پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

چینی اما وارداتی/معرفی و بررسی محصولات جدید چانگان

معرفی و بررسی کامل دو وارداتی جدید بازار ایران، چانگان cs۳۵ پلاس و cs۵۵ پلاس که توسط سایپا عرضه خواهند شد.

محسن صوفی
سه شنبه - ۲۱ شهریور ۱۴۰۲

سایپا و چانگان گذشته ی خوبی را دارند در اواسط دهه ۹۰ سایپا تصمیم به همکاری با چانگان گرفت چانگان ایدو و چانگان cs۳۵ به ایران آمدند. چانگان ایدو در بازار چندان استقبال خوبی از آن نشد، ولی cs۳۵ در سایت سایپا کاشان تولید شد تا این که به دلیل تحریم ها چانگان هم بازار خودروی ایران را ترک کرد و اقبال خوبی نیز از آن شد.

در این مدتی که چانگان در بازار ایران نبوده همانند بعضی از برند های چینی  پیشرفت چشمگیری را داشته است، در این مقاله قصد داریم‌ تا خانواده cs چانگان های سایپا یعنی چانگان cs۳۵ پلاس و چانگان cs۵۵ پلاس را بررسی کنیم.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو:

چانگان cs۳۵ پلاس:

طراحی بیرونی:

در نمای جلویی از ترند طراحی روز پیروی شده و در قسمت چراغ های اصلی صرفا شاهد دی لایت هستیم،که بهم پیوسته هستند و فقط لگوی چانگان آن ها را از هم جدا کرده است چراغ های اصلی خودرو نیز در قسمت پایینی سپر جلو قرار دارند البته چراغ های عقب و جلو خودرو در شب نمای جذابی را به وجود می آورند.

جلو پنجره خودرو طراحی بزرگ و سه بعدی دارد که به جذابیت نمای جلویی افزوده است در قسمت پایینی سپر یک نوار قرمز رنگ دو چراغ را به هم وصل کرده که یک الگو در انتهای این نوار وجود دارد که مشابه آن در چراغ های جلو و عقب نیز استفاده شده است که به نوعی امضای چانگان در این محصول  بوده، و در نوع خود جالب است، حجم پردازی های روی سپر بدون نقص انجام شده اند. کاپوت خودرو نیز در آن به وسیله خطوط حجم پردازی هایی انجام شده است.
اما در نمای جانبی در قسمت پایینی در یک فرو رفتگی وجود دارد که طراحی زیبایی دارد، فلاپ های رکاب و گلگیر خودرو مشکی بوده بر روی گلگیر جلو و عقب خودرو نیز دو خط وجود داشته تا کمی به جذابیت نمای کناری خود اضافه کند. در آیینه بغل ها نیز بر روی در ها سوار شده اند تا راننده دیدی بهتر و نقطه کور کمتری داشته باشد.
در نمای عقبی نیز چراغ ها به صورت به هم پیوسته طراحی شده اند، که توسط لگوی چانگان از هم جدا شده اند. درست مشابه چیزی که در نمای جلویی رخ داده بود. در نمای عقب جزئیات چشم گیری به جز استفاده استفاده از دو خروجی اگزوز در دو طرف سپر به چشم نمی خورد.

ابعاد چانگان cs۳۵ پلاس به تربیت طول و عرض و ارتفاع برابر با ۴۳۳۰×۱۸۵۲×۱۶۶۰ میلیمتر می باشد فاضل بین محوری خودرو نیز ۲۶۰۰ میلیمتر است.

طراحی داخلی:

اما در نمای داخلی فرمان خودرو دی کات بوده و جلو آمپر خودرو نیز اندازه آن ۷ اینچی بوده و دیجیتال است، داشبورد به صورت راننده محور طراحی شده برروی داشبورد از تزئینات کرومی استفاده شده، هم چنین در کنسول وسط دسته دنده مکانیکی بوده و کلید های کمی نیز به طور کلی روی داشبورد دیده می شود. و بعضی از تنظیمات خودرو به یک مانیتور ۱۰ اینچی سیستم مالتی مدیا محول شده است، در نمای عقب نیز به لطف فاصله محوری خوب فضای پلی خودرو با توجه به ابعاد آن مناسب به نظر می آید .

قوای فنی:

چانگان cs۳۵ پلاس با یک موتور ۱۴۰۰ سی سی توربو شارژر به بازار ایران عرضه شده است، این موتور این موتور توانایی تولید ۱۵۵ اسب بخار و ۲۵۵ نیوتن متر گشتاور را دارد. گیربکس خودرو نیز یک گیربکس ۷ سرعته دو کلاچه می باشد.سیستم تعلیق جلو مک فرسون و سیستم تعلیق عقب تورشن بیم است. مصرف سوخت خودرو نیز در سیکل ترکیبی ۷/۶۱ لیتر در صد کیلومتر است.

امکانات ایمنی و رفاهی:

در بحث آپشن های ایمنی و رفاهی چانگان با دو تیپ level 2 و level 3  به ایران عرضه شده است در تیپ level 2 خودرو با رینگ ۱۷ اینچی، تهویه مطبوع دستی،  دو کیسه هوای ایمنی، اتو هلد، سیستم سیستم کنترل پایداری، صندلی ۶ جهته دستی راننده و سرنشین جلو و نتظیم دستی صندلی سرنشین جلو در ۴ جهت،سنسور فشار باد تایر ها، اتو لایت، گرمکن آیینه های جانبی، تاشوندگی اتوماتیک آیینه های جانبی، و… اشاره کرد.

اما در تیپ level 3 افزون بر موارد نامبرده شده خودرو داری ۶ کیسه هوا، تهویه مطبوع اتوماتیک، سقف پانوراما بازشو و دوربین جانبی روی آیینه سمت راست مجهز می باشد.

چانگان Cs55 پلاس:

نسل جدید در دره قیمتی آن اندکی بالاتر cs۳۵ پلاس  است .در نمای جلویی خودرو یک جلو پنجره ۳ و بعدی و یک تکه با سپر استفاده شده این جلو پنجره از طراحی مشبک بهره برده، که ترکیبی از قطعات کرومی و مشکی پیانویی است. چراغ های جلوی خودرو به صورت نازک و کشیده طراحی شده که گرافیک جذابی داشته و در آن چراغ های اصلی خودرو و دی لایت تعبیه شده اند.

مثل سایز اعضای خانواده cs چانگان سپر جلو از تزئینات قرمز رنگ نیز استفاده شده است، در نمای جانبی نیز یک طراحی کامل سیال را شاهد هستیم یک خط شانه از گلگیر جلو شروع شده و تا درب عقب کشیده شده و یک خط نیز از چراغ عقب شروع شده و تا انتهای گلگیر عقب خودرو بوده و سپس محو شده است. آیینه بغل های خودرو مشکی هستند و زه های دور در نیز به صورت کرومی هستند از رینگ های آلومینیومی دورنگ ۱۹ اینچی در خودرو استفاده شده تا نمای جانبی جذابی را چانگان داشته باشد بر روی فلاپ پایینی در نیز یک نوار قرمز رنگ وجود دارد.
در نمای عقبی نیز چراغ های خودرو گرافیک جالبی داشته که پوسته روی  آن ها شفاف است، چراغ های سوم ترمز نیز به سبک خودرو های جدید طراحی شده است کمی پایین تر نیز لگوی بزرگ چانگان نصب شده و در پایین سپر دو قاب اگزوز کرومی نصب شده که تزئینی هستند.

ابعاد چانگان cs۵۵ پلاس نیز از برادرش بزرگ تر است به طوری که طول عرض و ارتفاع خودرو به ترتیت برابر با ۴۵۱۵×۱۸۶۵×۱۶۸۰ میلیمتر می باشد. فاصله بین محوری خودرو نیز برابر ۲۶۵۶ میلیمتر می باشد.

طراحی داخلی:

اما در نمای داخلی داشبورد به سبک پژو طراحی شده است یک فرمان یه دو طرف آن طراحی تختی دارند جلو امپری که به صورت دیجیتالی بوده و ابعاد آن نیز ۱۰ اینچ می باشد و در بالای داشبورد نیز مانیتور سیستم مالتی مدیا تعبیه شده که اندازه آن نیز ۱۲/۳ اینچ می باشد.

دریچه های سیستم تهویه نیز به صورت جالبی طراحی شده  که یک خط کرومی روی آن کشیده شده است در داشبورد خودرو تنها چند کلید فیزیکی برای کنترل سیستم تهویه و مالتی مدیا قرار داده شده که طراحی ساده اما جالبی دارند.
اما در کنسول میانی دو جا لیوانی یک پد  شارژ وایرلس دکمه تنظیم حالت رانندگی ترمز دستی برقی و کلید های سیستم دوربین ۳۶۰ درجه و سیستم ثبت وقایع قرار دارند دسته دنده خودرو نیز به صورت الکتریکی تعبیه شده است
اما در صندلی ها از چرم مصنوعی استفاده شده که کیفیت و دوام آن در دراز مدت و پس از بررسی های فنی خودرو مشخص خواهد شد در کنسول وسط و رو دری ها از تریم طرح متال تیره استفاده شده است

قوای فنی:

اما در بخش قوای فنی  یک موتور ۱۵۰۰سی سی توربو شارژ با فناوری استفاده شده که توانایی تولید ۱۸۸اسب بخار و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور را دارد که به یک گیربکس ۷ سرعته دو کلاچه متصل می شود به ادعای چانگان این خودرو ظرف مدت حدود ۸ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می رسد سیستم تعلیق جلوی خودرو مک فرسون و عقب نیز مولتی لینک است که همین موضوع باعث ایجاد پایداری و هندلینگ بهتر از cs۳۵ پلاس می شود.

البته که امیدواریم خودرو های چانگان با سوخت موجود در کشور تطابق داده شده باشند، تا حداقل مشکل ممکن را مصرف کننده در این زمینه تجربه نماید.

هنوز مشخص نیست سایپا قصد کدام واردات کدام تیپ از این خودرو را داشته و درباره عرضه این خودرو چه تصمیمی دارد. اما امیدواریم سایپا اقدام به واردات مدل های فول آپشن بکند

امکانات ایمنی و رفاهی:

برخی از مهم ترین امکانات مدل فول آپشن عبارت اند رادار نقطه کور، رادار خط خوان،دوربین ۳۶۰ درجه، دوربین ثبت وقایع، سیستم دستیار ترافیک( TJA)، کروز کنترل تطبیقی ، سیستم ترمز اضطراری، هشدار خروج از خط، تهویه مطبوع اتوماتیک، فیلتر تصفیه هوای اتوماتیک، سیستم کنترل پایداری،  کمکی حرکت در سر بالایی و سراشیبی، سیستم کنترل پایدار ی، سیستم  کنترل کشش، سیستم سیستم صوتی پایونیر،پشتیبانی از اپل کار پلی اندورید اتو،سقف پانوراما گرمکن صندلی های جلو و …. هست.

با توجه به قیمت گذاری چانگان cs۳۵ پلاس در بازه ی کمتر از یک میلیاردو سی صد میلیون تومان وفاصله کم قیمتی اش با مدل cs۵۵ پلاس در بازار های جهانی می توان انتظار فاصله قیمتی معقولی را بین این دو خودرد داشت. البته این ها همه گمانه زنی است ودر آینده باید ببینیم چه اتفاقی رخ خواهد داد.

گویا در دور جدید واردات خودرو سهم چینی ها بسیار بیشتر از سایر خودروسازان است، که آن هم بیشتر به دلیل قوانین و محدودیت های قیمتی ایجاد شده و علاقه بعضی از خودرو سازان به همکاری با چینی هاست.

البته که بسیاری از چینی ها پیشرفت زیادی کرده اند، اما در بازار ما همیشه یک میل و رغبت  زیادی به کره ای ها وجود داشته و دارد، و این کار را اندکی برای برند های چینی سخت خواهد کرد. البته همه چیز در این بین به سیاست های قیمت گذاری و بازار یابی و انتخاب محصول درست و سطح آپشن های مناسب وابسته خواهد بود.

در مقالات بعدی دیگر خودرو های وارداتی را به طور کامل بررسی خواهیم کرد.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی