پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

اسکای ول ET5 ، اولین خودروی برقی مشترک مپنا و کرمان موتور رونمایی شد

شرکت نبکا یا نوین ماهان که با سرمایه گذاری مشترک مپنا و کرمان موتور تاسیس شده است، در حوزه خودروهای برقی به فعالیت می پردازد.

javankhodro
دوشنبه - ۸ آبان ۱۴۰۲

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری جوان خودرو؛

شرکت نبکا که فعالیت های گسترده ای را در راستای برقی سازی پلتفرم ها و عرضه محصولات تمام برقی به بازار ایران در دستور کار دارد، نه تنها قرار است در این مسیر گام بردارد که چند سالی است روی داخلی سازی ایستگاه های شارژ خودروهای برقی هم تمرکز کرده است.

نبكا برقي

این شرکت سرانجام بعد از تلاش های بسیار امروز از خودروی Sky Well با کد ET5 رونمایی کرد. این کراس اوور که حاصل همکاری مشترک شرکت نبکا با شریک چینی است، می تواند 204 اسب بخار نیرو 320 نیوتن متر گشتاور تولید کند و این قدرت از طریق یک گیربکس اتوماتیک برقی نیرو را به محور جلو منتقل می کند.

کراس اوور نبكا مجهز به باتری های لیتیوم یونی با گنجایش 72 کیلوات است و باتری ها می توانند در 30 دقیقه تا 80 درصد شارژ را ذخیره کنند. این خودرو می تواند با ظرفیت فول باتری ها تا بیش از 520 کیلومتر پیمایش داشته باشد و برای فول شارژ کردن باتری ها باید خودرو 12 ساعت متصل به شارژر بماند.

 

این خودروی 1.9 تنی می تواند در 9.6 ثانیه سرعت خود را از حالت سکون به 100 کیلومتر در ساعت برساند و از نظر جایگاه در رده کراس اوورهای میان سایز قرار می گیرد. هر چند به دلیل فاصله محوری 2.8 میلی متری فضای کابین مناسبی را در اختیار سرنشینان می گذارد و به این ترتیب یک خودروی مناسب خانواده است.

در نبکا اسکای ول سامانه ای وجود دارد که در زمان ترمزگیری تا 30 درصد انرژی در باتری ها ذخیره می شود. سامانه های ترمز EBD/CBC، ESC/DSC،ARS/TCS  وBA/EBA  و ترمز پارک برقی از جمله امکانات ایمنی این خودرو هستند. همچنین در اسکای ول می توانید سیستم هشدار خواب آلودگی را نیز بیابید. از دیگر امکانات و آپشن های این خودرو باید به نمایشگر 12.8 اینچی داشبورد و 12.3 اینچی آمپرها اشاره کرد. این خودرو به سامانه بالارفتن و پایین آمدن از شیب هم مجهز است. ضمنا سانروف پانارومیک و انبوه دیگری از تجهیزات نیز در این خودرو وجود دارد.

سالاري شريف مديرعامل شركت نبكا در اين مراسم گفت: دانش فني موجود در گروه كرمان موتور و مپنا به گونه اي است اميد داريم در آينده توليد و داخلي سازي محصولات برقي را گسترش دهيم.
او تصريح كرد: در خصوص شارژ باتري ها اگر باتري هاي اين خودرو خالي خالي باشد حدود ٢٠ ساعت نياز به شارژ دارد.

وي در خصوص داخلي سازي اين خودرو در پاسخ به سوال خبرنگار جوان خودرو گفت: خودروي برقي ترند جهان است و به زودي به كشور ما هم خواهد رسيد. اما ما عقيده داريم هر چند امروز تيراژ خودروي برقي بسيار پايين است اما با بررسي هاي ما در دو سال آينده تيراژ رده اكونومي اين خودرو در كشور بالا مي رود و ما نيز بر اين اساس به داخلي سازي وارد مي شويم.
دمشقي از ديگر مديران نبكا نيز گفت: داخلي سازي خودروهاي برقي صرفا سخت افزاري نيست و نرم افزارهاي زيادي در اين خودرو وجود دارد كه مي توان براي داخلي سازي به آن سمت حركت كرد.
سالاري افزود: در حوزه لاستيك خاص خودروهاي برقي كه كمترين اصطكاك را دارد، ما تكنولوژي توليد آن را در ايران نداريم. هر چند تلاش هايي شده اما فعلا با رايزني هايي كه با وزارت صمت شده قرار هست لاستيك مخصوص را وارد كنيم.

دمشقي در خصوص تامين سلول هاي باتري اين خودرو نيز گفت: در گروه مپنا حدود يك سال است كه در حوزه توليد و ايجاد ساختارهاي باتري تلاش هايي شده است و يك كارخانه در حال احداث در اين حوزه داريم كه در يك سال آينده راه اندازي خواهد شد.

سالاري در خصوص تست فني اين خودرو و آزمون هاي جاده اي گفت: حدود يك سال است كه تيم هاي فني در شرايط مختلف آب و هوايي كشور در حال تست و بررسي اين خودرو هستند و نتايج تا به امروز مورد قبول بوده است.

براي نبكا ET5 قيمت ٢.٧٩٠.٠٠٠.٠٠٠ تومان مصوب شده است.

براي مشتريان در سال اول بيمه بدنه رايگان و نيز كارت شارژ رايگان تا ٢٠هزار كيلومتر در نظر گرفته شده است.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی