پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

چطور طول عمر کولر خودرو را افزایش دهیم؟

چنانچه شما در منطقه‌ای خنک و با آب و هوای مطبوع زندگی می‌کنید، هیچ بعید نیست که حتی شش ماه یک‌بار هم کولر خودروتان را روشن نکنید. اما این بدان معنی نیست که طول عمر کولر خودرو به همان اندازه نیز افزایش خواهد یافت. بلکه برای آنکه بتوانید بر طول عمر کولر خودروتان بیفزایید، می‌بایست […]

شیوا تدین پور
شنبه - ۳ تیر ۱۴۰۲

چنانچه شما در منطقه‌ای خنک و با آب و هوای مطبوع زندگی می‌کنید، هیچ بعید نیست که حتی شش ماه یک‌بار هم کولر خودروتان را روشن نکنید. اما این بدان معنی نیست که طول عمر کولر خودرو به همان اندازه نیز افزایش خواهد یافت. بلکه برای آنکه بتوانید بر طول عمر کولر خودروتان بیفزایید، می‌بایست به اجزای تشکیل دهنده آن توجه داشته و البته در نگهداری از این سیستم کوشا باشید.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

برای بسیاری از ما و به خصوص رانندگان، تا زمانیکه اتومبیل‌مان به خوبی کار می‌کند، ممکن است به قطعات موجود در آن توجهی نداشته باشیم.

اغلب ما در مورد صدها قطعات که در کنار هم مشغول کار هستند، ایده‌ای نداریم و این یعنی تا با ضعف عملکرد در سیستم مواجه نشویم، به اهمیت این قطعات پی نخواهیم برد که یکی از این سیستم‌های مهم، کولر خودرو است.

مانند بسیاری از قطعات در وسایل نقلیه، سیستم A / C شما مستعد خرابی و از کار افتادگیست و این می‌تواند به راحتی با ورود گرد و غبار، عدم استفاده صحیح و همچنین تمام شدن طول عمر قطعات داخلی، رخ دهد تا در نهایت از طول عمر کولر خودرو کاسته و آن را دچار خرابی سازد.

از آنجا که جریان هوا برای عملکرد و بهره‌وری کولر اتومبیل بسیار مهم است، می‌بایست به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشید. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود همیشه سیستم تهویه مطبوع اتومبیل خود را تمیز و مرتب نگه دارید تا از خرابی‌ها جلوگیری کرده و شاهد افزایش طول عمر کولر خودرو باشید.

همان‌طور که می‌دانید، طول عمر کولر خودرو به اجزای تشکیل دهنده آن وابستگی دارد، لذا در این مطلب طریقه نگهداری از اجزای اصلی این سیستم را یاد خواهید گرفت تا بتوانید مدت زمان بیشتری را از این سیستم تهویه مطبوع استفاده نمایید.

نگهداری از کندانسور

یکی از اجزای مهم کولر خودرو که وظیفه تبادل حرارت را برعهده دارد، کندانسور است که می‌تواند گرمای جذب شده از سوی اواپراتور، از گاز مبرد را به خارج از اتاق خودرو منتقل نماید. به همین جهت شما به منظور افزایش طول عمر کولر خودرو، می‌بایست همیشه این قطعه را تمیز و به دور از خاک و کثیفی نگه دارید.

این کار همچنین این امکان را برای تکنسین‌ها و متخصصین را فراهم می‌سازد که بتوانند به راحتی این قطعه را بررسی کرده و از شل، شکسته و معیوب بودن قطعات موجود در کندانسور، اطلاع یابند.

نگهداری از فیلترها

یکی دیگر از اجزای مهم در کولر خودرو فیلترها هستند که می بایست همیشه تمیز و سالم باشند. فیلترهای آلوده و کثیف را با فیلتری نو تعویض نمایید چرا که این فیلترهای گرفته، موجب توقف جریان هوا و کاهش کارایی سیستم می‌شود. یک فیلتر آلوده و کثیف می‌تواند هوای آلوده را وارد اواپراتور کرده و سیستم جذب حرارت را با مشکل مواجه سازد.

نگهداری از کمپرسور

این قطعه، یکی از اجزای کولر اتومبیل است که هر روز مورد استفاده قرار می‌گیرد. احتمالا اهمیت این قطعه را زمانی که سیستم تهویه مطبوع خودرو از کار ایستاد، درخواهید یافت. همان طور که از نام کمپرسور AC مشخص است .

این دستگاه می‌تواند گاز مبرد را فشرده کرده و آن را به کندانسور جایی که به گاز خنک تبدیل می‌شود و می‌تواند فضای کابین اتومبیل را خنک سازد، منتقل سازد. سپس گاز خنک به مایع تبدیل می‌شود و به کمپرسور بازگردانده خواهد شد.

مانند سایر وسایل موجود در اتومبیل سخت است که عمر دقیق کمپسرسور را به شما بگوییم.

عمر این دستگاه دقیقا به عمر خودرو و میزان استفاده شما از کولر اتومبیل بستگی دارد. همان‌طور که می‌دانید، هرچه عمر خودرو شما بیشتر باشید و شما بیشتر از کولر اتومبیلتان استفاده نمایید، از عمر این قطعات و البته طول عمر کولر خودرو نیز کاسته خواهد شد.

به همین دلیل شما رفته رفته باد خنکی از کولر اتومبیل دریافت نخواهید کرد. با این حال، معمولا شما می‌توانید انتظار داشته باشید که این قطعه بین ۸ الی ۱۰ سال برایتان کار کند که این برای صاحب یک خودرو، به اندازه طول عمر یک ماشین محسوب می‌شود. اما اینجا یک پارادوکس وجود دارد؛ چه چیزی باعث خرابی کمپرسور AC می‌شود.

استفاده بیش از اندازه و البته استفاده نکردن از کولر خودرو هر دو می‌تواند به کمپرسور آسیب وارد سازد.
برای آنکه از آسیب به این قطعه جلوگیری کنید، می‌بایست تقریبا هر ماه و حتی در ماه‌های سرد زمستانی آن را به مدت ۱۰ دقیقه روشن نمایید.

نگهداری از گاز مبرد

این گاز در سیستم تهویه مطبوع کارایی بالایی دارد، چرا که این گاز است که هوای سرد در اتاقک سیستم تولید می‌کند.

به منظور افزایش طول عمر کولر خودرو، حتما نشت‌های احتمالی را مورد بررسی قرار دهید. حتی می‌بایست نشت‌های جزئی را شناسایی کرده و با رفع آن‌ها، جلوی فرار گاز مبرد را بگیرید.

تعمیر و نگهداری منظم

در نهایت باید به شما بگوییم که بهترین راه برای افزایش طول عمر کولر خودرو، تعمیر و نگهداری منظم از این سیستم است.

قطعات مصرفی آن را به موقع تعویض نمایید، در سربالایی‌ها و سراشیبی‌ها اصول کار با این سیستم را بدانید، به کولر فشار نیاورید و … تا بتوانید به مدت بیشتری از این سیستم استفاده نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی