پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

با محصولات پس پالایش آداک صنعت پلیمر بیشتر آشنا شویم

خودروهای سنگین همچنان از موتورهای دیزلی بهره می برند، این موتورها می توانند قدرت زیادی در دورهای پایین موتور تولید کنند و به صورت بلند مدت تحت فشار بالا کار کنند. اما یکی از بزرگترین معضلات این موتورها بحث آلایندگی آنهاست.

javankhodro
شنبه - ۱۲ اسفند ۱۴۰۲

بر خلاف آنچه که تصور می شود صنعت خودرو در ایران نه با پیکان بلکه با یک خودروی آفرودر متولد شد و پس از آن با خودروهای تجاری به بالندگی رسید. پیکان وقتی پا به عرصه وجود نهاد که جیپ ویلیز در صنایع جیپ ایران (پارس خودروی فعلی) و مینی بوس ها و اتوبوس های بنز در ایران ناسیونال (ایران خودرو) بخش قابل توجهی از مسیر را برای ورود یک خودروی عامه پسندِ تولید ایران هموار کرده بودند.

ظهور خودروهای تجاری ایرانی در واقع اولین مواجهه عمومی مردم با خودروهای تولید داخل بود. انواع اتوبوس و مینی بوس که ابتدا فقط مونتاژ نهایی آنها در ایران انجام می شد؛ اما به مرور و در سالهای میانی دهه 40 شمسی مجموعه موتور و گیربکس آن نیز در کارخانه تبریز تولید می شد. بنابراین اولین تولید موتور و گیربکس در ایران در واقع برای موتورهای دیزل و خودروهای سنگین بوده است. گروه خودروهای باری سنگین مرسدس بنز موسوم به مایلر نیز آن روزها محصول شاخص ایران ناسیونال بود که در واقع به روزترین تکنولوژی را داشته و یکی از محبوب ترین خودروهای باری وقت جهان به شمار می رفت. لذا تولید و مونتاژ خودروهای دیزلِ باری و تجاری را باید اولین گام اساسی در صنعت خودروی ایران دانست.

از همان ابتدای ظهور این صنعت در کشور، بحث بومی سازی یکی از اهداف مهم خودروسازان بوده است. چراکه صنعت خودرو از همان سالهای ابتدایی ظهور خود در جهان تا به امروز همواره صنعتی استراتژیک و البته بسیار اقتصاد محور بوده است. در واقع همین بحث داخلی سازی بخش هایی از خودرو باعث می شود این صنعت به عنوان یکی از صنایع مهم و سودآور برای کشورها و اقتصادهای بزرگ دنیا تلقی شود. البته تا همین سالهای اخیر نیز هیچ قانون مدونی در زمینه الزام خودروسازان داخلی به استفاده از قطعات ساخت ایران در خودروها وجود نداشت. با این وجود بد نیست بدانید که قطعه سازان ایرانی خیلی قبل از خودروسازان توانستند راه صادرات و حضور در بازارهای بین المللی را کشف کنند.

آداک صنعت پلیمر

معضل آلایندگی موتورهای دیزلی

خودروهای سنگین همچنان از موتورهای دیزلی بهره می برند، این موتورها می توانند قدرت زیادی در دورهای پایین موتور تولید کنند و به صورت بلند مدت تحت فشار بالا کار کنند. اما یکی از بزرگترین معضلات این موتورها بحث آلایندگی آنهاست. موتورهای دیزلی در شرایط عادی میزان بسیار بالاتری از آلاینده های مختلف اعم از گازهای گلخانه ای ، سمی و سرطان زا تولید می کنند که این امر حتی در دوره ای تولیدکنندگان را تا مرز حذف این موتورها از صنعت هم برد. اما ظهور تکنولوژی تولید کاتالیزورها و فیلتراسیون باعث شد که این معضل تا حد زیادی برطرف شود.

آداک صنعت پلیمر

کاتالیزور یکی از پیچیده ترین و علمی ترین قطعات خودروست که با توجه به تکنولوژی و آلیاژهایی که در آن به کار می رود، بسیار ارزشمند است. در عین حال این قطعه در خودروهای دیزلی بسیار مهم و حیاتی است لذا بحث داخلی سازی در این قطعه می تواند امری استراتژیک و مفید محسوب شود.

به همین بهانه به تحقیق در مورد تنها تولید کننده کاتالیزور برای خودروهای دیزلی در داخل کشور پرداختیم. شرکت آداک صنعت پلیمر شرکتی است که در این زمینه فعالیتهای بسیار مفیدی انجام داده و توانسته است تجهیزات پس پالایش دیزل را با کیفیتی جهانی در ایران به تولید برساند.

آداک صنعت پلیمر

جالب است بدانید در روند تولید کاتالیست ها علاوه بر هسته کاتالیستی که از عناصر گرانبها اعم از پالادیوم، پلاتین و رودیوم ساخته می شود، بخش بسیار پراهمیت دیگری به نام مت وجود دارد. بسیار مهم است که هسته اصلی همواره در مرکز کاتالیست و در جای دقیق خود قرار داشته باشد. این قطعه به دلیل درتماس بودن با گازهای خروجی مستقیم از موتور، به شدت داغ و پر حرارت می شود، پس لازم است که:

  • هسته اصلی از دیواره قسمت کاتالیزور فاصله داشته باشد.
  • روی پایه های مستحکم و استواری نصب شود.
  • این پایه ها به عنوان عایق حرارتی عمل کنند.

 مسئولیت تمام این موارد بر عهده مت است. لذا علاوه بر هسته اصلی، تولید مت هم نیاز به دانش بالا و تکنولوژی پیشرفته دارد که مجموعه آداک صنعت در این زمینه نیز به پیشرفت های قابل توجهی نائل آمده و از سال 1394 در زمینه تولید مت به خودکفایی رسیده است.

وقتی برای بررسی مشخصات تجهیزات پس پالایش دیزلی به وبسایت مجموعه آداک صنعت پلیمر مراجعه کردیم، پی بردیم که این مجموعه علاوه بر محصول اصلی خود که همان کاتالیزورهای ویژه موتورهای دیزلی (سیستم پس پالایش) است، ظرفیت تولید قطعات دیگری برای خودروهای تجاری از جمله بخشهای مربوط به تزئینات و تریم داخلی خودرو، دسته سیم و قطعات الکترونیکی، انواع گسکت، انواع عایق های فایروال واشر نسوز و کاغذ سرامیکی را نیز دارد. ضمن اینکه شرکت آداک صنعت پلیمر در زمینه تولید عایق حرارتی کاغذ سرامیکی به عنوان اولین و تنها تولید کننده در منطقه فعال است.  این دسته از محصولات با بهره بردن از تکنولوژی های پیشرفته می توانند به عمق داخلی سازی خودروهای دیزلی بیافزایند.

دانش فنی و تخصص در این مجموعه نه تنها توانایی تولید این اقلام را بالاتر می برد، بلکه می تواند زمینه ساز طراحی و سفارشی سازی اقلام فوق برای تولیدکنندگان خودروهای دیزلی نیز باشد. طبق قوانین جدید، تمامی خودروسازان به خصوص سازندگان خودروهای دیزلی موظف به داخلی سازی بخش قابل توجهی از محصولات خود هستند، بهره بردن از محصولات آداک صنعت پلیمر که در بسیاری از محصولات خود تنها تولید کننده منطقه است، می تواند مزیت رقابتی ویژه ای برای آنها در بر داشته باشد.

باید در نظر داشته باشیم درصورتیکه خواستار شتاب بیشتر صنعت خودروی ایران در مسیر بتوسعه و بالندگی باشیم، تنها فرمول آن، بها دادن به قطعه سازان توانمند داخلی و حمایت از آنهاست. امروزه نیز با وجود اینکه در صنعت تولید خودرو فرسنگ ها با استاندارد جهانی فاصله داریم، اما قطعه سازان بارها ثابت کرده اند که توانایی اقدام به تولید با بالاترین سطح کیفی و با قیمتی رقابتی را دارند . لذا امید است خودروسازان داخلی با بهره بردن هرچه بیشتر از ظرفیت و توانمندی قطعه سازان، مسیر رشد و توسعه این صنعت را در کشور هموار سازند.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی