پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

ماشین آتش نشانی

تاریخچه خودروهای آتش نشانی / مهار آتش از زمان سلسله سونگ

کامیون های آتش نشانی، به وسایل نقلیه ای گفته می شود که برای استفاده در آتش نشانان طراحی و ساخته شده اند ، مجهز به انواع تجهیزات اطفا حریق یا عوامل اطفا حریق هستند و توسط آتش نشانان برای اطفا حریق ، اطفا حریق یا نجات آتش استفاده می شوند.

شیوا تدین پور
سه شنبه - ۳۱ مرداد ۱۴۰۲

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو؛

ماشین های آتش نشانی می توانند آتش نشانان را به محل حادثه منتقل کرده و ابزارهای متنوعی را برای کارهای امدادرسانی به آنها در اختیار آنها قرار دهند.

اولین نیروی اطفا حریق در جهان از سلسله شمال آهنگ نشأت گرفته است. این نشان می دهد که اگرچه در آن زمان ماشین آتش نشانی وجود نداشت ، ساکنان کشور ما بیش از هزار سال پیش از آتش سوزی پیشگیری و آگاهی داشتند.

نیروهای آتش نشانی در سلسله سونگ شمالی بیش از 600 سال زودتر از نیروهای آتش نشانی در لندن در سال 1666 و بیش از 800 سال زودتر از نیروهای آتش نشانی تمام وقت در نیویورک در سال 1853 بودند.

یادگیری استفاده از آتش گام مهمی در تاریخ تکامل انسان است. با افزایش استفاده از آتش ، آتش سوزی نیز به یک معضل اساسی تبدیل شده است که مردم باید با آن روبرو شوند و بر آن غلبه کنند.

از زمان ظهور وسایل نقلیه اطفا حریق در آغاز قرن گذشته ، پس از توسعه و بهبود مستمر ، آنها به زودی به نیروی اصلی کار اطفا حریق تبدیل شدند و چهره انسانهای اطفا fighting حریق را کاملاً تغییر دادند.

پانصد سال پیش یک ماشین آتش نشانی اسب سوار وجود داشت.

ایستگاه آتش‌نشانی قدیمی

وسایل نقلیه اطفا حریق همانطور که از نامش پیداست با نصب تجهیزات ویژه ویژه اطفا حریق بر روی خودرو شکل می گیرد. ماشین آتش نشانی که اکنون درباره آن صحبت می کنیم معمولاً به این نوع ماشین آتش نشانی اشاره دارد. قبل از تولید اتومبیل های مجهز به موتورهای احتراق داخلی ، مردم قبلاً سعی کرده بودند وسایل مخصوص اطفا حریق را روی وسایل نقلیه نصب کنند تا بتوانند به موقع هنگام آتش سوزی به محل حادثه بشتابند.

اولین ماشین آتش نشانی جهان که در سال 1518 ثبت شد ، توسط شهر آگسبورگ آلمان ساخته شد و توسط آنتنی براتنر ، صنعتگری که کار صنایع دستی فلز داشت ، ساخته شد.

مردم اطلاعات کمی در مورد جزئیات این ماشین آتش نشانی دارند. با توجه به کتاب”؛ History of Crafts in the City of Augsburg” ؛، این ماشین آتش نشانی با نصب یک پمپ آب بزرگ با اهرم بر روی ماشین شکل گرفت. قدرت آن استفاده از اسب برای یدک کشی است.

در سال 1666 ، آتش سوزی در لندن ، انگلیس آغاز شد. این آتش سوزی به مدت 4 روز در آتش سوخت و 1300 خانه را ویران کرد. برخی از ساختمان های قرون وسطایی در آتش نابود شدند. مردم شروع به اهمیت دادن به کارهای ضد حریق در شهر کردند.

انگلیس اولین ماشین آتش نشانی پمپ آب با آب-میل لنگ جهانی را اختراع کرد و برای خاموش کردن آتش از یک شلنگ آب استفاده کرد.

اولین ماشین آتش نشانی

در سال 1673 ، دل هایدن از آمستردام ، هلند ، یک لوله آب نرم ساخته شده از چرم را برای اطفا حریق اختراع کرد. در سال 1721 ، ریچارد نشام از انگلیس یک کپسول آتش نشانی با چرخهایی اختراع کرد که از کارآیی بیشتری نسبت به یک لوله آب نرم برخوردار بود.

