پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تقابل مرسدس بنز SL63 AMG با پورشه 911 توربو!

در روزگاری که تمرکز خودروسازها، حتی آن‌هایی که روزگاری نام‌شان به اتومبیل‌‌های اسپرت و ‌‌هیجان‌انگیز گره خورده بود، روی ‌‌شاسی‌بلندها و خودروهای برقی معطوف شده است، هنوز هم می‌توان برای تخلیه هیجان پشت فرمان، به رودسترهای وحشی و اسپرتی امیدوار بود که با دلچسب‌‌‌‌‌ترین پرفورمنس از کشور آلمان می‌آیند.

فاطمه علی اصغری
پنجشنبه - ۹ آذر ۱۴۰۲

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو به نقل از مجله تخت گاز؛

در‌ این‌جا 2 مدعی کلاس رودسترهای اسپرت که سالیان سال است میان ‌‌ماشین‌بازها معروف هستند، در مقابل یکدیگر قرار گرفته اند. پورشه 911 و ‌‌مرسدس‌بنز SL که هر 2 در کمپانی‌‌های خود معیار اتومبیل‌‌های اسپرت هستند.

‌‌مرسدس‌بنز SL63 AMG

اتاق SL در سبد محصولات ‌‌مرسدس‌بنز مثل کدهای ‌‌تازه‌وارد در سبد محصولات این خودروساز آلمانی نیست که نیاز به معرفی داشته باشد. SL محبوب دل همه ‌‌ماشین‌بازهاست و در عمر 70 ساله‌‌‌اش همواره به عنوان معیاری میان محصولات اسپرت ‌‌مرسدس‌بنز شناخته شده. اگر به‌تازگی به جمع ‌‌ماشین‌بازها اضافه شده‌‌‌‌اید و خیلی با جایگاه و حال و هوای این مدل ‌‌مرسدس‌بنز آشنایی ندارید، راحت‌‌‌‌‌ترین راهی که جهت رساندن حق مطلب به ذهنمان‌‌ می‌رسد این است که سری به سایت‌‌های خرید و فروش اتومبیل بزنید و قیمت جهانی نسل‌‌های قبلی ‌‌مرسدس‌بنز SL را ببینید.

2022-mercedes-amg-sl63-1506-1666014353

‌‌مرسدس‌بنز SL در طول عمر حدود هفتادساله‌‌‌‌‌ خود تنها 7 ‌‌‌‌‌بار نسل عوض کرده و جدیدترین نسل این رودستر یعنی نسل هفتم با تغییراتی اساسی در اواخر سال 2021 میلادی معرفی شد. گذشت 10 سال از معرفی نسل ششم و ایجاد تغییرات اساسی در این رودستر نمادین باعث شد تا نسل جدید SL حسابی سر و صدا به پا کند. SL جدید که با کد اتاق R232 شناخته‌‌ می‌شود، از هر نظر یک اتومبیل کاملا جدید در خانواده باسابقه SL به‌شمار ‌‌‌‌‌می‌رود. این نسخه روی پلت‌فرم کاملا جدیدی شکل گرفته که از آلومینیوم، فولاد، منیزیم و کامپوزیت ساخته شد است. نسل جدید SL با ۴,۷۰۵ میلی‌متر طول، ۷۴ میلی‌متر از نسل قبلی کشیده‌تر است و فاصله‌‌‌‌‌ محوری آن‌هم با ۱۱۵ میلی‌متر افزایش به ۲,۷۰۰ میلی‌متر رسیده.

AMG

از ظاهر کاملا متحول شده نسل جدید SL با چراغ‌‌های باریک و جلوپنجره بزرگ همسو با مدل‌‌های جدید ‌‌مرسدس‌بنز که بگذریم، به مهم‌ترین تحول این مدل بعد از 30 سال‌‌ می‌رسیم. بله در نسل جدید SL به سیاق قدیم، سقف پارچه‌‌‌ای 3 لایه جایگزین سقف فلزی جمع‌شونده شده است. سقف فلزی جمع شونده بعد از اناق R107 و در نسل چهارم (R129) به SL اضافه شد و تا قبل از معرفی نسل هفتم، همه SL‌ها با همین سقف فلزی بازشو عرضه‌‌ می‌شدند. کنار گذاشتن سقف فلزی مرکز ثقل این اتومبیل را پایین‌تر آورده، ۲۱ کیلوگرم از وزن کم کرده و در هنگام جمع بودن نیز فضای ‌کم‌تری را در صندوق بار اشغال می‌کند. ‌هم‌چنین این سقف جدید تا سرعت ۶۰ ‌کیلومتربرساعت، ظرف ۱۵ ثانیه بسته می‌شود که ۵ ثانیه نسبت به نسل قبلی سریع‌‌تر است. جدای از همه بهبودهای فنی که این سقف پارچه‌‌‌ای ایجاد کرده، شاید بانمک‌‌‌‌‌ترین دست‌آوردش نزدیک کردن نسل جدید SL به ظاهر اجدادش باشد!

slvs911cabrio_07

وقتی درهای این جانور بازیگوش را باز‌‌ می‌کنید، بعد از المان‌‌های کاملا مدرنی که این روزها گریبان تمام مدل‌‌های جدید ‌‌مرسدس‌بنز را گرفته، چشمتان به یکی دیگر از تغییرات مهم این نسل نسبت به مدل‌‌های قبلی‌‌ می‌خورد. برای اولین‌بار پس از چندین نسل، به کابین SL جدید 2 صندلی عقب کوچک اضافه شده که برای نشستن افرادی با قد حداکثر ۱۵۰ سانتی‌متر مناسب هستند. با این حساب با ‌‌‌اغماض‌‌ می‌توان گفت SL جدید ‌‌‌به‌جای یک رودستر 2 نفره، یک اتومبیل 2+2 به‌شمار ‌‌‌‌‌می‌رود. ‌هم‌چنین همه مدل‌‌های ‌‌‌8 سیلندر SL به‌صورت استاندارد به سیستم ایراسکارف مرسدس که هوای گرم را از درون پشت‌سری‌ها به بیرون پمپ می‌کند مجهز هستند.

Mercedes-AMG-SL63-08

از زمانی که ‌‌مرسدس‌بنز پیشرانه 8 سیلندر را برای SL عرضه کرد، تا به امروز انگار V8 و SL 2 عضو جدانشدنی از یکدیگر هستند و SL‌‌های 8 سیلندر انگار طعم متفاوتی نسبت به انواع دیگر دارند. پرچمدار ‌‌‌لاین‌آپ SL در این مقایسه در مقابل پورشه 911 توربو کابریو قرار گرفته. ‌‌مرسدس‌بنز SL63 AMG. ماشینی که ممکن است شبیه مدل‌های قدیمی SL نباشد اما مرسدس را به خاطر احیای این نام مشهور در دورانی که شاسی‌بلندها و خودروهای الکتریکی بازار را قبضه کرده‌اند تحسین می‌کنیم. این هیولای قدکوتاه پیشرانه M177 را در دل خود جای داده. پیشرانه 8 سیلندر وی شکل که با حجم 4 لیتر و یاری 2 توربوشارژر‌‌ می‌تواند 585 ‌‌‌اسب‌بخار قدرت و 800 ‌‌‌نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. این خروجی دیوانه کننده توسط گیرباکس 9 سرعته جدید ‌‌مرسدس‌بنز در هر 4 چرخ تقسیم‌‌ می‌شود. این گرندتورر جذاب با وزن 1895 کیلوگرم تنها به 3.1 ثانیه زمان نیاز دارد تا از حالت سکون به سرعت 100 ‌کیلومتربرساعت برسد.

Mercedes-AMG-SL63-12

برای دستیابی به بهترین شتاب با SL63 باید حالتی بنام ریس استارت را فعال کرد. این درواقع نامی است که مرسدس روی لانچ کنترل گذاشته و حالا فعال کردن آن از همیشه آسان‌تر شده است. برای این کار، ابتدا باید حالت رانندگی خودرو را روی اسپرت، اسپرت پلاس یا مسابقه قرار دهید، سپس با پای چپ پدال ترمز را محکم فشار دهید و با پای راست گاز را تخته کنید. حالا زمانی که دور موتور به ۳,۵۰۰ rpm می‌رسد، پدال ترمز را رها می‌کنید تا این SL قدرتمند مثل گلوله شلیک شود. به لطف این تکنولوژی، شتاب 3.1 ثانیه‌‌‌ای فقط به کاغذ و کاتالوگ خلاصه‌ نمی‌شود و متخصصان مجله موتور ترند توانسته‌‌‌‌اند در واقعیت به آن دست یابند.

Mercedes-AMG-SL63-18

SL63 مسیر 400 متر را در 11.4 ثانیه‌‌ می‌پیماید و‌‌ می‌تواند به سقف سرعت 315 ‌کیلومتربرساعت برسد.  در بحث سواری در خیابان‌ها و بزرگراه‌های شهری‌‌ می‌درخشد. عجیب اینکه روی جاده‌های نه‌چندان ناهموار، در حالت رانندگی راحت سواری‌‌‌اش سفت‌تر از چیزی که انتظار‌‌ می‌رود احساس‌‌ می‌شود. دماغه سنگین SL که ۵۴ درصد از وزن خودرو را بر دوش می‌کشد نیز ‌‌‌‌تاثیر قابل‌توجهی روی عملکرد آن دارد. در پیچ‌های سریع و نیمه سریع، هندلینگ خودرو خوب است اما در پیچ‌های تند به‌راحتی می‌توان با کم‌فرمانی، تعادل شاسی را برهم زد. بااین‌حال، معمولا هنگام رانندگی در خیابان‌ها و بزرگراه‌های شهری متوجه این موضوع نخواهید شد.

Mercedes-AMG-SL63-22-816x612

با افزایش سرعت، کمربند ایمنی راننده به‌طور خودکار سفت‌تر و سفت‌تر می‌شود و تعویض دنده‌های فوق‌العاده نرم گیرباکس ۹ سرعته در حالت رانندگی راحت نیز به شکل خشونت‌آمیزی تبدیل می‌شود. این ماشین درعین‌حال که از پرفورمنس قابل‌توجهی برخوردار است، به لطف سامانه چهارچرخ محرک 4MATIC با بهینه‌سازی‌های AMG، لاستیک‌های فوق‌العاده میشلن پایلوت اسپرت 4S و حالت ریس استارتی که از فرایند فعال‌سازی آن حداقل 2 مرحله نسبت به نسل قبلی حذف شده است، رانندگی آسان و مطمئنی دارد. مدل‌‌های 8 سیلندر SL به‌‌صورت استاندارد از سیستم تعلیق مدرن پنج اتصالی در جلو، ترمزهای کربن سرامیکی و سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب بهره می‌برند. اما SL63 برتری خود را با برخورداری از سیستم تعلیق بادی و کنترل بادی‌رول فعال نشان می‌دهد.

پورشه 911 توربو کابریولت

بی‌راه نیست اگر بگوییم پورشه ۹۱۱ سنگ محک اتومبیل‌‌های پرفورمنس است. پورشه با معرفی نسل ۹۹۲ از این سوسک بی قرار یک‌بار دیگر همه را به تحسین وا داشته است. پورشه ۹۱۱ کابریولت نیز یکی از قدیمی‌ترین خودروهای این دسته است. ۹۱۱ را به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین اتومبیل‌‌های اسپرت روی زمین در برابر SL جدید قرار دادیم تا بفهمیم این 2 ماشین اسپرت آلمانی در برابر هم چگونه عمل خواهند کرد. البته توربو کابریولت با 2 سیلندر ‌کم‌تر، قدرت تقریبا برابر، ساختار سنتی موتور عقب، طول ‌کم‌تر و وزن سبک‌تر، تفاوت‌های قابل‌توجهی با SL دارد.

slvs911cabrio_04

۹۱۱ سال‌هاست همین سبک چهره را حفظ کرده و انگار اصالت پورشه در این 3 رقم خلاصه شده است! البته 911 توربو در نسخه‌‌‌‌‌ کانورتیبل قطعا زشت‌تر از مدل کوپه به نظر می‌رسد و در زمان بسته بودن سقف، اوضاع بدتر هم می‌شود! این در حالیست که در این مقایسه در مقابل یکی از زیباترین رودسترهای حال حاضر جهان قرار گرفته است. اگر دنبال 911 زیباتری هستید، بهتر است سراغ مدل‌‌های کوپه و تارگا بروید.

slvs911cabrio_06

برای اولین‌بار در پورشه 911 توربو از ابعاد متفاوتی برای رینگ‌های جلو و عقب استفاده شده است. برای لاستیک‌های جلو، رینگ‌های 20 اینچی و برای لاستیک‌های عقب، رینگ‌های 21 اینچی مورد استفاده قرار گرفته‌اند. در کابین نسل جدید پورشه 911 توربو از چرم و فیبرکربن استفاده شده است. صندلی‌های اسپرت آن در 18 جهت به‌صورت الکترونیکی قابل تنظیم هستند و در دنیایی که رقابت در اتومبیل‌ها‌ سر گجت‌ها و تکنولوژی‌ها داغ است، 911 از صفحه نمایش 10.9 اینچی برای سیستم سرگرمی و اطلاعات بهره می‌برد.

 

پورشه 911 توربو کابریولت از پیشرانه 6 سیلندر 3.8 لیتری تویین‌توربو بهره‌‌ می‌برد که بر خلاف SL در قسمت عقب نصب شده است. این پیشرانه تخت‌‌ می‌تواند 580 ‌‌‌اسب‌بخار قدرت و 750 ‌‌‌نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. ‌‌مرسدس‌بنز SL63 از نظر خروجی پیشرانه، پلی میان 911 توربو و 911 توربو S به‌شمار ‌‌‌‌‌می‌رود. در پورشه هم‌چون SL، قدرت پیشرانه به هر 4 چرخ منتقل‌‌ می‌شود. البته در‌ این‌جا یک گیرباکس 8 سرعته دوکلاچه با پیشرانه جفت‌‌ می‌شود. گیرباکسی که عملکرد شلاقی و بسیار سریعی دارد و از نظر یکی از بهترین گیرباکس‌‌های جهان است. مثل اکثر پورشه‌ها، رقابت با پاسخگویی و دقت فرمان توربو S بسیار سخت است. ‌هم‌چنین رانندگی هم‌زمان با ۹۱۱ و SL برتری تعلیق پورشه را ثابت‌‌ می‌کند. روی مسیرهای ناهموار که SL آشفته ظاهر‌‌ می‌شود، ۹۱۱ تجربه‌ای منحصربه‌فردی را ارائه می‌کرد. شاسی 911 توربو در جاده‌های پرپیچ‌وخم احساس پویایی و سرزندگی دارد درحالی‌که مرسدس چنین بازخورد یا احساسی را ارائه نمی‌کند.

slvs911cabrio_10

از سوی دیگر، پوشه می‌تواند هر جاده‌ای را درنوردد. این موشکی در قالب ‌گرندتورر با پرفورمنس دیوانه‌وار است. اگر توربو تنها تجربه‌‌‌‌‌ رانندگی شما با یک ۹۱۱ باشد، هیچ ایرادی در آن احساس نخواهید کرد. در مقابل صدای صاف و جذاب موتور 8 سیلندر SL که دل هر عشق ماشینی را قلقلک‌‌ می‌دهد. موتور پورشه صدایی شبیه سشوار دارد، هرچند سیستم اگزوز اسپرت آن می‌تواند صدا را از 2 به 4 سشوار افزایش دهد! البته حتی با بسته بودن سوپاپ‌های اگزوز هم صدای توربو در این نسل بیش‌تر از صدای چرخ‌خیاطی عصبانی است که در گذشته از موتور آن به گوش می‌رسید.

992 توربو تجربه کاملا جدیدی را ارائه می‌کند. این ۹۱۱ توربویی نیست که ما به یاد داریم زیرا این ماشین قبلا یک ‌گرندتورر بود اما حالا خوی اسپرتی بیش‌تری پیدا کرده است. شاید بخشی از این موضوع به خاطر سیستم تعلیق اسپرت آن باشد که توسط بخش مسابقه‌ای پورشه در وایساخ توسعه یافته است.

slvs911cabrio_11

کلام پایانی

911 به‌ طورکلی به هیجان و پویایی در جاده‌های چالش‌برانگیز و درعین‌حال راحتی به‌عنوان ‌خودرو روزمره شناخته می‌شود و تجربه نشان داده که توربو کابریولت ‌هم‌چنان به این سنت ادامه داده است. مهم نیست کجا پشت فرمان آن بنشینیم. این همان ماشینی است که لبخند را روی لبان راننده می‌نشاند. چه در جاده‌‌‌ای با پیچ‌های تند، چه در یک آزادراه مستقیم! مرسدس AMG SL63 نیز یک ‌گرندتورر شیک و توانمند است که بسیاری از خریداران را راضی خواهد کرد. اما پویایی و چابکی آن به پای پورشه‌ نمی‌رسد. این خودرو برای استفاده‌های روزمره راحت‌تر است و با توجه به فاصله‌‌‌‌‌ محوری بیش‌تر و صندلی‌های عقب نسبتا بزرگ‌تر از 911، برای استفاده‌های روزمره کاربردی‌تر خواهد بود. البته توجه داشته باشید وزن سنگین و فاصله محوری کشیده‌تر، پرفورمنس و هندلینگ آن را تحت‌الشعاع قرار داده است.

انتهای پیام/

نویسنده: میلاد میرعابدینی

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی