پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

ESPسیستم پایداری

ESP چیست و در خودرو چگونه كار مي كند؟

هم بیش فرمانی و هم کم فرمانی جزو نقایص مهم سیستم فرمان‌پذیری خودروهای امروزی به‌حساب می‌آیند که بروز هر یک از آنها احتمال وقوع تصادفات ناگوار را به دنبال خواهد داشت.

شیوا تدین پور
سه شنبه - ۳۱ مرداد ۱۴۰۲

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

ESP در واقع مخفف عبارت Electronic Stability Program یا همان برنامه کنترل پایداری است. این سیستم که روی اکثر خودرو های مدرن وجود دارد وظیفه دارد تا از لغزش تایر ها و از کنترل خارج شدن خودرو جلوگیری کند و به طور دقیق تر، جلوی رخ دادن پدیده های کم فرمانی (Under Steering) و بیش فرمانی (Over Steering) را بگیرد.

این دو پدیده نامبارک یعنی بیش فرمانی و کم فرمانی، باعث شدند تا مهندسان و خودروسازان به فکر رفع این مشکل برآیند. از همین رو در سال ۱۹۸۳ یک سیستم به نام سامانه ضد لغزش برای تویوتا کراون ایجاد شد. دو سال بعد نیز شرکت تویوتا با همکاری مرسدس بنز اولین سامانه کنترل کشش را معرفی کردند.

پس از آن تلاش‌های مختلفی در شرکت‌هایی نظیر، مرسدس بنز، بی ام و، کانتیننتال و… در این حیطه صورت گرفت تا آن که بالاخره کمپانی مرسدس بنز با همکاری شرکت بوش طی سال‌های ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۲ توانست اولین سیستم کنترل پایداری ESP را تولید کند.

پس از آن نیز نسخه‌های مختلف و پیشرفته‌تر این سیستم طی سال‌های بعد به بازار معرفی شد. این سیستم با عنوان ESC نیز شناخته می‌شود.

هنگامی که ESP متوجه از دست رفتن تعادل خودرو یا انحراف آن از مسیر می شود به صورت خودکار شروع به اعمال نیروی ترمز جداگانه بر روی چرخ ها می کند و یا با کنترل کردن گشتاور موتور تلاش می کند تا خودرو را به مسیر صحیح باز گرداند.

اکثر ESP استفاده شده در خودرو ها توسط کمپانی بوش تولید می شوند سپس خودروساز آن را به شیوه خودش برنامه ریزی می کند تا با ویژگی های دینامیکی خودروی مورد نظر تطابق پیدا کند.

یستم کنترل پایداری چطور عمل می‌کند؟

روش کار سیستم کنترل پایداری به طور خلاصه به این صورت است که هرگاه خودرو حول محور Z یا همان ارتفاع دچار انحراف شود، سنسور YAW در تعامل با حسگرهایی نظیر سنسور زاویه فرمان و سنسور سرعت دوران تایرها، این انحراف را با ارسال سیگنال‌هایی به پردازشگر ایسیو یا همان کامپیوتر خودرو، گزارش می‌دهد.

ایسیو نیز طبق برنامه‌هایی که برای آن از قبل تعریف شده است، میزان و شدت انحراف خودرو از مسیر را تشخیص داده و سپس به طور جداگانه نیروی وارد بر سیستم ترمز تک تک چرخ‌ها را تنظیم می‌کند و در صورت نیاز دریچه گاز را نیز تحت کنترل در می‌آورد تا خودرو بیش از این منحرف نشود و در کمترین زمان به مسیر عادی خود بازگردد.

در واقع کامپیوتر خودرو با پردازش اطلاعات دریافتی از سنسورهای سیستم کنترل پایداری، انحراف ماشین از مسیر را تشخیص می‌دهد و با استفاده از سیستم ترمز ضد قفل ABS و تعیین میزان چرخش یا عدم چرخش هر یک از تایرها، انحراف خودرو و اثرات کم فرمانی یا بیش فرمانی را به حداقل می‌رساند.

آیا سیستم کنترل پایداری به طور کامل از انحراف خودرو جلوگیری می‌کند؟

متأسفانه سیستم کنترل پایداری نیز نمی‌تواند به طور کامل از انحراف خودرو در مسیرهای لغزنده جلوگیری کند اما وجود آن باعث می‌شود تا احتمال انحراف اتومبیل به حداقل رسیده و بروز تصادفات و حوادث ناگوار تا حد امکان کاهش پیدا کند.

سیستم کنترل پایداری

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی