پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

کولر+خودرو

فن کندانسور چیست؟/ نشانه های خرابی فن کندانسور تهویه مطبوع

اگر در یک روز گرم تابستانی اقدام به روشن کردن سیستم تهویه مطبوع خودرو کردید اما متوجه انتشار هوای گرم یا شاهد افزایش حرارت پیشرانه خودرو شدید شاید باید نگاهی جدی به کندانسور خودرو خود بیاندازید. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو کندانسور یکی از بخش های حیاتی در سیستم تهویه مطبوع خودرو بوده که […]

سبحان قالیباف
شنبه - ۲۵ مرداد ۱۳۹۹

اگر در یک روز گرم تابستانی اقدام به روشن کردن سیستم تهویه مطبوع خودرو کردید اما متوجه انتشار هوای گرم یا شاهد افزایش حرارت پیشرانه خودرو شدید شاید باید نگاهی جدی به کندانسور خودرو خود بیاندازید.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

کندانسور یکی از بخش های حیاتی در سیستم تهویه مطبوع خودرو بوده که وظیفه آن جذب حرارت از خنک‌کننده پیشرانه و دفع آن به سمت اتمسفر هوا است.

این اقدام فن کندانسور سبب می شود تا پیشرانه خودرو همواره در حالت خنک باقی بماند.

این بخش از سیستم تهویه مطبوع که همانند یک مبدل حرارتی و یا رادیاتور عمل می‌ کند ظاهری هم شبیه به رادیاتور دارد و پره‌های آن نیز شباهت زیادی با انواع به کار رفته در یک رادیاتور دارند. تنها تفاوت در این است که رادیاتور حرارت را منتشر می‌کند ولی کندانسور هوای خنک را.

سیستم تهویه مطبوع خودرو

علائم خرابی کندانسور چیست؟

احتمال خرابی کندانسور هم مانند هر قطعه دیگری دور از ذهن نبوده که قصد داریم تا با برخی از نشانه ها که حاکی از خراب شدن این بخش بوده آشنا شویم.

خنک نبودن هوای خروجی به رغم روشن بودن تهویه مطبوع

نخستین و شایع ترین نشانه خرابی کندانسور، عدم انتشار هوای خنک از دریچه‌های تهویه مبطوع است. خلاصه کلام، برای حصول اطمینان در این باره، مستقیما سیستم تهویه مطبوع خودرویتان را کلید زده و چنانچه هوای منتشر شده از دریچه‌های آن خنک نبود این دلیلی بر وجود مشکل در کندانسور آن است.

فن کندانسور خودرو

انتشار هوای گرم از تهویه مطبوع

به طور کلی، به موازات خنک نبودن هوای انتشار یافته از دریچه‌های تهویه مطبوع، اگر در حالت عادی نیز دیده شده که از این دریچه‌ها هوای گرم خارج می‌شود این بدان معناست که کندانسور دچار حرارت اضافی شده است و قادر نیست که بخارات مبرد را به مایعی خنک تبدیل کند. همچنین این موضوع نشان می‌دهد که فن کندانسور قادر به انجام وظیفه روتین خود در موعد مقرر نیست.

استشمام بوی سوختگی حین فعالیت و روشن بودن سیستم تهویه مطبوع خودرو

زمانی که تهویه مطبوع را روشن نموده و بوی سوختگی به مشامتان خورد، این می‌تواند به معنای خرابی فن کندانسور باشد. در این حالت، چون فن کندانسور خراب است گرما توسط آن جذب نشده و بوی سوختگی در داخل کابین خودرو توسط سرنشینان آن احساس می‌شود.

افزایش حرارت در پیشرانه خودرو در زمان روشن بودن تهویه مطبوع

زمانی که تهویه مطبوع را روشن می‌کنید باید دائما توجه شما به عقربه حرارت‌سنج پیشرانه خودرویتان باشد مبادا که یک‌دفعه پرش نموده و به سمت بالا صعود کند.

وقوع این مسئله به معنای آن است که پیشرانه خودروی شما خنک نشده است و این وضع زمانی اتفاق می‌افتد که کندانسور قادر به جذب و دفع گرما نبوده و در نتیجه، پیشرانه خودرویتان گرمای بیشتری را نسبت به حالت عادی خود جذب می‌کند. این مشکل هم زمانی اتفاق می‌افتد که فن کندانسور نمی‌تواند آن‌طور که انتطار می‌رود کارکرد محوله را به نحو احسن انجام دهد.

کولر

فن کندانسور و نشانه‌های عملکرد معیوب آن

کشف و تشخیص یک فن کندانسور نامناسب یا بد، نسبتاً آسان است، شما به سهولت می‌توانید فن کندانسور تهویه مطبوع را با باز کردن کاپوت خودرویتان در زیر آن پیدا کنید.

کندانسور در مکانی بعد از رادیاتور و نزدیک به جلو پنجره خودرو، جای دارد. فن‌های کندانسور هم به طرز اتوماتیک عمل می‌کنند، یعنی زمانی که سیستم تهویه مطبوع را روشن نموده و به اصطلاح در حالت ON است، فن کندانسور در وضعیت خودکار قرار می‌گیرد و زمانی که دما بالا رفت اقدام به خنک نمودن کندانسور نموده و زمانی که دما به حالت بهینه خود رسید به طور اتوماتیک در حالت خاموش یا OFF قرار می‌گیرد.

چطور می‌توان یک فن کندانسور معیوب را سریعا شناسایی کرد؟

سامانه تهویه مطبوع را روشن کنید

بعد از این‌که سامانه تهویه مطبوع را روشن نمودید، پس از چند ثانیه فن کندانسور آن وارد مدار شده و به طور اتوماتیک در نسبت با حرارت پیشرانه خودرو، روشن و یا خاموش می‌شود. در این بین، چنانچه دیده شد که به رغم بالا رفتن دمای پیشرانه، فن وارد مدار نشده است، این احتمالاً می‌تواند ناشی از وجود عیب در فن باشد، هر چند که ممکن است وایرهای ضربه خورده یا معیوب هم زمینه جلوگیری از فعالیت فن را مهیا نموده باشند.

استفاده از ولت‌متر برای چک نمودن سیگنال

چنانچه یک کیت تست الکتریک دارید و نحوه استفاده از آن را می ‌دانید، می‌توانید به بررسی فن کندانسور خودرویتان از حیث وجود یا عدم وجود جریان در آن بپردازید. این مورد همچنین به شما کمک می‌کند که این موضوع را کشف کنید که آیا وایرهای متصل به فن کندانسور نامناسب هستند یا این‌که فن خودش به تنهایی آسیب دیده است.

بررسی هر نوع انسداد و گرفتگی در نزدیک فن

از آنجایی که فن اساساً در مکانی روبروی کندانسور قرار دارد، اغلب در معرض کثیف شدن یا انسداد ناشی از وجود گرد و غبار و خرده ریزه‌های آشغال می‌شود. همین قضیه به سهولت می‌تواند موجبات انسداد کندانسور و بلوکه شدن فن آن را نیز فراهم کند. در صورت مشاهده وجود کثیفی در فن و کندانسور، اقدام به سرویس فوری نمایید.

انتهای پیام/ منبع: باما

تاریخچه سیستم تهویه مطبوع

قدرت باورنکردنی سیستم تهویه مطبوع بوگاتی شیرون

طرز کار و عیب یابی بخاری و کولر خودرو

نکاتی برای استفاده صحیح از کولر خودرو

نکاتی جالب در مورد استفاده از کولر خودرو در فصل تابستان

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی