پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

جنگ مدعی ها/مقایسه رنو تی high و داف ایکس اف ۲۰۲۲

مقایسه و بررسی کامل رنو تی high و داف ایکس اف ۲۰۲۲

محسن صوفی
شنبه - ۱۸ شهریور ۱۴۰۲

دو شرکت داف و رنو جز محبوب ترین برند های دنیای کامیون سازی هستند، که سابقه بسیار طولانی در این زمینه دارند. اما امروزه هر دوی این شرکت ها تحت تملک دو غول بزرگ دنیای خودرو های کارو تجاری هستند.

دراین بررسی دو کامیون محبوب رنو تی high ۲۰۲۲ و داف ایکس اف ۲۰۲۲ که از محبوب ترین کامیون های وارداتی به بازار ایران هستند را بررسی و مقایسه خواهیم کرد.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو:

این دو کشنده که به دلیل قیمت کمتر از بنز اکتروس ال و ولوو اف اچ ۵۰۰ و با امکانات مناسبی که دارند در بازار بسیار محبوب بوده و از رونق خوبی برخوردار هستند.

طراحی خارجی:

شرکت داف توسط هاب فن دورنه در آیندهوون هلند تاسیس شد و سابقه بسیار طولانی در صنعت خودروسازی و کامیون سازی دارد. البته سالهاست که بخش خودرو سازی داف دیگر وجود ندارد، و بخش کامیون سازی آن نیز امروزه در تملک گروه پکار است و مستقیما از قوای فنی و مهندسی پکار استفاده می کند.

درسال ۲۰۲۲ داف از سری جدید کامیون های خود رو نمایی کرد که دیگر تنها شامل ایکس اف نبود، بلکه خانواده کامیون های جدید داف شامل XF و XG وXG+ بود. تفاوت عمده مدل های جدید با ایکس اف در آپشن ها، ابعاد و فضای کابین بزرگ تر می باشد. این نسل از کامیون های داف در همین سال نیز موفق به کسب عنوان کامیون سال اروپا شدند.

در نمای جلویی شاهد نمای لوکس و تهاجمی هستیم سری جدید کشنده های داف با توجه ویژه ای بر مبحث آیرودینامیک داشته و بر این اساس ساخته شده اند.یک جلو پنجره بزرگ کرومی با خطوط افقی که نمای جلوی بسیار زیبایی را به کامیون بخشیده در قسمت بالای جلو پنجره بر روی یک فلاپ کروم مات لگوی داف که به صورت نوشته داف نقشه بسته است.

چراغ های جلو نسبت به نسل قبل باریک تر و کشیده شده و به صورت کامل از تکنولوژی ال ای دی پشتیبانی کرده، و به تکنولوژی کرنر لایت نیز مجهز می باشند، همچنین در قسمت پایینی چراغ های جلو چراغ های مه شکن تعبیه شده اند.
در بعضی از نمونه ها بر روی فلاپ سقفی دو چراغ تعبیه شده اند که به نوعی امضای داف هستند.در نمای جانبی شاهد خطوط و حجم پردازی هایی هستیم که تمام این موارد سعی در بهبود آیرودینامیک کشنده داف دارد این خطوط بر روی در ها و فلاپ های جانبی نقش بسته اند.
آیینه بغل نیز شکلی حالب به خود گرفته که نشانه آیرودینامیک محور بودن طراحی خودرو است.البته در نمونه های XG و XG+ این آیینه ها جای خود را به دوربین داده اند تا هم آیرودینامیک بیش از پیش بهبود پیدا کرده و هم دید بهتری را برای راننده در شرایط مختلف محیطی و آب و هوایی رقم بزند.

در بعضی از مدل های کشنده جدید داف،پایین تر از شیشه های جانبی نیز یک پنجره شیشه ایی قرار داده شده، که در نوع خود اقدام بسیار جالبی برای کاهش نقاط کور می باشد. همین اقدامات نوآورانه سبب کسب عنوان کامیون سال اروپا برای نسل جدید کشنده های داف در سال ۲۰۲۲ شد.

اما شرکت رنو تراکس که وظیفه تولید خودرو های تجاری را بر عهده دارد در بدو تاسیس رنو به تولید محصولات کار و تجاری مشغول بود، اما در چند سال اخیر بخش تجاری رنو به مالکیت گروه ولوو در آمده و از آن موقع تا کنون از مهندسی و قوای فنی ولوو استفاده می کند. اما همواره از لحاظ قیمت و سطح کیفیت و امکانات یک سطح پایین تر از محصولات ولوو قرار دارد.

در نمای جلویی شاهد یک نمای ساده اما جذاب هستیم همه چیز آن گونه است که از رنو مورد انتظار است سقف بلند و چراغ هایی که چراغ روز آن ها به صورت یک نوار افقی درست در وسط کاسه چراغ خود نمایی می کند،چراغ ها نیز به صورت کامل از تکنولوژی ال ای دی پشتیبانی می کنند.

جلو پنجره نسبتا بزرگ و مشکی که لگو رنو در وسط آن بوده در کل در نمای جلویی همه چیز مطلوب بوده و بر خلاف داف ایکس اف چندان طراحی شلوغ و پر زرق و برقی ندارد اما جای انتقادی نیست، در نمای جانبی به جز دو خط روی در شاهد حجم پردازی دیگری نیستیم و ساده گی خود را نیز در این نما حفظ کرده است.

در بخش طراحی بیرونی داف ایکس اف طراحی به روز تر و مر جزئیات تری دارد اما رنو تی در کمال سادگی طراحی مقبولی داشته و می تواند مخاطب را راضی کند‌. هر چند که مقوله طراحی کاملا سلیقه ایی بوده،و بسته به نظر هر شخصی می تواند متفاوت باشد.

طراحی داخلی:

در بحث طراحی داخلی داف ایکس اف کابین کاملا به روزی دارد پشت آمپر به صورت دیجیتال بوده و فرمان خودرو به صورت چرمی است درون کابین فضا های متعددی برای نگهداری اشیاء در نظر گرفته شده تا راننده از این حیث مشکلی را احساس نکند. بر روی داشبورد کلید های متعددی برای کنترل سیستم های مختلف خودرو تعبیه شده است.

همچنین یک مانیتور لمسی درون یک قاب مشکی پیانویی سر تاسیس که حتی پشت آمپر را نیز دربر گرفته قرار گرفته که نمای چشم نوازی را خلق کرده است، مانیتور نیز قابلیت اندوریید اتو و اپل کار پلی را نیز دارد.

در بخش پشتی نیز یک تخت خواب برای راننده و یک تخت خواب دیگر در بالای آن تعبیه شده است تخت خواب راننده دارای قابلیت تنظیم تمام برقی و در مدل های فول آپشن این تحت خواب مجهز به گرم کن و سرد کن نیز می باشد.

در ردیف عقب نیز کنترل ها ی کاملی جهت تسلط راننده بر خودرو قرار داده شده است.پرده هایی نیز جهت راحتی راننده تعبیه شده است .البته با انتخاب مدل های XG و XG+ فضای داخل کابین این کامیون به طور چشم گیری افزایش پیدا خواهد کرد. که می تواند راحتی بسیار چشمگیری را برای راننده و سرنشین جلو رقم بزند، همچنین صندلی های داف نیز در سه سطح  پارچه ایی چرمی و چرم آلکانترا قابل سفارش گذاری خواهند بود.

اما در رنو تی شاهد طراحی قدیمی تری نسبت به داف هستیم،  غربیلک فرمان بزرگ و ستون فرمان قابل تنظیم در تمام جهات و صندلی راننده دوار راحتی خوبی را برای راننده فراهم خواهد کرد،  پشت آمپر تلفیقی از آنالوگ و دیجیتال بوده که خوانایی خوبی را دارد.

در بعضی از مدل ها یک مانیتور کوچک در بالای داشبورد نصب شده تا نقش سیستم مالتی مدیا را ایفا کند درون کابین نیز از نظر فضا سازی شاهد فضاهای متعدد و کاربردی هستیم. در قسمت عقب دو تخت خواب وجود داشته که تخت خواب راننده قابلیت شدن را دارا می باشد.

در قسمت عقب نیز کنترل های مختلفی برای راننده تدارک دیده شده است.در نمای داخلی شاهد فضایی کاربردی هستیم؛ اما طراحی داخلی داف طبیعتا به دلیل جدید تر بودن طراحی مدرن تر است و رنو تی نیازمند یک بازنگری اساسی است

قوای فنی:

در بخش قوای سری جدید کامیون های داف مجهز به یک موتور شش سیلندر سیزده لیتری با کد mx-13شده اند که توانایی تولید ۴۳۰تا ۵۳۰ اسب بخار و گشتاور ۲۳۵۰ تا ۲۶۰۰نیوتن متر بسته به مدل می باشد البته بیشتر در بازار ایران موتور ۴۸۰ و ۵۳۰ اسبی وارد بازار شده اند این موتور به یک گیربکس ۱۲ سرعته زد اف می باشد.
اما رنو تی در بخش قوای فنی رنو تی مجهز به یک موتور سیزده لیتری شش سیلندر با کد DC13 می باشد، این موتور مهندسی ولوو را داشته و در دو نمونه ۴۸۰ و ۵۳۰ اسبی وارد بازار شده اند که نهایت کشتاور آن نیز ۲۶۰۰ نیوتن متر می باشد.

این موتور به یک گیربکس ۱۲سرعته از سری آی شیفت ولوو متصل است .این موتور مجهز به سیلندر های دورانی و سیستم پاشش سوخت جدیدی و سیستم توربو کامپاند  است که تا ۱۰ درصد صرفه جویی در مصرف سوخت و ۱۰ درصد نیز کاهش آلایندگی را نیز نسبت به قبل در پی داشته است.

البته یکی مشکلاتی که کامیون های داف در کشور ما دارند، و بسیاری از رانندگان نیز به آن گله دارند عدم تطبیق با سوخت موجود در کشور است، که مشکلاتی را در می داشته است و نیازمند به بررسی و نگهداری دقیق و اصولی می باشد.

اما رنو تی چنین مشکلی را نداشته یکی از دلایل محبوبیت آن  در بازار همین مسئله می باشد.البته باید ببینیم که نسل جدید داف ایکس اف این مشکل را خواهد داشت یا خیر.

آپشن های ایمنی و رفاهی:

در بحث آپشن های ایمنی و رفاهی با توجه به رسمی نبودن واردات و واردات به صورت شخصی صرفا نمونه فول آپشن هر دو کامیون و مهم ترین تجهیزات به کار رفته در آن ها را بررسی خواهیم کرد.

در داف ایکس اف امکاناتی مثل گرم و سرد کن صندلی های حلو، صندلی راننده دوار، یخچال، کولر و بخاری درجا، تریم های مختلف صندلی ها، سیستم چند رسانه ایی، شارژر وایرلس، ترمز اضطراری، کروز کنترل تطبیقی، رادار نقطه کور، رادار بین خطوط، سیسنم کنترل فشار باد تایر ها و … اشاره کرد.

اما رنو نیز مجهز به گرمکن و سردکن صندلی، فرمان چرمی، صندلی راننده تمام دوار، مالتی مدیا، کی لس استارت،  ستون فرمان قابل تنظیم، کولر و بخاری درجا، تهویه اتوماتیک، تخت خواب راننده قابل تنظیم، رادار بین خطوط، ترمز اضطراری،  رادار نقطه کور، دوربین ۳۶۰ درجه و سیستم کمکی حرکت در سر بالایی و… اشاره کرد.

جمع بندی و سخن پایانی:

این دو کامیون در بازار جهانی در نمونه فول آپشن قیمتی در حدود ۱۴۵ هزار دلار دارند که با توجه به قیمت آن ها در بازار ایران گزینه های منطقی و به صرفه ایی در قیاس با بنز آکتروس ال و ولوو اف اچ ۵۰۰ به حساب می آیند.

البته در بحث قطعات یدکی نیز هر دوی این کامیون ها با چالش هایی مواجه خواهند بود که بیشتر به دلیل نبود واردات رسمی است.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی