پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تیگو 8 پرو e+

تست فنی فونیکس تیگو8 پرو PHEV در پیست آزادی + تصاویر

حرکت دنیای امروز به سمت خودروهای پاک یا اصطلاحا خودروهای سبز، اجتناب ناپذیر است. محدودیت سوخت های فسیلی و مشکلات زیست محیطی و همچنین سیر کشورهای اروپایی به سوی برقی کردن تمام خودروهای شهری، ناگزیر کشور ما را هم به زودی روی ریل عرضه گسترده این مدل خودروها خواهد انداخت. هرچند که خودروهای هیبریدی از […]

javankhodro
جمعه - ۹ تیر ۱۴۰۲

حرکت دنیای امروز به سمت خودروهای پاک یا اصطلاحا خودروهای سبز، اجتناب ناپذیر است. محدودیت سوخت های فسیلی و مشکلات زیست محیطی و همچنین سیر کشورهای اروپایی به سوی برقی کردن تمام خودروهای شهری، ناگزیر کشور ما را هم به زودی روی ریل عرضه گسترده این مدل خودروها خواهد انداخت. هرچند که خودروهای هیبریدی از سال 2015 به کشور ما وارد شدند، اما چراغ خودروهای پلاگین هیبرید یا PHEV را سال 2018 میتسوبیشی اوتلندر در کشور روشن کرد. حال امروز شرکت مدیران خودرو در اقدامی نو، فونیکس تیگو8 پرو PHEV  را در سبد محصولات خود قرار داده تا بتواند گامی جدید در راه سبز کردن خودروها بردارد. آنچه در ادامه می خوانید، تست و بررسی این خودرو در پیست آزادی تهران است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری جوان خودرو؛

تیگو8 پرو پلتفرم موفق برند چری است که به جز ایران، در کشورهایی نظیر روسیه نیز سهم بسیار خوبی در بازار خودروهای شاسی بلند به دست آورده و حتی رقیب سر سخت کره ای ها از جمله سانتافه و سورنتو شده است. حال شرکت مدیران خودرو فونیکس تیگو8 پرو پلاگین هیبرید یا PHEV را با شعار (( جریان سبز فونیکس )) قرار است به بازار عرضه کند.

PHEV مخفف عبارت ePlug-In-Hybrid-Electric-Vehicl به زبان ساده، مکانیزم شارژ برق خارجی دارد. شما می توانید این خودرو را با استفاده از استیشن برقی مخصوص آن شارژ کنید. خودروهای پلاگین هیبرید از جمله هیبرید هایی هستند که قابلیت شارژ دارند و معمولا ظرفیت باتری و توان موتور های برقی در این نوع هیبرید ها بیشتر است.

تیگو8 پرو e+ ، در طراحی ظاهری تفاوت چندانی با نسخه بنزینی ندارد، شاید تنها تفاوت اصلی آن ، دریچه ورودی شارژ باطری روی گلگیر جلو سمت راننده باشد.

در خودروهای برقی رسم است که توان و گشتاور را مجموع توان و گشتاور موتور بنزینی و برقی اعلام می کنند. فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس از یک پیشرانه ۱.۵ لیتر ۴ سیلندر توربو به علاوه دو پیشرانه برقی (سوار بر محور جلو) تبهره می برد. قدرت ترکیبی در این کراس اوور به ۳۲۶ اسب بخار می رسد و نهایت گشتاور هم حدود ۵۱۰ نیوتن متر است. این توان از طریق جعبه دنده ۳ سرعته DHT (جعبه دنده مخصوص خودروهای هیبرید) به چرخ های جلو منتقل می شود و با این مشخصات تیگو ۸ پرو e+ لقب قوی ترین کراس اوور مونتاژی ایران را از آن خود می کند.

تنها صدی 1.5 لیتر!

مصرف سوخت تیگو ۸ پرو e پلاس در حالت بنزینی حدود ۶.۵ لیتر به ازای هر صد کیلومتر است و در صورت فعالیت پیشرانه الکتریکی به صورت همزمان، مصرف سوخت این کراس اوور ۷ نفره چینی به 1.5 لیتر به ازای هر صد کیلومتر می رسد. موتور های برقی این کراس اوور دارای قدرت ۵۵ و ۷۰ کیلووات هستند و خروجی گشتاور آن ها نیز به ترتیب ۱۶۰ و ۱۵۵ نیوتن متر اعلام شده است. این خودرو دارای حالت های رانندگی EV+NORMAL,HEV+NORMAL,HEV+SPORT,EV+ECO,HEV+ECO است.

سیستم باطری تیگو 8 پرو پلاگین هیبرید تنها 3 الی 4 ساعت نیاز دارد تا کامل شارژ شود.

تیگو 8 پرو PHEV توان خروجی و گشتاور قابل توجهی دارد. در زمان تست فنی که در پیست آزادی انجام دادیم، کاملا محسوس بود که اگر راننده معمولی با توان این خودرو آشنا نباشد، می تواند کنترل خودرو را از دست بدهد و به نظر می رسد که آموزش اولیه مشتریان این خودرو، باید در برنامه شرکت مدیران خودرو قرار بگیرد. در انتهای بخش 400 متر پیست آزادی و با ورود به پیچ، اگر سیستم پایداری الکترونیکی را خاموش کنید، خودرو دچار خارج شدن از مسیر استاندارد پیچ می شود که می تواند کمی حادثه آفرین باشد.

در بخش اجزای داخلی، این خودرو تفاوتی با نسخه بنزینی ندارد. (ویدیوی تست عملکرد آپشن های اضطراری تیگو8 پرو را اینجا ببینید) از جمله آپشن ها و امکانات رفاهی این کراس اوور ۷ نفره می توان به مواردی همچون سقف پانورامیک، صندلی برقی راننده و شاگرد، امکان تنظیم صندلی شاگرد از ردیف دوم، گرمکن صندلی های ردیف اول و دوم، سرد کن صندلی های ردیف اول، پنل دیجیتالی سیستم تهویه، ۶ ایربگ، سیستم ضد سرقت موتور، دوربین ۳۶۰ درجه HD، دوربین عقب داینامیک، سنسور نور و باران، سنسور پارک جلو و عقب، سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش، سیستم کمکی حرکت در سراشیبی و کمکی شروع حرکت در سربالایی، سیستم کنترل فشار باد تایر ها، سیستم های رانندگی خودکار موسوم به ADAS، کروز کنترل تطبیقی، تنظیم ارتفاع نور خودکار، کلاستر دیجیتالی، سیستم صوتی SONY با ۸ بلندگو، گرمکن فرمان، اپل کارپلی و اندروید اتو، سیستم فرمان بر صوتی، کول باکس، استارت و ورود بدون کلید، نورپردازی داخلی در ۶۴ رنگ و… اشاره کرد.

قیمت و زمان عرضه

شرکت مدیران خودرو زمان دقیق عرضه این خودرو را اعلام نکرده، اما قرار است حدودا تا پایان امسال یا حتی اوایل سال آینده شاهد تردد آنها در سطح خیابان ها باشیم. امید است تا آن زمان ، زیر ساخت های مربوط به استیشن های شارژ خودروهای برقی در کشور یا حداقل شهرهای بزرگ، کمی توسعه پیدا کند و زمینه ساز عرضه گسترده تر این مدل خودروها بشود.

عکس: بهزاد اویسی

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی