پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

فردا موتورز

گزارش تصویری بازدید از خط تولید فردا موتورز / مراحل تولید یک خودرو چیست؟

بازدید از خط تولید یک خودرو، همواره جزو جذاب ترین موضوعات برای علاقه مندان به صنعت خودرو بوده است. اینکه ببینیم یک اتاق و شاسی خام چه فرایندهایی رویش صورت می گیرد و چه مراحلی را پشت سر می گذارد تا تبدیل به یک خودروی کامل شود، می تواند شگفت انگیز باشد.

javankhodro
شنبه - ۳۱ تیر ۱۴۰۲

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

هفته گذشته فرصتی پیش آمد تا از خط تولید شرکت فردا موتورز در شهرک صنعتی سمنان بازدید به عمل آوریم. خط تولیدی که محصولات فرداموتورز با برند FMC روی آن تولید می شوند.

ویدیوی بازدید از خط تولید را اینجا (در ویدیو باکس جوان خودرو) ببینید!

طبق گفته مدیر تولید فرداموتورز، اتاق و شاسی به صورت رنگ شده از خط بروجرد به سمنان می آید و اینجا فرایند مونتاژ انجام می شود. در حال حاضر 3 مدل FMC SX5 و FMC T5 و FMC SUBA M4 در این سایت تولید می شود. آنچه در این بررسی می بینید، مراحل تولید و مونتاژ خودروی SX5 است که به عنوان ارزان ترین خودروی فرداموتورز و با حدود 30% داخلی سازی تولید می شود.

خط تولید اصلی 62 ایستگاه دارد که ایستگاه اول برای درج شماره VIN روی اتاق است که در طبقه دوم سالن صورت می گیرد. سپس اتاق به طبقه پایین (سالن اصلی) هدایت می شود و در آنجا مراحل نصب قطعات آغاز می شود.

اولین قطعه ای که روی خودرو نصب می شود، جک کاپوت و صندوق عقب همراه با سیم کشی های مربوط به چراغ عقب و نیز ضربه گیرهای روی سینی فن است. کمی جلوتر شیشه بالابرها و لاستیک های دور درب نصب می شوند و هم زمان، ادوات مربوط به ABS و بوستر ترمز، همراه با رادیاتور، دسته موتور سمت شاگرد، مخزن آب و نیز مجموعه داشبورد روی خودرو سوار می شود. تا اینجا به ایستگاه 15 رسیده ایم.

 

در اینجا به بعد قطعات داخل اتاق نظیر کفپوش و کمربند همراه با سایر تزئینات تکمیل و وارد مرحله نصب زیربندی می شود. قطعات تعلیق و دیسک ترمز و سایر قطعات زیربندی و جلوبندی در این محل نصب می شوند و در نهایت وارد خط دوم می شوند.

در شروع خط دوم، نوبت به نصب مجموعه موتور، گیربکس و پلوس ها می شود. این مجموعه به صورت یکجا و از زیر خودرو سوار می شود. کمی جلوتر نوبت به نصب شیشه های جلو و عقب خودرو می رسد که خود فرایندی چند مرحله ای و تقریبا زمان بر است. در خط تولید فرداموتورز این بخش به صورت نیمه اتوماتیک و با هدایت اپراتورها صورت می گیرد، اما در برخی خودروسازی ها این مرحله به صورت تقریبا رباتیک طی می شود.

جالب است بدانید که کنترل کیفیت و ایمنی فقط منتهی به مراحل آخر نیست، در ایستگاه های میانی نیز این کنترل صورت می گیرد. یک ایستگاه مسئول بررسی تمام اتصالات حساس مربوط به ترمز و قطعات مربوط به ایمنی است که با ابزار مخصوص از بسته بودن کامل پیچ ها و اتصالات اطمینان حاصل می کنند.

بعد از نصب سایر تجهیزات و پر کردن سیالات خودرو (نظیر روغن ترمز، روغن هیدرولیک، روغن موتور، مخزن آب و شیشه شور) ، نوبت به برنامه ریزی و کدینگ خودرو می رسد. در این ایستگاه توسط دیاگ مخصوص، کدهای مربوط به ECU تعریف شده و وارد کامپیوتر خودرو می شود. همچنین کد سوئیچ برای خودرو تعریف و وارد سوئیچ ها می شود. این کدها از قبل پرینت گرفته و تخصیص داده شده و در این ایستگاه توسط کارشناس مربوطه وارد سیستم می شود.

در ایستگاه 62 که ایستگاه پایانی مونتاژ به حساب می آید، مرحله بررسی کنترل کیفیت و تست تجهیزات است. چند نفر در این بخش ، کارکرد قسمت های مختلف را بررسی می کنند و اگر مشکلی ببینند، یا در همان جا یا در ایستگاه های دیگری تحت عنوان Rework اقدام به برطرف کردن آن نقص می کنند.

خودرو بعد از این مرحله از نقاله خارج می شود و وارد مرحله تنظیم و بالانس چرخها و چراغ ها می شود. در این بخش با دستگاه لیزری مخصوص زوایای چرخ (کمبر، کستر و …) کاملا دقیق تنظیم می شوند. همچنین نور چراغ های جلو توسط دستگاه تراز می شود.

وارد مرحله آخر که همان رولینگ تست هست می شویم. خودرو بعد از ورود به اتاقک مخصوص که دارای تهویه مناسب است می شود و چرخ های آن روی غلتک ها قرار می گیرد. در اینجا خودرو تا سرعت 120 کیلومتر بر ساعت روی غلتک ها به حرکت در می آید تا علاوه بر بررسی عملکرد درست موتور و گیربکس، گراف عملکرد آن توسط دستگاه استخراج شود. در این مرحله اگر تایید شود، خودرو آماده انتقال به پارکینگ می شود.

 

ادامه عکس ها را در آلبوم زیر ببینید:

 

 

گزارش : میلاد علمی

عکس: بهزاد اویسی

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی