پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

رویای جهانی شدن/ بررسی چانگان یونی تی، یونی کی و یونی وی سایپا

بررسی کامل سه خودرو از سری رده بالا چانگان (uni) که به زودی توسط سایپا و در قالب واردات به بازار خودرو کشور وارد خواهند شد.

محسن صوفی
جمعه - ۲۴ شهریور ۱۴۰۲

در سال ۲۰۱۹ چانگان از محصول جدیدی به نام Uni_t رونمایی کرد، این محصول جدید سرآغاز یک ماجرا جویی  برای چانگان بود هدف از تولید سری  Uni رسیدن چانگان به بازار های جهانی بود. اکنون در این مقاله قصد داریم سه عضو از خانواده یونی چانگان را به طور کامل بررسی کنیم که هر سه از گزینه های واردات به ایران توسط سایپا هستند.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو؛

چانگان یونی تی (uni_t) :

طراحی بیرونی:

در طراحی چانگان یونی تی در نمای جلو یک جلو پنجره سه بعدی را می بینیم، که متصل به سپر خودرو بوده و ترند روز طراحی است چراغ های جلوی خودرو از الگو دو تکه طراحی شده اند تکه بالای آن نقش دی لایت و چراغ راهنما را بازی کرده که جلوه جذاب و خشنی را به نمای جلوی خودرو می دهد.

در قسمت هایی از سپر چند ورودی هوا تعبیه شده تا علاوه بر تاثیر زیبایی خودرو بر روی آیرودینانیک خودرو هم تاثیر داشته باشد. چراغ اصلی خودرو در نمای پایینی سپر نصب شده و در کنار آن نیز یک فلاپ نقره ای مات که آن فلاپ  طراحی جالبی نیز دارد. در قسمت پایینی سپر نیز سنسور مربوط به رادار های خودرو نصب شده است.

بر روی کاپوت خودرو نیز با استفاده از خطوط صاف و منحنی سعی در جذابیت و عضله سازی در آن شده است اما در نمای جانبی خودرو طراحی زیبایی دارد رینگ های ۲۰ اینچی که قابلیت انتخاب از بین چند مدل را چانگان فراهم کرده است. سقف خودرو نیز ارتفاع کمی داشته تا است بودن خودرو را به بیننده القاء کند یک خط شانه از چراغ های جلو تا چراغ های عقبی نیز کشیده شده است آیینه های جانبی خودرو نیز بر روی در ها نصب شده اند.

اگر بخواهیم چانگان یونی تی را از نظر اعداد به چالش بکشیم طول، عرض، ارتفاع خودرو به ترتیب به این مقدار می باشند؛ ۴۵۱۵×۱۸۷۰×۱۵۶۵(اعداد به میلیمتر هستند) که با توجه به اعداد ذکر شده چانگان یونی تی در دسته کلاس اوور های مید سایز طبقه بندی می شود. فاصله بین دو محور آن نیز ۲۷۱۰ میلیمتر است.

دستگیره های درب ها به طور مخفی طراحی شده اما دارای طراحی یکسانی نیستند دستگیره درب های جلو با لمس از جای خود خارج شده و کشیدن آن درب باز می شود اما دستگیره درب های عقب خودرو به سبک خودرویی مثل نیسان جوک بوده که در کنار شیشه های جانبی تعبیه شده‌اند در نمای پایینی نیز یک طراحی که اندکی حجم سازی کرده را شاهد هستیم تا بر جزئیات نمای جانبی چانگان یونی تی بیفزاید.

در نمای جانبی خودرو فرو رفتگی و بیرون زده گی های متعددی وجود دارد در نمای عقبی نیز طراحی جذابی دارد چراغ های عقبی که گرافیک جذابی داشته و به صورت تمام ال ای دی هستند که توسر یک خط به هم متصل شده اند.

درب صندوق خودرو نیز دارای فرو رفتگی و بیرون زدگی بوده تا عضله سازی برای بدنه خودرو نیز در این نمای انجام بشود بر روی سپر خودرو دو خط شکسته جای پلاک خودرو را از بدنه سایر بخش های سپر متمایز کرده اند دو چراغ شب نما نیز در دو طرف آن وجود دارند در قسمت پایینی سپر نیز یک دفیوزر مشکی که در دوطرف آن دو خروجی اگزوز وجود داشته که طراحی زیبایی داشته و هر کدام قرینه دیگری است.

اما در قسمت سقف خودرو اسپویلر سقفی خودرو طراحی جالبی دارند، که طراحی آن به صورت دو تکه بوده و هر طرف به گونه ای طراحی شده تا بر آیرودینانیک خودرو نیز تاثیر داشته باشد. بسته رنگ خودرو این اسپویلر نیز قسمت هایی از آن بر روی سقف ادامه پیدا خواهد کرد تا چانگان مورد بررسی ما در هر نمای از جذابیت بصری بالایی برخوردار باشد.

چانگان UNI-T

چانگان UNI-T

طراحی داخلی:

در نمای داخلی خودرو نیز بر روی رو درب ها طراحی جالبی وجود دارد دستگیره های جانبی که کرومی هستند به طورخلاقانه ای طراحی شده و دور آن ها نیز یک تکه کروم البته به صورت اندک کشیده شده است.

بر روی رودری خودرو نیز از متریال چرمی استفاده شده است اما داشبورد خودرو یک طراحی سیال و با جزئیات بالا دارد. فرمان خودرو به صورت دی کات بوده و دو نمایشگر به هم پیوسته نیز نقش جلو آمپر خودرو و سیستم مالتی مدیا را ایفا خواهند کرد که هر دوی آن ها ساز ۱۰/۳ اینچی دارند.

بر روی ستون های خودرو دو  تیوتر سونی نیز تعبیه شده است که نشانه این است که سیستم صوتی خودرو ساخت شرکت سونی است، طراحی ادوات داشبورد به صورت راننده محور بوده دکمه استارت نیز از متریال  کرومی ساخته شده است.

برروی داشبورد از تریم های تزئینات کرومی استفاده شده تنها کلید های فلاشر و کنترل سیستم تهویه به صورت فیزیکی تعبیه شده اند، و الباقی تنظیمات باید از طریق سیستم مالتی مدیا خودرو صورت بپذیرد. برای کنسول وسط نیز دو جایگاه شارژر وایرلس تعبیه شده و دسته دنده خودرو به‌صورت الکتریکی بوده که طراحی جالبی دارد.

کلید های سیستم ترمز مارک برقی و اتوهلد و سیستم دوربین ۳۶۰ درجه بر روی داشبورد تعبیه شده، دو جا لیوانی نیز روی کنسول مرکزی تعبیه شده است. در نمای عقب نیز همان طراحی قسمت جلو بر روی رودری ها انجام شده و برای سر نشینان عقبی دریچه تهویه و پورت های خروجی جهت  شارژ تلفن همراه تعبیه شده است.

چانگان UNI-T

چانگان UNI-T

قوای فنی:

چانگان یونی تی که در زمستان سال گذشته توسط تیم تست پایگاه خبری جوان خودرو تست شد، مجهز به یک موتور ۱/۵ لیتری توربو شارژر بود که این موتور ۱۷۷ اسب بخار و ۳۰۰ نیوتن متری گشتاور تولید می کند، که به یک گیربکس ۷ سرعته دو کلاچه متصل می شود. مصرف سوخت ترکیبی خودرو در ۱۰۰ کیلومتر برابر با ۶/۱ لیتری می باشد.و شتاب صفر تا صد خودرو نیز ۸/۶ثانیه است.

سیستم تعلیق محور جلو مک فرسون و تعلیق محور عقب نیز مولتی لینک است.

امکانات ایمنی و رفاهی:

از امکانات ایمنی و رفاهی می توان به ؛سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل کشش، سیستم کمکی حرکت در سربالایی، سیستم کمکی حرکت در سرازیری، سیستم کمکی ترمز، ۶ کیسه هوای ایمنی، سنسور پارک جلو و عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، هشدار خروج از لاین، سیستم هشدار برخورد از عقب، کروز کنترل تطبیقی، هشدار برخورد از جلو، سیستم ترمز گیری هوشمند در مواقع اضطراری، رادار نقطه کور، دستیار ترمز در هنگام مواجه با عابر پیاده، شش بلندگو سونی، اما کارپلی و اندروید اتو، سیستم مسیریابی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با تکنولوژی Forest Air چانگان، سیستم ورود و خروج بدون کلید با قابلیت روشن کردن خودرو از روی سوئیچ خودرو، اتوپارک(سفارشی)، سقف پانوراما، کول باکس، گرمکن و تهویه صندلی های جلو، قابلیت تنظیم برقی صندلی راننده در ۶ جهت و صندلی سرنشین جلو در ۴ جهت و …اشاره کرد.

طراحی بیرونی:

اما چانگان یونی کی دومین عضو خانواده چانگان در سال ۲۰۲۰ رونمایی شد. ابعاد چانگان یونی کی به ترتیب طول×عرض×ارتفاع برابر با ۴۸۶۵×۱۹۴۸×۱۶۹۰ می باشد، و فاصله بین دو محور خودرو نیز ۲۸۹۰ میلیمتر می باشد.که با توجه به اعداد بالا چانگان یونی کی ابعاد بزرگی داشته و با توجه به فاصله محوری آن باید انتظار یک فضای داخلی خوب را از این خودرو داشت.

در طراحی قسمت جلو نیز این خودرو هم از جلو پنجره ۳ بعدی و هم سطح با سپر بهره می برد، چراغ جلوی این خودرو ظاهری باریک و کشیده دارند. که چراغ های اصلی خودرو و دی لایت نیز دورن همین چراغ تعبیه شده است.

در قسمت پایینی سپر نیز حجم پردازی های شده است،  یک چراغ ال ای دی نداری نیز با طراحی Y  مانند در قسمت پایینی آن وجود دارد،

در نمای کناری یک طراحی ساده اما با جزئیات را میبینیم در قسمت پایینی درها یک فرو رفتگی طراحی شده تا کمی از سادگی این نما بکاهد. یک خط نیز از چراغ های جلو شروع شده ودر قسمت عقب با یک طراحی شکسته به نزدیکی پنجره ها ختم می شود، یک خط نیز از روی دستگاه درب عقب خودرو کشیده شده و به چراغ عقب خودرو ختم می شود، دستگیره های درب خودرو به صورت مخفی بوده و آیینه بغل های خودرو نیز طراحی بزرگی دارند. رینگ های خودرو نیز درچند مدل قابلیت سفارش داشته و اندازه آن ها نیز در دو سایز ۲۰ و۲۱ اینچی قابل سفارش گذاری است.

در نمای عقبی نیز چراغ های عقبی به صورت تمام ال ای دی بوده و از طراحی به هم پیوسته ای بهره می برند، برروی درب صندوق خبری از حجم پردازی های زیاد نیست و همه چیز یک طراحی معقول دارد چراغ سوم های ترمز خودرو نیز همانند خودرو های جدید طراحی شده و به صورت دو چراغ ال ای دی کوچک در بالای اسپویلر سقفی جا خوش کرده اند.

در قیمت پایینی سپر نیز یک دیفیوزر مشکی تعبیه شده که درهر دو طرف آن دو خروجی اگزوز دو تایی وجود دارد، که یک چراغ مه شکن کوچک نیز در وسط آن تعبیه شده است.

طراحی داخلی:

در طراحی داخلی خودرو، رودری ها طراحی ساده ای داشته در آن ها از متریال های چرم و براش نیز استفاده شده است دستگیره داخلی درب نیز طراحی قابل قبولی داشته و ابعادی بزرگی نیز دارد.

اما در قسمت داشبورد با دیدن فرم فرمان و هندسه کلی داشبورد ناخودآگاه یاد طراحی های پژو می افتیم، یک فرمان که دو طرف آن طراحی تختی داشته و بر روی آن نیز از قطعات کرومی استفاده شده است، اما پشت آمپر خودرو جای خود را به ۳ نمایشگر داده که اگر بخواهیم اندازه آن ها به ترتیب بگویم این گونه خواهد بود؛ یک نمایشگر ۳/۵ اینچی و یک نمایشگر ۱۰/۲۵ اینچی و یک نمایشگر ۹/۲ اینچی است و این نمایشگر ها اطلاعات مختلفی را در اختیار راننده قرار می دهند.

داشبورد خودرو طراحی پله ای دارد و بر روی آن از تریم های مشکی، کربنی و کرومی استفاده شده است. یک نمایشگر ۱۲/۳ نیز در جلوی داشبورد نقش سیستم مالتی مدیا خودرو را ایفا می کند، که به صورت راننده محور طراحی شده است.

بر روی ستون های خودرو دو تیوتر نصب شده که بر روی آن ها لگوی صوتی دیده می شود که خبر از ساخت سونی بودن سیستم صوتی می دهد، صندلی های خودرو در جلو عقب اندازه بزرگی دارند. در ردیف جلو این صندلی ها به شکل یک تکه و اسپورت طراحی شده اند بر روی کنسول وسطی خودرو یک تریم براش تیره تعبیه شده که دو جا لیوانی با طراحی شش ضلعی مانند ایده جالبی برای این قسمت بوده است.

کنسول وسط خودرو یو طراحی شیب دار را ارد تا دسترسی به ان برای رانتده و سرنشین جلو راحت باشد، دسته دنده خودرو نیز به صورت الکتریکی بوده و نشان یونی بر روی آن حک شده است یک کلید دوار برای تنظیم حالات رانندگی و کلید های دیگری برای سیستم اتوهلد و ترمز پارک برقی و سیستم دوربین ۳۶۰ درجه تعبیه شده است.
در قسمت عقب نیز تقریبا همان فرم رو دری های خودرو در قسمت عقب نیز وجود دارند، برای راحتی سرنشینان عقب زیر آرنجی پورت خروجی و دریچه تهویه مطبوع نیز تعبیه شده است.

قوای فنی:

اما در بخش قوای فنی چانگان یونی کی مجهز به یک موتور به یک موتور چهار سیلندر دو لیتری توربو شارژ که از سیستم پوشش مستقیم سوخت نیز در استفاده شده است، نهایت قدرت تولیدی این موتور ۲۳۳ اسب بخار و ۳۹۰ نیوتن متر گشتاور است. این موتور به یک گیربکس ۸ سرعته AT متصل شده است، مصرف سوخت این خودرو نیز در سیکل ترکیبی و در هر صد کیلومتر ۸/۴ می باشد. شتاب صفر تا صد خودرو نیز ۸/۸ ثانیه می باشد.

سیستم تعلیق جلو مک فرسون تعلیق محور عقب نیز مولتی لینک می باشد.

امکانات ایمنی و رفاهی :

مهم ترین سیستم های ایمنی و رفاهی چانگان یونی کی؛ سیستم های کنترل پایداری، سیستم کنترل ‌کشش،سیستم های کمکی کنترل حرکت در سربالایی و سرازیری، سیستم دوربین ۳۶۰ درجه، سیستم اتوهلد، شش کیسه هوا، سنسور های پارک جلو و عقب خودرو، هشدار خروج از لاین، کروز کنترل تطبیقی، هشدار تصادف از جلو و عقب، سیستم ترمز اضطراری خودکار، رادار نقطه کور، سیستم کمکی در ترافیک، دوربین دید عقب هوشمند، ضبط خودکار خودکار، سیستن صوای سونی با ۱۲ بلندگو، سقف پانوراما، سیستم تهویه هوای دو ناحیه ای اتوماتیک مجهز به تکنولوژی Forest Air چانگان، گرمکن و تهویه صندلی های جلو و تنظیمات ۸ جهت صندلی راننده با تنظیم گودی کمر، وتنظیم ۴ جهت صندلی جلو  و.. هستند.

چانگان یونی وی هیبرید  (uni_v idd) :

چندی پیش بود که مدیرعامل سایپا خبر داد که زیر مجموعه این شرکت یعنی پارس خودرو قصد دارد خودروی چانگان یونی وی هیبرید را به بازار ایران عرضه کند.تا بدین ترتیب سایپا تمام اعضای خانواده یونی چانگان را وارد بازار ایران کند.در ادامه به بررسی این خودرو خواهیم پرداخت.

طراحی بیرونی :

اما جدید ترین عضو خانواده یونی چانگان، یعنی چانگان  یونی وی همانند سایر اعضای این خانواده از یک طراحی نام آشنا همانند سایر برادرانش دارد در نمای جلوی نیز همان جلو پنجره سه بعدی هم سطح با سپر دیده می شود و چراغ های جلوی خودرو نیز طراحی جذاب کشیده ای دارند
بر روی سپر جلو خودرو نیزحجم پردازی ها و فضا سازی های انجام شده تا به خودرو یک طراحی خشن ک اسپرت بدهد
در نمای جانبی خودرو یک طراحی سیال اما با جزئیات را میبینیم درست همانند یونی کی در این جا نیز یک خط از چراغ های جلو کشیده شده که در نزدیکی شیشه عقبی خودرو محو می شود، یک خط نیز از بالای دستگیره عقبی خودرو شروع شده و به چراغ های عقب متصل می شود دستگیره های درب ها یک طراحی مخفی دارند که همانند دو بردار دیگرش یعنی یونی تی و یونی کی است. آیینه جانبی خودرو نیز بر روی بدنه خودرو سوار شده است، که طراحی قابل قبولی دارد و به رنگ مشکی هستند.

در قسمت پایینی درب ها نیز به وسیله خطوط تیز و یک پارچه یک حجم پردازی ایجاد شده که نمای جانبی زیبایی برای این خودرو رقم زده است .در نمای عقبی اما خودرو یک فرم لیفت بک دارد تا اسپرت بودن این سدان را بیش از پیش برای بیننده تداعی کند.
چراغ های عقبی خودرو نیز طراحی یک پارچه ای دارند که به طور کامل تمام ال ای دی هستند. درب صندوق خودرو یک طراحی تورفته داشته که بر روی درب صندوق عقب یک باله عقبی قرار دارد. اما سپر خودرو یک طراحی عضلانی و برآمده دارد که دیفیوزر بزرگ و مشکی بخش عمده ای از آن را به خودش اختصاص داده و یک چراغ مخ شکن تیز وسط این دیفیوزر تعبیه شده است دو خروجی اگزوز استیل و مربعی شکل در دو طرف آن تعبیه شده اند. ابعاد چانگان یونی نیز به ترتیب طول و عرض و ارتفاع برابر با ۴۶۸۰×۱۸۳۸×۱۴۳۰می باشد فاصله بین دو محور خودرو نیز ۲۷۵۰ میلیمتر می باشد. که در رده سدان های متوسط طبقه بندی می شود.

طراحی داخلی :

در نمای داخلی نیز همانند چانگان یونی کی یک طراحی پژو مانند را می بینیم. بر روی رودری های خودرو از متریالهای مُشبک و براق استفاده شده است.بر روی رودری ها از قابلیت نور مخفی و از چرم نیز استفاده شده است.

داشبورد خودرو طراحی راننده محور داشته و ابعاد بزرگی این داشبورد دارد، بر روی قسمت بالای داشبورد ۳ نمایشگر به ترتیب به اندازه های ۳ اینچی +۱۰ اینچ + ۷ اینچ استفاده شده تا یک طراحی نو آورانه استفاده شده‌است.

بر روی غربیلک فرمان نیز در بالا ذکر کردیم که طراحی دو سر تخت داشته و برروی آن کلید های کنترل مختلفی تعبیه شده است. داشبورد خودرو در آن از متریال های چرمی گسترده ای استفاده شده و نمای داخلی خودرو قابلیت شخصی سازی دارد.

یک نمایشگر ۱۰/۲۵ اینچی نقش سیستم مالتی مدیا را ایفا کرده و کلید های فلاشر و سیستم تهویه به صورت پیانویی تعبیه شده‌اند تا نمای داخلی جذابی را برای خودرو رقم بزند. کنسول وسط خودرو نیز طراحی جذابی داشته و بر روی آن کلید ها کنترلی و دسته دنده خودرو که به صورت الکتریکی بوده قرار دارند، علاوه بر این موارد دو جا لیوانی و یک شارژر وایرلس نیز تعبیه شده است. صندلی های خودرو طراحی اسپورتی دارند و در نمای عقبی خودرو نیز دریچه سیستم تهویه و خروجی پورت شارژ نیز تعبیه شده است.

چانگان یونی وی _۱ ۹

قوای فنی :

چانگان یونی وی هیبرید مجهز به دو موتور است،یک موتور چهار سیلندر ۱/۵ توربو شارژ که قادر به تولید ۱۶۷ اسب بخار و ۲۶۰ نیوتن متری گشتاور است. و یک موتور الکتریکی با قدرت ۱۶۷ اسب بخار و ۳۳۰نیوتن متر گشتاور است. در مجموع قوای چانگان یونی وی هیبرید قادر به تولید ۳۳۴ اسب بخار و ۵۹۰ نیوتن متر گشتاور اس که توسط یک‌ گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به چرخ ها منقل می شود موتور الکتریکی نیز دارای یک گیربکس ۳ سرعته می باشد.

باتری های چانگان یونی وی دارای ظرفیت ۱۸/۴ کیلووات ساعتی هستند، که در فرآیند ساخت آن ها از تکنولوژی لیتیم یون فسفات استفاده شده است. در حالت تمام الکتریکی خودرو قادر به پیمایش ۱۱۳ کیلومتر است.زمان فول شارژ شدن باتری های این خودرو طبق اعلام چانگان ۲.۶ ساعت است.خوورو قابلیت شارژ آهسته AC و شارژ سریع DC را دارد.

اگر باک بنزین خودرو کاملا پر باشد و از سیستم هیبرید خودرو نیز استفاده شود، خودرو قابل به پیمایش ۱۰۱۰ کیلومتر است. در این حالت مصرف سوخت ترکیبی خودرو ۴/۹ لیتر است.شتاب صفر تا صد چانگان یونی وی نیز ۶/۵ ثانیه است.

امکانات ایمنی و رفاهی :

از امکانات رفاهی و ایمنی چانگان یونی وی می توانیم به ؛ سیستم کنترل پایداری، سیستم کمکی حرکت در سرازیری، سیستم کنترل کشش، سیستم کمکی ترمز، شش کیسه هوای ایمنی، دوربین ۳۶۰ درجه، کروز کنترل تطبیقی، سنسور های پارک جلو و عقب، هشدار خروج از لاین، هشدار برخورد از جلو، ترمز اضطراری اتوماتیک، رادار نقطه کور، اتوهلد، سیستم پایش فشار باد ماند ها، سقف پانوراما، آیینه های جانبی تاشونده با قابلیت گرم کن صندلی ها، سنسور نور وباران، سیستم گرمکن و تهویه صندلی های جلو، تنظیم صندلی راننده در ۶ جهت و تنظیم صندلی سرنشین جلو در ۴ جهت، قابلیت تور پردازی مخفی با قابلیت تنظیم در ۶۴ رنگ، سیستم دریافت فرامین صوتی، سیستم ورود و خروج بدون کلید، شارژ وایرلس، تهویه مطبوع اتوماتیک با تکنولوژی Forest Air چانگان و دریچه سیستم تهویه برای ردیف عقب، کول باکس، سیستم صوتی سونی با ۸ بلندگو، و….اشاره کرد.

سخن پایانی و جمع بندی :

سایپا در دور جدید واردات خودرو ۵ محصول از چانگان را به بازار عرضه خواهر کرد. باید منتظر بمانیم و ببینیم این محصولات در چه زمانی و با چه قیمتی و با چه خدمات پس از فروشی به بازار خودروی کشور عرضه خواهند شد.علی الخصوص چانگان یونی وی که در بحث خدمات باتری های سیستم هیبرید و سیستم هیبرید  نیازمند برنامه ریزی ها و زیر ساخت هایی از سمت سایپا است. که باید منتظر بمانیم و ببینیم برنامه وعملکرد  سایپا در این مورد چگونه است.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی