صنعت خودرو جهان به‌شدتتحت تأثیر کرونا قرار گرفت اما بازار خودرو چین توانست میزان فروش و تولید 25 میلیونی سالانه خود را حفظ کند بیشتر به چشم می‌آید.

علاوه بر این، جریان اصلی شرکت‌های خودروسازی در چین موجی از «جهانی‌شدن» را دنبال کرده‌اند. طبق داد‌ه‌های انجمن خودروسازان چین ، از سال 2017 تا 2020، داده‌های صادرات خودرو چین به ترتیب اعداد 891000، 1041000، 1024000 و 995000دستگاه بوده  که نشان‌دهنده انعطاف‌پذیری شگفت‌انگیزصنعت خودرو چین هم‌زمان با بحران کرونا و کمبود تراشه است. در سال 2021، صادرات خودرو چین به 2015000 دستگاه رسید و برای اولین بار رکورد 2 میلیون دستگاه را شکست. از ژانویه تا نوامبر 2022، صادرات خودرو چین به 2,785,000 دستگاه رسید که 55.3 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشت. صادرات خودروهای سواری در این بازه، 80.8 درصد بود. همچنین حجم صادرات خودروی‌های برقی چین به 593000 رسید که دو برابرسال قبل بود.

از نظر بازارهای خاص، از ژانویه تا اکتبر 2022، ده کشور برتر در مجموع صادرات خودرو چین شامل عبارت مکزیک، شیلی، عربستان ، بلژیک، استرالیا، فیلیپین، بریتانیا، روسیه، مالزی و تایلند بودهاند. بنابراین، می‌توان دید که خودروهای چینی نه‌تنهابه‌طور پیوسته در بازارهای کشورهای درحال‌توسعهگسترش‌یافته‌اند، بلکه در کشورهای توسعه‌یافته مانند بلژیک و بریتانیا نیز شروع به عرضه کردهاند. به‌عبارت‌دیگر در خیابان‌هایکشورهای اروپایی، عربی و آفریقایی نیز خودروهای چینی بیشتری دیده میشوند.

بنابراین، رشد خودروهای چینی نه‌تنها در کمیت، بلکه در تحول و ارتقاء فناوری‌ها و برندهای اصلی، از جمله برندهای لوکس نیز قابل مشاهده است. اما در سال‌های اخیر، در اروپای شرقی، خاورمیانه و آمریکای جنوبی و کشورهای توسعه‌یافته، یک برند لوکس چینی پا به عرصه گذاشته که جرأت رقابت با برندهای لوکس برتر بین‌المللی را داشته است، برند اکسید که در آینده نام آن بیشتر شنیده خواهد شد.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی