پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مقایسه هیوندای سانتافه و کیا سورنتو 2023 / دو کاندیدای احتمالی واردات خودرو

در صنعت خودروسازی بسیاری از خودروها هستند که سالیان سال رقیب یکدیگر بوده اند. از آمریکایی ها موستانگ و کامارو، از اروپایی ها فراری و لامبورگینی، از ژاپنی ها کمری و آکورد و اما از کره ای ها از هیوندای سوناتا و کیا اپتیما به عنوان رقبای دیرینه که بگذریم به کیا سورنتو و هیوندای سانتافه در بازار شاسی بلندهای متوسط اقتصادی می رسیم.

سامیار راشد
شنبه - ۱۷ تیر ۱۴۰۲

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

نکته در اینجاست که این دو شاسی بلند در عین رقابت، رفاقت هم دارند زیرا که از یک پلتفورم و تکنولوژی تولید بهره می برند اما بازار هدف آنها متفاوت است. در این نوشتار، این دو شاسی بلند پر فروش را با یکدیگر مقایسه می کنیم تا به عنوان کاندیداهای احتمالی واردات خودرو، ببینیم که کدامیک در بازار ایران می توانند موفق تر عمل کنند.

» کیفیت و قابلیت اطمینان

سورنتو و سانتافه

معمولأ در تست های کیفی سازمان JD Power جنسیس و کیا در جایگاهی بالاتر از هیوندای قرار می گیرند و این امر برای سورنتو و سانتافه نیز صادق است. کیا سورنتو توانسته امتیاز 83 را در بخش قابلیت اطمینان از JD Power کسب کند که این عدد برای سانتافه به 79 می رسد و امتیاز بین 70 تا 80 در JD Power «معمولی» اما 81 تا 90 «عالی» قلمداد می شود. بنابراین سورنتو از نظر قابلیت اطمینان در جایگاهی بالاتر از سانتافه قرار می گیرد. شایان به ذکر است که سانتافه با قیمت پایه 28 هزار و 750 دلار عرضه می شود درحالیکه این رقم برای کیا سورنتو به 30 هزار و 100 دلار می رسد. همیشه محصولات کیا از نظر کیفی یک سر و گردن از محصولات هیوندای بالاتر بوده و سانتافه را نیز برای کیفیت پایین تر متریال های مورد استفاده می توان مورد نقد قرار داد.

» راحتی کابین و فضای بار

سورنتو و سانتافه

از نظر راحتی حقیقتأ باید گفت که هر دو شاسی بلند خوب عمل کرده اند و صندلی های بسیار راحتی دارند مخصوصأ که پوشش چرم برای هر دو قابل سفارش است تا حس پرمیوم تری در کابین ایجاد شود. اما سورنتو فضای زیادی از کابین را فدای ردیف سوم صندلی ها کرده که آنهم مناسب کودکان و نوجوانان بوده و برای افراد بزرگسال اصلأ راحت نیست. ردیف سوم صندلی ها در سانتافه آپشنال بوده و در صورت استفاده از دو ردیف، فضای قابل توجهی را در اختیار سرنشینان ردیف دوم قرار می دهد. از نظر فضای بار نیز کیا سورنتو با جمع بودن صندلی های ردیف سوم، فضای بیشتری از سانتافه را با دو ردیف در اختیار سرنشینان قرار می دهد. اما با بالا بودن صندلی های ردیف سوم سورنتو فضای صندوق بار آن تقریبأ به یک سوم صندوق بار سانتافه می رسد.

» نیرومحرکه و مصرف سوخت

از آنجایی که هر دو خودرو از پایه و اساس مشترکی بهره می برند، موتور و گیربکس ارائه شده برای هردو نیز یکسان است. موتور 2.5 لیتری چهار سیلندر با تنفس طبیعی بصورت استاندارد برای هر دو رقیب حاضر در این تست استفاده می شود که می تواند 191 اسب بخار نیرو را تولید کند. این موتور با گیربکس هشت سرعته اتوماتیک تکمیل می شود. اما خریداران می توانند موتور 2.5 لیتری توربو را با 281 اسب بخار نیرو و 311 پوند فوت گشتاور را سفارش دهند. هر دو بصورت استاندارد با محور محرک جلو عرضه می شوند درحالیکه سیستم چهار چرخ محرک برای هر دو قابل سفارش است. موتور استاندارد برای هر دو شاسی بلند بی جان احساس می شود درحالیکه نسخه توربو عملکرد بهتری را ارائه می دهد.

با توجه به اینکه هر دو از موتور و گیربکس مشترکی بهره می برند اما با توجه به وزن و مشخصات متفاوت، دارای مصرف سوخت متفاوتی هستند. کیا سورنتو مصرف سوخت جاده ای بهتری را ارائه می کند در حالیکه سانتافه دارای مصرف سوخت شهری بهتری است. مصرف سوخت کیا سورنتو با موتور استاندارد بدون توربو بین 8.1 تا 9.8 لیتر در یکصد کیلومتر اعلام شده درحالیکه این رقم برای سانتافه به 8.4 تا 9.4 لیتر در یکصد کیلومتر می رسد. مصرف سوخت هر دو خودرو با موتور توربو به عدد 8.4 تا نزدیک به 11 لیتر در یکصد کیلومتر افزایش می یابد.

» سواری و هندلینگ

سورنتو و سانتافه

هر دو شاسی بلند علیرغم دسته بندی شان، دارای سواری بهتری بر روی جاده هستند تا مسیرهای آفرود و خارج از جاده. هر دو خودرو بخاطر سیستم تعلیق خشکی که با در نظر گرفتن شاسی بلند بودنشان دارند، مورد انتقاد قرار گرفته اند که سواری آنها را در مسیرهای خاکی ناراحت می کند اما سواری هر دو بر روی جاده و در مسیرهای شهری، راحت و قابل قبول است. عملکرد ترمز و واکنش پدال گاز در هر دو خودرو کاملأ قابل قبول است. از نظر لذت رانندگی باید گفت که سانتافه به لطف فرمان تیز تر، عملکرد چابک تری را ارائه می دهد و لذت رانندگی بیشتری در مقایسه با سورنتو دارد.

» برنده رقابت

رقابت بین کیا سورنتو و هیوندای سانتافه بسیار نزدیک و حتی در برخی از موارد برابر است. شاید کیا سورنتو از نظر قابلیت اطمینان و کیفیت امتیاز بالاتری را از سانتافه کسب کرده باشد اما این سانتافه است که با برتری اندک، پیروز میدان می شود. دلایل برتری سانتافه را باید لذت سواری بالاتر به لطف فرمان تیز تر، قیمت پایه پایین تر و ایمنی بیشتر در مقایسه با سورنتو عنوان نمود. علاوه بر این، سانتافه امتیاز NHTSA و IIHS بالاتری را در مقایسه با سورنتو کسب کرده است. خریدارانی که پرجمعیت تر هستند و به ردیف سوم صندلی احتیاج دارند، سورنتو می تواند گزینه مناسب تری برایشان باشد اما برای خانواده های عادی که پنج سرنشین برای آنها کافیست، سانتافه انتخاب معقول تری خواهد بود.

سانتافه 2023

شما نظر دهید که از میان این دو شاسی بلند انتخاب شما کدام است؟

 

نوشته: سامیار راشد

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی