پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

یک گام رو به جلو!/همه چیز درباره “ری را” محصول جدید ایران خودرو

بررسی کامل محصول جدید ایران خودرو "ری را" که تا پایان سال جاری به بازار عرضه خواهد شد.

محسن صوفی
شنبه - ۱ مهر ۱۴۰۲

چه بخواهیم یا چه نخواهیم باید برجام را نقطه عطفی برای ساکنین جاده مخصوص بدانیم، گواه این ادعای ما محصولاتی است که در چند سال اخیر دو شرکت ایران خودرو و سایپا عرضه کرده اند. اکنون قصد داریم تا “ری را” آخرین محصول ایران خودرو که تا چندی دیگر به بازار خودرو کشور عرضه می شود را بررسی کنیم.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو؛

ری را چگونه به وجود آمد؟

سرآغاز همه چیز به برجام بر می گردد، پس از توافق هسته ای پای چند برند های مختلفی به ایران باز شد که یکی از آن ها پژو بود. پژو با توجه به سابقه اش در گذشته و این که ثابت کرده بود اگر پای منافع اش در میان باشد یک باره به همه چیز پشت خواهد کرد. مخالفان زیادی موضوع شراکت با پژو در ایران داشت.

پژو نیز چندان بی میل به همکاری با ایران خودرو نبود در آن زمان گروه پژو سیتروئن چه در بازار فرانسه و چه در بازار های جهانی وضعیت چشمگیری نداشت، و پژو سیتروئن مبهوت  یکه تازی رنو با محصولات جدیدش مثل تلیسمان و کلئوس که بر پایه زبان جدید طراحی این شرکت شکل گرفته بود بود.

اما مدیریت وقت ایران خودرو تصمیم به شراکت با پژو گرفت، ویک جوینت ونچر به نام ایکاپ با پژو تشکیل داد یکی از خودرو هایی که به تبع این شراکت در ایران مونتاژ شد پژو ۲۰۰۸ بود، حدود ۱۶ هزار دستگاه از این خودرو در ایران فروخته شد و هم اکنون نیز نمونه های دست دوم آن در بازار اقبال خوبی دارند.

اما ایران خودرو دراین قرارداد امتیاز پلت فرم pf1 پژو را به دست آورد و نام ikp1 را بر آن گذاشت.سپس در سال ۹۸ پژو به خاطر تحریم ها از ایران رفت تا باز هم ثابت کند که منافعش به همه چیز ارجحیت دارد، و برای ایران خودرو نیز رفیق نیمه راه بودن پژو دوباره ثابت بشود. البته در دنیای امروزی که دنیای منافع است، چنین کاری نه از پژو بلکه از هر شخص یا شرکتی بر می آید. اما بودند خودرو سازانی که به تعهدات خود به طور کامل عمل کردند و سپس بازار خودروی ایران را ترک کردند.

اما موفقیت ۲۰۰۸ و عدم امکان عرضه آن باعث شد تا ایران خودرو درصدد ساخت یک کراس اوور ملی با پلت فرم ۲۰۰۸ باشد در نتیجه  پروژه ای با نام K125 کلید خورد هدف این پروژه ساخت یک کلاس اوور در حد و اندازه و ویژگی های فنی مشابه پژو ۲۰۰۸ بود. این پروژه تقریبا همزمان با تارا شروع شد. اما مسائلی همانند تغییر طراحی و رفت وآمد ۴ مدیر عامل به ایران خودر  باعث دیر عرضه شدن ری را شده است.

 

در زمان مدیریت فرشاد مقیمی در ایران خودرو این خودرو با نام “رایمون” طراحی شده بود و مقیمی هم در صدد رونمایی از آن بود، اما با آمدن مهدی خطیبی به ایران خودرو تصمیم گرفته شد که طراحی این خودرو  تغییر کند !!!آن هم در شرایطی که سرمایه و زمان زیادی در جهت تحقیق و توسعه این خودرو صرف شده بود‌.

در واقع استدلال مدیریت وقت ایران خودرو این بود که طراحی نمونه قبلی این خودرو محافظه کارانه بوده و در آن از ترند طراحی روز استفاده نشده است، و درنهایت با آمدن حسین سلیمانی به ایران خودرو که سابقه طراحی خودروی شاهین را در کارنامه داشت و با تعقیراتی که وی در طراحی این خودرو رقم زد.

در نهایت در تیر ماه ۱۴۰۱ پروژه K125 با نام ری را ابتدا برای وزیر صمت وقت و سپس در یک رونمایی چند دقیقه ای برای خبرنگاران رونمایی شد. و در نمایشگاه خودروی مشهد ۱۴۰۲ که چندی پیش برگزار شد نمونه نهایی ری را برای اولین بار در معرض دید عموم قرار گرفت. البته مدتی است که بحث هایی دال بر تغییر نام ری را شنیده می شود، باید منتظر بمانیم و ببینیم که آیا چنین اتفاقی رخ خواهد داد یا خیر.

طراحی بیرونی:

اگر به طراحی محصولات ایران خودرو نگاه کنید هیچ خط مش و زبان طراحی مشترکی بین آن ها نخواهید دید حتی محصولات جدید این شرکت نیز مثل تارا، ری را و حتی پروژه TF21نیز فاقد این ویژگی هستند. و بهتر است که ایران خودرو بعد از چندین سال این موضوع را بالاخره در طراحی محصولاتش پیاده سازی کند.

در نمای جلویی طراحی ری را می بینیم که از ترند طراحی روز استفاده شده است؛ چراغ های خودرو الگویی دو تکه دارند تکه بالایی چراغ ها یک طراحی نازک و دو تکه دارد که درون آن سه چراغ آل ای دی قرار دارد و نقش چراغ های دی لایت و راهنما را ایفا می کند. چراغ های اصلی خودرو در مجاورت با جلو پنجره خودرو قرار داده شده اند اما این چراغ ها هالوژنی هستند و ای کاش که ایران خودرو از چراغ های ال ای دی در این خودرو استفاده می کرد.

ری را اولین خودروی داخلی است که از فناوری چراغ گردش (cornering light) بهره می برد در واقع با چرخش فرمان خودرو این چراغ ها در جهت گردش فرمان خودرو روشن می شوند تا راننده دید بهتری نسبت به جاده و عوارض آن داشته باشد، کمی پایین تر نیز چراغ های مه شکن خودرو نصب شده اند که آن ها هم هالوژنی هستند.

جلو پنجره خودرو طراحی مستطیلی داشته و درآن از الگوی سه بعدی استفاده شده نمای جلویی خودرو طراحی قابل قبولی داشته و در  آن سعی شده است تا با پرهیز از هرگونه اغراق نمای مقبولی را برای بیننده رقم بزند. بر روی کاپوت خودرو نیز دو خط کشیده شده تا بر روی آن یک‌حجم سازی نیز صورت گرفته باشد.

نمای جلویی ری را

در نمای جانبی یک طراحی سیال را شاهد هستیم‌ یک خط شانه از چراغ های جلو شروع شده و چراغ های عقبی خودرو متصل می شود، در قسمت پایینی درب های خودرو نیز یک فلاپ مشکی رنگ تعبیه شده است ری را از یک تریم دو رنگ بهره می برد؛ قسمت سقف خودرو، روف رک ها و آیینه های جانبی خودرو مشکی هستند.بر روی زه آبگیر شیشه ها و بر روی دستگیره های خودرو از نوار های کرومی یز استفاده شده است. اما در ری را برای اولین بار است که می بینیم در یک خودروی داخلی آن از رینگ های ۱۸ اینچی استفاده شده رینگ ها مشکی رنگ بوده و نمای جانبی زیبایی برای خودرو رقم زده اند.

در نمای عقبی خودرو چراغ های خودرو پوسته آن ها شفاف بوده و حاشیه چراغ ها به رنگ مشکی است،در نمای عقبی ری را نیز طراحی ساده ای دارد ودر آن خبری از اغواگری و یک طراحی عجیب و غریب نیست برروی درب صندوق نیز خبری از جزئیات خاصی نیست اما سپر خودرو یک فلاپ مشکی بوده که برروی آن چراغ های مه شکن و کمی پایین تر از آن نیز دو خروجی در دوطرف سپر قرار گرفته است، که توسط یک فلاپ کرومی مات به یکدیگر متصل شده اند.

در بدنه ری را اجزای بدنه در عین سادگی هماهنگی خوبی بایکدیگر دارند ودر آن از ترند روز نیز الهام گرفته شده است. البته هنوز هم جای خالی بعضی از جزئیات مثل چزاغ های تمام ال ای دی در آن دیده می شود، که احتمالا در تیپ های فول آپشن به این خودرو اضافه می شود.

اما اکنون زمان آن رسیده تا ابعاد ری را بررسی کنیم. قصد داریم این مقایسه را با پژو ۲۰۰۸ انجام بدهیم، ابعاد ری را به ترتیب طول، عرض و ارتفاع به ترتیب برابر با۴۳۳۴×۱۸۰۸×۱۶۳۸ میلی متر است فاصله بین دو محور ری را نیز برابر با ۲۵۹۰ میلی متر است.

اما پژو ۲۰۰۸ ابعاد طول، عرض و ارتفاع آن به ترتیب برابر با۴۱۵۹×۱۷۳۹×۱۵۵۶ میلی متر است فاصله بین دو محور پژو ۲۰۰۸ نیز برابر با ۲۵۳۷ میلی متر است.

با توجه به ابعاد بالا نتیجه می گیریم که ابعاد ری را از پژو ۲۰۰۸ بیشتر بوده و با توجه فاصله بین دو محور بیشتر آن باید انتظار فضای داخلی بزرگتری را نسبت به ۲۰۰۸ داشته باشد.

فضای صندوق عقب ری را نیز دقیقا همانند پژو ۲۰۰۸ بوده و برابر ۴۱۰ لیتر است.

وزن ری را برابر با ۱۴۳۵ بوده در حالی که وزن پژو ۲۰۰۸ ۱۲۸۰ کیلوگرم است.

نمای عقب ری را

طراحی داخلی:

هنوز هیچ تصویری به طور رسمی از کابین ری را منتشر نشده است اما با توجه به رندر های کامپیوتری که ایران خودرو در مراسم رونمایی از این به نمایش گذاشت و بعضی از تصاویری که از نمونه های نهایی این خودرو منتشر شده می توان گفت که یکی از بهترین طراحی های داخلی بین خودرو های تولید داخل متعلق به ری را است.

فرمان خودرو طراحی دو شاخه دارد ودر آن الگوی دی کات نیز رعایت شده است باشد داشبورد خودرو نیز طراحی تخت  دارد و در آن از تزئینات کرومی و متریال سافت تاچ یا نرم استفاده شده است اما ایران خودرو در طراحی ری را ساختار شکنی کرده است و از دو مانیتور ۱۲ اینچ متصل به هم استفاده کرده است که یکی نقش سیستم مالتی مدیا و دیگری کلاستر خودرو را ایفا خواهد کرد.

برروی کنسول وسط خودرو نیز دسته دنده خودرو به صورت الکترونیکی بوده و دکمه استارت خودرو نیز در کنار آن تعبیه شده است و در کنسول وسط دکمه های سیستم ترمز پارک برقی اتوهلد قابلیت شارژر وایرلس نیز تعبیه شده اند.

داشبورد ری را

قوای فنی:

ری را مجهز به یک پیشرانه EF7 P TC مجهز است که توانایی تولید ۱۶۰ اسب بخار و ۲۴۰ میکنم کار گشتاور را دارد. قدرت تولید شده توسط یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به چرخ های جلو انتقال می یابد شتاب صفر تا صد ری را حدود ۱۰/۴ ثانیه بوده و مصرف سوخت ترکیبی این خودرو نیز ۷/۴ در هر صد کیلومتر می باشد.

ایمنی و امکانات ایمنی و رفاهی:

درباره ایمنی ری را ایران خودرو فعلا چیز خاصی اعلام نکرده است اما گویا ری را همانند تارا در مرکز تست تصادف سی دات کشور اسپانیا حاظر شده است اما هنوز نتیجه ایی از این تست اعلام نشده تنها چیزی که از آن با خبریم این است که ری را موفق به کسب استاندارد عابر پیاده ECE  R127 شده است.اما با توجه به مجهز نبودن خودرو به سیستم ترمز اتوماتیک و ایربگ های پرده ای و زانویی که جز الزامات ایمنی هستند بعید است ری را بتواند ۵ ستاره را حتی در این موسسه به دست بیاورد و به عقیده نگارنده کسب سه یا چهار ستاره ایمنی برای این خودرو محتمل است اما امیدواریم که اطلاعات تست تصادف این خودرو نیز از سمت ایران خودرو منتشر شود.تا بعد ها حواشی درباره ایمنی این خودرو به وجود نیاید.

از امکانات ایمنی ری را می توان به ۴ کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی(ESC)، سیستم کنترل کشش(TCS)، سیستم کمکی حرکت در سربالایی(HSA)، سیستم کمکی حرکت در سراشیبی(HDA)، ترمز های چهار چرخ دیسکی، سیستم ترمز ضد قفل(ABS)، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز(EBD)، سیستم کمکی ترمز(BAS)، رادار نقطه کور(BSD)، سیستم Auto Hold، سیستم ترمز پارک برقی(EPB)، دوربین ۳۶۰ درجه، سیستم خودروی متصل(i_connect)، سنسور های پارک جلو و عقب خودرو، سیستم کنترل فشار باد تایر ها(TPMS)و….اشاره کرد

از امکانات رفاهی ری را نیز می توان به؛کروز کنترل و محدود کننده سرعت،کلیدهای کنترلی روی فرمان، تنظیم ستون فرمان در چهار جهت، نورپردازی داخلی خودرو با قابلیت تنظیم در رنگ های مختلف، سانروف، خروجی برق ۱۲ ولت در صندوق عقب خودرو، درب صندوق عقب برقی، سیستم کی لس استارت، تهویه مطبوع اتوملتیک، سنسور پا برای باز کردن درب صندوق عقب، سنسور نور و باران، گرمکن صندلی های جلو، قابلیت تنظیم برقی صندلی راننده در ۶ جهت و تنظیم گودی کمر و قابلیت تنظیم برقی سرنشین‌جلو در ۴ جهت،صندلی های عقب با قابلیت تا شدن، زیر آرنجی ردیف جلو و عقب سیستم صوتی زا نمایشگر ۱۲ اینچ با بلوتوث و خروجی های شارژ و تایپ سی، ۹ بلندگو سیستم صوتی،شیشه های سولار، شیشه های جانبی با قابلیت پاور ویندوز و آنتی ترپ، شیشه های عقب دودی، چراغ خوش آمد گویی، و آیینه های جانبی تا شونده و ….اشاره کرد.

جمع بندی و سخن پایانی:

ری را باید گامی روبه جلو قلمداد کنیم هر چند  که دیر به بازار عرضه می شود، اما با توجه به طراحی و امکانات ری را می توان گفت که این خودرو یک سرو گردن از سایر محصولات داخلی و بعضی از رقبای چینی بالاتر است.

اکنون همه چیز به قیمت گذاری شورای رقابت بستگی دارد و امیدواریم که یک نسخه عجیب و غریب برای قیمت ری را پیچیده نشود.اما آنچه که مورد انتظار است ری را باید در مقوله ایمنی، کیفیت، و خدمات پس از فروش باید از سایر محصولات ایران خودرو سر تر باشد، تا بالاخره رضایت خریدار بیش از پیش جلب شود.

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی