امروزه همگام با افزایش جمعیت کشور، استفاده و خرید انواع خودروها نیز گسترش پیدا کردهاست. خودروهایی که به متقاضیان ارائه میشود، از قطعات ریز و درشت بسیاری تولید شدهاند که این قطعات دست به دست هم داده و عملکرد خودرو را بهینه میسازند. یکی از قطعات به کار رفته در خودروها، رینگ میباشد.
به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛
رینگ قطعهای در خودرو است که میتواند تایر خودرو را نگهداری کند و عملکرد ترمزگیری و جلوبندی اتومبیل را بهبود دهد.
رینگها جزو ضروریترین اجزای اتومبیلها به شمار میآیند و اگر آسیب ببینند، میتوانند برای رانندهی خودرو خطر آفرین باشند. به همین دلیل افراد باید چند وقت یکبار رینگ خودروی خود را چک کنند و در صورت آسیب دیدن، آن را تعویض یا تاب گیری کنند.
برای تولید رینگها، شرکتهایی روی کار آمدهاند که فعالیت اصلی آنها تولید رینگها با طرح و مدل مختلف است. رینگ اسپرت یکی از قطعات جانبی خودرو به شمار میآید که میتواند در جلوهی اتومبیل مؤثر باشد. این رینگها بیشتر اوقات طرفداران جوانی دارند که به ظاهر خودروی خود اهمیت زیادی میدهند. رینگهای اسپرت برای هر نوع خودرویی به طور جداگانه و با مشخصات فنی منحصر به فرد تولید می شوند.
شرکتهای سازنده رینگ اسپرت با به کارگیری متریالهای مختلف مانند آلیاژهای حاصل از ترکیب عناصر مختلف با یکدیگر میتوانند رینگهای مستحکمی را تولید کنند.
رینگهایی چه امروزه با نام رینگ اسپرت در بازار به فروش میرسند، میتوانند بر عکلکرد خودرو همچون فرمانپذیری و ترمزگیری خودرو تأثیر بگذارند و آن را بهبود دهند.
گاهی اوقات نیز رینگهای اسپرت عیوبی را برای اتومبیل به وجود میآورند!
بعضی وقتها افراد سعی دارند از رینگها و تایرهای پهن استفاده کنند تا کارایی و عملکرد خودروی خود را بهبود دهند در صورتی که این کار، یک کار اشتباه میباشد. کاربرد رینگ اسپرت پهن نسبت به دیگر رینگها کمتر است چرا که سبب آسیب رسیدن به اجزای مختلف خودرو میشود.
شاید شما نیز تا کنون مشاهده کرده باشید که خودروهای وانتی مانند نیسان وانتها از رینگ اسپرت استفاده کردهاند. استفاده از رینگ اسپرت در خودروهای وانتی سبب زیباتر شدن جلوه و صورت خودرو میشود اما در باطن خودروهای وانت تأثیرات سوء دارد. این رینگها میتوانند کمکها و فنرهای خودروهای وانت را از بین ببرند و جلوبندی آنها را تخریب کنند.
رینگهای اسپرت بیشتر اوقات در ماشینهای مسابقهای مورد استفاده قرار داده می شوند. این رینگها میتوانند قدرت ریسینگ خودروهای مسابقهای را افزایش دهند. به همین علت مشاهده میشود که بیشتر خودروهای مخصوص اتومبیلرانی و مسابقههای مختلف، دارای رینگ اسپرت در مدلهای مختلف هستند.
این رینگ ها از نظر سایز و مدل به دستههای مختلفی تقسیم میشود:
رینگهای اسپرت در مدلهای دو پر، سه پر، چهار پر، پنج پر و بیشتر تولید میشوند. منظور از پر در اینجا، وجود پرههایی است که عبور هوا از رینگ را ممکن میسازد.
این رینگها بر اساس تعداد این پرهها به انواع مختلفی تقسیم میشوند که هر کدام از آنها میتوانند جلوهای خاص را به اتومبیل شما هدیه کنند.علاوه بر طبقهبندی فوق، رینگهای اسپرت از نظر جنس بدنه نیز به دستههای مختلفی تقسیم میشوند که در ادامهی این مقاله دسته بندی رینگها از نظر جنس را برای شما تشریح خواهیم کرد.
رینگهای اسپرتی که امروزه تولید میشوند، از نظر طراحی بسیار مدرن و به روز هستند و با استفاده از دستگاههای پیشرفته تهیه میگردند. این رینگها در عملکرد خودرو تأثیر گذارند و مزایایی را برای خودرو به وجود میآورند. این مزایای عبارتند از:
وقتی که راندمان خودرو افزایش پیدا میکند، شتاب خودرو نیز بالا میرود و در نتیجه عمر آن افزایش مییابد.
رینگهای اسپرت بر خلاف مزایای زیادی که دارند، معایبی نیز دارند که به شرح زیر است:
آلیاژ مناسب شرط اول رینگ با کیفیت
خودروسازان به طور معمول رینگ هایی از جنس فولاد بر روی خودرو نصب می کنند، البته برخی دیگر از خودروسازان که تولیدکننده خودروهایی سوپر اسپرت هستند از رینگ هایی از جنس آلیاژ آلومینیوم بهره می برند.
کاربرد فلز آلومینیوم به دلیل سبکی، نمای خاص و شکل پذیری، انتخاب نخست هر خودروساز یا تیونر برای رینگ است، اما انواع آلیاژی دارای استحکام، دوام و قوام لازم برای مقابله با تنش های واردشده به رینگ در سرعت های بالا هستند.
رینگ آلومینیومی غیرآلیاژی می تواند خطراتی را به ویژه در سوانح به همراه داشته باشد. البته رینگ هایی از جنس الیاف کربن و منیزیم نیز در ابرخودروها به کار می روند که دارای سبکی و استحکام بیشتری هستند و کمی گران قیمت ترند! برخی از تیونرها هم رینگ های آلیاژی خود را با الیاف کربن تقویت می کنند.
رینگ ها در انواع یک تکه و چندتکه طراحی، ریخته گری و ماشین کاری و تولید می شوند که اگر تحت نشان معروفی ساخته شده باشند تفاوتی بین آنها وجود ندارد.
دیدگاه خود را بنویسید