این نوع کپسول آتش نشانی دارای افرادی است که دسته را برای خاموش کردن آتش نگه داشته و افرادی را که با پدال زدن بشکه پمپ را می رانند. آنها با هم می توانند به طور مداوم آب را خاموش کنند تا آتش خاموش شود. البته این کپسول آتش نشانی روی کالسکه نیز نصب شده است.

در انقلاب صنعتی از پمپ های آب بخار برای اطفا حریق استفاده شد.

در طول انقلاب صنعتی انگلیس ، وات موتور بخار را بهبود بخشید. از موتورهای بخار در اطفا حریق نیز استفاده شد.

موتور آتش نشانی که از یک موتور بخار نیرو می گیرد در سال 1829 در لندن ظاهر شد. مخترع آن مهندس بخار جان بریتوائیت بود. اما این نوع ماشین ها هنوز هم باید توسط اسب ها کشیده شوند. قسمت عقب مجهز به پمپ آب آتش نشانی است که از زغال سنگ به عنوان سوخت نیرو می گیرد ، مجهز به یک شلنگ نرم است و توسط یک موتور بخار دو سیلندر 10 اسب بخار هدایت می شود.

اولین تیم آتش نشانی حرفه ای در سال 1835 در نیویورک ، ایالات متحده آمریکا تاسیس شد و در آغاز کار تنها 4 نفر بود. آنها دستمزد پیش پرداخت می گیرند و در اطفا حریق تخصص دارند. سال بعد ، نیروهای آتش نشانی به 40 نفر افزایش یافت. بعداً نامگذاری شد ؛ Fire Police”؛ و در توالی پلیس شهر گنجانده شده است. اولین ماشین آتش نشانی با نیروی بخار در ایالات متحده در سال 1841 توسط شخصی انگلیسی به نام Pol R. Hogu که در نیویورک زندگی می کرد ساخته شد. می تواند آب را روی سقف تالار شهر نیویورک اسپری کند.

با پایان قرن نوزدهم ، ماشینهای آتش نشانی بخار در غرب محبوبیت پیدا کردند.

ماشینهای آتش نشانی بخار قدیمی

در اوایل قرن 20 ، با ظهور اتومبیل های مدرن ، ماشین های آتش نشانی به سرعت موتورهای احتراق داخلی را به عنوان قدرت کشش در اختیار گرفتند ، اما پمپ های آب با بخار هنوز به عنوان پمپ های آب ضد آتش استفاده می شدند.

در نمایشگاه نمونه ای که در سال 1898 در ورسای فرانسه برگزار شد ، شرکت Gambier از لیل ، فرانسه اولین اتومبیل اطفا حریق جهان را به نمایش گذاشت ، گرچه بدوی و ناقص بود.

در سال 1901 ، اتومبیل اطفا حریق تولید شده توسط شرکت وفادار کالیدی از لیورپول ، انگلیس ، توسط نیروهای آتش نشانی لیورپول به تصویب رسید. در ماه آگوست همان سال ، این وسیله نقلیه اطفا حریق برای اولین بار اعزام شد.

راننده ، جورج بکت ، بدون اینکه منتظر سوار شدن آتش نشانان به ماشین شود ، ماشین را رانندگی کرد. به دلیل سرعت کم ، آتش نشانانی که سوار ماشین نشده بودند از عقب گیر کرده و به داخل ماشین پریدند. وقتی این ماشین آتش نشانی به محل آتش سوزی رسید ، حتی ماشین های آتش نشانی زیر نیز وارد شدند.

گفته می شود وقتی راه می رود ، یکی پس از دیگری مزاج ادامه می یابد ، بنابراین مردم به آن لقب را می دهند ؛ Fart Arnie” ؛.

شصت سال پیش ، مردم ماشین های آتش نشانی را می نامیدند:ماشین های شمع آتش . مخزن آب وجود ندارد و آتش نشانان فقط می توانند در ماشین بایستند و پلیس را برای نجات ترک کنند.

در آن زمان ،”؛ ماشین شمع آتش”؛ مخزن آب نداشت ، فقط چند شیلنگ با ارتفاع مختلف و یک نردبان داشت. جالب ترین نکته این است که آتش نشانان در آن زمان همه در ردیف هایی روی ماشین ایستاده اند که نرده های دستی را گرفته اند.”؛ این واقعاً بسیار خطرناک است!”؛ گفته می شود که تعداد دزدگیر آتش 12886 بوده است.

در دهه 1920 ، ماشینهای آتش نشانی که کاملاً روی موتورهای احتراق داخلی کار می کردند ، ظاهر شدند. در این زمان ، ماشین آتش نشانی ساختار ساده ای دارد و بیشتر آنها روی شاسی کامیون موجود اصلاح می شوند. یک پمپ آب و یک مخزن آب اضافی روی کامیون نصب شده است. یک نردبان آتش نشانی ، تبر آتش ، چراغ ضد انفجار و شیلنگ آتش نشانی در قسمت خارجی خودرو آویزان شده است.

ماشین های آتش نشانی مدرن یک خانواده بزرگ هستند

پس از بیش از صد سال توسعه ، امروز ماشین های آتش نشانی&# 39 به”؛ بزرگ خانواده” تبدیل شده اند؛ با سطح سرسام آور علم و فناوری در انواع مختلف.

ماشین آتش نشانی مخزن آب هنوز ایستاده ترین خودروی اطفا حریق نیروهای آتش نشانی است. این خودرو علاوه بر مجهز بودن به پمپ آب و تجهیزات اطفا-حریق ، مجهز به مخزن ذخیره آب با ظرفیت زیاد ، تفنگ آب ، توپ آب و غیره نیز می باشد که می تواند آب و آتش نشانان را برای مقابله با آتش به محل آتش سوزی منتقل کند.

اطفا حریق های ویژه با مواد خاموش کننده شیمیایی به جای استفاده از آب برای اطفا حریق انقلابی در روش های اطفا حریق برای هزاران سال است. در سال 1915 ، شرکت ملی اسفنجی آمریکا اولین پودر خاموش کننده آتش فوم دو پودر جهان را از سولفات آلومینیوم و بی کربنات سدیم اختراع کرد. این ماده جدید برای اطفا حریق در ماشین های آتش نشانی نیز مورد استفاده قرار گرفت.

می تواند به سرعت مقدار زیادی کف هوای با انبساط بالا را که 400-1000 بار کف می کند ، اسپری کند تا سطح مواد سوزان از هوا جدا شود. به ویژه برای مبارزه با آتش سوزی های نفتی مانند نفت و فرآورده های آن مناسب است.

این می تواند مایعات قابل اشتعال و قابل اشتعال ، آتش گازهای قابل اشتعال ، تجهیزات زنده زنده را خاموش کند و همچنین می تواند آتش مواد عمومی را خاموش کند.

برای آتش سوزی های خط لوله شیمیایی در مقیاس بزرگ ، اثر اطفا حریق به ویژه قابل توجه است و این یک ماشین آتش نشانی ایستاده برای شرکت های پتروشیمی است.

با بهبود سطح ساختمان مدرن ، ساختمانهای بلندمرتبه بیشتر و بیشتر می شوند و ماشینهای آتش نشانی نیز به همین ترتیب تغییر کرده و ماشینهای آتش نشانی نردبان ظاهر می شوند. نردبان چند طبقه روی آتش نشانی نردبان می تواند به طور مستقیم آتش نشانان را برای رفع به موقع از بلایا به محل آتش سوزی در ساختمان مرتفع بفرستد و می تواند افراد به سختی را که در محل آتش سوزی گرفتار شده اند به موقع نجات دهد ، که توانایی آتش نشانی و امداد رسانی در برابر بلایا.

جدیدترین ماشین آتش نشانی دی اکسید کربن در دنیا

امروزه خودروهای آتش نشانی روز به روز تخصص بیشتری پیدا کرده اند. به عنوان مثال ، از ماشین های آتش نشانی دی اکسیدکربن عمدتاً برای مقابله با آتش مانند تجهیزات با ارزش ، ابزار دقیق ، آثار مهم فرهنگی و کتاب و بایگانی استفاده می شود. کامیون های آتش نشانی نجات فرودگاه به مبارزه و نجات آتش سوزی های هواپیما اختصاص یافته اند.

پرسنل سرنشین کامیون های آتش نشانی روشنایی را برای کارهای آتش نشانی و نجات در شب فراهم می کنند. کامیون های آتش نشانی دودکش مخصوصاً برای استفاده در هنگام مبارزه با آتش در ساختمانهای زیرزمینی و انبارها و غیره مناسب هستند.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی