پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خودروهای برقی چینی

افزایش قیمت مواد کمیاب با واردات خودروهای برقی!

قیمت مواد کمیاب از جمله خاک‌هایی که گروهی از ۱۷ عنصر هستند و در محصولاتی شامل لیزر و تجهیزات نظامی تا آهن‌رباهای موجود در خودروهای الکتریکی به کار می‌روند، نیمه دوم سال ۲۰۲۴ افزایش می‌یابد.

فاطمه علی اصغری
سه شنبه - ۱۷ بهمن ۱۴۰۲

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

تحلیلگران اظهار کردند که قیمت‌های خاک‌های کمیاب احتمالاً به پایین‌ترین حد خود رسیده و در اواخر امسال با تقاضای خودروهای الکتریکی و نیروی بادی افزایش می‌یابند و انتظار می‌رود که چین، به‌عنوان تولیدکننده غالب، سهمیه‌های تولید خود را افزایش دهد.

خاک‌های کمیاب گروهی از 17 عنصر هستند که در محصولاتی شامل لیزر و تجهیزات نظامی تا آهن‌رباهای موجود در خودروهای الکتریکی و لوازم الکترونیکی مصرفی استفاده می‌شوند. قیمت‌ها در سال 2022 به بالاترین حد خود در یک دهه اخیر رسیدند تا در سال گذشته به دلیل افزایش تولید در چین و کندتر از انتظار رشد تقاضا سقوط کرد.

داده‌های بازار فلزات شانگهای نشان داد، قیمت اکسید پرازئودیمیم در چین، یکی از پرمصرف‌ترین عناصر خاکی کمیاب، 34 درصد در سال 2023 کاهش یافت، در حالی که اکسید تربیم و نئودیمیم اکسید به پایین‌ترین سطح خود از اواخر سال 2020 سقوط کردند.

یانگ جیاون، تحلیلگر بازار فلزات شانگهای گفت: با این حال، نزول بیشتر برای خاک‌های کمیاب احتمالا محدود خواهد بود زیرا قیمت‌ها، به ویژه برای اکسید نئودیمیم- پرازئودیمیم (NdPr) که در آهنرباهای دائمی استفاده می شود، سال گذشته 38 درصد کاهش یافت و به سطح هزینه تولید نزدیک شد.

یافته‌ها نشان داد که اکسید NdPr احتمالاً در سال 2024 با کسری 800 متریک تنی در سطح جهان مواجه خواهد شد که نسبت به مازاد 6600 تنی سال گذشته تغییر خواهد کرد. ویلیس توماس، تحلیلگر در گروه CRU گفت ما انتظار داریم که عرضه اضافی تا پایان سال 2024 کاهش یابد زیرا تقاضا از طریق افزایش مستمر فروش خودروهای الکتریکی و تولید توربین بادی به عرضه می رسد.

سال گذشته، چین سومین دسته از سهمیه‌های تولید خاک‌های کمیاب را صادر کرد، با این حال، تحلیلگران گفتند انتظار می‌رود سهمیه‌های چین در سال جاری با سرعت کمتری بین 10 تا 15 درصد افزایش یابد.

طبق گزارش رویترز، بر اساس گزارش سازمان زمین شناسی ایالات‌متحده، چین که 70 درصد از معادن خاک های کمیاب و 90 درصد تولیدات پالایش شده را به خود اختصاص داده است، عرضه این منبع استراتژیک را از سال 2006 واز طریق سیستم سهمیه‌بندی کنترل کرده است.

انتهای پیام/

منبع: ایسنا

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی