پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

رویداد فرصت های نوآوری کرمان موتور و‌ علم و صنعت برگزار شد +‌نمایش خودروهای جدید

اولین رویداد فرصت های نوآوری و فناوری کرمان موتور با مشارکت دانشگاه علم و صنعت امروز برگزار شد.

javankhodro
یکشنبه - ۱۴ آبان ۱۴۰۲

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

در این برنامه عبدالله توکلی مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت در حاشیه رویداد Kito Next، به وجودگردهمایی ها و تاثیرآن بروی برنامه راهبردی صنعت خودرو اشاره کرد.

مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت در رویداد فرصت های نوآوری و فناوری کرمان موتور بیان کرد که با توجه به بیانات مقام معظم رهبری، صنعت خودروسازی کشور می تواند از مونتاژ کاری که بخش قابل توجه ای از این صنعت را پوشش داده به فرآیند نو آوری بدل شود. در این مسیر صنعت خودرو می تواند دانش بنیان شده و محصولات بومی در پی آن شک بگیرند.

توکلی در ادامه یکی از دلایل بزرگ صنعت خودرو را عدم رقابت پذیری در این سالها دانست و به عنوان بخشی از کابینه دولت اظهار کرد در طی این سال ها دولت در تلاش بوده تا فضای رقابتی را ایجاد کند، اما این تغییرنیاز به برنامه ای یکپارچه ومنسجم دارد. وی افزود که در سالهای قبل از 1400، صنعت خودروسازی ایران توانسته بود به رکورد تولید سالیانه 650 هزار خودرو برسد، اما هیچ گاه عملکرد ثابت و رو به رشدی در این صنعت دیده نشده و همیشه تولید و عرضه دچار نوسان بوده است.

وی در ادامه بیان کرد، از شروع تحریم ها تولید خودرو با چالش روبرو شد و میزان آن به نصف رسید. خودرو سازان با مشکل دپوخودروهای ناقص در پارکینگ ها مواجه شدند که این موضوعموجب میزان زیادی از نارضایتی مردم را به همراه داشت. یکی از دلایل افت تولید در سال های تحریم، نبودن نگاه دانش بنیان بود، همین امر سبب شد تا ما با یک صنعت مونتاژکاری به جای نوآور در این سال ها سرکار داشته باشیم. در سال های اخیر تولید به صورت عبور مستقیم نبود و عرضه خودرو هم شفاف نبود.یکی از راهکارهای وزارت صمت برای حل بحران خودروسازان، افزایش تولید محصولات و همچنین عرضه خودرو های ناقص بود. شفاف سازی عرضه به همراه آزادسازی واردات بود یکی دیگر از راهکار های وزارت صمت برای ایجاد رقابت و خروج از بحران ها محسوب می شود.

این مدیر فعال در حوزه خودرو اظهار کرد که ثمره فعالیت های دولت و وزارت صمت ،دستیابی به رکورد جدید تولید یعنی تیراژ یک میلیون و 348 هزار دستگاه خودرو در سال 1401 بوده است. وی در ادامه گفت، دراین لحظه تولید خودرو در سال 1402 نسبت به سال گذشته روندی افزایشی داشته است. توکلی همچنین خبر از رشد 22 درصدی تولید خودروهای سواری و تجاری بخش خصوصی در سال 1402 تا این لحظه نسبت به سال گذشته داد.

او گفت، پس از اجرایی شدن افزایش تیراژ تولید، وزارت صمت و دولت بایداز نوسانات تولید جلوگیری کنند. این امر موجب شد تا صنعت خودروسازی کشور در مسیر دانش بنیان شدن قرارگیرد. وی ظرفیت صنعتی موجود در ایران را بستری مناسب برای ارقا تولید به تیراژ 3 میلیونی دانست و حتی گفت این تیراژ می تواند بازار های اطراف در منطقه را پوشش دهد. توکلی بیان کرد مونتاژ باعث می شود صنعت خودرو کشور همیشه وابسته روابط بین الملل باشد و این نکته خود باعث ضعف و شروع چالش ها برای صنعت است. او با بیان خرسندی خود از پیوند بین صنعت و دانشگاه، اقدام یکی از خودروسازان بخش خصوص یعنی کرمان موتور در راستای برگزاری نخستین رویداد فناوری و نوآوری در دانشگاه علم و صنعت را قدمی مهمی در عمیق شدن پیوند بین دانشگاه و صنعت دانست.

ایگل کرمان موتور

توکلی یکی از نکات کلیدی رشید صنعت خودرو را لزوم توسعه پلتفرم مشترک بین خودروسازان دانست و بیان کرد با اشتراک پلتفرم، بخش زیادی از هزینه های صرف شده برای تحقیق و توسعه کاهش خواهد یافت. این مدیر در آخر گفت، امروزه صنعت خودروسازی در دنیا فرصت های جدیدی را برای شرکت ها فراهم کرده که این فرصت ها شامل برقی شدن خودروها، هوشمند سازی، حمل و نقل اشتراکی، خودروهای متصل و … بوده که اگر خودرسازان داخلی از این فرصت ها استفاده کنند می توان فاصله شکل گرفته با صنعت خودرو دنیا را با سبک جدید محصولات پر کنند.

همچنین در این برنامه، تفاهم نامه همکاری علمی و فناوری بین سامان فیروزی مدیرعامل شرکت کرمان موتور و سید مجید اسماعیل ‌زاده رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه علم و صنعت ایران، به امضاء رسید.

از جمله مهمترین موضوعات این تفاهم نامه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بسترسازی برای همکاری، بهره مندی واستفاده چند جانبه از ظرفیت های پارک علم و فناوری و شرکت کرمان موتور در حوزه های آموزشی، پژوهشی و فناورانه

ایجاد مرکز تحقیق و توسعه فناوری و نوآوری شرکت کرمان موتور

تعریف زنجیره های کسب و کار مرتبط با صنایع توسعه یافته و در حال توسعه صنعت خودرو

تسهیل پروسه کارآفرینی و رصد فرصت های شغلی و پروژه ای

تبادل اولویت های تحقیق و توسعه و جهت دهی به موضوعات تحقیق و توسعه اولویت دار با هدف توسعه فناوری متصل به کسب و کار

برگزاری دروه های عمومی و تخصصی

کرمان موتور

در این برنامه چند خودروی جدید برقی کرمان موتور و نیز ماکت ایگل به نمایش در آمده بود. KMC JS6 اولین خودروی پلاگین هیبریدی کرمان موتور است که در حالت فول شارژ با باک پر، می تواند ۱۳۰۰ کیلومتر پیمایش داشته باشد و‌ در اولین نسخه، از ۳۱۰ اسب بخار قدرت‌ بهره می‌برد.

 

KMC JS6ایگل یا همان عقاب، اولین خودروی پلتفرم ملی کرمان موتور است که ماکت اولیه آن سال گذشته در نمایشگاه توانمندی های صنعت خودرو حضور داشت و امروز نسخه کامل تر شده این ماکت در معرض نمایش قرار گرفت. این ماکت توسط طراح زبده، حسین وفایی طراحی شده و کارهای ساخت ماکت در ایتالیا صورت گرفته است. پیشرانه ایگل قرار است همان پیشرانه KMC J4 باشد.

ایگل کرمان موتور

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی