پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خودرو برقی

آیا حکمرانی خودروهای الکتريکی بر بازار آغاز شده است؟

آلودگی های زيست محيطی، گرمايش زمين، نوسان دائمی قيمت فراورده های نفتی در دنيا و از همه مهمتر، دسترسی نامتواضع بسياری از کشورها به نفت برای توليد سوخت از آن، سبب شده تا بسياری از کشورها و البته خودروسازهای وابسته به آنها به فکر حذف خودروهای بنزين/گازوئيل سوز و رواج استفاده از خودروهای الکتريکی باشند.

فاطمه علی اصغری
چهارشنبه - ۱ آذر ۱۴۰۲

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری جوان خودرو؛

ولوو را می توان پيشگام در اين حوزه دانست. اولين شرکتی که اعلام کرد تمامی خودروهايش را تا سال 2030 برقی خواهد کرد، ولوو بود. البته با توجه به بازار فعلی خودروهای الکتريکی در دنيا، سرعت رشد فعلی چينی ها سرسام آور است و ظاهرا آن‌ها سعی دارند تا در اين مارکت نيز گوی رقابت را از رقبای اروپايی و آمريکايی شان بقاپند!

مشکلات برقی شدن خودروها چيست؟

در حال حاضر، بزرگ‌ترين موانع بر سر برقی شدن خودروها، زمان شارژ زياد باتری ها، پيمايش کم با يک بار شارژ و گران بودن خودرو نسبت به خودروهای بنزين سوز است. به‌نظر می رسد به‌مرور و با افرايش تيراژ توليد خودروهای برقی، اين مشکلات برطرف شوند. با اين حال اين روند جديد منتقدانی هم دارد. منتقدان می گويند اين خودروها به آن اندازه که تبليغ می شود پاک نيستند چرا که برای توليد برق همچنان از سوخت فسيلي استفاده می شود. از طرفي باتری اين خودروها خود می تواند به عاملی برای آلودگی محيط زيست تبديل شود. همچنين اين خودروها هنوز گران‌اند و اگر در تيراژ گسترده استفاده شوند، می توانند به سيستم برق شهری فشار گسترده وارد کنند.

منتقدان همچنين از پيمايش کم و مدت زياد زمان شارژ شدن خودروهای برقی هم انتقاد مي‌کنند. مشکل پيمايش کم، ذخيره‌سازی و شارژ و قيمت بالا سبب شده فعلاً خودروهای برقی گزينه‌های چندان جذابی نباشند. برای همين خودروهای هيدروژنی برای آينده بخت و اقبال بيشتری پيدا کرده‌اند. خودروهای هيدروژنی هم البته نوعی از خودروهاي برقي محسوب مي‌شوند، چرا که موتور آن‌ها در نهايت برقي است، اما شارژ باتري‌ها و نيروي لازم براي حرکت موتور به ‌وسيله واکنش هيدروژن و اکسيژن در پيل سوختي تأمين خواهد شد. با روندي که اکنون آغاز شده است، احتمالا تا 40 سال ديگر تمامي خودروها برقي خواهند شد.

نوشته: مهدی درفشی

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی