پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

نحوه اعتراض به جریمه راهنمایی و رانندگی چگونه است؟

نحوه اعتراض به جریمه راهنمایی و رانندگی چگونه است؟

اعتراض به جریمه راهنمایی و رانندگی به موجب ماده 5 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی امکان پذیر است. نحوه شکایت از جریمه خلافی خودرو به این صورت بوده که اعتراض به قبض جریمه، از طریق اجراییات پلیس راهور و اعتراض به صورت وضعیت تخلفات از طریق دفاتر پلیس + 10 قابل انجام می باشد.

شیوا تدین پور
شنبه - ۱۳ آبان ۱۴۰۲

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

وظیفه برقراری نظم در راه ها و جاده ها  بر عهده پلیس راهور بوده که یکی از زیر شاخه های اصلی نیروی انتظامی محسوب می شود. در راستای تحقق این هدف، جریمه های راهنمایی و رانندگی متعددی به موجب قوانین و آیین نامه های مربوطه تعیین گردیده و توسط مامورین پلیس راهور در موارد بروز تخلف از سوی رانندگان، اعمال و اجرا می گردد.

اما در مواردی خاص، مامور راهنمایی و رانندگی نیز دچار خطا شده و راننده ای را به اشتباه جریمه می کند. این اشتباه، ممکن است در قبض جریمه صادر شده توسط مامور پلیس راهور اتفاق افتاده یا در صورت وضعیت تخلفات که از سوی مراکز پلیس + 10 صادر می گردد. در این موارد، این سوال مطرح می گردد که آیا اعتراض به جریمه خلافی خودرو امکان دارد؟ و اگر اعتراض امکان پذیر بوده، نحوه شکایت از جریمه به چه صورت می باشد؟

در پاسخ به این سوال که که آیا اعتراض به جریمه راهنمایی و رانندگی بعد از استعلام خلافی خودرو امکان دارد؟ باید گفت که قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، این حق را برای رانندگان معترض قائل گردیده تا از طریق ثبت اعتراض به جریمه راهنمایی و رانندگی در مرجع صلاحیت دار، ادعای خود را مطرح نموده تا در صورت صحت ادعا از پرداخت جریمه های خلافی خودرو ناحق اجتناب نمایند.

نحوه شکایت از جریمه راهنمایی و رانندگی در مرحله اول بستگی به این عامل داشته که موضوع اعتراض فرد اعتراض کننده چی می باشد. با این توضیح که نحوه اعتراض به جریمه راهنمایی و رانندگی، چنانچه موضوع اعتراض قبض جریمه باشد، متفاوت از حالتی خواهد بود که موضوع اعتراض، صورت وضعیت تخلفات باشد. به همین دلیل، ما نیز در این بخش از مقاله ، نحوه اعتراض به جریمه راهنمایی و رانندگی را ضمن دو قسمت جداگانه بررسی خواهیم نمود:

نحوه اعتراض به جریمه راهنمایی و رانندگی قبض جریمه

نوع اول نحوه شکایت از جریمه راهنمایی و رانندگی، اعتراض به قبض جریمه بوده، یعنی اعتراض به یک قبض خاص که از سوی مامور راهنمایی و رانندگی صادر می شود. در این مورد، شخصی که اعتراض به جریمه راهنمایی و رانندگی قبض جریمه داشته، باید به مرکز اجرائیات پلیس راهور مراجعه نماید.

سپس، معترض به جریمه راهنمایی و رانندگی قبض جریمه باید فرم شکایت نامه را پر نموده تا پرونده وی برای بررسی بیشتر به کارشناسان مربوطه ارجاع داده شود. نتیجه بررسی کارشناس پلیس راهور، در فاصله یک تا چند روزه به فرد معترض اعلام می گردد.

توجه داشته باشید که در صورت اعتراض به جریمه راهنمایی و رانندگی قبض جریمه، لازم است که جهت ثبت اعتراض مدارکی را به همراه داشته باشید که این مدارک عبارتند از:

  • کارت شناسایی معتبر
  • سند مالکیت خودرو
  • فرم درخواست تجدید نظر که به طور صحیحی تکمیل شده باشد
  • کارت شناسایی معتبر مالک وسیله نقلیه یا نماینده قانونی وی
  • نحوه اعتراض به جریمه راهنمایی و رانندگی صورت وضعیت تخلفات

گاهی اعتراض به قبض جریمه ، یعنی اعتراض به یک قبض خاص که از سوی مامور راهنمایی و رانندگی صادر شده نبوده، بلکه معترض در پی مراجعه به مراکز پلیس+10 و دریافت خلافی خودرو، با یک صورت وضعیت تخلقات که شامل تخلفات متعدد و جریمه های راهنمایی رانندگی سنگین بوده، مواجه می شود؛ در این مورد برای اعتراض به جریمه راهنمایی و رانندگی صورت وضعیت تخلفات باید طبق ترتیب زیر اقدام نمود:

معترض باید در مرحله اول، به دفاتر پلیس + 10 مراجعه نموده و اعتراض خود را ثبت نماید. دفتر پلیس + 10 این درخواست را از طریق سیستم برای مرکز اجرائیات کل کشور ارسال می کند.

اجرائیات به اعتراض به جریمه راهنمایی و رانندگی صورت وضعیت تخلفات رسیدگی نموده و حداکثر ظرف مدت 24 ساعت، نتیجه اعتراض را به اطلاع معترض می رساند. چنانچه معترض به جریمه خلافی خودرو صورت وضعیت تخلفات، به نظر اجراییات تسلیم گردد، باید رای پرداخت جریمه اقدام نماید.

اما در صورتی که فرد معترض، همچنان نسبت به جریمه راهنمایی و رانندگی صورت وضعیت تخلفات اعتراض داشته باشد، نحوه شکایت از جریمه به این صورت بوده که فرد باید ضمن مراجعه به واحد رسیدگی پلیس راهور اعتراض خود را ثبت نماید.

در این مرحله، هیاتی متشکل از یک کارشناس پلیس راهور و یک قاضی تخلفات، مجددا اعتراض را بررسی نموده و درنهایت رایی را صادر می کنند که قطعی و غیر قابل اعتراض مجدد می باشد.

مهلت اعتراض به جریمه راهنمایی و رانندگی در هر حالت، مطابق ماده 5 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، 60 روز بوده و مبدا محاسبه این مهلت تاریخی است که در برگ قبض جریمه قید گردیده یا تاریخی است که صورت وضعیت تخلفات به راننده ابلاغ و تسلیم می گردد.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی