پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

4 علت رایج لرزیدن پدال ترمز و راه های رفع آن

علت لرزیدن پدال ترمز و راه های رفع آن چیست؟

لرزیدن پدال ترمز یک مشکل جدی است که به سادگی موجب ناامنی وسیله نقلیه شما برای رانندگی می شود. دلایل زیادی برای لرزش پدال ترمز وجود دارد. با این حال، راه حل این است که برای جلوگیری از آسیب بیشتر، خودروی خود را فوراً به نزدیک ترین تعمیرگاه و نزد تعمیرکاری مطمئن و ماهر ببرید.

شیوا تدین پور
شنبه - ۱۳ آبان ۱۴۰۲

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

هنگامی که با فشار پا بر روی پدال ترمز نیرو وارد می کنید، سیستم به طور خودکار تلاش می کند تا خودرو را متوقف یا حرکت آن را آهسته کند. هنگام اعمال فشار، احساس سفت و خوبی می دهد، با این حال، گاهی اوقات لرزش در پدال ترمز هنگام باز شدن این پدال رخ می دهد.

این حرکت در ترمز بسته به شدت وضعیت، از لرزش خفیف تا لرزش شدید متفاوت است.

اگر هنگام ترمزگیری احساس لرزش می کنید، به احتمال زیاد علت آن تاب برداشتن روتور دیسک ترمز است. اگر پدال ترمز شما هنگام فشار دادن پدال می لرزد، باید ترمزهای خود را بررسی کنید تا میزان مشکل مشخص شود. آیا به لنت ترمز جدید نیاز دارید؟ دیسک ترمز جدید؟ یا رسیدگی به دیسک ترمز شما لرزش را برطرف می کند؟

هنگامی که پدال ترمز را فشار می دهید، فشار هیدرولیک از سیستم ترمز شما عبور می کند و فشار را به کالیپرهای ترمز می رساند. سپس این کالیپرها لنت ‌های ترمز خود را روی روتور فشار می‌دهند تا خودروی شما توقف کند.

اگر روتور های ترمز به طور ناهموار فرسوده شوند، باعث ایجاد لرزش پدال ترمز می شود. این ممکن است به دلیل استفاده معمولی یا نقص سازنده باشد. در هر صورت، همان اثر را به دنبال خواهد داشت و لرزشی در ترمزگیری شما احساس می شود.

برای اینکه یک سیستم ترمز عاری از لرزش باشد، نباید تغییری در ضخامت دیسک ترمز وجود داشته باشد. تنها با چند هزارم اینچ فاصله، لرزش پدال ترمز احساس می شود. در موارد شدید ممکن است لرزش فرمان را احساس کنید و با ترمزگیری، خودرو به یک سمت کشیده شود.

در ماه های زمستان، برف می تواند در داخل چرخ ها جمع شود و همچنین هنگام ترمزگیری در پدال و فرمان وسیله نقلیه شما لرزش قابل توجهی ایجاد کند. زنگ زدگی یا زباله نیز ممکن است باعث لرزش جزئی در خودرو شود.

یکی از دلایل سایش ناهموار روتور، کالیپرهای ترمز معیوب ترمز است. یک کالیپر ترمز چسبنده یا گرفتار نیاز به سرویس یا تعویض دارد. وقتی این اتفاق می‌افتد، هر بار که ترمز را فشار می‌دهید، کالیپر ترمز فشار وارد شده به لنت‌های ترمز را به طور کامل آزاد نمی‌کند و اصطکاک ثابتی در برابر روتورها ایجاد می‌کند. این فشار ثابت روی دیسک‌های شما می‌تواند به هر دو روتور آسیب برساند و لنت‌های ترمز شما را سریع‌تر از حد معمول خراب کند.

در واقع، اگر نکات نگهداری ترمز به درستی رعایت شود، می تواند از این مسائل نیز جلوگیری کرد:

1. مشکل لنت ترمز

هر کالیپر چرخ دارای دو لنت ترمز است که سطح اصطکاک این لنت ها در مقابل روتور قرار دارد. بنابراین، هنگامی که ترمزها به صورت هیدرولیکی اعمال می شوند (به عبارت ساده ترمزها با روغن عمل می کنند)، سپس کالیپر لنت های ترمز را روی روتور چرخان فشار می دهد تا خودرو را متوقف کند.

با این حال، اگر لنت‌ها به روغن، کثیفی یا مواد دیگر آلوده باشند، در حین بستن لنت‌های ترمز روی روتور، باعث لرزش پدال ترمز می‌شود. علاوه بر این، لنت های پیچیده، آسیب دیده یا بیش از حد فرسوده نیز می تواند یکی از دلایل لرزش پدال ترمز باشد.

1. مشکل لنت ترمز

نحوه تعمیر: باید ترمز را پیاده کرده و سپس آن را تمیز کنید تا تمام گرد و غبار، زنگ زدگی و سایر آلاینده ها از بین برود. خلاص شدن از شر چیزهای کثیف باعث می شود ترمز خودرو نرم تر عمل کند. با این حال، در صورتی که نمی تواند کمکی کند، آخرین انتخاب شما تعویض پدهایتان است.

2. دیسک ترمز (روتور)

قسمت روتور سیستم ترمز بخش مهمی است. بنابراین، برای ایمنی کلی خودرو بسیار ضروری است که از آن به درستی نگهداری شود. این قسمت چرخان مجموعه ترمز دیسکی چرخ در برابر لنت ترمز کار می کند و معمولاً روتور با رنگ آهن خاکستری (شکلی از چدن)، برای کند کردن یا توقف خودرو عمل می کند.

به توپی چرخ چفت می شود تا این روتور در جهت چرخ بچرخد. هنگامی که ترمز اعمال می شود، روتور چرخان با استفاده از اصطکاک ناشی از تماس مستقیم با لنت ها، سرعت خودرو را کاهش می دهد. بنابراین، وضعیت بد روتور ممکن است باعث لرزش پدال ترمز هنگام توقف شود.

با این حال، اگر این قسمت از سیستم زخمی، ترک خورده، تاب خورده یا بیش از حد زنگ زده باشد، ممکن است باعث چنگ زدن ناهموار ترمزها شود، که همچنین می تواند صداهای جیغ مانند یا احساس تپش هنگام ترمز زدن ایجاد کند.

نحوه تعمیر: روتورهای ترمز یا نیاز به روکش یا تعویض دارند. تعویض یا روکش کردن هر دو روتور (جلو یا مجموعه عقب)، حتی اگر تنها یکی از آن ها در شرایط بدی باشد، بسیار مهم است. استفاده از لنت های ترمز جدید در هنگام تعویض روتورها بسیار توصیه می شود زیرا سطوح فرسوده لنت ها تماس مناسبی با روتورهای صاف جدید برقرار نمی کند. اگر سطوح هر دو قسمت را به طور هماهنگ تعویض نکنید، زمان می برد تا به درستی تراز شوند.

3. تراز نامناسب چرخ

تایرهای تراز شده خودرو کاملاً از فرمان پیروی می کنند. برعکس، وقتی لاستیک‌ها به هم ریخته‌اند، تمایل دارند صداهای جیغ مانند تولید کنند. این صدا یا لرزش ناخوشایند در اثر مالش چرخ ها به لنت ترمز، زمانی که وسیله نقلیه بسته یا کند شده است، ایجاد می شود.

بنابراین، قبل از بدتر شدن عملکرد سیستم ترمز، باید در مراحل اولیه باید به آن رسیدگی کرد.

نحوه رفع: برای ایجاد تعادل، یکی از فرآیندهای ضروری تراز چرخ است. انجام دادن یک بازرسی نشان می دهد که به کدام نوع تراز نیاز دارید، تراز دو یا چهار چرخ. معمولاً تراز 4 چرخ برای ماشین های شاسی بلند اعمال می شود در حالی که اتومبیل ها فقط به تراز 2 چرخ جلو نیاز دارند. در صورتی که محور عقب شما یا خود فریم خودرو آسیب دیده باشد، انجام یک تراز 4 چرخ بسیار مهم است.

4. فرسوده شدن قطعات

هنگامی که لنت‌های ترمز نازک شدند یا خراش و ترک بر روی روتور ایجاد شد، رساندن خودرو به نزدیک‌ترین تعمیرگاه به حل مشکل پدال لرزان کمک می‌کند. جدای از دلایل ذکر شده لرزش پدال ترمز، فرسودگی مفاصل ساچمه ای، میله های اتصال، بلبرینگ چرخ ها و سایر قسمت های سیستم نیز می تواند منجر به مشکلات ترمز شود.

نحوه رفع این مشکل: حل این مشکل سخت‌ترین کار است، زیرا برای تشخیص دقیق اجزای فرسوده نیاز به زمان و بازرسی‌های زیادی دارید. اگر اطلاعات زیادی در مورد موتور یا خودرو ندارید، به شدت توصیه می‌شود که برای بررسی علت لرزش پدال ترمز، سیستم تعلیق خودرو را بررسی کنید.

دانستن این دلایل احتمالاً می تواند شما را متوجه علائم هشدار دهنده سیستم ترمز ناایمن کند. بنابراین، هر زمان که چنین علائمی را مشاهده کردید، سریعاً وسیله نقلیه خود را به تعمیرگاه تخصصی ببرید.

آیا میدانید لرزیدن پدال ترمز چه مشکلاتی به وجود می آورد؟

همانطور که پیش تر اشاره شد، اگر لنت ترمز شما آلوده به خاک، روغن یا ماده دیگری باشد، لرزش پدال در هنگام بستن لنت ها روی روتور و لرزیدن پدال ترمز رخ می دهد. علاوه بر این، لنت ترمز آسیب دیده یا بیش از حد فرسوده نیز می تواند یکی از دلایل لرزش پدال باشد اما دلایل دیگر عبارتند از:

ماشین هنگام ترمز به یک طرف می‌کشد

کشیده شدن ماشین به یک سمت هنگام ترمز یکی از مشکلاتی است که لرزش پدال به دنبال دارد. هنگامی که وسیله نقلیه شما در حین فشردن ترمز به یک سمت کشیده می شود، فشار نامتعادلی در یک طرف خودرو دارید. این کمبود فشار یا فشار بیش از حد می تواند نتیجه یک سیستم نشتی در یک طرف باشد.

شاید شلنگ یا خط ترمز مایع نشت کند و فشار ترمز را از دست بدهد. فشار بیش از حد اغلب یک مشکل کالیپر ترمز است که به یک طرف خودرو فشار زیادی وارد می کند.

بوی سوختن هنگام رانندگی

اگر در هنگام ترمز زدن مکرر بوی سوختگی مشهود است، این به طور بالقوه می‌تواند نشانه‌ای از فشار ثابت کالیپر گیر کرده باشد که لنت‌های شما را روی دیسک‌های ترمز فشار می‌دهد. اگر وسیله نقلیه شما گیربکس استاندارد است، ممکن است نشانه فرسوده بودن کلاچ باشد.

اگر این بو را احساس کردید، ماشین را کنار بکشید و مطمئن شوید که ترمز دستی شما آزاد شده است. بگذارید ترمزهای شما خنک شوند و برای تعمیر ترمز برنامه ریزی کنید.

اگر متوجه خارج شدن دود از چرخ های خود شدید، تقریباً مطمئن باشید که مشکل کولیس دارید که اگر فوراً مورد بازرسی قرار نگیرید، در خطر آسیب دیدن روتورهای ترمز خود نیز هستید و منجر به افزایش هزینه تعمیر می شود.

هنگام ترمز ناگهانی، خودرو احساس شل شدن می‌کند

اگر وسیله نقلیه شما در هنگام ترمز شدید و رها شدن احساس شل شدن (جهش) می کند، این ممکن است نشانه ای از مشکلات سیستم تعلیق باشد، نه ترمز شما و می تواند یک شوک یا تعویض فنر باشد.

با تمام این علائم، ممکن است صدای جیغ یا صدای ترمزهای شما مشکل جدی نباشد و شاید نتیجه ورود زباله یا رطوبت به سیستم ترمز شما باشد. برای آرامش و اطمینان ترمزهای خود را بررسی کنید.

پدال ترمز روی زمین فرو می رود

اگر پدال ترمز شما روی زمین فرو می‌رود، ممکن است مشکلاتی با سایش بیش از حد لنت ترمز یا نشت احتمالی در سیستم ترمز داشته باشید.

این مورد می تواند مشکلی جدی تر باشد زیرا سیلندر اصلی شما نیاز به تعویض دارد. اگر پدال ترمز شما روی زمین رفت، بازرسی ترمز را به تاخیر نیندازید.

پدال ترمز می لرزد یا تپش دارد

اگر هنگام ترمزگیری احساس می کنید که پدال ترمز شما لرزش یا ضربان دارد، این می تواند نشان دهنده سایش ناهموار لنت ترمز و روتور شما باشد. تعمیر ترمز و ماشینکاری دیسک های ترمز شما باید مشکل را برطرف کند.

برای اینکه مطمئن شوید که چه چیزی باعث لرزش پدال ترمز هنگام ترمز می شود، همین امروز برای معااینه و بررسی خودروی خود برنامه ریزی کنید.

"رفع لرزش پدال ترمز"

“رفع لرزش پدال ترمز”

تشخیص دادن لرزیدن پدال ترمز بدون بررسی کردن وسیله نقلیه دشوار است، بنابراین بهترین راه حل برای لرزش در پدال ترمز، بازرسی آن است. به احتمال زیاد، اگر دیسک‌های شما باعث ایجاد لرزش شده‌اند، تعویض لنت ترمز و بازرسی کالیپرها برای اطمینان از گیر نکردن آن‌ها بخشی از راه حل است تا مشکل دوباره رخ ندهد.

روتورها مجدداً شامل لایه نازکی از فلز روی تراش ترمز است. معمولاً هنگامی بررسی دیسک‌، می‌توانید نقاط تاب‌دار روی روتور را به وضوح ببینید. دیسک های ترمز به شدت تاب برداشته یا آسیب دیده نیاز به تعویض دارند.

اکثر خودروهای امروزی مجهز به دیسک ترمز و لنت در جلو و عقب خودرو هستند. با این حال، خودروهایی وجود دارند که دارای درام ترمز عقب و سیستم کفشک هستند. در این سیستم‌های ترمز، به جای فشار دادن کالیپر ترمز به سمت داخل روتور، کفشک‌های ترمز به سطح داخلی درام ترمز به سمت بیرون فشار وارد می‌کنند.

درام ها همچنین می توانند به طور ناهموار فرسوده شوند و لرزش ترمز ایجاد کنند. باز کردن سطح داخلی درام ترمز یا جایگزینی کامل درام احتمالاً مشکل را اصلاح می کند.

لرزش پدال ترمز در زمان فشار دادن

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی