پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

برنده کیست؟/بررسی‌ دنا پلاس توربو اتوماتیک،تارا اتوماتیک،شاهین CVT و جک J4

بررسی کامل چهار سدان محبوب بازار؛ دنا پلاس توربو اتوماتیک، تارا اتوماتیک، جک J4 اتوماتیک و شاهین اتوماتیک

محسن صوفی
دوشنبه - ۱۰ مهر ۱۴۰۲

اگر قصد خرید یک سدان خانوادگی صفر کیلومتر با بودجه کمتر از ۸۰۰ میلیون را داشته باشید، گزینه های صفر کیلومتر داخلی معدودی پیش روی شماست. در این مقاله قصد داریم تا با بررسی دنا پلاس توربو اتوماتیک، تارا اتوماتیک، جک J4 و شاهین CVT هر چهار خودرو را به تفصیل بررسی کنیم.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو؛

دنا پلاس توربو اتوماتیک:

در اواخر دهه ۸۰ شمسی در ایران خودرو پروژه ای به نام nx7 کلید خورد هدف این پروژه ساخت خودروی لوکس تر از سایر محصولات پلت فرم سمند بود.

در سال ۱۳۹۰ جواد نجم الدین مدیر عامل وقت ایران خودرو از محصول نهایی این پروژه با نام دنا رونمایی کرد، در آن زمان گفته می شد که دنا در سال ۱۳۹۱ به بازار عرضه می شود. اما در سال ۹۱ و با مشکلاتی که در آن زمان گریبان گیر ایران خودرو شد طبیعی بود که خبری از عرضه دنا نباشد، با رفتن نجم الدین از جاده مخصوص و آمدن یکه زارع دنا در اواخر سال ۹۳ دنا با قیمت ۴۲ میلیونی به دست خریداران رسید.

چندی بعد ایران خودرو تصمیم به ایجاد تعقیراتی در طراحی دنا گرفت، و در نهایت سال ۱۳۹۶ فیس لیف دنا با نام دنا پلاس رونمایی شد. دنا پلاس با قیمت ۵۲ میلیونی به دست خریداران رسید سطح امکانات خوب و طراحی زیبا باعث شد تا استقبال خوبی از دنا پلاس شود.

ایران خودرو قصد داشت که دنا پلاس را به گیربکس اتوماتیک تجهیز کند پروژه هایی را با هیوندای پاورتک و پانچ نیز پیش برد، اما بعد از تحریم ها و رفتن برند های مطرح از بازار ایران و با توجه یه این که دیگر امکان همکاری با شرکای غربی وجود نداشت. ایران خودرو تنها یک راه داشت آن هم شراکت با چینی ها بود شراکت با DAE و دریافت گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک این شرکت باعث شد تا در نهایت دنا پلاس توربو اتوماتیک با قیمت ۲۵۲ میلیونی در اواسط سال ۹۹ به دست خریداران برسد.

البته ایران خودرو در سال ۹۸ دنا پلاس اتومات را پیش فروش کرده بود ولی در نهایت دنا پلاس توربو اتوماتیک به دست خریداران رسید.

طراحی:

در نمای جلویی دنا پلاس توربو اتوماتیک هیچ تعقیری به نسبت به دنا پلاس معمولی دیده نمی شود. و ما این خودرو را با دنا بررسی خواهیم کرد، گرافیک کاسه چراغ ها به طور کلی نسبت به دنا تعقیر کرده، و شاهد استفاده از چراغ های ال ایی دی و نئونی هستیم که طراحی جلویی زیبایی را برای خودرو رقم زده است، چراغ های نورپایین این خودرو نیز دارای لنز هستند تا خودرو نور دهی بهتری را داشته باشد.

جلو پنجره و ورودی هوای پایین سپر طراحی قابل قبولی را به نمای جلوی خودرو بخشیده اند، اما در نمای جانبی خودرو شاهد تغییر هندسه آیینه های جانبی خودرو، رکاب ها، و تغییر کامل طراحی جانبی خودرو هستیم. که در آن از خطوط تیز استفاده شده که نمای جانبی زیبایی به این خودرو بخشیده است، دستگیره های جانبی خودرو نیز کرومی هستند.

رینگ های خودرو اندازه ای ۱۶ اینچی دارند و اخیرا در ۳ طرح به خریداران تحویل داده می شود. که بسته به خودروی مورد تحویل متغیر خواهد بود و طرح رینگ های خودرو انتخابی نیست!

دنا پلاس توربو اتوماتیک
در نمای عقب نیز گرافیک چراغ ها تغییر کرده، و شاهد ال ای دی شدن چراغ های ترمز، و نئونی شدن چراغ موقعیت این خودرو هستیم.زه درب صندوق این خودرو نیز کرومی شده، ودر این خودرو شاهد استفاده از آنتن کوسه ایی (Shark Fin) هستیم. که تعقیرات مذکور نمای عقبی قابل قبولی را برای دنا پلاس رقم زده است،

در داخل کابین نیز طراحی دنا پلاس نسبت به دنا تغییر چندانی نکرده و کلیات همان طراحی دنا است، داشبورد خودرو ارگونومی مناسبی دارد اما اکثر مالکین دنا از کمبود جای پا این خودرو گله دارند. فرمان خودرو نیز طراحی ساده ای دارد و برروی آن کلید های کروز کنترل و کلید های کنترلی سیستم صوتی قرار دارد.

صفحه کیلومتر خودرو نیز همان نمونه به کار رفته  در نمونه های قبلی است. در میانه داشبورد یک مانیتور ۷ اینچ تعبیه شده که کیفیت معمولی ودر نمونه های جدید قابلیت می رود لینک به آن افزوده شده است.

کمی پایین تر از آن نیز پنل کنترل سیستم تهویه خودرو قرار دارد، اما در دنا پلاس از تریم هیدروگرافی طرح چوب استفاده شده که ای کاش این تریم هیدرروگرافی کیفیت بالاتری داشت. برروی کنسول وسط خودرو نیز صرفا دسته دنده خودرو به تبع اتوماتیک شدن خودرو تغییر کرده و خبری از تغییر دیگری نیست.

رودری های خودرو نیز دسترسی به ادوات آن ها مناسب است اما کیفیت جای دفاع زیادی باقی نمی گذارد در ردیف عقب نیز برای سرنشینان عقب صرفا یک زیر آرنجی و خروجی های سیستم تهویه خودرو قرار دارند.

دنا پلاس توربو اتوماتیک

قوای فنی:

دنا پلاس توربو اتوماتیک مجهز به موتور EF7 TC است که ۱۷۰۰ سی سی حجم داشته و به توربو شارژر مجهز است که توانایی تولید ۱۵۰ اسب بخار و ۲۱۵ نیوتن متر گشتاور را دارد که به یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک متصل می شود مصرف سوخت ترکیبی خودرو حدود ۸ لیتر در هر صد کیلومتر است.

که با توجه به اعداد بالا دنا پلاس توربو اتوماتیک سریع ترین خودرو جمع است.

امکانات ایمنی و رفاهی:

از امکانات ایمنی و رفاهی دنا پلاس توربو اتوماتیک می توانیم به ۴ کیسه هوا، ترمز های چهار چرخ دیسکی، سیستم ترمز ABS، سنسور نور وباران، دوربین دنده عقب، سیستم مالتی مدیا، سیستم تهویه اتوماتیک، صندلی ۸ حرکته برقی راننده و سرنشین جلو، سانروف برقی، تزئینات کرومی و… اشاره کرد.

 

تارا اتوماتیک:

پس از برجام و حضور مستقیم پژو در بازار ایران یکی از محصولاتی که قرار بود در ایران مونتاژ شود پژو ۳۰۱ بود. البته تعدادی پژو ۳۰۱ فاز یک به صورت وارداتی از سایت تولیدی پژو در کشور اسپانیا وارد ایران شد.

اما ایران خودرو قصد داشت پژو ۳۰۱ فاز دو را به بازار عرضه کند ودر آن زمان از این خودرو به عنوان جانشین پژو ۴۰۵ نامبرده می شد، البته مدیر عامل وقت ایران خودرو در تیر ماه ۹۸ مراسم تولید انبوه پژو ۳۰۱ را برگزار کرد.

اما بعد از رفتن پژو از بازار ایران و چون دیگر نه امکان همکاری بین ایران خودرو با پژو وجود داشت و نه دیگر امکان تولید ۳۰۱ فراهم بود، مدتی بعد خبر رسید که ایران خودرو درصدد تولید یک سدان بر مبنای پژو ۳۰۱ است، پس از مدتی یکه با زارع از ایران خودرو رفت و مقیمی از k132 رونمایی کرد.

با همین نام K132 این خودرو پیش فروش شد و پس از مدتی این خودرو تارا نام گرفت، در سال ۱۴۰۰ تارا نیز با قیمت ۴۱۵ میلیونی در نمونه اتوماتیک به دست خریداران رسید.

طراحی:

در نمای جلوی تارا اتوماتیک یک طراحی قابل قبول را می‌بینیم، چراغ های جلوی خودرو گرافیک قابل قبولی دارند و در نمای بالایی آن یک قسمت کرومی وجود دارد، تا به جذابیت کاسه چراغ بیفزاید.

تنها چراغ های راهنمای خودرو ال ای دی هستند که در قسمت پاییینی کاسه چراغ های جلو کار شده‌اند، در چراغ های جلوی خودرو خبری استفاده از لنز نیست. و استفاده از لنز می توانست نور دهی بهتری را درپی داشته باشد که شاید به خاطر کم شدن هزینه تولید در این خودرو تعبیه نشده است.

جلو پنجره خودرو طراحی سه بعدی دارد و حاشیه های آن نیز کرومی است. چراغ های مه شکن و دی لایت خودرو در قسمت پایینی سپر درون یک حفره قرار گرفته اند، بر روی کاپوت خودرو خطوط دوتایی در هر طرف کاپوت طراحی شده اند تا بر روی کاپوت خودرو نیز حجم سازی صورت گرفته باشد.

در نمای جلوی خودرو حجم پردازی ها به بهتر شدن طراحی این قسمت کمک کرده اند. در نمای جانبی تارا یک طراحی ساده اما با جزئیات مناسب را شاهد هستیم، آیینه های جانبی خودرو کاملا مشابه با پژو ۲۰۰۸ و سیتروئن C3 است، که با طراحی جانبی خودرو همخوانی دارد. بر روی گلگیر خودرو نیز یک راهنمای کوچک قرار دارد، یک خط شانه از چراغ های جلو خودرو شروع شده و به چراغ عقبی خودرو متصل می شود.

یک خط نیز در نمای پایینی درب های خودرو کشیده شده تا هم حجم پردازی شده باشد، و هم نمای جانبی خودرو از سادگی در بیاید.

در نمای عقبی خودرو خطوط تیز و فرورفتگی بر روی بروی تارا اتوماتیک از رینگ های ۱۶ اینچی آلومینیومی استفاده شده که طراحی زیبایی نیز دارند البته یک نوع رینگ دیگر مشابه رینگ خودرو دانگ فنگ اچ ۳۰ کراس برروی تارا نصب می شود که بسته به هر خودرو طرح رینگ خودرو نیز متفاوت است.

تارا اتوماتیک

نمای عقبی خودرو چراغ های عقبی جنجالی ترین قسمت طراحی تاراست. و این چراغ ها از همان ابتدا انتقاداتی به خاطر شدت نور زیاد و شکل طراحی آن داشت، که ایران خودرو با توجه به بازخورد های دریافتی تصمیم گرفت در نمونه v4 به طور کلی گرافیک چراغ عقب تارا را تغییر بدهد.چراغ های عقب تارا دارای یک گرافیک به هم پیوسته بوده و داری نقوش مثلثی است، به گفته ایران خودرو از معماری ایرانی در آن الهام گرفته شده است.

صندوق عقب دارای فرو رفتگی و خطوط تعدد است، بر برای سپر خودرو نیز یک فلاپ مشکی تعبیه شده که دو چراغ شب نما برروی آن تعبیه شده است.

تارا اتوماتیک
در کابین خودرو، رودری های طراحی ساده ای دارند و بر روی آن یک تریم نقره ای رنگ کار شده دستگیره های خودرو کرومی هستند و دسترسی به آن ها نیز مناسب است بر روی رودری های هر چهار درب تارا اتوماتیک هیچ کلیدی برای کنترل شیشه ها نیست و برروی کنسول وسط این کلید ها قرار دارند، البته در نمونه v4 این کلید ها روی رودری های خودرو قرار داده شده اند

بر روی رودری های خودرو یک پارچه مخملی در قسمت های از آن تعبیه شده است .

داشبورد خودرو طراحی نسبتا بلندی دارد که اندکی بر روی میدان دید راننده تاثیر خواهد داشت، فرمان خودرو طراحی دی کات بهره می برد، و کلید های کنترل سیستم صوتی و کروز کنترل نیز روی فرمان قرار دارند. در قسمت پایینی فرمان خودرو یک قطعه پلاستیکی به رنگ مشکی پیانویی برای زیبایی بیشتر قرار داده شده است.

پشت آمپر خودرو نیز طراحی مناسبی داشته و تم رنگی آبی دارد، یک مانیتور ۷ اینچی بر روی داشبورد تعبیه شده‌است. که علاوه بر اطلاعات مربوط به سیستم صوتی خودرو اطلاعاتی از قبیل کامپیوتر سفری خودرو و پیمایش خودرو مصرف سوخت خودرو را در اختیار راننده قرار می دهد.

همچنین قابلیت میرورلینک نیز در  تارا به چشم می خورد، که به وسیله آن راننده می تواند تصویر تلفن همراه خود را اعم از اندروید و آی او اس بر روی سیستم مالتی مدیا خودرو مشاهده کند.

سیستم تهویه تارا به صورت الکتریکی دستی بوده و خبری از تهویه اتوماتیک نیست دو عدد بلندگو برروی داشبورد قرار داده است، و بلندگو ها برروی رو درب ها نصب نشده اند. همچنین خبری از تیوتر های سیستم صوتی نیز برروی تارا v2 نیست، هر چند که این ویژگی در تیپ v4 به تارا اتوماتیک افزوده شده است.

دریچه های تهویه خودرو اندازه مناسبی دارند و دور آن ها به وسیله تریم نقره ای تزیین شده است، کلید های فلاشر و قفل مرکزی نیز در کنار دریچه های سیستم تهویه قرار داده شده اند، که کمی دسترسی به آن ها مناسب نیست در سمت چپ فرمان نیز کلید های سیستم کنترل پایداری و صندوق پران و تنظیم چراغ های جلو قرار داده شده است.

اما در قسمت کنسول مرکزی خودرو اولین چیزی جلب توجه می کند دسته دنده خودرو است که طراحی مناسبی دارد. و دور آن یک فلاپ نقره ای وجود دارد، دو ورودی یو اس بی و یک خروجی فندکی نیز یک کنسول متحرک نیز در این قسمت وجود دارد.

تارا اتوماتیک

یکی از حواشی که به تازگی گریبان‌ گیر تارا شده است بحث استحکام ورق های به کار رفته در آن است، که جا دارد ایران خودرو با شفاف سازی در این مورد هم پاسخ منتقدان را داده و آن ها را قانع کند. و یک اطمینان خاطر به مالکین و خریداران تارا بدهد و این تشویش به وجود آمده را رفع کند، و اگر هم ضعفی در این زمینه وجود در دارد در صدد رفع آن برآید.

قوای فنی:

تارا اتوماتیک مجهز به موتور TU5P است که این موتور ۱۶۰۰ سی سی حجم دارد که توانایی تولید ۱۱۳ اسب بخار و ۱۴۳ نیوتن متر گشتاور رادارد. این موتور در قیاس با موتور TU5 به سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ ها و پمپ روغن متغیر مجهز است، همچنین به گفته ایران خودرو بهبود های نیز در سیستم سوخت رسانی خودرو ایجاد شده است.

این موتور نیر به همان گیربکس ۶ سرعته AT  دنا پلاس توربو اتوماتیک متصل شده، و مصرف سوخت ترکیبی تارا اتوماتیک حدود ۸ لیتر در هر صد کیلومتر می باشد.

امکانات ایمنی و رفاهی:

در زمینه امکانات ایمنی و رفاهی تارا اتوماتیک در سطح قابل قبولی قرار دارد. از مهم ترین امکانات ایمنی و رفاهی تارا اتوماتیک می توانیم به؛ ۴ کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری، سیستم کمکی حرکت در سربالایی،  سیستم کنترل کشش، ترمز های چهار چرخ دیسکی، سیستم ترمز ABS، دوربین دنده عقب، مالتی مدیا سنسور نور وباران، سیستم ورود و خروج بدون کلید، استارت دکمه ای، سانروف، کروز کنترل، سیستم تهویه الکتریکی دستی، صندلی ۴ حرکته برقی راننده، صندلی ۲ حرکته برقی سرنشین جلو، و… اشاره کنیم.

شاهین CVT:

اما حالا به سراغ شاهین می رویم حاصل همکاری سایپا و برلیناس تولید یک سدان ملی بر روی پلت فرم برلیناس بود، که پلت فرم آن نیز بر گرفته از پلت فرم بتای تویوتا بود.

در در تیر ۱۳۹۶ رهام رونمایی شد، اما بعد مدتی رهام به شاهین تغییر نام داد، در ابتدا قرار بود پیشرانه ای از برلیناس روی شاهین نصب شود. اما بعد از تحریم ها برلیناس نیز از ایران رفت بعد از آن نیز روزگار چندان خوشی در انتظار برلیانس نبود و ورشکسته شد.

اما در سال ۱۳۹۹ سایپا اقدام به پیش فروش شاهین کرد ودر نهایت تنها پیشرانه در دسترس سایپا یعنی M15  به مگا موتور رفت و مجهز به توربو شارژ شد و نام M15 tc بر آن نهاده شد تا بر روی شاهین نصب شود، در نهایت در اواخر سال ۹۹ تولید انبوه شاهین آغاز و با قیمت حدودی ۲۶۷ میلیونی به دست مصرف کنندگان رسید.

شاهین از بدو عرضه حاشیه های مثبت و منفی زیادی داشت که سایپا نیز با اعلام فرخوان ها و بهبود های متعدد در صدد رفع آن دسته از مشکلات و ایرادات شاهین درآمد، در اوایل سال جاری سایپا در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو اقدام به پیش فروش شاهین اتوماتیک با cvt کرد.

اما در آینده ما دو نمونه شاهین اتوماتیک خواهیم داشت یک نمونه همین نمونه مورد بررسی ما است، که مجهز به موتور M15 tc و گیربکس cvt که فناوری پانچ بلژیک رادارد.

و مدل دیگر که شاهین پلاس نام دارد، با موتور Me16 که همان موتور EC5 است، و با گیربکس شش سرعته اتوماتیک ساخت کمپانی Dae چین به بازار عرضه خواهد شد.

به تازگی شورای رقابت قیمت نمونه cvt را ۶۴۱ میلیون با احتساب هزینه های جانبی تعیین کرد که نسبت به قیمت تارا اتوماتیک که نزدیک ترین رقیب شاهین اتوماتیک است عدد زیادی به حساب می آید.

طراحی:

در قسمت جلویی شاهین اتوماتیک یک طراحی قابل قبول را می بینیم. در نمای جلویی کاسه چراغ های خودرو جلب توجه می کنند، که در عین سادگی طراحی زیبایی دارد و باتوجه به شکل طراحی دماغه شاهین طراحی زیبایی را رقم زده است. البته که چراغ ها از تکنولوژی خاصی پشتیبانی نمی کنند و صرفا یک چراغ موقعیت ال ای دی در قسمت بالایی کاسه  چراغ به صورت ابرویی تعبیه شده و الباقی چراغ ها نیز لامپ های هالوژنی هستند.

جلو پنجره خودرو نیز طراحی مناسبی داشته و در  حاشیه و وسط آن از نوار های کرومی برای تزیین استفاده شده است. بر روی سپر نیز حجم پردازی هایی دیده می شود، در قسمت پایینی سپر چراغ های مه شکن و دی لایت در کنار هم نصب شده اند.

در نمای جانبی خودرو نیز یک طراحی سیال اما بدون اغراق و قابل قبول را می بینیم و نمی توان به آن خرده گرفت، یک خط از چراغ جلو یک خط کشیده شده که تا نزدیکی دستگیره عقبی خودرو پیشرفته و در آن جا محو شده یک خط دیگر از همان ناحیه شروع شده و به صندوق خودرو متصل می شود.

در نمای پایینی نیز یک حجم پردازی ایجاد شده تا به زیبایی این قسمت بیفزاید. آیینه بغل های خودرو طراحی بزرگ اما به زعم نگارنده کمی قدیمی دارد و چندان با فرم کلی بدنه همخوانی نداشته و نیازمند یک بازنگری در طراحی آیینه های جانبی است.

شاهین اتوماتیک

اما در نمای عقبی خودرو چراغ های دو تکه را میبینیم که توسط یک نوار کرومی به هم متصل شده اند.

در این قسمت از خودرو سعی شده تا با استفاده از خطوط افقی جزئیات در طراحی این قسمت نیز رعایت شود. و در قسمت پایینی سپر نیز دیفیوزر مشکی قرار داد شده که در بالاتر از آن ها چراغ های مه شکن خودرو تعبیه شده اند.

شاهین اتوماتیک

اما در کابین خودرو رودری های خودرو طراحی ارگونومیک و قابل قبولی دارند، و بر روی آن ها از متریال چرمی و یا حتی مخملی استفاده نشده است. داشبورد و رودری های خودرو در نمونه اتوماتیک از تریم دورنگ مشکی و طوسی برخوردارند،

و تریم نقره ای هیدروگرافی های وداشبورد و رودری ها با تریم جدیدی که سایپا آن را Jet Black می نامد، جایگزین شده است. داشبورد خودرو طراحی سیالی دارد و اصول ارگونومیک نیز در آن رعایت شده غربیلک فرمان بزرگ و ۳ شاخه سایپا که چرم دوزی شده و بر روی آن کلید های کنترل سیستم صوتی و کروز کنترل و محدود کننده سرعت قرار داده شده‌است.

صفحه کیلومتر خودرو نیز آنالوگ بوده و تم آبی رنگی دارد. در وسط داشبورد نیز یک صفحه نمایش ۱۰ اینچی قرارداده شده، که استفاده از این سایز نمایشگر در یک خودروی داخلی در نوع خود جالب بوده و امکانات قابل قبولی نیز دارد، کمی پایین تر از آن پنل سیستم تهویه خودرو قرارداده شده که دسترسی و کیفیت قابل قبولی دارد و در پایین ترین قسمت داشبورد نیز پورت USB و AUX و فندک خودرو قرار داده شده اند.

دسته دنده خودرو شبیه خودروی دیگنیتی بوده و در کنسول وسط نیز آپشن خاصی به جز یک زیر آرنج و جالیوانی و محفظه ای برای سوییچ خودرو به چشم نمی خورد برای سرنشینان عقب خودرو هیچ آپشن خاصی مثل خروجی سیستم تهویه و یا زیر آرنجی وجود ندارد.

شاهین اتوماتیک

قوای فنی:

اما شاهین اتوماتیک مجهز به یک موتور چهار سیلندر ۱۵۰۰ سی سی توربو شارژر که به M15 tc موسوم است این موتور  ۸ سوپاپ بوده و قادر به تولید ۱۰۹ اسب بخار و گشتاور ۱۷۸ نیوتن متری است. گیربکس خودرو نیز یک گیربکس CVT با امکان تعویض دنده مصنوعی ۷ سرعته متصل می با شد.

امکانات ایمنی و رفاهی:

در بحث آپشن های رفاهی ایمنی شاهین مجهز به کیسه هوا سیستم ترمز و سیستم ایموبلایزر، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، دوربین دنده عقب، سانروف صندلی های چرمی، سیستم روشن شدن خودکار چراغ های خودرو، سیستم کی لس استارت، آنتن کوسه ای، کف پوش سه بعدی، کروز کنترل و محدود کننده سرعت، دستگیره های خارجی کرومی، آیینه های جانبی تاشونده برقی و ….اشاره کرد.

 

جک J4:

اما می رسیم به بی حاشیه ترین عضو جمع سدان اقتصادی جک J4 در سال ۲۰۱۲ رونمایی شد. و طراحی این خودرو توسط موسسه پنین فارینا ایتالیا انجام شده است، در دی ماه ۱۳۹۶ نمایشگاه خودرو کرمان از جک جی ۴ رونمایی و در در سال ۱۳۹۷ وارد بازار شد کرمان موتور چند تیپ از این خودرو را تا به حال عرضه کرده است که اخیرا این خودرو با استاندارد های ۸۵ گانه تطبیق داده شده است.
همچنین کرمان موتور پلت فرم این خودرو را از جک خریداری کرده و سدان اختصاصی برند که اولین خودرو  کرمان موتور خواهد بود اکنون در مراحل تحقیق و توسعه به سر می برد و طراحی این خودرو نیز به حسین وفایی محور شده  است. به احتمال زیاد این خودرو در تیپ های بنزینی و برقی به بازار عرضه خواهد شد.

نمونه فول آپشن این خودرو که به آپشنال یا نیو معروف است اکنون در حال عرضه است و خودروی مورد نظر ما در این بررسی نیز همین نمونه خواهد بود‌

طراحی:

در طراحی بیرونی خودرو یک طراحی کاملا ساده اما هماهنگ را دارد، در نمای جلویی چراغ های بزرگ و کشیده و جلو پنجره کوچک خودرو که به صورت کرومی است و همخوانی خوبی با سایر اجزا دارد. سپر خودرو دارای حجم پردازی های معقولی است، چراغ های دی لایت خودرو در کنار چراغ های مه شکن قرار در یک کاسه چراغ گرفته در واقع هم نقش دی لایت خودرو هم‌نقش چراغ مه شکن را برعهده دارد. بر روی کاپوت خودرو نیز به واسطه خطوط حجم پردازی هایی صورت گرفته است.

در نمای جانبی خودرو  نیز به واسطه خطوط متعددی که تعبیه شده است یک طراحی قابل قبول ایجاد شده آیینه های جانبی نیز طراحی و ابعاد مناسبی نیز دارند درنمونه های جدید این خودرو با ۲ طرح رینگ به بازار عرضه می شود هر دو مدل رینگ ها نیز یک تریم تیره دارند

جک جی ۴

در نمای عقبی خودرو چراغ ها طراحی ساده ای دارند و توسط یک نوار کرومی با هم متصل شده اند سپر عقب خودرو نیز طراحی ساده ای دارد و برای آن خبری از دیفیوزر یا هیچ قطعه تزیینی دیگری نیز وجود ندارد و صرفا دو چراغ مه شکن تعبیه شده است‌.جک جی ۴

در نمای داخلی جک جی ۴ نیز یک طراحی ساده به چشم می خورد، رودری های خودرو ارگونومی مناسبی دارند. فرمان خودرو نیز همان نمونه به کار رفته در جک اس ۵ بوده صفحه کیلومتر خودرو در نمونه های جدید عوض شده است، که این صفحه کیلومتر خوانایی قابل قبولی نیز دارد.

داشبورد خودرو یک طراحی قابل قبول دارد، دسترسی به ادوات داشبورد مثل کلید ها و مانیتور راحت است،  متریال داشبورد نیز همانند سایر رقبایش اقتصادی است. اما در وسط داشبورد مانیتور سیستم مالتی مدیا و کمی پایین تر از آن پنل سیستم تهویه قرار گرفته که سیستم تهویه خودرو به صورت دستی تنظیم می شود،

در کنسول مرکزی خودرو نیز به جز یک جالیوانی و یک زیر آرنجی جزئیات دیگری وجود ندارد.صندلی های خودرو نیز چرمی هستند و در ردیف عقب نیز برای سرنشینان عقب راحتی قابل قبولی فراهم شده است.

جک جی ۴

قوای فنی:

جک جی ۴ مجهز به یک موتور ۱۵۰۰ سی سی مجهز به vvt است. که توانایی تولید ۱۰۴ اسب بخار و ۱۴۷ نیوتن متر گشتاور را دارد، که به یک گیربکس cvt متصل می شود  مصرف سوخت ترکیبی جک جی ۴ نیز حدود ۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

امکانات ایمنی و رفاهی:

از امکانات ایمنی و رفاهی جک J4 می توانیم به سیستم های کنترل پایداری، سیستم کنترل فشار باد تایر ها، دو کیسه هوا، ترمز ABS، سنسور دنده عقب، سنسور نور، دی لایت، تنظیم دستی صندلی های جلو، دوربین دنده عقب، سیستم مالتی مدیا، ۶ بلندگو، کروز کنترل، کامپیوتر سفری، تنظیم برقی آیینه های جانبی با گرمکن آیینه های جانبی، خروجی برق ۱۲ ولت، تنظیم ستون فرمان در دو جهت و… اشاره کرد.

جمع بندی و سخن پایانی:

این ۴ خودرو با توجه امکانات و کیفیت متریال به کار رفته در آن ها جز محصولات اقتصادی هستند، اما با توجه به شرایط بازار قیمت های عجیبی دارند. اما این که کدام محصول برنده این رقابت است بسته به نیاز و معیار هر مصرف کننده متغیر است.

اما به عقیده نگارنده ارزش اصلی این خودرو ها صرفا به قیمت کارخانه آن ها است، نه قیمت های غیر معقولی که در بازار آزاد برای این خودرو ها تعیین می شود.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی