پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

داستان جنگ معروف تويوتا در شمال چاد چه بود؟!

تویوتا همیشه، همه جا حاضر است. مخصوصا در سخت‌ترین شرایط، خشن‌ترین اقلیم‌ها و صدالبته جنگ‌ها و نبردهای سراسر دنیا.

فاطمه علی اصغری
سه شنبه - ۱۳ تیر ۱۴۰۲

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

جنگ تویوتا نامی است که به مراحل پایانی چاد و لیبی منازعه چاد و لیبی در سال ۱۹۸۷ در شمال چاد و مرز لیبی و چاد، داده شده است. این نام برگرفته از وانت‌های تویوتایی است که نیروهای چادی از آنها به عنوان پیکاپ‌های مسلح برای نبرد با لیبیایی‌ها بهره می‌بردند. خودروهای تویوتا تقریبا در همه جای جهان حاضرند و جان سختی، دوام مثال زدنی و استهلاک اندک آنها موضوعی است که موجب شده از تاکسی‌ها تا بارکشی، ترور، نبردها و هر موقعیتی که فکرش را بکنید یک مدل از ماشین‌های تولید این کمپانی حاضر باشد. جنگ تویوتا و بهره گروه تروریستی داعش از پیکاپ‌های هایلوکس نمونه بارز این حضور گسترده است.

اخراج نیروهای لیبی از چاد و پیروزی قاطع چاد

جنگ تویوتا با شکست سنگین لیبی به پایان رسید. بر اساس یکی از برآوردها لیبی حدود یک دهم ارتش خود را از دست داد، ۷۵۰۰ نفر از سربازان آن کشته شدند و حدود یک ونیم میلیارد دلار از تجیهزات جنگی آن نابود شده یا به غنیمت چادی ها درآمد اما تلفات چادی ها در این جنگ حدود هزار نفر بود.

جنگ چاد و لیبی در سال ۱۹۸۳ با اشغال شمال چاد توسط لیبی آغاز شد. معمر قذافی رهبر وقت لیبی؛ حکومت حسین حبری در چاد را به رسمیت نشناخته و نیروهای خود را به پشتیبانی از اپوزیسیون دولت چاد وارد این کشور کرده بود.

تویوتا

برنامه قذافی برای سرنگونی دولت چاد باعث شد فرانسوی‌ها در عملیات مانتا و سپس در عملیات قرقی جلوی پیروی بیشتر نیروهای لیبی را بگیرند. مردی که خودش 28 سال بعد به‌ دست انقلابیون افتاد و او را روی کاپوت یک تویوتا وانت گذاشتند تا از میان جمعیت عبور داده و وارد یک امبولانس که 500 متر دورتر پارک شده بکنند. آمبولانسی که در نهایت به تابوت مرگ معمر قذافی بدل شد.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی