پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

آیا نصب ایستگاه های شارژ خودروهای برقی برای بخش خصوصی سودآور خواهد بود؟ (+قیمت ایستگاه های شارژ)

مدتی است که زمزمه هایی مبنی بر تولید خودروهای الکتریکی و واردات و عرضه آن ها شنیده می شود، در همین راستا پایگاه خبری جوان خودرو در جهت مسئولیت های اجتماعی خود و با قصد فرهنگ سازی و آگاه سازی مخاطبان عزیز خود قصد دارد تا مطالبی را در این مورد منتشر کند، در این مقاله قصد داریم به زیر ساخت های موجود در این حوزه بپردازیم.

javankhodro
شنبه - ۲۳ دی ۱۴۰۲

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو؛

در اواخر دهه نود شمسی با عرضه خودروهایی پلاگین هیبرید نظیر بی ام و i8 و میتسوبیشی اوتلندر پلاگین هیبرید، بحث هایی در مورد خودروهای برقی و شارژ این خودرو ها مطرح شد، اما با تصویب قانون ممنوعیت واردات خودرو دیگر زمینه ای برای واردات و حتی تولید خودروی برقی باقی نماند و خودروسازان داخلی رقبتی به این موضوع نداشتند. اما با رفتن علی آبادی از مپنا به وزارت صمت و با توجه به این که در زمان مدیریت وی در مپنا در این زمینه اقدامات و پیشرفت هایی حاصل شده بود، بازهم بحث خودروهای برقی در کانون توجهات قرار گرفت و به آن پرداخته شد.

اخیرا نیز خودروهای الکتریکی نظیر اسکای ول ET5 و هونگچی EQM5 و نسخه الکتریکی کی ام سی J7، چری آریزو ۵ برقی و حتی اتوبوس برقی ایران خودرو دیزل رونمایی شده اند، اکنون قصد داریم تا کمی بیشتر و تخصصی تر به موضوع خودروهای الکتریکی و زیر ساخت های آن ها بپردازیم.

ایستگاه شارژ خودرو برقی

چرا خودروهای الکتریکی؟

همان گونه که می دانید سوخت های فسیلی آثار مخربی بر محیط زیست و زندگی انسان ها می گذارند و باعث بروز پدیده های نظیر آلودگی هوا، وارونگی هوا و… می شوند و هر ساله بسیاری به دلیل بیماری های ناشی از آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند.
از طرفی دیگر تولید سوخت های آن ها نیز هزینه های زیادی دارد و با توجه به حرکت سایر کشور ها به سمت خودروهای الکتریکی و انرژی های پاک این ضرورت احساس می شود که ما نیز باید به سمت این مقوله حرکت کنیم.

ایستگاه شارژ خودرو برقی

چندی قبل شرکت مشترک کرمان موتور و مپنا (نبکا) از جدیدترین خودروی تمام برقی خود یعنی نبکا ET5 رونمایی کرد که در واقع با نام اسکای ول هم شناخته می شود. یک کراس اوور مدرن برقی که با شرایط ویژه و پشتیبانی خدمات پس از فروش متناسب با این مدل خودروها قرار است به بازار عرضه شود و به این بازار رنگ و بوی تازه دهد. (مطلب رونمایی این خودرو را اینجا بخوانید)

نبکا ET5

این کراس اوور که حاصل همکاری مشترک شرکت نبکا با شریک چینی است، می تواند 204 اسب بخار نیرو 320 نیوتن متر گشتاور تولید کند و این قدرت از طریق یک گیربکس اتوماتیک برقی نیرو را به محور جلو منتقل می کند. کراس اوور نبكا مجهز به باتری های لیتیوم یونی با گنجایش 72 کیلوات است و باتری ها می توانند در 30 دقیقه تا 80 درصد شارژ را ذخیره کنند. این خودرو می تواند با ظرفیت فول باتری ها تا بیش از 520 کیلومتر پیمایش داشته باشد و برای فول شارژ کردن باتری ها باید خودرو 12 ساعت متصل به شارژر بماند. این خودروی 1.9 تنی می تواند در 9.6 ثانیه سرعت خود را از حالت سکون به 100 کیلومتر در ساعت برساند.

ماه گذشته نیز خودرو برقی نبکا ET5 توانست با کسب پنج ستاره در آزمون C-NCAP به موفقیتی چشم‌گیر دست پیدا کند. این دستاورد بر تعهد اسکای ول به ایمنی و نوآوری تاکید دارد و موقعیت این کمپانی را به عنوان یک رهبر در بازار خودروهای برقی، تثبیت می‌کند.

نبکا ET5

 

اولین بحثی که درمورد خودروهای برقی وجود دارد، موضوع تامین انرژی مورد نیاز این خودرو ها است که در واقع باید با سرمایه گذاری در حوزه هایی همچون سلول های خورشیدی و سایر منابع نسبت به پر کردن این خلا اقدام کرد. اما مسأله دوم سرویس های مربوط به موتور الکتریکی و باتری های این خودرو ها است که این امر باید توسط واردکنندگان و حتی تولید کنندگان داخلی پشتیبانی شود، در واقع اگر خودرو سازان داخلی و وارد کنندگان قصد تولید خودروی برقی دارند باید با قرارداد هایی با تولید کنندگان داخلی باتری های این خودرو ها و موتور های آن ها را تامین و پشتیبانی کنند، و اگر هم وارد کننده ای خودرو ای را وارد می کند باید الزام وی به پشتیبانی طولانی مدت از این خودرو ها را جلب کرد. همچنین در زمینه تعمیرات این خودروها نیز باید قدم های مثبتی برداشته شود.

شارژ خودرو برقی

اما به مهم ترین بحث یعنی موضوع شارژ این خودرو ها می رسیم؛ اگر تهران را از این قضیه مستثنی کنیم که در تهران ایستگاه های شارژ سریع معدودی در بعضی از نقاط تعبیه شده اند ولی اگر تصمیم بر واردات این خودروها باشد باید در تمام مناطق کشور با سرمایه گذاری بخش خصوصی و دولتی این ایستگاه ها را توسعه داد که این موضوع می تواند برای بعضی از پمپ بنزین ها مراکز رفاهی جاده ای و بین راهی و نیز رستوران های لوکس مورد توجه باشد، که با توسعه مراکز شارژ خودروهای برقی نسبت به پیشبرد این موضوع و درآمد زایی اقدام کنند. یعنی نصب این ایتسگاه ها برای بخش خصوصی و سرمایه گذاران شخصی هم می تواند سودآوری داشته باشد.

از طرفی خودروهای برقی باید تعرفه واردات کم و مشوق های دولتی مختلفی را دریافت کنند تا خریدار بیش از پیش به سوی خرید این خودروها سوق داده شوند و قیمت تمام شده این خودرو ها نیز به مراتب کمتر از نمونه بنزینی باشد. اما در زمینه دستگاه های شارژ و کانکتوورهای شارژ با استاندارد های مختلف مدتی است که مپنا اقدامات بسیار مثبتی در این زمینه انجام داده و ایستگاه های شارژ را با استاندارد ها و خروجی های مختلفی برای انواع وسائل نقلیه اعم از موتور سیکلت، خودرو و اتوبوس توسعه داده است، حتی کانکتور های این خودرو ها را نیز با استاندارد روز دنیا اکنون در دست تولید است، و قیمت هر پنل شارژر در وب سایت مپنا از حدود ۲۰ میلیون تا ۴۰۰ میلیون تومان متغیر است.
اما مالکان خودرو های الکتریکی می توانند با مراجعه به وب سایت و تهیه اشتراک نسبت به تسهیل اشتراک و شارژ خودرو های خود اقدام کنند، چرا که مهم ترین مسأله بی شک توسعه ایستگاه های شارژ است.

چرا خودرو های برقی به صرفه تر هستند؟

خودروهای برقی بسیاری از هزینه های جاری خودروهای بنزینی را ندارند، به عنوان مثال در نروژ به عنوان یکی از کشور های پیشگام در زمینه خودرو های برقی هزینه ۶۰ لیتر بنزین حدود ۱۲۰۰ کرون است در حالی که اگر ظرفیت باتری یک خودروی برقی را به طور متوسط ۵۲ کیلو وات در نظر بگیریم با کمتر از 100 کرون می توان تمام ظرفیت باتری خودرو را شارژ کرد.
با توجه به پیشرفت جهان و حرکت به سمت انرژی های پاک امیدواریم که هر چه زودتر در کشور مان شاهد فراگیر شدن خودرو های الکتریکی والبته  فراهم سازی زیر ساخت های این خودرو ها باشیم.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی